2014-12-20, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Jag tror faktiskt att så är fallet. Vi kanske inte ännu har kommit till vägs ände men vi är snart där. Visst jag tror säkert att vi under 2015 kommer att kunna få fram mera information om honom. Problemet är då med stor sannolikhet att det vi får fram ändå inte leder oss åtminstone så pass framåt att vi skulle kunna utesluta med säkerhet ett eller flera alternativ.

Är det några speciella stenar du har i åtanke?

Två metoder för insamling av empiriskt material har lett oss framåt i den här tråden:
  1. Arkiv
  2. Samtal

Vi har flera uppslag på arkiv - även om de kan vara svåra/omöjliga att få tillgång till. Vi vet dessutom att det finns mer material om Bosse hos SÄPO och att delar av polisutredningen maskats.

Vi har också flera uppslag på personer som vi kan försöka söka reda på och samtidigt har vi personer som vi har pratat med men där vissa frågor inte berörts. Att besvära vissa personer igen är kanske för mycket begärt men gamla klasskamrater, exempelvis, skulle kunna vara intressant för att belysa uppgifterna om Bosses ensamhet/kamratlöshet. Ett spår som är svårt men som kanske kunde vara något vi förbisett är Bosses eventuella kontakter i Albanien, vilka var de? Vad har de att säga?

Men någon lösning på detta får vi nog tyvärr inte.
Citera
2014-12-20, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quality1939

Mitt intresse för Bosses försvinnande har jag tidigare ju redovisat vad det bottnar i! Jag finner fallet helt enkelt ovanligt intressant - till skillnad från de flesta andra försvinnanden jag läst eller hört om.

Tack. Ok. Samtidigt har din argumentation byggt mycket på att det är en okontroversiell fråga om vad som hänt Bosse. Jag, och fler med mig, har nog upplevt det som lite motsägelsefullt både vad gäller hur du uttryckt dig och den mängd inlägg/tid du ägnat åt tråden.
Citera
2014-12-20, 00:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ingen kom i stort sett att bli hörd under det första dryga året.

Citat:
Ursprungligen postat av dryopteris
Ingen av oss kommer någonsin få svar på vad som hände Bosse. I all oändlighet kan vi spekulera om nyckelknippor, tofflor, pedanteri, Albanienconnections o aspieteorier.
Idag samtalade jag med en person som var en av dom mest aktiva i sv-alb och med på en av Bosses resor. Likt de flesta andra kunde h*n inte veta vad som hände Bosse och ännu mindre låsa sig vid en teori.

Lite olika bud nu ang. tiden uppsalafaster fick vänta på att kvittera ut arvet. Borealis tippar på 10. Skaris på 12.
Jag var helt fel ute med demensårtalet för uppsalafastern o sonen. Flåt. I vickefall har uppsalafastern och hennes eventuella sambo/man aldrig blivit förhörda i fallet. Liksom många andra.

Tyvärr har nog helt rätt i det fetstilsmarkerade avsnittet. Inte bara det att det helt saknas uppgifter och vittnesiaktagelser efter att PL lämnade honom ensam i svensk-albanskas lokal lördagen den 3/4-76, utan också att det nu snart har gått 39 år. Även tiden har s. a. s. "arbetat" för att hans försvinnande skall förbli ouppklarat.

Problemet är att i stort sett ingen kom att bli hörd under den bedrövligt skötta utredningen under det första dryga första året.
Citera
2014-12-20, 00:59
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fallet Bosse Jansson - ett mycket knepigt försvinnande.

Citat:
Ursprungligen postat av Typohesus
Vad består Typohesus intresse av Bosse Janssons försvinnande av?

Om man inte tror på tidsresor eller att ett barn haft något med Bosses försvinnande att göra så kan man avföra mig från misstänkt listan.

Mitt intresse för Bosse Janssons försvinnande består i försvinnandets knepighet. Med knepighet menar jag att det på basis av nuvarande kunskap inte går att belägga någon av hypoteserna fult ut samtidigt som det inte heller går att avfärda (undantaget släktinghypotesen) någon av hypoteserna.

Vissa vill göra gällande att jag propagerar för agenthypotesen men så är det inte riktigt. Istället har jag en fäbless för vetenskapsteori och jag är helt övertygad om att det finns orsaker bakom Bosse Janssons försvinnande. Om det är ensamhet, ett kartintresse, ett politiskt engagemang, en olycklig slump, en kalkylerad våldshandling är för mig, likt för somliga av er, okänt. Sökandet efter kunskap, via olika infallsvinklar, är en lockelse och Bosse Janssons försvinnande erbjuder detta.

Delar här helt din uppfattning. Bosse Janssons försvinnande är verkligen otroligt knepigt. Ingen av teorierna går att avfärda förutom den du själv har tagit upp.

Jag är delvis intresserad av hans försvinnande p. g. a. sin knepighet men också p. g. a. att det är ett olöst försvinnande. En ung man i sina bästa år bara hux flux går upp i rök. Det var av den senare orsaken som jag också startade den här tråden. Att hans försvinnande skulle vara så knepigt som det senare visade sig vara visste jag inte i april 2009. Kunskapen är ju idag betydligt större än vad den var då.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-12-20 kl. 01:05.
Citera
2014-12-20, 01:15
Medlem
En begåvad kusin:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bengt_Olof_K%C3%A4lde
Citera
2014-12-20, 12:40
Medlem
Släktdrag hos kusinen?
Citat:
Ursprungligen postat av Psykosomalisk
En begåvad kusin:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bengt_Olof_K%C3%A4lde
Kanske helt OT, men nog är han en intressant figur den där kusinen som var med vid bouppteckningen! Om man googlar lite anar man att han kan ha haft en liknande personlighet som Bosse.
Kusinen: Stor begåvning (konstnärlig). Troende (kristen, katolik?). Nördigt intresse för heraldik. Vistas ute i Europa (Österrike, Italien) under en tid när detta var ovanligt.
Bosse: Stor begåvning (språklig). Troende (politiskt). Nördigt intresse för Albanien m.m. Reser och vistas i Europa när detta fortfarande var ovanligt.

Kanske uppfattade Bosse och kusinen varandra som totalt olika, med helt olika intressen och värderingar. De kanske inte ens kunde prata med varandra. Men utifrån betraktat kan man undra om de inte påminde om varandra ändå? En skillnad var att kusinen så småningom kunde leva på sitt intresse för kyrkokonst och heraldik. Men vägen dit var lång, via åratals mockande i klostrets stall i Österrike. Om Bosse hade levt vidare är det väl fullt tänkbart att han lämnat posten och levt på t.ex. språkkunnandet på ett eller annat sätt. Vi vet ju att han gjorde åtminstone ett uppdrag till SVT.

Kusinens hustru (gifta 1988) bor kvar i Uppsala. Har vi något att fråga henne om? Hon har kanske silvret och annat kvar från BJ.
Citera
2014-12-20, 12:54
Medlem
Släktdrag nerver?
På nätet kan man hitta en historia skriven av en präst som ville anlita kusinen för utsmycning av sin kyrka. Han skrev därför till fader Jakobus vid kusinens kloster i Österrike:
"Några veckor senare kom ett brev från fader Jakobus där han förklarade vänligt att just nu var det viktigare att broder K*lde mockade i stallet. Det hade Bengt Olof hållit på med något år, och han borde fortsätta med. Jag svarade genast och undrade naturligtvis varför en konstnär skulle mocka i klostrets stall i stället för att syssla med skapande verksamhet.
Det gick några veckor och så kom svaret. Fader Jakobus anförtrodde mig att Bengt Olof K*ldes nerver för närvarande inte tålde den stress som konstnärskapet utsatte honom för. ”K*lde har just nu nerverna utanpå kroppen”. "
Citera
2014-12-20, 13:36
Medlem
Mugsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 51Ersa
Släktdrag nerver?
På nätet kan man hitta en historia skriven av en präst som ville anlita kusinen för utsmycning av sin kyrka. Han skrev därför till fader Jakobus vid kusinens kloster i Österrike:
"Några veckor senare kom ett brev från fader Jakobus där han förklarade vänligt att just nu var det viktigare att broder K*lde mockade i stallet. Det hade Bengt Olof hållit på med något år, och han borde fortsätta med. Jag svarade genast och undrade naturligtvis varför en konstnär skulle mocka i klostrets stall i stället för att syssla med skapande verksamhet.
Det gick några veckor och så kom svaret. Fader Jakobus anförtrodde mig att Bengt Olof K*ldes nerver för närvarande inte tålde den stress som konstnärskapet utsatte honom för. ”K*lde har just nu nerverna utanpå kroppen”. "
Vad har det med det här att göra?
Citera
2014-12-20, 13:36
Medlem
Skaraborg2s avatar
Felaktig uppfattning om Bosses arbete-studier.

Det finns ytterligare en sak som kusinen berättade för mig och som inte blev medtaget i föregående inlägg om detta senaste samtal.

Vid personliga träffar och telefonsamtal mellan fastern-kusinerna i Alingsås och Bosse så lät han dem få en felaktig uppfattning om sitt arbete och studier.

Han berättade tydligen på ett sådant sätt att de fick den uppfattningen, att han mer eller mindre studerade heltid på universitetet och endast arbetade extra på posten. Istället arbetade han ju 70% under 1975 och verkar inte ha bedrivit några universitetsstudier alls.

Man kan ju tycka att detta inte hade varit något märkvärdigt att berätta hur det egentligen förhölls sig för fastern. Inget som bidrar till att lösa gåtan Bosse Jansson men visar ånyo på hur han var som person.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-12-20 kl. 13:39.
Citera
2014-12-20, 13:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bouppteckningen hölls den 22/1 1988.

Citat:
Enligt bouppteckningen blev han dödförklarad per 860430, dvs. 10 år efter försvinnandet. Beslutet om dödförklaringen togs i Stockholms tingsrätt 870812 och vann laga kraft 870827. Bouppteckningen hölls 22 januari 1988. Därefter kunde fastern få arvet dvs. ca 12 år.

Närvarande vid bouppteckningen var fastern och hennes son samt senaste gode mannen, dvs. änkan Haglind.

Bra! Då har alla deltagare i tråden fått det utrett en gång för alla gällande dödförklaring och arv.
Fastern och hennes son var med men däremot inte hennes dotter.

Den här dottern kom ju tidigt att bosätta sig i England. Undrar om Bosse någonsin kom att besöka henne där och i s f när? På Bosses tid stämplade GB svenska pass. Bosses gamla pass för tiden 1969-74 har vi aldrig sett kopior från. Skulle verkligen ha varit intressant att se hans äldre pass.

Detta lär knappast att ha något med hans försvinnande att göra. Mera att få en bättre uppfattning ang. allt hans resande.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-12-20 kl. 13:51.
Citera
2014-12-20, 17:17
Medlem
Citat:
Bosses ensamhet
Det nya samtalet med kusinen bekräftar ju den allmänna bild av Bosse vi tidigare har fått. Det framstår allt tydligare att efter föräldrarnas bortgång fanns ingen som kände honom närmare. Inte ÅW, inte MN och inte någon av alla andra som uttalat sig i radiodokumentären eller i tidningsartiklar. Inte heller Veriori, Hoxha eller undertecknad. Hans bekanta trodde nog att han hade sina nära vänner i någon annan umgängeskrets. Nu finns knappast något större utrymme kvar för några viktiga vänner vi kan ha missat. Kusinen bekräftar ju att Bosse la ner en mycket stor del av sin tid på föreningsarbete, resor och de andra redan kända intressena. Hon nämner inte något om okända TV-bekanta, skogspromenadvänner eller annat.

Vi som då var hans bekanta förstod inte hur ensam han var och hur svårt han hade att knyta vänner till sig. Han verkade inte så udda och avvikande vid ytliga kontakter. Men här i tråden har hans ensamhet klarlagts. Det är nog det viktigaste tråden har åstadkommit. Vi vet inte om han led av detta. Men oftast upplevs ju sådana problem som jobbiga, inte minst när man är så ung som Bosse var.

Håller med S2 om att vi närmar oss vägs ände, men några stenar återstår att vända 2015.

En riktig analys. Några okända vänner kann knappast ha funnits.

Dock har ju kusinen nämnt en mystisk "vän" - "gråhårsmannen". Denne persons identitet verkar omöjlig att utreda, dock. Med tanke på att han besökt Bosses lägenhet av allt att döma helt apropå, utan föregående telefonkontakt, hade han nog varit hemma hos Bosse minst en gång tidigare. En riktig vän var han knappast, med tanke på hur ensam Bosse var i övrigt, utan snarare var det någon form av intressegemenskap. Att gråhårsmannen var anställd vid albanska ambassaden ligger nära till hands att tro.
Citera
2014-12-20, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tyvärr har nog helt rätt i det fetstilsmarkerade avsnittet. Inte bara det att det helt saknas uppgifter och vittnesiaktagelser efter att PL lämnade honom ensam i svensk-albanskas lokal lördagen den 3/4-76, utan också att det nu snart har gått 39 år. Även tiden har s. a. s. "arbetat" för att hans försvinnande skall förbli ouppklarat.

Problemet är att i stort sett ingen kom att bli hörd under den bedrövligt skötta utredningen under det första dryga första året.

Din definition av "ingen" är minst sagt avvikande! Såväl MN som åW anmälde ju Bosse som försvunnen - och de hördes - under den i princip korrekt skötta polisutredningens första veckor!

Seså nu, S2! Sväva inte iväg alldeles nu, utan håll dig till fakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in