Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-06-22, 12:17
Bannlyst
Hej då var det dags för mig att införskaffa mig ett hemmagym och jag har sett ut detta för 2500 http://www.jula.se/hemmagym-951145

Men frågan är om ett gym från jula är bra? Är beredd att lägga ner upp till 6 tusen det finns bättre varianter

Hur är det med sådana här maskiner, bör jag investera i fria vikter och stänger också?
Citera
2014-06-22, 12:30
Medlem
Skippa den där grejen och köp bara en skivstång istället, sen lär du dig hur du tränar hela kroppen med den.
Citera
2014-06-22, 12:40
Medlem
roggeees avatar
Nog bättre att satsa på fria vikter och någon ställning. Sådant är tyvärr svindyrt, så om du verkligen inte är övertygad om att detta är något du kommer lägga ner mycket tid på är det nog mer värt med ett gymkort.
Även om du köper denna ställning är det tveksamt om du kan få stång + vikter för dina resterande 4500.
Citera
2014-06-22, 12:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnamon1
Skippa den där grejen och köp bara en skivstång istället, sen lär du dig hur du tränar hela kroppen med den.

bättre att köpa en skivstång och bänk menar du? http://gymkompaniet.se/skolviktsset-81kg

räcker denna typ? kan man verkligen träna så mycket med endast en skivstång? är det inte bra med en bänk också? vet inte riktigt vad en bänk kostar. vill alltså utvidga mitt hemmagym, har nu löpband, hantlar och kettlebells men inga maskiner eller stänger. alla svar upskattas
Citera
2014-06-22, 12:44
Medlem
174563s avatar
Med skivstång kan du träna allt. Skaffa bänk och ställ också så har du möjlighet till alla compound övningar.

Sedan om du vill lyxa till det kan du skaffa hantlar med reglerbarvikt du skruvar på men inget nödvändigt. En sån dära grej man sätter i dörren för chin-ups kan var anice att ha också, älskar chin ups och dom är bra för dina lats.
Citera
2014-06-22, 12:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av roggeee
Nog bättre att satsa på fria vikter och någon ställning. Sådant är tyvärr svindyrt, så om du verkligen inte är övertygad om att detta är något du kommer lägga ner mycket tid på är det nog mer värt med ett gymkort.
Även om du köper denna ställning är det tveksamt om du kan få stång + vikter för dina resterande 4500.
tycker inte om att träna i gym. gillar inte själva atmosfären, sen tror jag att hemmagym lönar sig efter några är iallfall.
Citera
2014-06-22, 12:53
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Mitt tips är: http://gymkompaniet.se/skivstangsset-140kg-jarn-int vilket du kommer jävligt långt med, att lära sig träna med skivstång är i princip det bästa man kan göra. Ställning kan du säkert hitta billigt och bra begagnat på typ blocket. Är du händig kan du snickra ihop en bänk själv för en billig peng, annars begagnat.
Citera
2014-06-22, 12:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 174563
Med skivstång kan du träna allt. Skaffa bänk och ställ också så har du möjlighet till alla compound övningar.

Sedan om du vill lyxa till det kan du skaffa hantlar med reglerbarvikt du skruvar på men inget nödvändigt. En sån dära grej man sätter i dörren för chin-ups kan var anice att ha också, älskar chin ups och dom är bra för dina lats.
kan du nämna några speciella muskelgrupper man kan träna effektivt med stången? och även kanske några muskelgrupper som man inte skulle kunna tro går med stången men ändå är fullt möjliga?
Citera
2014-06-22, 12:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Mitt tips är: http://gymkompaniet.se/skivstangsset-140kg-jarn-int vilket du kommer jävligt långt med, att lära sig träna med skivstång är i princip det bästa man kan göra. Ställning kan du säkert hitta billigt och bra begagnat på typ blocket. Är du händig kan du snickra ihop en bänk själv för en billig peng, annars begagnat.
vad tror du om skolviktssättet jag länkade förut då? jag är hyfsat krallig och vet inte riktigt om jag behöver detta sätt?
Citera
2014-06-22, 12:58
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettrosatangentbors
kan du nämna några speciella muskelgrupper man kan träna effektivt med stången? och även kanske några muskelgrupper som man inte skulle kunna tro går med stången men ändå är fullt möjliga?
Du kan träna i princip allt med stången. Här är en nyttig sida som har många övningar med fria vikter bland annat med skivstång: http://www.styrkeprogrammet.se/ovnin...vel%5B%5D=alla
Citera
2014-06-22, 12:59
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettrosatangentbors
vad tror du om skolviktssättet jag länkade förut då? jag är hyfsat krallig och vet inte riktigt om jag behöver detta sätt?
Bättre att köra med en riktigt stång då jag är säker på att det krävs mer vikter än de där 80 kilona efter ett tag
Citera
2014-06-22, 13:18
Medlem
Jag köpte ett hemgym alldeles nyligen för c:a 2 veckor sedan.

Folk skriver att man kommer långt med en stång och vikter. Det håller jag med om - till viss del. Det blir problematiskt när du ska köra bänkpress och knäböj. Att bänkpressa direkt från golvet låter knappast som en god idé. Att knäböja från köksbänken är också en dålig idé med 100-200 kg på stången.

Nej, du behöver ett power-rack där du kan köra precis allt. Sett ur ett säkerhetsperspektiv så skulle jag definitivt inte rekommendera en vanlig bänkpresställning. Risken finns att du klämmer ihjäl dig på kuppen. Räkna med 12,000 - 14,000 kr för alltihop - ett rack, stång med vikter, en bänk och diverse andra tillbehör, t.ex. gummimattor, lås, etc.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in