2015-01-25, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Att sätta händelser i ett strukturellt sammanhang. Tex gäller det hur kontrollerande män beter sig (tex anknytningen till djurplågeri) och vilka effekter det får på de kvinnor som är utsatta. Det gäller också när det är vårdnad om barn inblandat.

Med stöd av vilken juridisk grund borde Kullman ha tagit upp att det ryktades att Martin hade plågat ihjäl djur? På vilket sätt rymdes det inom den gärningsbeskrivning som åklagaren hade lagt fram och som Kullman hade att förhålla sig till? Varför skulle Kullman agera orutinerat genom att argumentera för det som inte rymdes i målet?
Citera
2015-01-25, 19:23
Medlem
Citat:
Att sätta händelser i ett strukturellt sammanhang. Tex gäller det hur kontrollerande män beter sig (tex anknytningen till djurplågeri) och vilka effekter det får på de kvinnor som är utsatta. Det gäller också när det är vårdnad om barn inblandat.

Både åklagare och försvarare har att förhålla sig till fakta. Inte ev könsmaktstrukturer.

Jag misstänkte att vi menar olika saker med strukturer. Nu vet jag.

Tack.
Citera
2015-01-25, 20:18
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hellcrime
Hittar inget i det jag läst (dom + delar av FUP) som binder SL till mordet. Däremot finns det en del märkliga omständigheter som exempelvis renoveringen. Det är inte omöjligt att hon blivit indragen i detta när mordet var utfört och diverse hållhakar och lögner gjort att hon blivit insyltad.
Om det skulle vara så, har hon all möjlighet att ta bladet från munnen i hovrätten, nu när hon har blivit varse vart den hittillsvarande strategin har lett. Att det är en strategi, och att hon inte säger allt hon vet i förhören visas ju bland annat av att MT:s meddelanden till henne under häktingstiden. Varför skulle han behöva tala om för henne att han inte tänkte säga någonting, och att det var deras fulla rätt att inte säga något om hon hade varit totalt okunnig om mordet?

Således är det uppenbart att SL vet mer än hon uppger i förhör, och är det så att hon tycker att hon har fått ett för hårt straff för sina gärningar är det bara att ta bladet från munnen och tala om vad som verkligen hände.
Citera
2015-01-25, 20:27
Medlem
Citat:
Det är bara att läsa fupen.
SL:s förhör är på 271 sidor och trots att FL hela tiden misstänkliggör/snärjer henne så svarar hon stringent. Det är svårt ljuga igenom så många förhör som är så ifrågasättande. Att hon inte minns är en sak. Men hon pratar hela tiden genom alla förhör.
Det gör inte MT. Hans förhör är bara 81 sidor. När han fått sin nya advokat så har han fått rådet att tiga. Advokaten är dessutom arrogant. (Här sällan sett att advokaten ta plats i förhör som TM gör.)
Förhören med MT är märkliga. Han tiger och tiger och FL öser på med frågor? Varför?
Det ger bara MT övertag. För varje tigande stärks han och har "vunnit" kampen med FL. Det är inte särskilt smart.
Det finns mycket mer om hur illa förhören har skett. Det gäller att ha analytisk och psykologisk kunskap. Det saknas tyvärr hos de olika FL.

MT har bevisligen ljugit (om hotet till grannen och brevet) och han plågar djur. Det borde ha fått tagit mycket mer plats och satts i ett strukturellt sammanhang. Han går dessutom på SL:s hund. Som sagt; det är så det brukar se ut när våldet och kontrollbehovet eskalerar.
Det är SL som har skött om barnet. I och med barnet och hot om vårdnadstvist har också MT en hållhake på SL. Det finns många vanliga genomgående mönster som igenkännbara här. Inget berörs av polis/åklagare/domstol.

Jag konstaterar också att män som misstänkts brukar byta till kändisadvokater som alltid försvarar misstänkta män, medan kvinnor "får hålla tillgodo med " tingsrättens val. Det är också en struktur.
Den feministiska offerkoftan är rätt stickig att ha på sig va?

Hur vet du att det bara är Sara som skött om barnet? Hur vet du hur ansvarsfördelningen egentligen såg ut hemma hos dem? Självklart har Sara haft ett stort ansvar, hon var ju mammaledig, men hur vet du att Sara inte överdriver när hon säger att Martin inte hjälper till med pojken?

Hur har våldet eskalerat mellan dem menar du?
Sara säger i förhör: "Men till exempel han kan ...när jag blir upprörd så att jag börjar
skrika och då tar han tag med händerna och trycker, håller ner mig. Och då kan bara
allting liksom, i sängen eller liksom att han håller fast mig ner mot marken, så att jag
inte kommer upp så här så att...eh...och då står han ju oftast över mig så, det är ju det
som är dominerande".

Det är säkert jävligt irriterande att vara skitarg, när känslan av underlägsenhet kommer för att man är typ en halvmeter kortare och mycket klenare än den som håller i och man inte kan att ta sig loss.

Vill även påminna dig om att Göran tyckte Saras vredesutbrott var så pass illa att hon borde söka hjälp. Kanske kan ge en hint om exakt HUR arg Sara var de gånger Martin höll i henne?
Citera
2015-01-25, 20:37
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Det är ju egentligen inte ens MT:s ord, utan TT har berättat att MT sagt till henne att SL var inblandad. Doh!

MT sa det som TT ville höra för han hoppades på att få ligga med henne. Utan en inspelning som visar hur "förhöret" och erkännandet gick till så kan man egentligen inte avgöra hur det hela gått till.

MT kan i princip fått berättat för sig hur mordet gick till av den rätta mördaren och sen stoppat in sig själv i berättelsen som mördare och Sara som medhjälpare. Verkligheten kan lika gärna vara att MT är medhjälparen och mördaren någon annan. *
Den typen av resonemang gäller ju i precis lika mån erkännanden inför förhörsledare eller domstol som erkännande inför tredje man. Likafullt anser man rent generellt att det är bortom rimligt tvivel att den som detaljerat och verifierbart erkänner ett mord också har begått det, om det inte finns särskilda skäl till att anta något annat.
Citera
2015-01-25, 21:09
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Den typen av resonemang gäller ju i precis lika mån erkännanden inför förhörsledare eller domstol som erkännande inför tredje man. Likafullt anser man rent generellt att det är bortom rimligt tvivel att den som detaljerat och verifierbart erkänner ett mord också har begått det, om det inte finns särskilda skäl till att anta något annat.

Erkänna sin egen inblandning ja, beskylla någon annan nej. Behöver man säga mer än Thomas Quick?
Citera
2015-01-25, 21:09
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Specificera gärna dessa omständigheter eller åtminstone de viktigaste. Varför kan inte Göran Lundblad ha släppt in Martin Törnblad självmant?

Jag håller med om att det verkar uteslutet att Sara Lundblad inte varit delaktig efter mordet och inte förstått att fadern mördats.

Exempelvis google-sökningar som gjorts från hennes dator. Göran Lundblad låg och sov då MT sköt honom i ansiktet så han har givetvis inte släppt in honom.
Citera
2015-01-25, 22:02
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Erkänna sin egen inblandning ja, beskylla någon annan nej. Behöver man säga mer än Thomas Quick?
Hur verifierades de uppgifter han lämnade gällande olika mord?
Citera
2015-01-25, 22:45
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Exempelvis google-sökningar som gjorts från hennes dator. Göran Lundblad låg och sov då MT sköt honom i ansiktet så han har givetvis inte släppt in honom.

Nej, du har rätt, jag upptäckte det i domen. Det är förstås något som talar för Sara Lundblads inblandning, men det kan ju så vitt jag förstår ha varit så att Martin Törnblad fått tillgång till kod och nyckel av Sara Lundblad under någon relativ oskyldig förespegling?

Googlesökningarna skedde som jag tidigare påpekat långt efter mordet och enligt ett scenario där Sara Lundblad fick kännedom om mordet först efter fullbordat faktum finns det ju inget angående dem som talar emot det. De skedde om jag minns först rätt i juni 2013.

Man kan nog gå så långt som att säga att de i sig bevisar mycket lite, just eftersom de gjordes så långt efter mordet. Har du något mer bestickande?
Citera
2015-01-25, 23:19
Medlem
Dom enda som behövde mark och pengar i Närtid var sonen och fadern T. Sara hade sitt på det torra. För lång tid framåt.

Vilket bekräftas av att T nu gått i konkurs. Att fordon ganska snabbt förflyttades till Görans maskinhall får mig att tro att de inte skulle medräknas i konkursboets tillgångar. Det i sin tur innebär att T visste att en konkurs var förestående, troligen sedan länge.

I det läget var det säkert väldigt "bra" om sonen kunde - via Sara - uppnå både mark och pengar.

Göran var inte riktigt med på det. Och efter Görans frånfälle, trilskades även Sara.

Vart vare sig mark eller pengar.

Var hittar jag förhör med fadern?
Citera
2015-01-26, 00:33
Medlem
Byatomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Specificera gärna dessa omständigheter eller åtminstone de viktigaste. Varför kan inte Göran Lundblad ha släppt in Martin Törnblad självmant?

Jag håller med om att det verkar uteslutet att Sara Lundblad inte varit delaktig efter mordet och inte förstått att fadern mördats.

Jo tjena.. Har du läst en endaste rad i FUP:en eller i den tekniska utredningen??? Det verkar inte så...

Trolig dialog mellan Göran och MT när Göran enligt dig skulle släppt in MT frivilligt i sitt hus...
"men hej lille vän (MT) är det du som böstar på min dörr i arla morgonstund? Du som hör till den grannsläkt som jag hatar mest över allt annat på denna jord. Kom in kom in så kan vi snacka lite gamla minnen, jasså har du bössan med dig? Ska du ut att jaga? Gääääsp vad trött jag blev, jag går och nassar lite, du kan väl sätta på kaffehurran så länge"....
Göran går och lägger sig, MT laddar bössan
"Men vad fan, skall du skjuta mig käre svärson..?" pang...

Så måste det ju ha gått till enligt dig i alla fall...
Senast redigerad av Byatomten 2015-01-26 kl. 00:43.
Citera
2015-01-26, 00:39
Medlem
Byatomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Dom enda som behövde mark och pengar i Närtid var sonen och fadern T. Sara hade sitt på det torra. För lång tid framåt.

Vilket bekräftas av att T nu gått i konkurs. Att fordon ganska snabbt förflyttades till Görans maskinhall får mig att tro att de inte skulle medräknas i konkursboets tillgångar. Det i sin tur innebär att T visste att en konkurs var förestående, troligen sedan länge.

Men hallå, Göran mördades i augusti 2012, strax därefter börjar flytt av fordon till GL:s maskinhall, 1,3 millar förs över till ÅT:s konto.
ÅT kursar nu i januari 2015, nästan 2,5 år efteråt, och du kallar det nära i tid..?
T-bladarna har nog inte förmågan att se så långt in i framtiden..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in