2014-05-06, 22:58
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Varfr hakar du upp dig p det hr med kodord? Jag har frklarat varifrn det kommer tv gnger i trden minst.

Nr man sger: X is a codeword for Y s framfr man: X betyder Y - fast det inte sgs rent ut. I svenskan brukar man inte anvnda formuleringen: X r ett kodord fr Y; det r svengelska
2014-05-06, 23:00
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Vad r det dolda?

Varfr hakar du upp dig p det hr med kodord? Jag har frklarat varifrn det kommer tv gnger i trden minst. Jag vet att du har lst det. D blir frgan: varfr fortstter du s hr? Jag har svrt att se ngra anledningar som inte r unkna.

Men jag hller inte med. Du skrev tidigare:
Citat:
Vad vi faktiskt finner r att sdana som kallar sig och kallas antirasister alltid r antivita. Drav "antirasist r ett kodord fr antivit". Ganska enkelt egentligen.
1) De r inte ALLTID antivita. De har inte den medvetna agendan.
2) Kodord implicerar en dold agenda vilket de som faktiskt fr en antivit retorik inte har. De R kritiska mot vithetsnormen OCH de anser sig vara antirasister. Inget behov fr kodord dr.
2014-05-06, 23:01
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Nr man sger: X is a codeword for Y s framfr man: X betyder Y - fast det inte sgs rent ut. I svenskan brukar man inte anvnda formuleringen: X r ett kodord fr Y; det r svengelska
Nej, mjligen avses "omskrivning fr".
2014-05-06, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Men jag hller inte med. Du skrev tidigare:

1) De r inte ALLTID antivita. De har inte den medvetna agendan.

Ok, 1 av 100 r inte... Omedveten agenda eller ej spelar inte alltid roll..

Citat:
2) Kodord implicerar en dold agenda vilket de som faktiskt fr en antivit retorik inte har. De R kritiska mot vithetsnormen OCH de anser sig vara antirasister. Inget behov fr kodord dr.

De r antivita.

Sluta haka upp dig p kodord. Det r som sagt direktversatt frn engelska dr "code-word" har en mer uppenbar koppling till deras politiska situation. Jag hller med. Det passar inte riktigt i den svenska versionen.
2014-05-06, 23:17
Medlem
Citat:

Det r som sagt direktversatt frn engelska.
2014-05-06, 23:34
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Det r som sagt direktversatt frn engelska.

Det blir ltt svengelska nr man verstter direkt. Cold enough to freeze the balls off a brass monkey br inte versttas: Tillrckligt kallt fr att frfrysa kulorna p en mssingsapa...

http://en.wikipedia.org/wiki/Brass_m...lloquialism%29

Man kanske kan sga: Antirasist r en omskrivning fr antivit.
2014-05-06, 23:57
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Hur man kan beteckna svensk invandringspolitik som "oss sjlva i frsta hand" r en mysterium. I synnerhet i ljuset av vad du skrivit i vrigt. Hur som helst, att ngot av detta skulle handla om medknsla r nu klarlagt vara bluff och bg.

Att jobben gr till indier och kineser - som har lite mer modesta lnekrav i stllet fr till svenskar, och sen ooops.. d vart hela den sektorn ett indiskt/kinesiskt gebit - i Sverige! De tenderar att vara aningen etnocentriska dessa asiater. Det r rena rama krigfringen mot Sverige. Arabinvandring r att fredra framfr detta - med marginal.

Ditt pstende var att existensen av vita mnniskor gr andra fattigare (kalla det "gande" parasiterande att vi fr "betalt" eller vad du nu vill). Det frhller sig tvrtom, vilket r uppenbart. Antyder man ngot annat r man antivit.

Sg detta om judar s r du antisemit. Allts r du antivit.

Vad du vet? Du vet ingenting. Du hittade bara p vartefter du skrev.

https://www.landguiden.se/Statistik/...#countries=SWE

Vad r pongen med detta? Det var en magisk kraft som tvingade vita Sydafrikaner att rsta som de gjorde? r det p samma stt en magisk kraft som tvingar p invandring till alla vita lnder? Gm dig inte bakom "demokratiska processer". Det skulle inte hlla i en rttegng.
Det kan man inte. Men den borde, liksom all annat som staten gr, vara fr oss sjlva i frsta hand, och sen fr de andra som vi kan hjlpa. Jag tycker att det r statens uppgift att betjna sina medborgare.

Nejdu, jag har jobbat ihop med en indisk ingenjr som har fyra feta Ericssonpatent bakom sig, och han tjnade mest i sin sektion. De indier som verkligen jobbar i Indien tjnar dremot fickpengar. Men de gr oftast en vrdels insats jmfrt med en svensk, vilket ven den frstnmnde indiern ansg.
S du har fel dr du.

Nej, sjlvklart gr inte existensen av vita mnniskor andra fattigare. Dremot tar vi en rtt stor del av vrdet av andra mnniskors arbetsinsats. Att den insatsen kan generera det vrde den gr r ett resultat av vita mnniskors system, vilket r en annan sak - men det r ocks anledningen att de gr med p att ge oss strre delen av vrdet.
Om du levde p 80-talet fick du skert hra att I-lnderna skulle g i gemensam och omedelbar konkurs utan U-lnderna. Vad de inte berttade fr dig (om du var med d) var naturligtvis att det omvnda gller i nnu strre utstrckning.

Antisemit enligt vems definition? Sen gr ju inte pengarna till strsta delen till judar. Dremot gr en oproportionerligt stor del av dem det. Judar (vissa av dem, inte alla) r smarta som fan och har sett till att de och deras familjer ger en hel del av de saker som pengarna fldar till. Men det r inte topic.

Enligt din lnk har statsskuldens andel av BNP kat sedan 2008, och sedan dess har den kat nnu mer.

Nej, inga magiska krafter. Dremot rstar folk enligt sitt samvete och sin tro p vad som r bst fr de sjlva och fr deras land. Om nu de vita i sydafrika rstade fr att upphra med apartheid s var det vl antagligen fr att de trodde att det var det bsta alternativet, eller vad tror du?
Men vad folk tror och hur verkligheten ser ut r ju som bekant inte alltid samma sak.
2014-05-06, 23:57
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ja, det r betydligt bttre.
2014-05-07, 00:01
Medlem
Citat:
Det blir ltt svengelska nr man verstter direkt. Cold enough to freeze the balls off a brass monkey br inte versttas: Tillrckligt kallt fr att frfrysa kulorna p en mssingsapa...

http://en.wikipedia.org/wiki/Brass_m...lloquialism%29

Just det, drfr sa jag att det var just direktversatt.
2014-05-07, 00:02
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Just det, drfr sa jag att det var just direktversatt.
Sluta direktverstta. Det r snt som somalier och annat lst folk som inte kan svenska sysslar med.
2014-05-07, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Nejdu, jag har jobbat ihop med en indisk ingenjr som har fyra feta Ericssonpatent bakom sig, och han tjnade mest i sin sektion. De indier som verkligen jobbar i Indien tjnar dremot fickpengar. Men de gr oftast en vrdels insats jmfrt med en svensk, vilket ven den frstnmnde indiern ansg.
S du har fel dr du.

Intressant det du sger. Indier osv kan bara prestera i lnder med vita mnniskor. Allts ska vita mnniskor bort frn planeten. Briljant logik.

Citat:
Nej, sjlvklart gr inte existensen av vita mnniskor andra fattigare. Dremot tar vi en rtt stor del av vrdet av andra mnniskors arbetsinsats.

Ska vi kalla det rasmarxism d. Frndrar inte att du r antivit.

Citat:
Om du levde p 80-talet fick du skert hra att I-lnderna skulle g i gemensam och omedelbar konkurs utan U-lnderna. Vad de inte berttade fr dig (om du var med d) var naturligtvis att det omvnda gller i nnu strre utstrckning.

Ja, ok. Man fick skert hra en massa trams d. Som att Sovjet verkligen kunde konkurrera med vst. Litet tips bara... tro inte p allt du hr.

Citat:
Antisemit enligt vems definition? Sen gr ju inte pengarna till strsta delen till judar. Dremot gr en oproportionerligt stor del av dem det. Judar (vissa av dem, inte alla) r smarta som fan och har sett till att de och deras familjer ger en hel del av de saker som pengarna fldar till. Men det r inte topic.

Jas, d var det pltsligt rttfrdigat d. Nr det gller judar. "Smarta som fan".. till skillnad frn? Antivit.

Citat:
Enligt din lnk har statsskuldens andel av BNP kat sedan 2008, och sedan dess har den kat nnu mer.

Mhm.. och dessfrinnan? Knner du till den dr finanskraschen mnne?

Citat:
Nej, inga magiska krafter. Dremot rstar folk enligt sitt samvete och sin tro p vad som r bst fr de sjlva och fr deras land. Om nu de vita i sydafrika rstade fr att upphra med apartheid s var det vl antagligen fr att de trodde att det var det bsta alternativet, eller vad tror du?

Ja, verkligen. Ingen propaganda eller s inblandat. Det dr pstdd samvetet ger jag inte mycket fr. Om man tror p din rasmarxism s visst... d r det "samvetet", men de som bodde dr d visste, eller borde tminstone veta, bttre.

Citat:
Men vad folk tror och hur verkligheten ser ut r ju som bekant inte alltid samma sak.

Lite sjlvinsikt nu eller?
2014-05-07, 00:54
Medlem
PissingContests avatar
Citat:
Sedan den hr trden startade fr ett drygt r sedan har vi sett en formlig explosion av rasretorik frn delar av den antirasistiska sidan. Frn "kritiska vithetsstudier" dr vit hud (och att tillhra normen) ska problematiseras till rent frakt i diverse twitterflden riktat mot vit hud, vitt beteende, vita mnniskors deltagande... och s denna eviga strukturella rasism och dess rasifierade offer.

S givetvis. De m pst att vit inte syftar p ras, utan r en social konstruktion. Men vad spelar det fr roll nr det i realiteten r liktydigt med (majoritetsbefolkningens) hudfrg.

S ja. P det stt som mnga i den hr delen av den antirasistiska rrelsen uttrycker sig R ord som antivit inte en missvisande beskrivning.

Jag vidhller dock att jag inte ser pongen med att g omvgen och brja tala om kodord... vadd, kodord. Kalla saker och ting vid deras rtta namn. Dessa personer stter d inte sina argument under skppan.

Jag hller med.

Kodord? Vems kodord? Antirasisternas som dljer sin lmska antivita agenda med ett frsknande ord eller rasisterna som genomskdat det hela? Mrklig mening.
Jag skulle sga att vra sikter, som vanligt, ligger hyfsat nra varandra strax utanfr siktskorridorens skarpt dragna grns.
Jag vljer drfr att endast kommentera ditt sista stycke.
Kodord listas i SAOL men har ingen trff i SAOB, synonymer.se ger endast lsen (kanske borde ge lsenord istllet/ocks).
Vi kan dremot skert enas om att betydelsen att tala eller skriva i kod inte ligger utanfr ordets egentliga/ursprungliga betydelse och att detta kan innebra att lta ett ord ha en alternativ betydelse?

S, vems kodord?
Jo, den som objektivt betraktar mnga prominenta antirasisters ord och handlingar kan ltt f uppfattningen att de egentligen inte r s intresserade av rasism som av rasism utvad av just vita.
Ponera att ngon sger sig vara motstndare av skatter men i ord och handling endast verkar mot kyrkoskatten. r det d riktigt att sga att denne r anti-skatt, eller br man benmna denne som en motstndare av kyrkan, en anti-teist? (ja, i brist p bttre ord anvnde jag anti-teist)
Fr det r detta jag ser i antirasisterna, en vilja att lgga ut texten om deras antipati mot rasister fr att sedan endast rikta sin antipati mot vita, rasister eller ej (hr kommer den strukturella rasismen in, den som kan smetas p exakt alla vita helt oavsett deras havanden eller granden).
Medvetet eller ej anvnder de ordet antirasist felaktigt, eller vidlyftigt, p ett stt som skapar illusionen av att de har humanistiska ml och intensioner.
Frgan vems kodord? blir drmed nrmast semantisk eftersom det R en omskrivning eller ett kodord och vi egentligen endast diskuterar eventuellt uppst.
Vad gller uppstet kan vi konstatera att antirasisterna knappast sjlva skulle vlja att kalla sig antivita ven om de skert vet med sig att det r precis vad de r. Drfr blir det ocks riktigt att kalla antirasist ett kodord fr antivit i de fall de s kallade antirasisterna de facto r antivita, de gr ett medvetet val att inte kalla sig antivita och vljer ordet antirasist som ett slags eufemism/kodord.
Citat:
Sen nr blev svengelska ett problem fr antirasisterna? Det utgr i s fall en kulturberikning dr det Svenska sprket berikas med ytterligare en betydelse fr ordet kodord. Antirasisterna borde hylla denna breddning av det Svenska sprket som den berikning den faktiskt r!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in