Citat:
Ursprungligen postat av
mickelina999
Känns som att jag missat något väsentligt, men vad är det som säger att ÅT inte är inblandad?
Nä, det är egentligen inget särskilt som säger att Åke inte är inblandad. Jag tror dock inte att han befunnit sig på mordplatsen. Däremot visste såklart Åke att Göran var död ganska snart efter Göran mördats. Åkes beteende med att ställa in saker i Görans maskinhall efter en månad och pressa Sara på flera miljoner under hösten visar väl detta med all önskvärd tydlighet.
Det som gör att jag inte tror att Åke var på plats vid mordet är det faktum att Martin berättar för TT att han stått och skrikit på Sara från garaget att hon skulle hjälpa till att få upp "gubbfan" på flaket och annars skulle han skjuta sig själv eller ringa polisen.
Sara måste vara den sämsta lyfthjälp som går att uppbringa. Hon är stor som en tumme. Martin har tidigare i samtalet med TT skrutit om sin styrka och hur han på egen hand fått ner Görans kropp i garaget.
Ville han skydda "en okänd gm som är nära vän" (som han påstår i TR) och därför påstod att det var han själv som utfört brottet till TT borde han hållit fast vid att han var stark och inte behövde någon hjälp, för att inte röja den okände gm:s närvaro på platsen.
Martin har också framställt sig som kvinnornas riddare till TT och sagt att han gjort allt detta för att hjälpa Sara (vilket förstås är bullshit - det här handlar om att Törnblads vill ha mark och behöver pengar). När han sedan berättar just denna del så borde han, om han ljög, fortsätta vilja framstå som chevaleresk och inte erkänna att han gapat på Sara och kastat ut sig hotelser för att få hjälp att lyfta upp kroppen.
Det faktum att han erkänner att han behövde hjälp att få upp kroppen på pickuppen ligger inte alls i linje med hans glorifierande av sig själv. Därför tror jag att denna del av berättelsen är sann och han berättar hur det faktiskt gick till, skulle han ljugit ihop något så skulle historien varit mycket mer fördelaktig för honom själv.