Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Nej, du har rätt, jag upptäckte det i domen. Det är förstås något som talar för Sara Lundblads inblandning, men det kan ju så vitt jag förstår ha varit så att Martin Törnblad fått tillgång till kod och nyckel av Sara Lundblad under någon relativ oskyldig förespegling?
...
Man kan nog gå så långt som att säga att de i sig bevisar mycket lite, just eftersom de gjordes så långt efter mordet. Har du något mer bestickande?
Jag har inget emot att du agerar djävulens advokat men jag vill motivera varför jag är övertygad om att Sara är skyldig och att det som framkommit i målet visar det. Jag vet att inlägget kommer bli lite långt men jag måste motivera mina ståndpunkter om det hela ska bli meningsfullt.
1. Brottsplanen
a) Brottsplanen är att Göran ska försvinna spårlöst och ingen ska veta att Göran mördats (sannolikt för att ingen mordutredning ska inledas).
Att detta är brottsplanen framgår av att man redan dagen innan grävt en grav samt att man efter mordet bemödat sig med att städa undan alla spår.
b) En alternativ brottsplan hade varit att lämna Göran där man sköt honom. Det hade, åtminstone ur arvssynpunkt varit betydligt bättre. Ingen grav hade behövts grävas. Nackdelen hade förstås varit att polisen vetat att Göran var mördad och således letat bland anhöriga efter gärningsmannen.
Man hade också kunnat ta livet av Göran på något annat sätt, tex strypning, och då hade ingen städning behövts.
c) Den ursprungliga brottsplanen enligt Martin var att Sara skulle köra över Göran med en skogsmaskin. Även om detta inte stämmer så har Martin uppgett att det var så det var tänkt. Det innebär att åtminstone Martin har funderat i termerna av alternativa brottsplaner och att det som hände när Göran mördades in var ren improvisation.
2. Eftersom gärningsmannen har bestämt sig för att Göran ska försvinna och spåren städas bort krävs följande.
a) Nyckel
Mördaren behöver en nyckel till dörren på Ställegården så man kan komma in och skjuta Göran när han sover, Sara hade en nyckel, Göran hade en nyckel och det fanns en extranyckel i köket. Sara tog alltid med sig sin nyckel när hon åkte till Ställegården. Om Sara inte hade hittat sin nyckel när hon skulle upp till hästarna på förmiddagen hade hon med största sannolikhet gått in i huset på Ställegården för att se om hon glömt den där.
Sara hade då upptäckt Martin skurandes blod vilket rimligtvis borde kommit som en chock. Att Martin skulle ta den risken, och lita på att Sara skulle hålla tyst i det läget, är rätt osannolikt när han redan bestämt sig för att brottsplanen är att få Göran att försvinna spårlöst.
Det rimliga i det läget hade varit att Martin tagit livet av Göran på ett sådant sätt att inga spår lämnades (tex strypning) och ingen städning behövdes, för att hålla Sara ovetande om vad som hänt. Det är ju inte lite städning som behövs heller, delar av möblemanget måste ju ut ur huset.
b) Saras bil
Martin måste använda sig av Saras pickup för att forsla bort Göran och eventuellt möblemang. Om Martin skulle åkt upp med ett av Törnblads fordon på Göran gårdsplan vore det en oerhörd risk. Varenda granne hade reagerat över att ett av Törnblads fordon åkte ut och in på Görans gårdsplan.
För att kunna sköta transporterna behövs alltså ett fordon som har en rimlig anledning att vara på Ställegården. Saras pickis. Att det är denna som använts styrks av att man hittat spår av blod på det stället på flaket som Martin beskrivit.
Jag tror också att om någon sett Martin köra upp med Saras bil på Ställegården hade det väckt tankar, Martin fick ju som bekant inte sätta sin fot på gårdsplanen. Jag tror därför att Sara skjutsat Martin (som gömt sig i bilen) upp till Ställegården.
Om vi förutsätter att Sara inte är inblandad så skulle hon när hon vaknade på morgonen och var på väg att bege sig till Ställegården upptäcka två saker. Dels var nyckeln till Ställegården borta, dels var hennes bil och bilnyckel borta.
Martin har haft att räkna med att han kunde hitta Saras nycklar på morgonen, sno hennes bil för att transportera bort hennes mördad far i och sen att Sara inte skulle bli arg när hon upptäckte detta utan bara skulle spela med.
Även här så hade hela scenariot förenklats något oerhört om planen inte hade varit att Göran skulle försvinna. Martin hade då, i skydd av mörkret, bara behövt smyga sig upp till Ställegården och skjuta Göran och lämna honom där. Han hade inte behövt få tag i Saras bil, eller fixa så han fick in denna i garaget på Ställegården.
Han behövde också antagligen få tag i nyckeln till Mercan som redan stod i garaget för att kunna köra ut denna och ställa in pickisen. Han skulle alltså, utan Saras hjälp, ha behövt få tag i hennes nycklar, köra till Ställegården med risk för upptäckt, tagit reda på i vilket rum Göran sov, hittat Mercanycklarna, kört ut Mercan från garaget och kört in pickisen (om Mercan stod i garaget - vilket jag tror) och allt detta utan att någon granne såg honom hålla på.
c) Städningen
Martin måste varit medveten om att han aldrig skulle kunna komma undan med städningen av huset utan att Sara märkte det. Sara har själv sagt att hon brukade gå in i huset när hon kom upp till gården. Saknas dessutom hennes nycklar är det i mitt tycke garanterat att hon skulle gå in i huset för att leta efter dessa. Om inte annat hade hon naturligtvis märkt att det pågick aktivitet i huset. Det har också transporterats dit stora mängder av rengöringsmedel, vilket inte heller torde kunnat ske med Törnblads fordon.
Varför skulle någon välja att begå ett mord med brottsplanen att offret ska försvinna spårlöst, utan att säga något till offrets dotter, när man vet att offerts dotter garanterat kommer märka att det städas och att möbler försvinner samma dag som pappan försvinner?
Särskilt när man behvöver använda hennes grejer och kunskap? Man förlitar sig alltså på att Sara inte ska få spel och skvallra trots att man bestämt sig för en brottsplan där offret ska försvinna. Det självklara hade i det läget varit att skippa stora delar av brottsplanen och lämna Göran mördad i sängen alternativt döda Göran på annat sätt så åtminstone städningen undviks, där mördaren VET att han, om inte förr, kommer bli upptäckt.
d) Kastandet av patronen
Martin kör iväg och dumpar patronen i ån Trekanten. Strax efter mordet lämnar han alltså brottsplatsen med blod och allt, för Sara att upptäcka när hon kommer till Ställegården för att mata hästarna. Han är alltså potentiellt inte ens på plats för att informera henne om vad som hänt och övertyga henne om att hon måste hjälpa till att städa. Om Sara kom upp till Ställegården ovetandes, och hittar sin pappas säng badande i blod, så är det väl rimligt att tro att hon skulle ringa polisen? Brottsplanen skulle då ånyo gå i stöpet.
Martins resa via Trekanten visar också att han, enligt mobilmastningarn, hängt i Kalmar en tid. Borde han inte ha skyndat sig tillbaka för att dölja sina spår innan Sara upptäckte dessa och drog egna slutsatser och ringde polisen? Patronen hade han ju kunnat dumpa vid ett senare tillfälle.
Jag tror att Martin i samband med att han dumpade patronen stannade till i Kalmar och köpte städutrustning. Varför skulle han annars åka så långt bara för att göra sig av med patronen? Den hade han ju lika gärna kunnat gräva ner i graven.
Om vi då istället säger att Sara kommer till Ställegården innan Martin åker iväg och Martin förklarar situationen. Det hade varit extremt risky att, strax efter att Sara fått reda på vad Martin gjort, lämna henne ensam i huset på Ställegården för att åka på en liten biltur.
Hade Sara varit i chock över det Martin gjort (vilket är ganska troligt) så hade det varit extremt konstigt att lämna henne ensam med en skurborste. Sara borde rimligtvis i det läget vara överväldig av sorg och ha ett hämdbegär gentemot den som brutalt mördat hennes far i sängen. Risken att Sara, när hon blir lämnad ensam, skulle ringa polisen eller någon annan för att berätta vad som hänt är överhängande. Även här är fallerar således brottsplanen.
e) SMS och telefonkontakter
Sara och Martin har kontakt på mordmorgonen. Sara har berättat att hon i vanliga fall sov till niotiden och sen åkte och släppte ut hästarna. Varför hör Martin av sig till Sara redan vid halvsju på morgonen och väcker henne? Borde inte det ha legat i Martins intresse att Sara sov så länge som möjligt denna morgon så att han kunde återbörda nycklarna till henne utan att hon märkte att de varit borta?
Om Sara var upp och åt frukost på Törnblads gård borde hon väl ha undrat varför Martin åker över gårdsplanen i hennes pickis med presenningar på flaket upp mot en åker i skogen bakom gården? Martin borde också ha velat försena Saras uppdykande på mordplatsen genom att få henne och sova så länge som möjligt på morgonen. Istället har man regelbunden kontakt under förmiddagen.