2014-05-10, 19:27
Medlem
mantastyles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notyouandme
Sitter här och övar på spatiala test, tror det vore lättare om man hade figurerna i pappersform framförsig, sitta och glo på en platt bild gör det svårare. Nej, det ligger inte för mig, så jag börjar drabbas av panik... förstår att ingenjörer m.m. är bra på sånt här, men jag ska köra tåget, inte bygga det!

Testet med att vika figurerna har ingenting med att bygga tåg att göra. Jag frågade Lena då jag gjorde mitt papper/penna-test och då sa hon att ju vika figurerna hade med avståndsbedömning att göra. Det kan vara rätt bra att kunna om man ska bli lokförare
Citera
2014-05-10, 21:45
Medlem
Hur resonerar ni blivande lokförare, kring den mörka sidan med yrket att det finns folk som hoppar framför tåg mm ?
Citera
2014-05-12, 22:34
Medlem
MisterMonkeys avatar
Citat:
Nån som ska till Mjölby 12 maj? Hur löser ni logi?
Hur gick det för dig?
Citera
2014-05-13, 13:32
Medlem
Skit. Föll på det spatiala precis som jag misstänkte. Många som gjorde. Var hela fem tjejer! Jag är riktigt sur på mig själv, det känns orättvist, för jag gjorde resten både snabbt och lätt. Otur i timing, det är första gången de har infört det spatiala. Fanns en kille som klarat det här urvalet förr för ett par år sen, men tackade nej till utbildningen då. Nu skulle han fixa urvalet igen, men klarade det inte denna gången. Så det är väl bevis på att det blivit svårare.
Citera
2014-05-13, 14:08
Medlem
Citat:
Skit. Föll på det spatiala precis som jag misstänkte. Många som gjorde. Var hela fem tjejer! Jag är riktigt sur på mig själv, det känns orättvist, för jag gjorde resten både snabbt och lätt. Otur i timing, det är första gången de har infört det spatiala. Fanns en kille som klarat det här urvalet förr för ett par år sen, men tackade nej till utbildningen då. Nu skulle han fixa urvalet igen, men klarade det inte denna gången. Så det är väl bevis på att det blivit svårare.

Tråkigt att du inte klarade det, särsilt eftersom resten verkar gått bra!
Hur gick d spatiala testet till? Exempel?
Citera
2014-05-13, 17:25
Medlem
Spatiala, ja innan datortesten börjar får du göra det på papper, 40 uppgifter på 8 minuter.

Sen på datorn var det uppdelat i tre olika stilar:

1) Det vanligaste man ser på iq-test, dvs du ser en utvikt 2d bild och ska vika ihop den i tanken till rätt 3d objekt. Det var inte så svårt för nivån låg lägre än det jag övat på. Fixade det mesta av detta.

2) Den lättaste, du får se svart/vitt vild där det saknas en pusselbit, och ska sen matcha ihop med rätt lös bit. Som sagt, lättast.

3) Svårförklarat. Bild på en figur, med 5 siffror på. Sen får du se hela figuren utvikt, med en cirkel nånstans på objektet. Du ska lista ut var rätt siffra hamnar när den är utvikt. Jag fattade aldrig hur den här skulle gå till, och tokchansade. Givetvis var det här jag föll som pladask. Ett par timmar efteråt sa det klick i huvet, "var det SÅ det skulle gå till!". Lite för sent...

Kanske jag blivit godkänt om jag fattat den tredje varianten.
Citera
2014-05-13, 19:12
Medlem
Citat:

1) Det vanligaste man ser på iq-test, dvs du ser en utvikt 2d bild och ska vika ihop den i tanken till rätt 3d objekt. Det var inte så svårt för nivån låg lägre än det jag övat på. Fixade det mesta av detta..
Var kan man hitta såna här övningar?
Citera
2014-05-14, 14:17
Medlem
Googla på olik iq-test, hittade bland utländska iq-test framförallt. Det intressanta är att om jag t.ex. gör Mensans provtest skulle jag klara att komma in, men gör jag ett test med spatiala frågor är jag betydligt dummare, hmm...

hursomhelst, en tjej sa hon hade hittat spatiala tester på försvarsmaktens sida och övat på?
Citera
2014-05-15, 23:01
Medlem
Gjorde en ansökan till Huddinge förut. Var försent ute till dom andra och Boden är för långt. Har dock inte fått något mail än. Brukar det ta ett tag eller har ni fått det första mailet ganska exakt efter att ni skickat in det? Typ som en bekräftelse?
Citera
2014-05-16, 01:07
Medlem
MisterMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funkym
Gjorde en ansökan till Huddinge förut. Var försent ute till dom andra och Boden är för långt. Har dock inte fått något mail än. Brukar det ta ett tag eller har ni fått det första mailet ganska exakt efter att ni skickat in det? Typ som en bekräftelse?
Har för mig att det tog ca en dag tills jag fick mailet.
Citera
2014-05-16, 14:22
Medlem
Nån som vet något om kraven ang normalt färgseende? Jag var nyss hos en leg optiker och kollade mitt färgseende och fick nedslag på 1 av 20 tavlor (5%), har jag tillräckligt normalt färgseende då?
Citera
2014-05-17, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blitzen
Nån som vet något om kraven ang normalt färgseende? Jag var nyss hos en leg optiker och kollade mitt färgseende och fick nedslag på 1 av 20 tavlor (5%), har jag tillräckligt normalt färgseende då?

Normalt färgseende ska man ha, eller om det heter fullgott färgseende, så jag är osäker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in