2014-04-25, 14:56
Medlem
Damericuss avatar
Efter att ha läst denna tråden är det ju helt klart att ingen på flashback är smart nog för att komma undan med mord iaf så det känns ju betryggande.
Citera
2014-04-25, 15:09
Medlem
bosse.gote48s avatar
Nu ska man inte döda. MEN om du vill döda någon bör det vara en du inte har någon anknytning till alls, gärna i en annan stad.
Planera planera planera, det är det absolut viktigaste! Vägen dit, utförandet, vägen hem.

Du bör nog inte använda en pistol, då kulan kan spåras till den. Sen är den högljud och klumpig att gömma.

Använd istället ett rep eller andra simpla verktyg.

Lämna kroppen på mordplatsen, du riskerar bara att lämna fler bevis om du ska gömma kroppen.

Skriv inte om mordet någonstans någonsin!

God bless CSI: Valfri stad!

Tanken att komma undan med kriminella saker är rolig, men man mår nog rätt dåligt av att döda någon eller något.
Senast redigerad av bosse.gote48 2014-04-25 kl. 15:17.
Citera
2014-04-25, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bossecykeldoktor
Offtopic här nu men blev väldigt nyfiken på den här DNA insamlingen.. Blev du kallad och tvingad eller var det nån form av frivillig handling?

Anledningen till att jag undrar är att om en hel grupp med människor avtingats DNA utan att ens vara misstänkta eller gripna för ett brott, hur kan man på nåt sätt då hävda att det är kränkande och omoraliskt att ta DNA på de som vandrar in i Sverige.

Så man blir lite nyfiken på vilka lagstöd som kan finnas om det inte var en frivillig handling ( vilket gör hela insamlandet helt bortkastat eftersom det bara är för mördaren att välja att inte lämna nåt prov).

För att vara on topic med så tror jag faktiskt att det skulle vara ganska lätt med lite planering och att det är ett random överfallsmord man utför. Man ska inte känna personen i fråga och absolut inte ha nåt motiv att skada personen.

T.ex överfalla en berusad person på väg hem från krogen kl 4 på natten, följa efter tills det är en lämpligt område med lite belysning, kanske lite buskage i närheten etc.
Vapnet jag skulle välja är nog motsvarande pianotråd och strypa offret bakifrån. Inga ljud, inget kladd.

Det finns ju faktiskt en hel del ouppklarade mord och försvinnanden så visst finns det ett antal psykopatiska seriemördare och trycker ute i stugorna runt om i landet. Men frågan är om ts vill bli en sån galen vettvilling.

Visst går det att komma undan med mord om man har ett välutvecklat intellekt men riskerna med att mördaren ändå missar någon liten detalj i planeringen eller att något oväntat eller oförutsägbart inträffar är ändå relativt stor och då är mördaren stekt.
Citera
2014-04-25, 16:00
Medlem
Kan tänka mig att det är svårt i större städer, men här jag bor så tror jag att man ganska lätt hade kommit undan.

Mörda personen på något ställe när man är säker på att ingen ser. Ta med dig kroppen till valfri sjö, välj en utav alla ekor som brukar ligga runt omkring sjöarna, dra ut till ett ställe där du vet att det är ganska djupt, dumpa kroppen där, inlindat i hönsnät ihop med tyngder.

Jag har en perfekt sjö som jag är ganska säker på att det är riskfritt att dumpa en kropp i, det är grumligt som fan i den sjön, så ingen lär få för sig att dyka där elelr något.
Citera
2014-04-25, 16:10
Medlem
Azphyxias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjoassz
Tror att det är en väldigt liten chans att du skulle komma undan med mord i dagsläget. Det finns som du säger kameror överallt och sen så är det alltid någon som har sett dig på en viss plats och kommer att vittna.

Vilket jag tycker är bra då mord inte ska förkomma, men det är i princip omöjligt.

Liraren kom undan i Linköping.

Som jag ser det:

1. Lämna telefon etc hemma.
2. Du skall veta var någon är en viss tid.
3. Slå personen väldigt hårt i bakhuvudet med ett tillhygge, sätt sedan en kanyl eller liknande med valfri dålig vätska i nacken och tryck till. Dör inte personen av skalltraumat så grönsakifierar injektionen personen garanterat framöver genom skador på hjärnbarken.
4. Ta dig ifrån platsen i en rak linje på ett diskret sätt.
5. Ha ett alibi.

Överlägset bäst är att göra sig av med någon på havet. Havet, inte någon liten insjö.
Citera
2014-04-25, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azphyxia
Liraren kom undan i Linköping.

Som jag ser det:

1. Lämna telefon etc hemma.
2. Du skall veta var någon är en viss tid.
3. Slå personen väldigt hårt i bakhuvudet med ett tillhygge, sätt sedan en kanyl eller liknande med valfri dålig vätska i nacken och tryck till. Dör inte personen av skalltraumat så grönsakifierar injektionen personen garanterat framöver genom skador på hjärnbarken.
4. Ta dig ifrån platsen i en rak linje på ett diskret sätt.
5. Ha ett alibi.

Överlägset bäst är att göra sig av med någon på havet. Havet, inte någon liten insjö.

Nordatlanten, Skagerack eller Östersjön?
Citera
2014-04-25, 17:25
Medlem
PermanentVickss avatar
En bra mördare åker inte fast. Hur många bra mördare det finns i vårat samhälle är ovisst då mörkertalet är stort. Men om du skulle fråga en bra mördare hade han nog sagt att det är skitlätt att komma undan med det. Så länge du är bra.
Citera
2014-04-25, 18:43
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Var det inte i Veckans Brott som käre Leif GW förklarade hur HAN skulle gått tillväga om han ville ta livet av någon, och samtidigt komma undan med det.

Om jag minns rätt tyckte han att bästa sättet är att få det att se ut som en olycka. Ut på utflykt till ett högt berg och sen knuffa ut (ingen skulle kunna säga emot att det är en olycka).
Eller ut med båt långt ut till havs, kasta ut personen och åk därifrån (drunkningsolycka enligt dig)

Detta förutsätter dock att man frivilligt får med sig sitt offer på "utflykterna"

Jag har för mig att den Gode GW också i något program skämtsamt beskrev att han skulle åka tåg och mixtrat med dörren och sedan låta personen luta sig mot den vid rökpaus eller liknande och vips flyger den upp och ut åker personen...
GW syftade på den typ av persontåg som fanns på 1960-70-80 talet med långa korridorer och kuper samt "bälgar" mellan vagnarna, och dörrarna var rent mekaniska med ett fett vred som trycktes ner.
Citera
2014-04-25, 22:30
Medlem
Det är förmodligen väldigt enkelt om man är tålmodig och inte helt dum i huvudet.
Citera
2014-04-26, 01:09
Medlem
inellas avatar
Äsch, hitta en oreggad picka, på med luva, kör en bil utan regplåt till ett någorlunda "dött" place, veva ner rutan, skjut BO i skallen med ljuddämpare på, kör därifrån. GG
Citera
2014-04-26, 01:48
Medlem
Funkydudes avatar
Om man tänker tanken att man skulle mörda en person bara för dödandets skull (seriemördar-style) tror jag det skulle kunna fungera iaf en gång. Att mörda på löpande band är så klart svårare. Om man skulle välja ett offer helt på måfå i en stad en bra bit ifrån ens egen och hoppa på en denna på en avlägsen plats och sedan bara dra därifrån så snabbt man kan; ja, det tror jag du har stor chans att komma undan med. Det enda som kan stoppa dig är vittnen och teknisk bevisning (allt vad motiv heter existerar inte). Planerar man noga och ser till att allt som används är nytt och rent (inte inköpt vid samma tillfälle) och ser till att mordvapnet, som dumpas, inte har ditt DNA på sig är du i ett bra läge. Kläder som du bär har du förberett en brasa för på annan plats. Du ser till att inte ha din bil nära dådet, den har du parkerat på behörigt avstånd. För säkerhets skull har du ett ärende du uträttar i staden ifall nu någon sett dig där, detta är så klart ingenting du säger till någon om nu inte polisen väl bestämmer sig för att fråga ut dig.

Gör du något sådant här vansinnesdåd och planerar noga samt givetvis kniper käft om det; ja, då sätter jag pengar på att du kommer undan. Nu går ju typ inga mord i Sverige till så. Handlar det om att du vill ta livet av din frus älskare eller den störande grannen har du problem. Då antar jag man vill göra sig av med en kropp och det finns om inte annat en rad närstående som kommer misstänka dig.
Citera
2014-04-26, 04:01
Medlem
Bythewayimdeads avatar
Om man är normalintelligent och planerar noga, har tålamod samt väljer ett "perfekt" offer, nästan slumpmässigt, så skall det till otroligt mycket för att du skall åka fast...

Ju närmre en familj du står där offret ingår desto större risk/chans för att åka dit...

De som åker dit är oftast slarviga, psykiskt sjuka, otålmodiga, oturliga och/eller kan inte hålla ihop mentalt, efter dådet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in