2014-06-09, 08:28
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Det är ju väldigt stort och kollar man planlösningen så ser man att det troligen tidigare varit indelat i åtminstone två lägenheter, där ovanvåningarna är helt avskilda från varandra: http://www.bo-laget.se/dokument/1835/Ritning.pdf

Går ju alltså bra att hyra ut ena halvan, eller stycka av och sälja den separat antar jag.

Edit: Såg nu att lägenheterna helt och hållet är avskilda från varandra, med en entré på varsin sida av huset. Konstigt att allt säljs i ett paket. Får dock bara ihop 7+5=12 rum, inte 15 som det står i annonsen, och då har jag ändå räknat med ett vindsutrymme som verkar sakna fönster. Skälet till att lägenheten med ateljén inte säljs separat är kanske för att den verkar sakna kök och badrum (bara wc på ovanvåningen)? Planlösningen är iofs så pass bristfällig att det säkert kan finnas där ändå.

Edit 2: Kollade på streetview precis och när jag kollade på den här hörnan kom jag på att jag läst att detta en gång i tiden har varit en krog/restaurang: http://goo.gl/maps/bT8wW, och där är ju en igensatt entré. Fastigheten verkar för övrigt även ha ingång från Nygatan med nummer 9.

Edit 3: http://bevaringsprogram.lund.se/wiki....php/Myntet_28

Shit vad du snöade in på det där stället. Kul!

Jag såg inte planlösningen förut, så det var ju kul. Jag tyckte inte det framgick riktigt bara av bilderna hela husets 340 kvadratmeter, så jag tänkte kanske att det fanns delar av huset som inte fanns med på bild. Kanske redan uthyrda lägenheter som mäklaren inte haft tillgång till.

Ulf och Birgitta Trotzig. Tala om att vara en del av akademikerskrået, Birgitta var ju medlem i svenska akademien. Båda har gått bort inom dom senaste åren, så det är väl släktingarna som säljer, och som i vanlig ordning tror att dom ska casha in ordentligt.
Citera
2014-06-09, 12:45
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Jag blev störtförälskad i villan, well, lägenheten (den råa plåten, betongen, Bond-känslan på stället osv) så jag hörde av mig till mäklaren för att fråga vem arkitekten var. Fick ett snabbt svar, det är en svensk man (inte känd av mig men å andra sidan så kan jag inte så många svenska arkitekter) och han har både ritat och byggt stället. Han bor i grannlägenheten, så jag förmodar att han också är den som köpt och exploaterat fastigheten från början. Troligen åker alla millar direkt ner i hans ficka. Kan skicka hans namn till den som är intresserad, men glömde namnet på jobbet och ja, nu är det ju helg.

Här är lite mer info om arkitekten/personen bakom den fina villan på Solsidan:
( http://www.hemnet.se/bostad/bostadsr...igen-4-6323926 )

Killen heter Robin J:son Jensen och är 34 år. Driver ett antal bolag med värdepapper och finansiella tjänster, samt BRF:en och en bygg- och partihandel. Hittar inget på honom att han skulle vara arkitekt så förmodar att han bara är riktigt kunnig på arkitektur och visste vad han ville ha när han ritade upp stället. Mäklaren skrev att fastigheten är "ritad och byggd på uppdrag av Robin". Men med det snygga resultatet är jag definitivt sugen på att anlita honom. Finns för få bra arkitekter i Sverige helt enkelt.
Citera
2014-06-09, 14:01
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Mäklaren skrev att fastigheten är "ritad och byggd på uppdrag av Robin". Men med det snygga resultatet är jag definitivt sugen på att anlita honom. Finns för få bra arkitekter i Sverige helt enkelt.

Det låter mer som att han har riktigt bra koll, men att någon annan har stått för dom faktiska ritningarna. Och det är ju så det ska vara med arkitektritat, att man får det precis som man vill ha det.
Citera
2014-06-09, 14:48
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Det låter mer som att han har riktigt bra koll, men att någon annan har stått för dom faktiska ritningarna. Och det är ju så det ska vara med arkitektritat, att man får det precis som man vill ha det.

Håller med! Hade kontakt med en vän som jobbar på Residence som berättade att dom ska göra ett reportage på huset framöver. Så håll utkik efter det i tidningen för mer inside-info på killen och huset.
Citera
2014-06-09, 15:09
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Här är lite mer info om arkitekten/personen bakom den fina villan på Solsidan:
( http://www.hemnet.se/bostad/bostadsr...igen-4-6323926 )

Killen heter Robin J:son Jensen och är 34 år. Driver ett antal bolag med värdepapper och finansiella tjänster, samt BRF:en och en bygg- och partihandel. Hittar inget på honom att han skulle vara arkitekt så förmodar att han bara är riktigt kunnig på arkitektur och visste vad han ville ha när han ritade upp stället. Mäklaren skrev att fastigheten är "ritad och byggd på uppdrag av Robin". Men med det snygga resultatet är jag definitivt sugen på att anlita honom. Finns för få bra arkitekter i Sverige helt enkelt.
Kul att huset uppmärksammas i tråden. En fullständigt kompromisslös skapelse som saknar sin like i litet småkonservativa Saltsjöbaden. Man önskar bara att det gjordes om till en enfamiljsbostad.

Hoppas bara att RJJ (och hans bror som jag tror är med på ett hörn också) inte förlorar pengar på det hela för det är verkligen friskt vågat.
Citera
2014-06-09, 15:10
Medlem
SuraStinas avatar
Här är ett rätt skumt objekt. Fint hus men definitivt udda läge. Känns som det skulle kunna regna bananskal och annan trash från bilarna på bron ovanför. Inte precis det läge jag vill ha när jag sitter och dricker morgonkaffe på terrassen eller doppar mig vid bryggan. Och skulle du glömma att dra för persiennerna på toaletten en kväll så ser alla förbipasserande på E18 precis vad du gör...

Mest konstigt är nog priset. 12,5 mille för något som har ett tax.värde på 2 mille och kostade 4 mille att uppföra. Nej tack!

http://fabfast.se/objekt/?id=OBJ28835_1323513782
Citera
2014-06-09, 16:06
Medlem
Citat:
Här är ett rätt skumt objekt. Fint hus men definitivt udda läge. Känns som det skulle kunna regna bananskal och annan trash från bilarna på bron ovanför. Inte precis det läge jag vill ha när jag sitter och dricker morgonkaffe på terrassen eller doppar mig vid bryggan. Och skulle du glömma att dra för persiennerna på toaletten en kväll så ser alla förbipasserande på E18 precis vad du gör...

Mest konstigt är nog priset. 12,5 mille för något som har ett tax.värde på 2 mille och kostade 4 mille att uppföra. Nej tack!

Åhh vill ha huset(så pass att jag inte ens studerat planlösningen vilket jag alltid annars gör) skulle bara ändra lite tapeter och minska antalet vita väggar. Köksluckorna i gammal stil gillade jag inte men det är en fis i rymden i detta hus........så fint och fint läge OM det inte vore för hela jävla E18 ovanför huvudet!

Går ju inte ens att bygga något bullerplank. Jag vet inte hur ljud beter sig i ett sådant här läge, låter det mer eller låter det mindre när bilarna är så där högt ovanför en?

Edit. Tror inte några bilister ser in i badrummet, vinkeln blir fel och bilarna kör ju inte två dec ifrån vägräcket precis. Det hänger lamellgardiner i fönstret om man vill dra för.
Senast redigerad av lacrima 2014-06-09 kl. 16:14.
Citera
2014-06-09, 16:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Åhh vill ha huset(så pass att jag inte ens studerat planlösningen vilket jag alltid annars gör) skulle bara ändra lite tapeter och minska antalet vita väggar. Köksluckorna i gammal stil gillade jag inte men det är en fis i rymden i detta hus........så fint och fint läge OM det inte vore för hela jävla E18 ovanför huvudet!

Går ju inte ens att bygga något bullerplank. Jag vet inte hur ljud beter sig i ett sådant här läge, låter det mer eller låter det mindre när bilarna är så där högt ovanför en?

Edit. Tror inte några bilister ser in i badrummet, vinkeln blir fel och bilarna kör ju inte två dec ifrån vägräcket precis. Det hänger lamellgardiner i fönstret om man vill dra för.

Priset stinker.
Citera
2014-06-09, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Shit vad du snöade in på det där stället. Kul!

Jag såg inte planlösningen förut, så det var ju kul. Jag tyckte inte det framgick riktigt bara av bilderna hela husets 340 kvadratmeter, så jag tänkte kanske att det fanns delar av huset som inte fanns med på bild. Kanske redan uthyrda lägenheter som mäklaren inte haft tillgång till.

Ulf och Birgitta Trotzig. Tala om att vara en del av akademikerskrået, Birgitta var ju medlem i svenska akademien. Båda har gått bort inom dom senaste åren, så det är väl släktingarna som säljer, och som i vanlig ordning tror att dom ska casha in ordentligt.

Jag är rätt snabb på att posta så jag kommer lätt på grejer jag missade först, därav alla edits med tillägg... När man kollar igen på streetview ser man mer uppenbart att det är två olika hus som är ihopbyggda. På 80-talet när bilden i bevaringsprogrammet togs var ju även den andra dörren längs Västergatan där, så då var det väl definitivt två lägenheter. Vet inte när Trotzig flyttade in, men det var väl rimligen när de gjorde det som ateljén byggdes. De kanske köpte båda lägenheterna då.

Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Kul att huset uppmärksammas i tråden. En fullständigt kompromisslös skapelse som saknar sin like i litet småkonservativa Saltsjöbaden. Man önskar bara att det gjordes om till en enfamiljsbostad.

Hoppas bara att RJJ (och hans bror som jag tror är med på ett hörn också) inte förlorar pengar på det hela för det är verkligen friskt vågat.

Ja, det känns verkligen unikt... Men jättekonstigt att det är en bostadsrätt, fyra lägenheter i föreningen.

Man kan lugnt säga att om någon bondfilm ska spelas in i Sverige måste det där huset funka som skurkbunker.
Citera
2014-06-09, 19:14
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Jag är rätt snabb på att posta så jag kommer lätt på grejer jag missade först, därav alla edits med tillägg... När man kollar igen på streetview ser man mer uppenbart att det är två olika hus som är ihopbyggda. På 80-talet när bilden i bevaringsprogrammet togs var ju även den andra dörren längs Västergatan där, så då var det väl definitivt två lägenheter. Vet inte när Trotzig flyttade in, men det var väl rimligen när de gjorde det som ateljén byggdes. De kanske köpte båda lägenheterna då.

Ja, det har man ju naturligtvis ingen aning om om man inte känner folket i fråga. Men studion byggdes nån gång på 70-talet, antagligen tidigt 70-tal. Och den byggdes antagligen för Ulf Trotzig. Eftersom han gick bort i höstas är det väl rimligt att anta att det är hans målargrejor som fortfarande står kvar i studion. Jag har ingen aning om hur länge dom har haft det, men såna där projekt är ju oftast pågående. Dom kan ha haft delar uthyrda som dom har inkorporerat efterhand. Innan bevaringsprogrammet togs fram så var ju oftast såna där ställen rivningshotade. Och det är väl inte helt otroligt att tro att Klas Anshelm har haft en viss hand i det, eftersom han gillade det där med ursprunglighet och naturlighet. Studion ligger ju som en bro mellan dom två äldre byggnadskropparna, nytt och gammalt i en varsam naturlig enhet.
Citera
2014-06-09, 19:49
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima

Jag tror bullret och svischandet kommer vara jäkligt irriterande. Men mest av allt skulle jag vara skraj att se potentiella självmordskandidater som kan tänkas hoppa från bron. Det är ju välkänt att höga broar i Stockholm lockar till sig psykiskt instabila människor.

Men annars tycker jag huset är verkligen skitsnyggt gjort. Men stylisten fick det lite fel. Country kitchens är INTE inne idag och sannerligen inte i en 12 miljonersvilla, tapeterna ser ut som de är köpta på en utförsäljning från Ullared (och vem sätter in en räcerbilstapet i en villa man byggt för att sälja vidare?? Tänk om de som köper inte har en tonårsson som gillar sånt!), och vem sjutton ställde in sälbordet från 80-talet i det lilla loungerummet?
Senast redigerad av SuraStina 2014-06-09 kl. 19:53.
Citera
2014-06-09, 20:42
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:

Huset mellan broarna. Fruktansvärt uselt läge. Bilarna på E 18 ligger i ca 130 där. Det svischar nog inte, det dånar snarare. Och snacka om att bo under ett betongschabrak. Förstår heller inte vitsen med stora panoramafönster om man inte sätter dem i liv med resten av huset. Nu tittar man rakt in i en vägg om man vrider litet på huvudet. 5,5 mkr max.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in