Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-20, 20:08
Medlem
ShlahLkhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Investeramera
När TB avskriver lån är höljt i dunkel, och nåt de mörkar. Antagligen har de bara avskrivet lån vid dödsfall samt när gäldenären fått skuldsanering.
Ja, jag får lite Allied Capital vibbar av TB.

https://en.wikipedia.org/wiki/Allied_Capital

https://www.youtube.com/watch?v=2tDgcmKSgTc
Citera
2015-01-20, 20:20
Medlem
Följande står på TBs hemsida:

Den strikta kreditupplysningen gör att endast 40% av alla ansökningar i Norden och ca 10% i Spanien och Polen blir godkända för ett lån. Resultatet blir en låg förlust av utlånat kapital på endast 3-4% per år.

Om jag inte missminner mig var den uppgivna storleken på förlusten av utlånat kapital 2% så sent som för en vecka sedan.

Kan detta vara anledningen till att TB har problem med återbetalningar? Förlusterna är helt enkelt mycket större än man kalkylerat med.
Citera
2015-01-20, 20:33
Medlem
Känns lite osannolikt att de skulle ansöka om banklicens om de medvetet bedragit folk, det hade satt dem under mycket hårdare granskning. När de buntar ihop insatt kapital i deras system och säger "intjänad ränta 12%", om de då bortser från att en stor del av kapitalet rimligen inte kommer att betalas tillbaka så är det troligen bedrägeri. Ränta är ju då vad du får ut ur systemet i slutändan, vi skattar tom. på det vad jag förstår. Jag förstår heller inte var pengarna skulle ha tagit vägen, andra SMS-lånebolag ligger väl däromkring i vinst, och TB själva verkar inte ha några övervinster direkt. Om vi bortser från det rent kriminella så ser jag inte direkt motivet. Möjligen enorm inkompetens då, att de inte driver in skulderna eller att de har lånat ut dem till de som har mycket sämre betalningsförmåga än vad andra bolag gör.

Samtidigt är det ett antal individer i denna tråd som klagat på problem med att få ut stora delar av sina pengar. Frågan är om dessa bara är de som haft mest otur eller om de är representativa för genomsnittet.
Senast redigerad av Fiscal 2015-01-20 kl. 20:41.
Citera
2015-01-20, 20:58
Medlem
(FB) Officiella Savelend tråden
det är här någonstans sanningen ligger.
Citera
2015-01-20, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiscal
Samtidigt är det ett antal individer i denna tråd som klagat på problem med att få ut stora delar av sina pengar. Frågan är om dessa bara är de som haft mest otur eller om de är representativa för genomsnittet.

För mig har det aldrig varit ett problem att få ut småsummor på ca 1000sek.
Från att jag har registrerat ett uttag på Trustbuddys hemsida till att jag får en bekräftelse via mail på uttaget går det ca en vecka. Därefter tar det en månad innan jag har pengarna på bank-kontot. Samtidigt kommer en bekräftelse på mail och sms när jag har fått pengarna.
Att behöva vänta en månad på småsummor som 1000sek tycker jag är för lång tid, men bättre sent än aldrig...
Jag har haft en större summa utlånad tidigare, men tog ut det mesta i höstas när folks klagomål på Trustbuddy i den här tråden började skrämma mig. Nu har jag bara några småslantar kvar som rullar runt i utlåningsverksamheten.
Citera
2015-01-21, 06:53
Medlem
Citat:
Som sparare i TB tycker jag denna tråd mest är förvirrande och man bör försöka hålla isär klagomålen, några motiverade, några kanske mindre så.

Angående 90% uttag:
Jag vet inte vad det stod i avtalet förut, om avtalet förut verkligen explicit garanterade 90% uttag så är det illa skött dem. Stämmer verkligen det dock? Jag hade inte förväntat mig att kunna få ut 90% omedelbart av den simpla anledningen att de inte är bank, bara förmedlare av p2p-lån. Om du vill ha garanterat uttag så hade en bank behövt låsa pengarna en längre tid och/eller gett lägre ränta just för att ha en buffer att kunna ge likviditet till systemet. Även en sådan buffer kan vara otillräcklig och därför har vi bank runs, TB är dock immuna mot bankruns som avtalet är formulerat nu.

Så vitt jag förstod från tidigare inlägg så är maxtiden (med alla förlängningar/avbetalning) för sms-lån i systemet 18 månader, så det borde väl annars vara en sorts övre gräns om utlåningen är stoppad. Efter det borde allt vara avskrivet. I praktiken bör merparten komma in på några månader då bara en del av lånen är dåliga och förlängs max.

Värsta möjliga utfall är att missförstånd kring likvididet (som snacket här) kan skrämma bort andra sparare och investerare vilket på sikt kan göra att företaget konkar och vi får vänta på att konkursförvaltare säljer vidare fodringarna till något inkasso (vilket känns meckigt). Senast jag kollade var TB relativt väl kapitaliserade så det kanske inte är något omedelbart problem.

EDIT: Gissar att de vill tona ned formuleringar om 90% för att inte folk ska förvirra dem med garantier. Om det nu var formulerat som garantier från början så blir det nog full pudel, för låneupplägget gör en sådan finansiellt omöjlig.

Angående TBs usla information om ränta, avskrivningar, få ut pengar ur siten etc:
Denna kritik tycker jag däremot är väldigt berättigad. Eftersom TB bara förmedlar lån så hade jag som långivare velat ha mer information om vad som egentligen händer. Om inte annat så ger det grogrund till teorier som att de myglat med räntan och exkluderat förfallna lån som någon föreslog tidigare i tråden. Här tycker jag man kan pressa dem mera. Varför finns ingen knapp för att stoppa utlåningen på siten och varför tar allt sådan tid?

(FB) Officiella TrustBuddy-tråden.
o.s.v
Citera
2015-01-21, 10:39
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Så vitt jag förstod från tidigare inlägg så är maxtiden (med alla förlängningar/avbetalning) för sms-lån i systemet 18 månader, så det borde väl annars vara en sorts övre gräns om utlåningen är stoppad. Efter det borde allt vara avskrivet. I praktiken bör merparten komma in på några månader då bara en del av lånen är dåliga och förlängs max.

Jag stoppade utlåningen på den danska marknaden för 19 månader sedan och har bara fått tillbaka en bråkdel av pengarna.

Mest troligt beror detta på att de inte vill skriva av alla dåliga lån då det skulle medföra att den utslagna förlusten vida skulle överstiga den angivna siffran om 3-4 %.
Citera
2015-01-21, 11:27
Medlem
tgv23000s avatar
Det går bra för Trustbuddy idag också

TrustBuddy International
Köp Sälj
Utv. i dag %
-7,87 %
Citera
2015-01-21, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Det går bra för Trustbuddy idag också

TrustBuddy International
Köp Sälj
Utv. i dag %
-7,87 %

kan börsvärdet påverka den dagliga verksamheten? korta & långa loppet?
Citera
2015-01-21, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kritiken123

Ja om de sitter och stirrar på kursen lika mycket som TGV så påverkar det verksamheten, annars är det tveksamt.
Citera
2015-01-21, 16:25
Medlem
tgv23000s avatar
TrustBuddy International

Köp Sälj
Utv. i dag %
-11,24 %
Citera
2015-01-21, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kritiken123

På kortsikt har det ingen betydelse alls förutom att det blir svårare att köpa bolag ute i Europa genom nyemissioner.

Bolaget har ju hittills levt på nyemissioner behöver bolaget det även i framtiden måste större delar av bolaget ingå i varje emission.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in