• 1
  • 2
2014-06-25, 13:31
Medlem
Hej alla!

Jag har en mnad att dda i sydost Asien innan jag ker till Australien. Har avverkat Thailand, Malaysia, Singapore, Indonesien, Laos, Kambodja och Vietnam. Vet dock inte vad jag ska gra med min sista mnad men funderar lite p Burma.

Har ngon erfarenhet av hur det r att backpacka i Burma? Jag r en liten tjej p 24 r. Har bra erfarenhet av att resa och har sunt frnuft. Vet dock ingenting om Burma alls, har gjort lite research men alltid roligare att hra frn mnniskor som verkligen varit dr. Min sista mnad, innan jag hoppar p ett hrt farmjobb i Australien, vill jag bara ta det lugnt och ha det fint! Spendera sista tiden p en strand hade varit underbart, men hur r vdret nu? Kommer vara dr 20 juli om jag bestmmer mig fr att ka dit. r just nu i Vietnam och hr regnar det varje dag, var samma i Kambodja och Laos, men sklart var jag beredd p det eftersom det r regnperiod. Har Burma samma vder tror ni?

Tacksam fr svar!
Tack p frhand, Annika
Citera
2014-06-25, 17:25
Medlem
Har egentligen inget direkt att komma med...

Men nr jag reste runt i Asien 2008 s trffade jag en Amerikan p Koh Tarutao i sdra Thailand som hade liftat genom Burma till Thailand med en knarklangare. Han hade spenderat 6 veckor i Burma, och hade bara positiva saker att sga om landet och dess befolkning, och rekommenderade oss att ka/ta oss dit.
Dock var detta d Burma var ett ganska stngt land fr turister, och eftersom jag och min dvarande flickvn var frstagngs-turister i Asien s hoppade vi ver landet, och gjorde den ltta klassiska Banana pancake trailen istllet...
Dock har jag aldrig slppt tanken p allt det underbara han hade att bertta om landet, s jag tnkte faktiskt ka dit i vinter.

Om du ker dit s fr du grna terkomma i trden och bertta om din upplevelse!

Lycka till, hoppas du tar dig dit!
Citera
2014-07-03, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annikaja
Hej alla!

Jag har en mnad att dda i sydost Asien innan jag ker till Australien. Har avverkat Thailand, Malaysia, Singapore, Indonesien, Laos, Kambodja och Vietnam. Vet dock inte vad jag ska gra med min sista mnad men funderar lite p Burma.

Har ngon erfarenhet av hur det r att backpacka i Burma? Jag r en liten tjej p 24 r. Har bra erfarenhet av att resa och har sunt frnuft. Vet dock ingenting om Burma alls, har gjort lite research men alltid roligare att hra frn mnniskor som verkligen varit dr. Min sista mnad, innan jag hoppar p ett hrt farmjobb i Australien, vill jag bara ta det lugnt och ha det fint! Spendera sista tiden p en strand hade varit underbart, men hur r vdret nu? Kommer vara dr 20 juli om jag bestmmer mig fr att ka dit. r just nu i Vietnam och hr regnar det varje dag, var samma i Kambodja och Laos, men sklart var jag beredd p det eftersom det r regnperiod. Har Burma samma vder tror ni?

Tacksam fr svar!
Tack p frhand, Annika

Ok, nu ska jag vara riktigt taskig, men ser du inte hur motsagelsefullt det fetstilta ar???

Om du nu har "sunt fornuft" sa kan du kanske gora lite mer research och fa svar pa en sak som... hur vadret ar nar du ska aka dit.

Och nu till lite info. Myanmar ar vad landet officiellt kallas och alla i landet kallar det sa, envisas inte med att kalla det nagot annat, det kan skapa problem. Vilket leder till nasta punkt, namligen att landet styrts av en stenhard militarjunta sedan 60-talet. Detta kan eventuellt andras nasta ar da det (officiellt) ska hallas ett offentligt val dar oppositionsledaren Aung San Su Kye forvantas vinna. Men det ar inte sakert att juntan kommer acceptera en total tillbaka gang av sin maktposition.

Hur ar da landet? Helt fantastiskt. Kippling (som skrev "Djungelboken)ska ha sagt att det finns fa platser som Burma (som det hette da). Landet ar off the beaten track, dar folket fortfarande gar kladda i sina traditionella klader. Lungie for man och ingye for kvinnor. Kvinnorna har ocksa en kram smetad i ansiktet som kallas tanaka, som ar ett traditionellt solskydd. Tempel och pagodor kladda i guld och juveler finns overallt, traditionerna och religion ar levande och man har inte sa mycket forstaellse for respektloshet mot dessa. Glom hur det ar i Thailand dar dragg-turisterna beteer sig som en blandning av bortskamda ungjavlar som tror att de kan gora vad de vill och utvecklingsstorda neandertalare, sanna far inte plats har. Glom ocksa alla bekvamligheter som finns i de "andra" sydost asiatiska landerna dar turismen blivit en raffinerad industri. Har ar det smutsiga slitna rum som kan kosta mycket (for att vara sydostasien) dock ar allt annat sa billigt sa man sparar in pa det. Fast sist jag var dar snackade folk om frascha resorter langs stranderna i syd. Landet ar just nu i en stark forrandringsfas.

Befolkningen ar underbara, oppna och hjalpsama. Pa grund av kolonialismen sa kan de flesta engelska ocksa, vilket gor det latt att kommunicera. Man ska dock vara forsiktig om kvallarna. Dels rader det utegangsforbud efter ett visst klockslag, dels sa har jag hort manga stories fran folk som blivit ranade och misshandlade. Glom "Tourist Police", och allt det dar. Myanmar ar utsett av FN som det mest korrumperade landet i varlden, efter Somalia. Stundtals kan staten forklara reseforbud till vissa platser, av ibland okand anledning. Men manga delar ar styrda av rebeller som kampar for att vissa provincer ska bli sjalvstandiga. Jag har annu inte lyckats ta mig till Mitykinya i norr p.g.a att strider blossat upp just da mellan regimen och Kachinernas arme. Annars tycker jag att det ar ganska latt att resa i landet, framst med buss, men det finns ocksa tag och flodbatar.

Det finns sa mycket att skriva om Myanmar, ett mycket spannande land som ar i stor forrandring just nu. Men vill du ha det lungt och spendera tid pa stranden fattar jag inte varfor du ska dit. Myanmar ar mer uppleva kultur och histori, mycket hiking skulle jag rekommendera.
Citera
2014-07-08, 11:02
Medlem
lugna ner digs avatar
Burma r riktigt fint. Mycket kul folk som reser dr. Kan bli lite jobbigt mycket uppmrksamhet p dig dr det inte finns s mycket turister, lite irriterande i lngden nr varenda jvel ska hlsa p dig var du n gr. Men k fr fan! Hade riktigt sjuka ventyr dr kan man sga k innan regnperioden. Segt med massa regn, p vissa platser blir havet blandat med smutsigt flodvatten och jag fick hra om bussar som kt av vgen flera gnger nr jag reste dr, rtt mycket folk som dtt p det viset.

Rekommenderar ven deras opium. Frga runt om du ska p trek eller r i ngon by. Mycket bttre n det jag ftt i Kambodja.
Citera
2014-07-25, 10:06
Medlem
submariners avatar
Hej,

Planerar att spendera ngra dagar i Yangon i februari, finns det ngra bra dagsutflyter att gra frn stan eller r det mest kolla tempel, pagoder och njuta av omgivningen som gller?
Citera
2014-07-25, 11:23
Medlem
meinhoonkauns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av submariner
Hej,

Planerar att spendera ngra dagar i Yangon i februari, finns det ngra bra dagsutflyter att gra frn stan eller r det mest kolla tempel, pagoder och njuta av omgivningen som gller?
Det finns tillrckligt att hitta p i Yangon fr ett par dagar/en vecka. Bago r kanske ngot som skulle kunna vara aktuellt som en dagstur, men d mste du starta riktigt tidigt p morgonen och komma tillbaka sent p kvllen. I Bago finns en massa stupor och kloster att beska samt lite mer by-knsla n i Yangon.
Citera
2014-10-20, 17:15
Medlem
Burma Burma. r det verkligen s krngligt och farligt som alla sger att det r att resa runt p vissa stllen i Burma? Gerillor och drogfabriker i djunglerna, etniska konflikter. r det vanligt att folk dr eller kidnappas, som ngon berttade fr mig? r det verkligen olagligt att ta sig till mnga stllen? Vad hnder om man ker fast?
Knns som om det skrivs massa konstig skit om Burma verallt. Ingen verkar veta ngot heller. De ndrar ju massa saker hela tiden, de verkar inte ens veta sjlva vad de sysslar med nr man kollar deras oficiella hemsidor.
Finns hr ngon som varit dr nyligen? Jag vill spendera December och Februari i Burma.
Citera
2014-10-22, 10:21
Medlem
meinhoonkauns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motobike
Burma Burma. r det verkligen s krngligt och farligt som alla sger att det r att resa runt p vissa stllen i Burma? Gerillor och drogfabriker i djunglerna, etniska konflikter. r det vanligt att folk dr eller kidnappas, som ngon berttade fr mig? r det verkligen olagligt att ta sig till mnga stllen? Vad hnder om man ker fast?
Knns som om det skrivs massa konstig skit om Burma verallt. Ingen verkar veta ngot heller. De ndrar ju massa saker hela tiden, de verkar inte ens veta sjlva vad de sysslar med nr man kollar deras oficiella hemsidor.
Finns hr ngon som varit dr nyligen? Jag vill spendera December och Februari i Burma.
det r generellt inte krngligt eller farligt att resa i Burma. Men nr man brjar rra sig p den riktiga landsbygden s r det avsprrningar och checkpoints med jmna mellanrum. Utan goda kontakter och stora resurser s r det mycket svrt att ta sig platser som r "off limits". Det finns tillrckligt med "lagliga" platser att beska i Burma fr mnga mnaders turistande.
Citera
2014-10-22, 23:52
Medlem
S lnge man hller sig i de ppna omrdena och dr turisterna r, s r det vldigt skert. Men speciellt i norra Shan finns det vissa stllen dr det r mindre skert. Mnga ker dit fr att vandra in och kolla p opium-olingarna. Rebellerna dr har krigat mot Naypyitaw regeringen dr uppe vldigt lnge, s bde attentat frn rebellerna och militrerna sker.
ker man runt i byarna dr s ser man en befolkning nstan utan pojkar och mn. Rebellerna "anvnder" alla de kan -f tag p-.

Hller du dig borta frn det vrsta vldet och all sjukvrd -jag tvingades till operation i Pyin oo Lwin- som inte r att rekommendera, s kommer det vara ett riktigt trevligt resml.
Citera
2015-01-04, 19:09
Medlem
Busstations avatar
Ngon som testat p det nya e-visat?
Citera
2015-01-06, 19:55
Medlem
Jag backpackade genom Myanmar 2001 eller om det var 2002, jttetrevligt. Vill inte pst att det var speciellt "remote" eller "off the beaten track" - jag sg andra turister varje dag. (till skillnad nr jag 2009-10 reste i Vstafrika, d gick det nog tv mnader utan en enda turist...). Men visst, lite frre bananpannkakor n de flesta andra delar av Sydostasien r det definitivt. Jag reste vl stort sett som alla andra, Yangoon, Mandalay, Bagan, Mingun, Lake Inle etc. Det fungerar som alltid, man gr och kper en biljett till dit du ska och stter dig p tget/bussen. Ingen risk fr att du av misstag rkar hamna i stngda omrdet etc, du kommer bli tillrttavisad innan. Bara att kra p!

Hoppade in i denna trd fr jag planerar att cykla runt i landet i februari. Kan terkomma eftert.
Citera
2015-01-08, 16:27
Medlem
r vl som alltid att folk nojar upp sig ver mindta lilla. Minns den dr gngen nr ngon blrv biten av en haj i egypten o hela deras turistindustri blev lidande p g a den kabalik som fljde. Tydligen var egypten ett farligt land. Helst skulle man inte ens vistas dr verhuvudtaget just p grund av att dr fanns ngon som blivit biten av en haj.
Undrar lite ver hur all den hr skiten med vulkanutbrott, kidnappningar, hajar etc str sig relativt till t ex att ta mopedtaxi. r ju sllan eller aldrig man ens fr hjlm o de kr ju s idiotisk och farligt att det r nrmast beroendeframkallande att ka med dem p g a bergodalbanefaktorn. Tror i det stora hela isfall att det r farligare att ka med dem n att beska ngon inrikespolitiskt problematisk del av burma. Fr att inte tala om att tacka ja till lokalbornas hembrnda risbrnnvin. Skulle inte frvna mig om det r fler som dr av snt n att delta i ngon av de demonstrationer som ud stndigt varnar fr. Dom varnar ju till och med fr att g ut p gatan i mnga stder. Eller gatan och gatan. De varnar fr folksamlingar. Men det r ju ofta folksamlingar p hela gatan i mnga av de lnder de varnar fr.
Skulle inte frvna mig om burmas enligt min erfarenhet rykte om att vara lite farligt delvis beror p ngon slags politiskt motiverad bojkot av landet. Sg att den alltid lika ljliga lonely planet uppmuntrade till det p minst ett stlle i deras guidebok och att de uppmuntrade till att resa p ett stt som bidrog s lite som mjligt till regeringen p mnga andra sidor. Skulle frvna mig om det inte finns de som tagit det hela steget lngre och aktivt frskt sabotera fr turismindustrin i landet t ex genom att sprida felaktig information om frhllanden i landet. Finns ju redan gott om mnniskor som r emot turism i thailand fr att man ska underminera nya ledarnas position.

Tycker monstaten verkar besksvrd. Berg, grottsystem, pilgrimsorter, gamla stder osv. Ltt att ta sig dit med. Ett par timmars bussresa frn huvudstaden. Men svrt att ta sig lngre sderut eftesom det inte r lagligt annat n via flyg. Och om man tar flyget s fr man nd inte lmna den stad man landar i. Och man mste flyga tillbaks sen igen ocks, fr man fr inte tervnda norrut med t ex buss eller moped. Enda mjligheten att beska vad som verkar vara en nstan orrd vrld r att boka en dyr kryssning som vl frmodligen ger en ganska sminkad bild av omrdet. Skert finns det gott on undantag.
Citera
  • 1
  • 2
Denna trd visas ven p Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2399179

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här