2014-07-17, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ja, elva månader.
Hur eller hur så är det väldigt osannolikt att GL levde när barnet föddes. Så det är nog uteslutet att barnet får ärva om de döms. Alltså var det nog inte det motivet i så fall, ifall de inte glömt läsa lagen innan.
Citera
2014-07-17, 18:15
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pomperipossa1
Hur eller hur så är det väldigt osannolikt att GL levde när barnet föddes. Så det är nog uteslutet att barnet får ärva om de döms. Alltså var det nog inte det motivet i så fall, ifall de inte glömt läsa lagen innan.
De verkar ha glömt läsa andra delar av lagen.

Jag tror inte det är sannolikt, men det är fullt möjligt att GL hölls vid liv tills barnet var fött, och det påverkar arvsföljden.
Citera
2014-07-17, 18:17
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:

Motivet var att få GL ur vägen då han vägrade säga upp arrendet, dock hade de inte tänkt klart gällande uppsägningsregler vs förvunnen GL samt att Godeman inte heller var benägen att göra ändringar i arrendet. (Min tolkning gällande uppsägningar av godemän)

Dels om påståendet att MT sagt till nuvarande arrendator: "Det är ingen ide du sår, för nu tar vi över." Det uttalandet säger en hel del och pekar ut riktningen ganska klart i detta fall.
Citera
2014-07-17, 18:19
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Det lilla jag vet är att MT:s tidigare försvarare inte är någon utpräglad brottmålsadvokat. Han handlägger bla en hel del konkurser, personligen skulle jag bytt försvarare fortare än kvickt om jag varit i MT:s ställe.
Okej. Då säger inte det så mycket som det i förstone syntes göra.
Citera
2014-07-17, 18:34
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Enligt vad som skrivits tidigare av kunniga på lagområdet så kommer inte barnet, som är fött efter dödsdatumet, att vara arvsberättigat om föräldrarna fälls för dådet. Se tidigare inlägg i tråden.
Om modern fälls för dådet. Faderns roll är arvsmässigt ointressant, eftersom han inte skulle ha fått något arv efter GL under några omständigheter.

Edit: Q har redan klargjort detta...
Senast redigerad av Hamilkar 2014-07-17 kl. 18:38.
Citera
2014-07-17, 18:39
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av o08
För att göra detta grova brott som ändå skett måste det finnas ett MOTIV.
Varken M T eller S L har något sådant motiv.
De allra flesta mord begås med oklara eller svårförståeliga motiv. För att citera den ständige göken i gökuret här i forumet, Leif GW Persson, är motiv ett njutningsmedel för överklassen. Jag håller med om att det här, i synnerhet om de misstänkta är skyldiga, förefaller vara ett typiskt "motivmord", men det finns ju ett bra motiv om vi bara antar att de misstänkta inte hade järnkoll på juridiken bakom dödförklaringar och jordbruksarrenden. Och om det är sant att MT har sagt till den befintlige arrendatorn Det är ingen idé att du sår, vi ska ändå ta över, så har i vart fall MT därigenom visat att arrendejuridik inte är hans starkaste sida.

Citat:
S L ägde bevisligen inget, dessutom kan ingen vara säker på vem skulle skulle få ärva vad.
Visst M Ts och S Ls barn ärver och på detta vis kanske M T skulle kunna få ett inflytande, men i vad?
Personligen tycker jag att familjen T blad är några riktiga skitstövlar men för den sakens skull vill jag absolut inte anklaga någon i den klanen för detta grova brott - kan absolut inte tänka mig att någon av dem begå en grov brottslig handling - tvärtom är de alltför pålästa om svensk lag, dessutom är de bondsluga.
Hm. Jag tycker mig avläsa en viss attitydförändring mellan det här inlägget och ditt förra släkthistoriska. Har möjligen medlemmar av familjen T hört av sig?
Citera
2014-07-17, 19:29
Medlem
Men,,, polisen är nog ganska övertygande om att någon av de bovar de fångat in har med saken att göra,,, de bodde inte i fastigheten när GL försvann,, ändå har de fångat just dem ??? de flyttar in i fastigheten relativt hastigt efter det att GL försvann ?? detta trots att MT och GL inte ska dragit jämt,,, visste MT och SL att GL inte skulle komma tillbaka ?? bil i Funkabo?? tja det säger SL och MT ja,,,, bilen kanske aldrig varit där ?? Personligen är jag rätt säker på att "någon" verkligen pekat ut platsen,,, och ev pekat ut platsen i bostaden,,, men har man inte gjort husrannsakan i fastigheten när gubben försvann?? varför hittade man liksom inget då?, visst kan det vara någon annan som gjort själva dådet,,, men något gör ändå att SL och MT sitter anhållna ?? vissa medgivanden talas det ju ändå om, ingen rök utan eld.... den/ de som är skyldiga måste få sona,,,, hur som helst tror jag inte att Kalmarpolisen knäckt ägget om inte MPS varit delaktiga---- då hade nog gubben fortfarande inte hittats,,,personligen kan jag tycka att,,,, markägaren torde vara mer misstänkt om de inte har nåt på de två nu anhållna,,,,denne måste väl ändå veta varför det finns nedgrävda män på hans ägor ???!!!!
Citera
2014-07-17, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Visst allt är möjligt då vi inte vet var de körde.
Men i min bok körde de över ÅT:s gårdsplan.
I min pärm, gick den resan även genom detta tun... Har vi fel och typ helikopter används, så har ändå någon pekat ut gravplatsen
Citera
2014-07-17, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Om modern fälls för dådet. Faderns roll är arvsmässigt ointressant, eftersom han inte skulle ha fått något arv efter GL under några omständigheter.

Edit: Q har redan klargjort detta...
Vad påverkar det barnets arvsrätt om modern fälls, om barnet är fött efter GL:s bortgång?
Citera
2014-07-17, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sv3nsson_
Vet inte om detta varit uppe innan ang att ta sig till fyndplatsen av GL. Var ute och åkte idag och då hitta jag denna "väg" som ej är utritad på googlemaps mm. Fullt körbar. Kan det varit denna väg dom har tagit för att inte köra mellan massa gårdar dumma tider som det var tjafs om tidigare i tråden.

Bild på den fullt körbara vägen: http://imgi.se/image.php?di=KG4N

zooma in på googlemaps får ni själva se

Skulle säga till 99% att att liket har forslats genom gården. Det är det stället folk e vana att MT kan befinna sig närsom körande en maskin utan att ngn undrar ngt, och det är troligaste vägen med el utan flers vetskap! MT har även kört för andra, så det är inget konstigt att han kört långa nätter ibland!
Citera
2014-07-17, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psycho77
Skulle säga till 99% att att liket har forslats genom gården. Det är det stället folk e vana att MT kan befinna sig närsom körande en maskin utan att ngn undrar ngt, och det är troligaste vägen med el utan flers vetskap! MT har även kört för andra, så det är inget konstigt att han kört långa nätter ibland!

Så må det nog vara. Men tänkte jag skriver och lägger upp en bild iallafall
Citera
2014-07-17, 19:52
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ärvdabalken 15 kap. Om förverkande av rätt att taga arv eller testamente

Om MT döms som enda gärningsman ärver SL enligt vanlig arvsrätt.

Skulle SL dömas som gärningsman går hennes del av arvet till hennes arvingar vid dödsfallet, alltså hälften till mamman, andra hälften till pappan som är avliden och därför vidare till SL:s syster, som i så fall får 75 % av arvet. Det är dock tänkbart att GL hölls vid liv tills barnet var fött. I så fall går SL:s del av arvet till barnet.

Detta kan ändras av testamenten.
Jag måste rätta mig själv här. Om SL hade varit död och barnlös när GL dog hade i normalfallet allt gått till SL:s syster, och eftersom SL ska betraktas som död om hon döms blir systern enda arvtagaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in