2014-11-19, 16:01
Medlem
Med tanke på att Gunnarsson hade husnyckel till en av Bulgarerna som namngivit ungraren så borde väl spåret snarare peka mot honom.
Citera
2014-11-19, 20:18
Medlem
LeifD2s avatar
Alltså, hur pålitliga var dom här bulgarerna egentligen? När det gäller spionage och underrättelser så är ju pengar ett klassiskt påtryckningsmedel. Är det tänkbart att någon av dom sålde information, falsk eller äkta, till någon västerländsk aktör?
Citera
2014-11-19, 20:51
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Med tanke på att Gunnarsson hade husnyckel till en av Bulgarerna som namngivit ungraren så borde väl spåret snarare peka mot honom.

Följande stycke är hämtat ur GK.

"I Viktor Gunnarssons telefonbok fanns namnet på en ökänd brottsling,Tommy A. Polisen hade redan våren 1986 frågat Tommy A om han var bekant med Viktor G, vilket Tommy A förnekat. Polisen bestämde sig nu för att utreda detta förhållande ytterligare. I telefonboken fanns också namnen på en del kriminellt belastade bulgarer. Också med bulgarerna hade vissa förhör hållits under våren 1986.

Personerna var bekanta med Viktor G men förhören hade inte lett till något. Under en husrannsakan i mars 1986 i Viktor G:s bostad hade polisen hittat två nycklar. Dessa nycklar hade visat sig passa i en port på Döbelnsgatan, där en bulgar(Ivan Selj,min anm) ägde en affär. Även detta spår utredde nu ytterligare

Den 12 augusti ansökte förundersökningsledningen på nytt om telefonkontroll beträffande Viktor G. Förutom de skäl som tidigare anförts uppgavs att Viktor G försökt få telefonkontakt med bulgarerna,
att han vid ett telefonsamtal talat om hur man gör ett maktövertagande genom att först skjuta statsministern – därefter regeringen i övrigt, att han försökt att få kontakt med ett speciellt företag i Stockholm som varit föremål för utredning och där det i vissa led fanns en direkt koppling till sovjetisk underrättelsetjänst ,samt att han på fråga om han skjutit statsministern svarat ”skulle du berätta?”."

VG telefonavlyssnades alltså under tiden 12/8 - 20/11 1987. Stycket ovan visar på att VG hade flera strängar på sin lyra än att enbart vara en pratmakare. Telefonboken visade på kontakter med kriminella som Tommy A och bulgarligan, den senare som sysslade med narkotikahandel i sydsverige.

Skulle vara mycket intressant att veta vilket företag VG försökt kontakt med kontakter mot Sovjetisk U-tjänst. Man kan fråga sig om den klart anti-sovjetiske VG kände till detta eller om han användes som nyttig idiot. Runt den pratglade charmören från Jämjö ligger dimmorna täta snart 30år efter MOP.
Citera
2014-11-19, 21:35
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Skulle vara mycket intressant att veta vilket företag VG försökt kontakt med kontakter mot Sovjetisk U-tjänst. Man kan fråga sig om den klart anti-sovjetiske VG kände till detta eller om han användes som nyttig idiot. Runt den pratglade charmören från Jämjö ligger dimmorna täta snart 30år efter MOP.

Eller om han visste exakt vad han höll på med. När det gäller Gunnarsson utesluter jag ingenting. Jag tycker det framgår av det material som finns att han höll på med någon form av subveriv verksamhet, oklart exakt vad.
Bulgarerna jobbade åt Sovjet. Springpojkar, typ. Naturligtvis hade jänkarna spaning mer eller mindre på dessa. Kände man inte till VG innan så lär man ju ha sprungit på honom då.

Vad sa VG själv om nyckeln?
Citera
2014-11-19, 22:16
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Eller om han visste exakt vad han höll på med. När det gäller Gunnarsson utesluter jag ingenting. Jag tycker det framgår av det material som finns att han höll på med någon form av subveriv verksamhet, oklart exakt vad.
Bulgarerna jobbade åt Sovjet. Springpojkar, typ. Naturligtvis hade jänkarna spaning mer eller mindre på dessa. Kände man inte till VG innan så lär man ju ha sprungit på honom då.

Vad sa VG själv om nyckeln?

Viktor Gunnarssons kommentarer om nyckeln har aldrig aldrig blivit helt klarlagda, Jag har ett minne att han kan ha snackat om en flickvän som bodde på Döbelnsgatan , men är osäker.
När Thure Nässén långt om länge hittade låset till nycklarna så hade PUs intresse för VG svalnat, det var PKK som gällde,Och längre fram var det CP för hela slanten.

Angående Företag med koppling till sovjets u-tjänster tänker jag främst på Matreco Bromma, Intourist och Aeroflot vid Sergelcity . Matreco är extra spännande med tanke på att dess styrleseordförande hette Claes Palme.

Lena Breitner gör här förtjänstfullt upp med Matrecos spionverksamhet i Sverige.
http://tankaromib.wordpress.com/2014...el-om-matreco/
När det kommer till Lidingö så äger Ryssland fortfarande Kostervägen 5.
Citera
2014-11-19, 23:04
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Viktor Gunnarssons kommentarer om nyckeln har aldrig aldrig blivit helt klarlagda, Jag har ett minne att han kan ha snackat om en flickvän som bodde på Döbelnsgatan , men är osäker.
När Thure Nässén långt om länge hittade låset till nycklarna så hade PUs intresse för VG svalnat, det var PKK som gällde,Och längre fram var det CP för hela slanten.

Kanske en dum fråga, men hur exakt hittar man vilken port en nyckel passar i, om inte personen själv berättar det? Jag uppfattar den redovisade infon som att VG inte ville säga något om nycklarna förrän utredarna hittat vilken port den gick till.
Citera
2014-11-20, 11:56
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Kanske en dum fråga, men hur exakt hittar man vilken port en nyckel passar i, om inte personen själv berättar det? Jag uppfattar den redovisade infon som att VG inte ville säga något om nycklarna förrän utredarna hittat vilken port den gick till.

Lämpligen att kolla tänkbara addresser , Viktor Gunnarsson hade enligt Hans Holmer en flickvän som hade en lägenhet på David Bagares gata. Var nog där man började och kolla och sedan gick man vidare med VGs ymniga telefonbok.
Citera
2014-11-20, 17:00
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Detta låter precis som Ebervall/Samuelssons unika nya ej tidigare kända tips. Det snurrade då här på forumet som ett rykte för två år sedan (121031). Undrar vem som har varit så snäll att de har bjudit dem på den unika infon.

Alltså, Ebervall/Samuelssons teori som de för fram i Bombmannens testamente är att "ungraren Kolk" förmedlat mordvapnet, som härstammade från bröderna Kjellberg i USA, till Pettersson. Kolk sysslade normalt inte med vapenaffärer utan med narkotikahandel och Pettersson köpte narkotika från honom. En vapenexpert och rånare "Kalle P" var intresserad av det speciella vapnet och fick vid förfrågan hos Kolk veta att det tyvärr redan gått till Pettersson. Pettersson som ju tidigare inte använt skjutvapen behövde nu ett vapen för att kunna agera effektivare livvakt åt Tingström.

Ebervall/Samuelsson uppger själva i sin bok att de ändrat ett flertal namn, bl. a nämns inte bröderna Kjellberg vid sina rätta namn. Som jag förstår det heter därför inte "Kolk" verkligen Kolk och behöver ingalunda vara ungrare. Han beskrivs som en välkänd figur i undre världen.

Jag undrade därför om det kan vara så att ungraren Kolk = bulgaren Selj. Denne sysslade tydligen med narkotikaaffärer och var känd i undre världen.

Du och mvagrippa verkar haka upp är på det där med ungrare, men jag upprepar att så vitt jag förstår Ebervall och Samuelsson behöver det tips de fått inte infatta några ungrare.

I boken hittas "Kolk" mördad och ihjälslagen med ett järnrör bakom en transformatorstation i Fittja i maj 2006. Huruvida det är ett medvetet villospår för att dölja Kolks verkliga identitet vet jag inte, men annars är det väl en ledtråd till vem han är. Är "Kolk" istället identisk med Peter Imre Virag, så har författarna bytt hans dödsdatum och mordplats.
Citera
2014-11-20, 20:34
Medlem
utan.att.stannas avatar
Mordet fortsætter att intressera omværlden

http://www.bbc.co.uk/programmes/b04bn28m
Citera
2014-11-20, 22:18
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Mordet fortsætter att intressera omværlden

http://www.bbc.co.uk/programmes/b04bn28m

BBC-inslaget handlar om Sydafrikaspåret som motiv för mordet och där Stieg Larsson hade ett omfattande arkiv innehållande personkopplingar mellan Sydafrika-England-Sverige.

Två dagar efter mordet vände sig svenska myndigheter till MI5 för att hitta mördaren kopplad till Sydafrika. Källa: Ca. 8 min in på BBC-inslaget.

Palme var en internationell politisk kraft vilket Sydafrika hade fått erfara.

Det var inte bara ord och visor från Olof Palme vilket speglas i hans regeringsförklaring oktober 1985.

Citat:
Apartheidregimens förtryck av den icke-vita majoriteten i Sydafrika utgör ett brott mot grundläggande mänskliga rättigheter och är ett hot mot freden. Regeringen kommer att fortsätta att verka för beslut i FN:s säkerhetsråd om tvingande sanktioner mot Sydafrika. Sverige har vidtagit en rad egna åtgärder i syfte att bidra till en isolering av Sydafrika. Ytterligare förslag kommer att föreläggas riksdagen under hösten.
Källa: http://www.svenskatal.se/19851001-ol...-oktober-1985/

Strax innan mordet - ca. en månad - undertecknade Palme en sanktion mot Sydafrikas export. Jag hittar det inte på nätet men har läst det i DN årgång 1986 på Kungliga Biblioteket/ tidningsarkivet.

Men trots detta - eller just därför att konflikten Sverige - Sydafrika var het då Palme mördades - kan det ha varit andra internationella aktörer i farten som passade på och ligger bakom mordet p.g.a. Palmes internationella politiska engagemang: t.ex. Palmes motstånd mot kärnvapen som i grunden utmanade USA:s säkerhetspolitik.

Mordet är komplicerat vad gäller motivbilden p g a att Palme var en så internationellt engagerad politiker.
Senast redigerad av MossTrums 2014-11-20 kl. 22:31.
Citera
2014-11-20, 22:23
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Men trots detta - eller just därför att konflikten Sverige - Sydafrika var het då Palme mördades - kan det ha varit andra internationella aktörer i farten som passade på och ligger bakom mordet p.g.a. Palmes internationella politiska engagemang: t.ex. Palmes motstånd mot kärnvapen som i grunden utmanade USA:s säkerhetspolitik.

Tror själv mest på den tesen.
Citera
2014-11-22, 10:54
Medlem
MossTrumss avatar
Under de åren William J Casey var CIA-chef, jan. 1981 - jan. 1987, upprätthölls goda förbindelser med den sydafrikanska underrättelsetjänsten. Källa: Bob Woodward "CIA:s hemliga krig 1981-87" sid. 295

Palme hade haft förmågan att agera med politisk kraft mot både Sydafrika och USA. Men William J. Casey var i likhet med Palme en handlingarnas man att döma av boken "CIA:s hemliga krig 1981-87": under Caseys tid som CIA-chef tycks CIA bedrivit en egen utrikespolitik med hemliga militära aktioner och mord men dock står inget om Sverige/Palme i nämnda källa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in