Citat:
Ursprungligen postat av
detgillardu
Att döma av Sahlins uttalanden mot slutet av artikeln så vågar hon inte gå till motangrepp mot sin justitieminister. Betyder det att Johansson har stöd för sin nya linje i partiet? Av vilka isf? Är det rent av partpiskan som vinit över Monas rumpa och Johansson har tyst stöd ända från toppen?? Klarar isf statsministern att hålla ihop samarbetet med MP?
Detta kan bli en rysare;
Johansson vs. Kaplan - the Epic Battle of the Dorks. Kaplan har såklart mest mediastöd, men jag tror inte man ska räkna ut Morgan. En listig jävel som gått långa vägen och verkar respekterad på departementet. Vad tror ni om oddsen?
Ja, MJs utspel var minst sagt oväntat och svåranalyserat. Jag har sällan något till övers för sossar, men Johansson verkar ju ha någorlunda koll på sitt eget politikområde (vilket man inte kan anklaga hans företrädare för) och det är nog det som ger honom respekt i tjänstemannakåren. Det slog mig att han ju varit påfallande tyst under decemberdebaclet.
Det som talar mot att MJs utspel kommer uppifrån är ju valet av person. Frågan ligger såklart inom hans ansvarsområde, men ingen PR-makare i världen skulle väl skicka fram en rakad, blond, blåögd, svensk, medelålders man i det här ämnet? Det är ju så nära självmord man kan komma. För (M) hade det kunnat vara rationellt att skicka fram den typen för att utmana SD som "sina" gamla väljare, men för sossarna är det oväntat.
Å andra sidan kan bedömningen vara att Kaplan kommer backa ner innan det ens blir fight. Han lockas kanske att befästa rollen som muslimernas självklara röst genom konfrontation, men då riskerar han de för MP så centrala "södermalmsväljarna". De är måhända multikulti och allt det där, men de är nog i de flesta fall ändå övertygade demokrater och skulle inte ställa upp på någon Kaplansk dröm om ett kalifat i Skandinavien.
Att Löfvén är tyst i frågan beror sannolikt bara på att man inväntar reaktioner från väljarna/mp, så det behöver inte betyda något alls.
Jag tror m.a.o. inte att detta kommer leda till någon uppgörelse mellan Kaplan och Johansson inför öppen ridå och heller ingen splittring. Kaplan lär såklart vara rasande på Löfvén i slutna rum, men har egentligen inte så mycket att sätta emot mer än (det tomma?) hotet om offentlig debatt. Han fick ju Palestina och får nog därför tåla att bli tilltvålad både en och två gånger till, innan det kan anses betalt och kvitterat. När drevet inser att de inte får med sig MP i fighten så blir det några upprörda krönikor och sen är det över.
Mitt tips är alltså att det blir walk over för Morgan Johansson. Det är å andra sidan också en seger och något säger mig att vi i så fall kommer få ser mycket mer av statsrådet Johansson under våren. Jag ska följa honom med spänning. Någonstans finns det ju en gräns för hur mycket "islamofobi" MP kan tolerera från sin regeringspartner. Notera gärna också att på andra sidan stängslet kom Hägglund tämligen helskinnad från sitt senaste utspel. Det känns som "Operation Avväpna SD" slutligen har fått högsta prioritet över hela linjen. Inte en dag för tidigt.