Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-01-21, 19:18
Medlem
detgillardus avatar
Justitieminister Morgan Johansson levererar idag via Aftonbladet en indirekt käftsmäll till bl.a. Mehmet Kaplan. Han dömer ut ISIS och islamisterna helt, öppnar för lagstiftning mot mordturismen och går till hårt angrepp mot de som försvarar islamismens framväxt i Sverige. "Man försvarar mord på oskyldiga" anges i alla fall av Aftonbladet som ett citat.

Hur landar detta hos de nya bästisarna i MP tro? Tar t.ex. Mehemt Kaplan, som ju tidigare ivrigt försvarat IS och alla muslimers rätt att åka och kriga för Allah, detta som ett personligt påhopp? Har vi isf en regeringskris på väg? Klart är i alla fall att Johansson väljer en helt annan linje än den som Sahlin och övriga vänster-S tidigare haft och befinner sig ljusår från MPs syn på ISIS och islamiseringen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20196788.ab (Någon som vet hur man maskar en länk får gärna göra det).

Att döma av Sahlins uttalanden mot slutet av artikeln så vågar hon inte gå till motangrepp mot sin justitieminister. Betyder det att Johansson har stöd för sin nya linje i partiet? Av vilka isf? Är det rent av partpiskan som vinit över Monas rumpa och Johansson har tyst stöd ända från toppen?? Klarar isf statsministern att hålla ihop samarbetet med MP?

Detta kan bli en rysare; Johansson vs. Kaplan - the Epic Battle of the Dorks. Kaplan har såklart mest mediastöd, men jag tror inte man ska räkna ut Morgan. En listig jävel som gått långa vägen och verkar respekterad på departementet. Vad tror ni om oddsen?
Senast redigerad av detgillardu 2015-01-21 kl. 19:52.
Citera
2015-01-21, 19:56
Medlem
senapslamms avatar
Spel för gallerierna! 7-klövern har 8 år på sig att återta invandringsfrågan från SD. Man arbetar nu med skenbudskap men fortsätter plundrandet av Sverige oförbrutet.
Citera
2015-01-21, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av detgillardu
Detta kan bli en rysare; Johansson vs. Kaplan - the Epic Battle of the Dorks. Kaplan har såklart mest mediastöd, men jag tror inte man ska räkna ut Morgan. En listig jävel som gått långa vägen och verkar respekterad på departementet. Vad tror ni om oddsen?

Skulle man vilja ge ormen i paradiset ett ansikte så måste det bli Morgan. Kaplan har å andra sidan fördel av att kunna dra fobi-kortet. Men mot bakgrund av sossarna petat muslimer tidigare lär man inte sky några medel den här gången heller om det skulle visa sig vara nödvändigt ur partiets perspektiv.
Citera
2015-01-21, 20:28
Medlem
mvagrippas avatar
Bra talat av Morgan Johansson,. Mehmet Kaplan är en skam för den svenska regeringen.
Citera
2015-01-21, 20:43
Medlem
Jag har i alla år tyckt att Morgan varit en pajas. När han nu säger som han gör så kanske han fått säker information som gör att han mer eller mindre vet att något kommer att hända. Han ägnar sig alltså åt förebyggande damage control.

Kanske överstelöjtnantens artikel också är avsedd för att förbereda oss på vad som komma skall.

unvis.it/http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/svensk-polis-klarar-inte-av-terrorister_4255827.svd

Backa bandet till 80-talet och föreställ er att man kunde läsa en svensk dagstidning anno 2015. Skulle man fattat andra beslut?!

Föraktet och hatet jag känner för svenska politiker och journalister som tillsammans och i samförstånd fullständigt förstört landet är obeskrivligt.
Citera
2015-01-21, 20:49
Medlem
Nalin_Pekguls avatar
Citat:
"Kvittar hur många ungdomsgårdar vi bygger"

...och där kom den insikten. Tror jag hörde fritidsgårdsfloskeln för bara några månader sedan. Dags att byta ut förslaget om fler fritidsgårdar. Nu kör vi på ramsan om psykologhjälp o jobb istället.

Citat:
Enligt Sahlin ska lärare, skolor, fritidslokaler, kampsportsorganisationer, polis, imamer, grupper och organisationer runt moskéer engageras i arbetet.

Lärare och skolor med rätt värdegrund.

Engagerade fritidslokaler.

Kampsportsorganisationer där Paolo Robero lär ut hur man sänker en svenne.

En polis som grillar korv och har en mysig dialog.

Imamer...
Senast redigerad av Nalin_Pekgul 2015-01-21 kl. 20:52.
Citera
2015-01-21, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Spel för gallerierna! 7-klövern har 8 år på sig att återta invandringsfrågan från SD. Man arbetar nu med skenbudskap men fortsätter plundrandet av Sverige oförbrutet.

Du har huvudet på skaft. Jag blev pucktvåa.

Spel för gallerierna kan inte vara mer rätt.
Citera
2015-01-21, 21:10
Medlem
Men för i helvete.. Måste det till ett tidningsrepotage... För att politikerna ska förstå vad allt handlar om.. Det som vi ska vanliga människor har vetat och sagt hela tiden... Att dessa kräk är kriminella svin som ska fängslas.
Citera
2015-01-21, 21:15
Medlem
Paradocss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zugabe
Skulle man vilja ge ormen i paradiset ett ansikte så måste det bli Morgan. Kaplan har å andra sidan fördel av att kunna dra fobi-kortet. Men mot bakgrund av sossarna petat muslimer tidigare lär man inte sky några medel den här gången heller om det skulle visa sig vara nödvändigt ur partiets perspektiv.

Känner du till att det är skillnad på muslimer och islamister? Eller är du en sån där som drar alla över en kam?
Citera
2015-01-21, 21:37
Medlem
gubbjavlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av detgillardu

Att döma av Sahlins uttalanden mot slutet av artikeln så vågar hon inte gå till motangrepp mot sin justitieminister. Betyder det att Johansson har stöd för sin nya linje i partiet? Av vilka isf? Är det rent av partpiskan som vinit över Monas rumpa och Johansson har tyst stöd ända från toppen?? Klarar isf statsministern att hålla ihop samarbetet med MP?

Ja, MJs utspel var minst sagt oväntat och svåranalyserat. Jag har sällan något till övers för sossar, men Johansson verkar ju ha någorlunda koll på sitt eget politikområde (vilket man inte kan anklaga hans företrädare för) och det är nog det som ger honom respekt i tjänstemannakåren. Det slog mig att han ju varit påfallande tyst under decemberdebaclet.

Det som talar mot att MJs utspel kommer uppifrån är ju valet av person. Frågan ligger såklart inom hans ansvarsområde, men ingen PR-makare i världen skulle väl skicka fram en rakad, blond, blåögd, svensk, medelålders man i det här ämnet? Det är ju så nära självmord man kan komma. För (M) hade det kunnat vara rationellt att skicka fram den typen för att utmana SD som "sina" gamla väljare, men för sossarna är det oväntat.

Å andra sidan kan bedömningen vara att Kaplan kommer backa ner innan det ens blir fight. Han lockas kanske att befästa rollen som muslimernas självklara röst genom konfrontation, men då riskerar han de för MP så centrala "södermalmsväljarna". De är måhända multikulti och allt det där, men de är nog i de flesta fall ändå övertygade demokrater och skulle inte ställa upp på någon Kaplansk dröm om ett kalifat i Skandinavien.

Att Löfvén är tyst i frågan beror sannolikt bara på att man inväntar reaktioner från väljarna/mp, så det behöver inte betyda något alls.

Jag tror m.a.o. inte att detta kommer leda till någon uppgörelse mellan Kaplan och Johansson inför öppen ridå och heller ingen splittring. Kaplan lär såklart vara rasande på Löfvén i slutna rum, men har egentligen inte så mycket att sätta emot mer än (det tomma?) hotet om offentlig debatt. Han fick ju Palestina och får nog därför tåla att bli tilltvålad både en och två gånger till, innan det kan anses betalt och kvitterat. När drevet inser att de inte får med sig MP i fighten så blir det några upprörda krönikor och sen är det över.

Mitt tips är alltså att det blir walk over för Morgan Johansson. Det är å andra sidan också en seger och något säger mig att vi i så fall kommer få ser mycket mer av statsrådet Johansson under våren. Jag ska följa honom med spänning. Någonstans finns det ju en gräns för hur mycket "islamofobi" MP kan tolerera från sin regeringspartner. Notera gärna också att på andra sidan stängslet kom Hägglund tämligen helskinnad från sitt senaste utspel. Det känns som "Operation Avväpna SD" slutligen har fått högsta prioritet över hela linjen. Inte en dag för tidigt.
Senast redigerad av gubbjavlar 2015-01-21 kl. 21:45.
Citera
2015-01-21, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paradocs
Känner du till att det är skillnad på muslimer och islamister? Eller är du en sån där som drar alla över en kam?

Nalin Pekgul islamist? Nej. Så det så.

För övrigt är jag mer än villig att erkänna mina brister när det gäller kunskaper om olika religioner. Men det ser jag inte som ett hinder för att varje människa har rätt att utöva den religion man bekänner sig till.
Citera
2015-01-21, 21:56
Medlem
Något verkar ha hänt. Där verkar ha öppnat sig en politisk avgrund av sällan skådat slag. KDs Göran Hägglund avslutade i P1 nyheter med det ovanliga påståendet(obs, minns ej ordagrannt) att de som "inte fattade läget, nog borde syssla med något annat än politik".

Säpo har väl haft någon dragning för betrodda politiker, förklarat hur det ser ut och nu kastar man sig bort från mördare och våldtäktsmän. Ingen vill vara i deras närhet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in