Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-05, 22:29
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av take5
Ja det är nästan så att man vill flytta till Malmö och köpa lägenhet i Seved för att kunna bo i princip gratis, och sedan hoppas på några hundra procents värdeökning på sikt. Men frågan är om man står ut med stökigheten. Jag skulle nog hellre bo i gamla Limhamn som förstås är dyrare men ändå billigt med Sthlmsmått mätt.
Du hade alltså inte hellre valt en mindre stad med mycket bättre boende och område för samma pengar hellre?
Jag hade aldrig stått ut i Seved iallafall. Har du bott områden med det klientelet förr? Tänk bråk, skrik, gäng utanför porten, trasiga fönster , hög musik och liv.
Senast redigerad av utan.att.stanna 2015-02-05 kl. 22:33.
Citera
2015-02-05, 22:30
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jo tack men även Malmö har bostadsbrist och en stor högskola med studenter som behöver boende mm.

Priserna är så löjligt låga att till och med seved kan vara ett bra köp i förhållande till vad det skulle kosta att hyra hos exempelvis MKB.

Har för mig att studentlgh i rosengård kostar runt 4k i månaden. Den månadskostnaden skulle du inte vara i närheten av om du köper en liten lägenhet på rasmusgatan.

Här har vi ett prisexempel 37,7 kvadrat för 250 k med en avg på 2200 kr. Blir ett mycket billigt studentboende med närhet till möllan.

http://www.hemnet.se/salda/bostadsra...atan-24-226858
Malmös mest ökända gata. Jag kan inte ta er seriöst snart...
Citera
2015-02-05, 22:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Jo, men MKB är stora och äger nog merparten av lägenheter där. Mig veterligen görs inga ombildningar. Med det lilla utbud av brf som finns så förstår jag inte hur läget ska förändras. Som det SAS tidigare att de gangsterna i området borde tröttna, är långsökt. Dessutom fylls det på kontinuerligt med nya svenskar, och segregationen och kriminaliteten i utanförskapet bara växer.
Men vi får se om ett par decennier vem som hade rätt

Det är synd att det inte är mer bostadsrätter i Malmö. Framför allt i områdena med hög koncentration av hyresrätter.

För att gentrifiering ska kunna ske och bli positivt måste fler hyresrätter ombildas. I annat fall är malmö dömt till att vara en stad med stora socioekomiska problem.

Men inte så lätt när det sitter så mycket vänstertomtar vid rodret. Det är inte vad Malmö behöver direkt.

Men priserna är väldigt låga med tanke på att det fortfarande är sveriges tredje största stad. jag menar 6 k per m^2? Det är ju banne mig ingenting i en stad med uttalad brist på bostäder.
Citera
2015-02-05, 22:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Malmös mest ökända gata. Jag kan inte ta er seriöst snart...

Mmm men man kallade en viss del av södermalm i sthlm för "knivsöder" en gång tiden. Detta för man löpte risk för att bli knivrånad. Idag är det det mest trendiga området man kan bo i. Saker och ting förändras med tiden helt enkelt. Ni malmöbor är för känslomässigt bundna av era områden och ser inte hur billigt det är.

Men visst det bor en hel del stökigt folk i området, men det hjälper ju å andra sidan till att hålla priserna på en mycket låg nivå.

I sthlm har priserna i de tidigare problemområdena ökat mest i pris. Och så lär det också bli i Malmö i sinom tid.
Senast redigerad av kurt-sune 2015-02-05 kl. 22:35.
Citera
2015-02-05, 22:38
Medlem
Citat:
Mmm men man kallade en viss del av södermalm i sthlm för "knivsöder" en gång tiden. Detta för man löpte risk för att bli knivrånad. Idag är det det mest trendiga området man kan bo i. Saker och ting förändras med tiden helt enkelt. Ni malmöbor är för känslomässigt bundna av era områden och ser inte hur billigt det är.

Men visst det bor en hel del stökigt folk i området, men det hjälper ju å andra sidan till att hålla priserna på en mycket låg nivå.

I sthlm har priserna i de tidigare problemområdena ökat mest i pris. Och så lär det också bli i Malmö i sinom tid.

Måste fråga; har du besökt Malmö, närmare bestämt Seved, nån gång?

Det är inte att jämföra med knivsöder, det är att jämföra med Detroit.
Citera
2015-02-05, 22:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1

Ja det har jag flera gånger. Har besökt en vän som bodde på gatan intill. Det var mycket lugnare än vad jag trodde.

Och jag uppfattade området som fint rent arkitektoniskt, även om vissa klottertomtar levt rövare...

Knivsöder var också "detroit" en gång i tiden...
Citera
2015-02-05, 22:48
Seved är rätt lungt dagtid, men det tär på en att alltid vara på sin vakt och bita ihop och aldrig säga ifrån. Är man inte rasist innan man flyttar dit, så kommer man bli. Det mänskliga priset är för högt.
Citera
2015-02-05, 22:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Seved är rätt lungt dagtid, men det tär på en att alltid vara på sin vakt och bita ihop och aldrig säga ifrån. Är man inte rasist innan man flyttar dit, så kommer man bli. Det mänskliga priset är för högt.

Det verkar som just rasmusgatan är ett lokalt problem. Alla gator intill är nämligen hur lugna som helst. Och det är inget jag säger, utan min kompis som bott där. Han medger dock att just rasmusgatan är lite av en "problemgata". Eller ganska mycket!

Själv har jag varit där i krokarna både dagtid och kvällstid, men alltid känt mig trygg där.
Citera
2015-02-05, 23:03
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1

Något sånt. Jag tycker det blir tokigt att jämföra med sthlm hela tiden. Situationerna är inte densamma. Klientelen är inte densamma. Bostadsarrangemangen är inte densamma.
Men för all del, Kurt, investera du i Rasmusgatan.
Men jag tror inte det är ett av områdena som kommer sticka iväg i pris, populäritet eller gentrifering.

Dessutom kan du hyra i bättre områden för så låga summor som 3-4 k för ettor. Visst lite kötid behövs men inget astronomiskt. Talar om ett par år.
Senast redigerad av utan.att.stanna 2015-02-05 kl. 23:08.
Citera
2015-02-05, 23:04
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Fast vissa verkar mena att en låg kostnad är värt det. Jag håller inte med. Livskvalitén påverkas och den är vöed mer.
Citera
2015-02-05, 23:06
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Det verkar som just rasmusgatan är ett lokalt problem. Alla gator intill är nämligen hur lugna som helst. Och det är inget jag säger, utan min kompis som bott där. Han medger dock att just rasmusgatan är lite av en "problemgata". Eller ganska mycket!

Själv har jag varit där i krokarna både dagtid och kvällstid, men alltid känt mig trygg där.
Du skrev förr att du köpt en lya på värnhem, som du också talar så väldigt gott om ( dock enig om hur mycket bättre än Seved som helst), hur har det gått? Stiger guldägget i en astronomisk fart, i takt med missbrukarnas antal på torget kanske tom?
Citera
2015-02-05, 23:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du skrev förr att du köpt en lya på värnhem, som du också talar så väldigt gott om ( dock enig om hur mycket bättre än Seved som helst), hur har det gått? Stiger guldägget i en astronomisk fart, i takt med missbrukarnas antal på torget kanske tom?

Ja då den gick upp mycket i % men mäklarna är dyra. Har inte kvar den, men hävdar fortfarande att värnhem/östervärn är helt ok område. Billigt är det oxå.

Har aldrig någonsin bott så billigt som i Malmö...

Det ryktas att priserna återhämtat sig den senaste tiden. Kan det stämma?

Att bero på missbrukare finns dom på Södermalm i Sthlm oxå. Men där går lgh för minst det fyrdubbla mot Malmö.
Senast redigerad av kurt-sune 2015-02-05 kl. 23:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in