Flashback bygger pepparkakshus!
2014-07-22, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaegernz
Jag är mest nyfiken, då när man diskuterar med dessa människor så säger de endast att alla kan inte bo i city. Saknar dessa människor förståelserum för att det finns knappt några lägenheter alls i Stockholm eller är de direkt lågintelligenta?

Kära bönder, varför tror ni att det finns massor av lediga lägenheter i Stockholm?

Jag tror dom flesta som inte bor i Stockholm ger fullständigt F*n i det.

Medburgare
Citera
2014-07-22, 20:02
Medlem
Citat:
Jag är mest nyfiken, då när man diskuterar med dessa människor så säger de endast att alla kan inte bo i city. Saknar dessa människor förståelserum för att det finns knappt några lägenheter alls i Stockholm eller är de direkt lågintelligenta?

Kära bönder, varför tror ni att det finns massor av lediga lägenheter i Stockholm?

Vi kan vända på frågeställningen.

Kära inflyttade stockholmare, tror ni att det finns massor av lediga lägenheter ute i landet?
Citera
2014-07-22, 23:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dubbeltommy
Vi kan vända på frågeställningen.

Kära inflyttade stockholmare, tror ni att det finns massor av lediga lägenheter ute i landet?

Ursäkta? Jag är född på SöS och har bott här i hela mitt liv förutom i några år i USA och Irland.
Citera
2014-07-23, 01:10
Medlem
Poke53281s avatar
Citat:
Förstår bönder som inte bor i Stockholm hur illa bostadsmarknaden egentligen är?

Tja, jag har bott i en storstad (Köpenhamn)...nu inte så olik Stockholm, och dom forstår inte något dom med...

Alla "måste" bo i en liten sardin-burk BSR-lägenhet och betala 4-10 miljoner och vara skuldsatt resten av livet, det är ju klart!

Vi andra som bor på landet (med tio tusind villa-kvarter grannar med egen trädgård och 3 våningar som vi äger själva), vi måste ju ta till tacka med det vi har, Stockholm-is-the-SHIT! Knarkare på varje hörne, stroppiga abba-wannabees som inte klarar av livet uten Gucci-glasögon.

Ni är så roliga!
Citera
2014-07-23, 03:31
Medlem
ekerilars avatar
Citat:

Nu är jag i o f s. bara hobbyjordbrukare med ett litet småbruk, men jag tror det för att kurt-sune säger det i inlägg nr. 12, jag har även hört att det inte ska vara allt för svårt att få tag på en bostad i Hallstavikstrakten.

Jag håller inte med om allt kurt-sune[/b]skriver, men han verkar vara den här på flashback som har bäst koll på bostadsmarknaden.
Citera
2014-07-23, 08:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Poke53281
Tja, jag har bott i en storstad (Köpenhamn)...nu inte så olik Stockholm, och dom forstår inte något dom med...

Alla "måste" bo i en liten sardin-burk BSR-lägenhet och betala 4-10 miljoner och vara skuldsatt resten av livet, det är ju klart!

Vi andra som bor på landet (med tio tusind villa-kvarter grannar med egen trädgård och 3 våningar som vi äger själva), vi måste ju ta till tacka med det vi har, Stockholm-is-the-SHIT! Knarkare på varje hörne, stroppiga abba-wannabees som inte klarar av livet uten Gucci-glasögon.

Ni är så roliga!

Samtidigt behöver ni bidrag till kommunen för att kunna överleva ifrån Stockholm.
Citera
2014-07-23, 08:55
Medlem
Citat:
Samtidigt behöver ni bidrag till kommunen för att kunna överleva ifrån Stockholm.
Det där är ju bara snack. Det finns flera rika kommuner runt stockholm som är stora vinnare på delar av den s.k. robinhood-skatten. Rika sollentuna får tex över 100% kostnadstäckning för sina förskolebarn via robinhoodskatten, pga att skatten utformades innan urbaniseringen tog verklig fart. Protester från Sollentuna och andra rika förortskommuner var en stor anledning till att den översyn av robinhoodskatten som man försökte få till härom året stoppades. Så kom inte dragandes med den där gamla myten, det är inte alls så dyrt som det påstås.

Vidare kan man konstatera att de som nu flyttar in till storstockholm har fått sin skolgång bekostad av sina hemkommuner, men de blir yrkesverksamma och börjar betala skatt först i storstockholm. Det är ju en ren förlustaffär för den kommun som bekostat barnomsorg, skolgång, och som i många fall därefter också får dras med kostnaderna för föräldrarnas ålderdom. Kommunen får ju aldrig igen pengarna de investerat i barnet, eftersom detta börjar jobba och betala kommunalskatt i en annan kommun.

Om något så är robinhoodskatten för billig, den kompenserar inte på långa vägar de effekter som urbaniseringen har på födelseortens kommun.

På tal om bidragsparasiter, Stockholmarna får ju pga sina höga bostadspriser dessutom den absolut största delen av räntebidraget, som hela Sveriges skattebetalare finansierar. Avskaffandet av fastighetsskatten, utan att samtidigt avskaffa ränteavdraget, innebar en gigantisk förmögenhetsöverföring från glesbygd (fattig) till framför allt Stockholm (rik).

Som boende i Stockholm, eller annan större stad med stor inflyttning och stigande bostadspriser, är det övriga kommuner som subventionerar din skattsedel och bostadskarriär genom att gratis förse dig med gratis arbetskraft och räntebidrag. Det är inte du som föder dem. Så kasta inte sten i glashus gällande att leva på andras bekostnad.
Citera
2014-07-24, 08:35
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcLarsson
Avskaffandet av fastighetsskatten, utan att samtidigt avskaffa ränteavdraget, innebar en gigantisk förmögenhetsöverföring från glesbygd (fattig) till framför allt Stockholm (rik).

Du missat att man istället för fatighetsskatt numera betakar skatt för den reavinst man gör vid försäljning. Att betala skatt på den förtjänst man gör passar betydligt bättre i ett rättsamhälle än den rena expropieringen som det gamla systemet i praktiken gick ut på.
Citera
2014-07-24, 10:52
Medlem
YoungTonys avatar
Citat:
Ursäkta? Jag är född på SöS och har bott här i hela mitt liv förutom i några år i USA och Irland.
Haha vad gulligt, men du inser inte att det är bostadsbrist över hela Sverige? inte bara i Stockholm, vi som bor nära storstäder måste även vi kämpa för att få lägenheter...
Citera
2014-07-24, 12:04
Medlem
life101s avatar
Det bästa jag gjorde var att flytta från en större stad till en mindre, satan vad skönt det är att kunna få lägenhet enkelt, inte behöva betala ockerpriser och cykla överallt! Jag gillar dessutom lugnet
Citera
2014-07-24, 14:47
Medlem
Det finns hur många lägenheter som helst i Stockholm. Jag har varit där och tittat på flertalet lägenheter. Dock inte köpt någon ännu. Bostadsrätter.
Citera
2014-07-24, 15:03
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Du missat att man istället för fatighetsskatt numera betakar skatt för den reavinst man gör vid försäljning. Att betala skatt på den förtjänst man gör passar betydligt bättre i ett rättsamhälle än den rena expropieringen som det gamla systemet i praktiken gick ut på.

Naturligtvis så skattade man för reavinsten innan, dock höjdes den med 10 procent, eller 2 procentenheter, dvs från 20 till 22 procent av realisationsvinsten.

Att fastighetsskatten avskaffades är ganska felaktigt efter som den ersattes av en kommunal fastighetsavgift istället. Att inte kalla den för skatt är lite tramsigt eftersom det är bara namnet men det är i praktiken en kommunalskatt, likaså som samtliga sociala avgifter som en arbetsgivare eller enskilda fimor betalar är en skatt oavsett vad man kallar den.

Dessutom är det en mycket felaktig benämning med fastighetsskatt och fastighetsavgift eftersom det inte är fastigheterna som beskattas utan bostäder och tänkta bostäder, dvs tomter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in