Citat:
Ursprungligen postat av
Bassiehof
Det kanske finns reaktorer som inte drabbas av en meltdown, men de ger fortfarande kärnavfall som måste lagras nånstans. Länge. Dessutom kostar det för mycket att bygga nufortiden, det har katastrofen i Finland visat. Och som sagt, om man har 50 miljarder till att bygga ny kärnkrafft, då har man 50 miljarder till förnybart. Hur som måste vi stänga ner alla gamla reaktorer, där håller jag med MP fullt ut. Om nånting händer blir en stor del av Sverige obeboeligt. På tal om predika så skrev en apostel att man skulle testa allting och avstå från det som är skadligt. Utsläpp av fossila bränslen kan man kontrollera, det kan man inte med kärnkraften. Därför har MP hela tiden sagt att man ska stänga ner reaktorer när man kan. Alltså har man en plan. Satsa på förnybart i stället för på kärnkraft. Det vinner alla på i längden, annars blir vi pga höga bygg- och driftskostnader beroende av kärnkraft i tiotals år framöver - oavsett den tekniska utvecklingen.
Men hur tänker du nu? Vadå Co2-utsläpp kontrollerbart?
För del första har du rätt ang. radioaktiva avfall, men det försvaras i bergrum 500 m rätt ner i urberget. Det finns i princip hur mycket utrymme som helst och löper ingen risk för någon olycka över huvud taget. Den där "risken för olycka" på kärnkraftverk, man kan inte snacka om dem som man kunde för 50 år sedan. Olyckorna på kärnkraftverk har varit på modeller som inte används mer idag. Det är som att jämföra säkerheten mellan en Volvo Amazon och en XC90.
Kärnkraft är inte billigt eller omöjligt dyrt, men den kan generera kvantiteterna av energi som behövs för att möta dagens behov. Om man har, som du säger, 50 miljarder så skulle dessa kunna investeras i kärnkraft relativt simpelt. Bygga nya kärnkraft och importera bränsle. Vi säger att vi satsar alla pengar på alternativa medel. Jag skrev i mitt förra inlägg varför dagens "hållbara" lösningar inte är hållbara men du fortsätter bara prata om att "satsa pengar på hållbar energi", du låter faktiskt som en okunnig politiker. Jag försöker inte angripa dig, men om du vill vara trovärdig får du bli lite mer vetenskaplig.
Vatten- och vågkraft: Bra energikälla, det används flitigt i Sverige tack vare vårt landskap. Används i stor utsträckning och kanske kan utnyttjas lite till.
Solkraft: Otroligt dyrt, lång återbetalningstid och hög investeringskostnad. Mer forskning så kan det vara bra om 10-15 år.
Vindkraft: Stör ekosystemet för mycket (enda miljöhotet som är rankat som mer allvarligt av Rio-konventionen). Genererar lite el och är för dyrt. Subventionerat eran idag och det har visat sig att investeringen INTE betalat sig tillbaka efter 25 år och skrotning så även nästa "kull" av vindkraftverk kommer bli subventionerade. Tar mycket plats, stör miljön och är ej ekonomiskt hållbart.
Biomassa: Slöseri med markyta, det vet alla som arbetar inom området.
Bonusfakta för sol-, vind- och biomassaenergi: Verkningsgraden för att lagra energin i vätgas är 50%, alltså blir det ännu värre än vad som visas på pappret.
Och som jag nämnde i förra inlägget, det har redan testats att stänga ner kärnkraft och/eller bygga ut vindkraft i Tyskland och Danmark. Det slutade i katastrof i båda scenariona. Jag håller med om att man borde avveckla kärnkraft
i framtiden, då man hittat hållbara alternativ. Mer avancerat solkraft och/eller vågkraft till exempel. Att stänga kärnkraften nu är bara ren idioti eller oförståelse för hela systemet.