Citat:
Ursprungligen postat av
Tinuviel
Sedan den hr trden startade fr ett drygt r sedan har vi sett en formlig explosion av rasretorik frn delar av den antirasistiska sidan. Frn "kritiska vithetsstudier" dr vit hud (och att tillhra normen) ska problematiseras till rent frakt i diverse twitterflden riktat mot vit hud, vitt beteende, vita mnniskors deltagande... och s denna eviga strukturella rasism och dess rasifierade offer.
S givetvis. De m pst att vit inte syftar p ras, utan r en social konstruktion. Men vad spelar det fr roll nr det i realiteten r liktydigt med (majoritetsbefolkningens) hudfrg.
S ja. P det stt som mnga i den hr delen av den antirasistiska rrelsen uttrycker sig R ord som antivit inte en missvisande beskrivning.
Jag vidhller dock att jag inte ser pongen med att g omvgen och brja tala om kodord... vadd, kodord. Kalla saker och ting vid deras rtta namn. Dessa personer stter d inte sina argument under skppan.
Jag hller med.
Kodord? Vems kodord? Antirasisternas som dljer sin lmska antivita agenda med ett frsknande ord eller rasisterna som genomskdat det hela? Mrklig mening.
Jag skulle sga att vra sikter, som vanligt, ligger hyfsat nra varandra strax utanfr siktskorridorens skarpt dragna grns.
Jag vljer drfr att endast kommentera ditt sista stycke.
Kodord listas i SAOL men har ingen trff i SAOB, synonymer.se ger endast lsen (kanske borde ge lsenord istllet/ocks).
Vi kan dremot skert enas om att betydelsen att tala eller skriva i kod inte ligger utanfr ordets egentliga/ursprungliga betydelse och att detta kan innebra att lta ett ord ha en alternativ betydelse?
S,
vems kodord?
Jo, den som objektivt betraktar mnga prominenta antirasisters ord och handlingar kan ltt f uppfattningen att de egentligen inte r s intresserade av rasism som av rasism utvad av just vita.
Ponera att ngon sger sig vara motstndare av skatter men i ord och handling endast verkar mot kyrkoskatten. r det d riktigt att sga att denne r anti-skatt, eller br man benmna denne som en motstndare av kyrkan, en anti-teist? (ja, i brist p bttre ord anvnde jag anti-teist)
Fr det r detta jag ser i antirasisterna, en vilja att lgga ut texten om deras antipati mot rasister fr att sedan endast rikta sin antipati mot vita, rasister eller ej (hr kommer den strukturella rasismen in, den som kan smetas p exakt alla vita helt oavsett deras havanden eller granden).
Medvetet eller ej anvnder de ordet antirasist felaktigt, eller vidlyftigt, p ett stt som skapar illusionen av att de har humanistiska ml och intensioner.
Frgan vems kodord? blir drmed nrmast semantisk eftersom det R en omskrivning eller ett kodord och vi egentligen endast diskuterar eventuellt uppst.
Vad gller uppstet kan vi konstatera att antirasisterna knappast sjlva skulle vlja att kalla sig antivita ven om de skert vet med sig att det r precis vad de r. Drfr blir det ocks riktigt att kalla antirasist ett kodord fr antivit i de fall de s kallade antirasisterna de facto r antivita, de gr ett medvetet val att inte kalla sig antivita och vljer ordet antirasist som ett slags eufemism/kodord.
Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
Nr man sger: X is a codeword for Y s framfr man: X betyder Y - fast det inte sgs rent ut. I svenskan brukar man inte anvnda formuleringen: X r ett kodord fr Y; det r svengelska
Sen nr blev svengelska ett problem fr antirasisterna? Det utgr i s fall en kulturberikning dr det Svenska sprket berikas med ytterligare en betydelse fr ordet kodord. Antirasisterna borde hylla denna breddning av det Svenska sprket som den berikning den faktiskt r!