Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-12-20, 18:22
Medlem
speedcolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Varför?

En banan och ett äpple om dagen kommer inte täcka hela ditt behov av olika vitamin, spårämnen och mineraler. Sådant som inte är syntetiskt framställt har ett högre biologiskt värde, men det kräver ofta att du äter mer av det. Detta framförallt pga den logiska anledningen att ett äpple i sig inte har ett fullvärdigt spektrum av näringsämnen, och kanske till och med för lite av vad det i förhållande till andra livsmedel är rikt på.

Samtidigt så är dagens raffinerade grödor mindre näringsrika, och många av våra tillagningsmetoder urlakar livsmedlet på sin näring.

Med det sagt så tror jag att man sig rätt bra av att bara följa livsmedelsverkets rekommendation på att äta ett halvkilo frukt och grönt (i varierade former) om dagen.
Citera
2014-12-20, 18:38
Medlem
Några svar från mig:

2g protein per kg kroppsvikt kan väl vara bra om du hårdtränar och verkligen bygger muskler.

Tränar du inte ökar ett högt proteinintag markant cancer-risken enligt otaliga studier. Och 2g/kg kroppsvikt är jättehögt för den som inte bygger muskler genom hård träning.
Helt onödigt äta så mycket protein om du inte håller på att bygga muskler. Det enda som händer förutom höjd cancerrisk är att du bidrar till klimateffekten genom förhöjd co2 och metan halt i atmosfären från kött industrin.

När det gäller vitaminer tror jag också på naturliga frukter. OBESPRUTADE. Tror inte ett ögonblick på sponsrade rapporter att besprutad mat är helt ofarlig. Det är klart att det är skadligt om man sprutar ett gift på en frukt och sen äter upp den. Det är klart man får i sig det, och det är klart att ett gift som är till för att döda en insekt eller mögel är giftigt även för människor. Dessutom blir alla olika miljögifter i samhället "cocktail-effekter" i kroppen som man inte har en aning om.

Däremot skadar det väl inte med multivitamintabletter. Även om man pissar ut det mesta.

Sist ett tips om C-vitamin:

I alla år har jag köpt C-vitamin brustabletter. Tills jag insåg vilket scam det är. Man betalar för utfyllnad och brusmedel och sötningsmedel och en massa skit och bara minimalt med askorbinsyra (c-vitamin). Man betalar ett skyhögt pris för den lilla mängd c-vitamin man får.
Köp en påse askorbinsyra på bak-hyllan i matäffären. Rör ut ett half kryddmått eller så i ett glasvatten. 1000% billigare. Och renare.
Citera
2014-12-20, 18:39
Medlem
Lhukinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedcola
kroppens upptag av syntetiska vitaminer är sämre
dessutom blir upptaget av vissa vitaminer sämre när de tas i kombination av andra vitaminer/mineraler; något som sker när man äter multivitamin

samtidigt så måste man äta enorma mängder frukt och grönt för att tillgodogöra sig tillräckligt med antioxidanter

kort sagt så kan du räkna med att stor del av innehållet i multivitamin inte tas upp.. men det är bättre än inget alls.
Är det inte just p.g.a den orsaken som det finns vitaminkosttillskott som är överdoserade per dos?
Citera
2014-12-20, 18:40
Medlem
speedcolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Det sägs att upptaget är dåligt om man intar mulitivitamintabletter, men kan ej styrka detta.
Men om man säger så här så om du "pissar" ut vitaminerna så brukar det synas på urinets färg. Vet att dom som tagit t.ex. animal pak får färgglatt urin, vilket är ett tecken på att det är väldigt högdoserat, och kroppen kan ej tillgodo se de mängder.
Dom multivitamintabletter du köper på hälsokost är dock inte så högt doserade så det är nog ingen fara på så vis. Bäst ändå att du äter mycket grönt i din kost. Även då och då köpa lite dyrare ekologiska produkter då dessa helt klart är nyttigare.

Det har förmodligen framför allt att göra med att det innehåller färgämnen. Sen så får man ha lite koll själv också om man ska använda sig av tillskott. Det finns ganska enkla guider på vilka mängder av vad man ska stoppa i sig. I din kosthållning kanske det inte alls hade funkat att gå på den allmänna rekommendationen av "två tabletter om dagen" eller vad det nu kan stå på förpackningarna.

Tror förövrigt inte alls att ekologiska grödor är mer näringsrika. De odlas fortfarande på hårt ansträngd/urlakad jord, skickas iväg innan de hunnit mogna (för att de inte ska ruttna under transport). Och själva fröerna är liksom de flesta produkter idag kraftigt genmanipulerade för att smaka och se bättre ut.

Sen är det väl inte fel att få i sig mindre besprutningsmedel och biprodukter av konstgödsel (framförallt att arbetarna på åkrarna i typ sydamerika slipper duscha i detta dagligen). Men vad man tycker om de frågorna är en annan diskussion.
Citera
2014-12-20, 18:54
Medlem
Citat:
Det har förmodligen framför allt att göra med att det innehåller färgämnen. Sen så får man ha lite koll själv också om man ska använda sig av tillskott. Det finns ganska enkla guider på vilka mängder av vad man ska stoppa i sig. I din kosthållning kanske det inte alls hade funkat att gå på den allmänna rekommendationen av "två tabletter om dagen" eller vad det nu kan stå på förpackningarna.

Tror förövrigt inte alls att ekologiska grödor är mer näringsrika. De odlas fortfarande på hårt ansträngd/urlakad jord, skickas iväg innan de hunnit mogna (för att de inte ska ruttna under transport). Och själva fröerna är liksom de flesta produkter idag kraftigt genmanipulerade för att smaka och se bättre ut.

Sen är det väl inte fel att få i sig mindre besprutningsmedel och biprodukter av konstgödsel (framförallt att arbetarna på åkrarna i typ sydamerika slipper duscha i detta dagligen). Men vad man tycker om de frågorna är en annan diskussion.

Ekologiskt jordbruk kräver generellt att odlaren tar bättre hand om växterna, dvs bättre näringsinnehåll. Vilket även mätningar visar. De flesta ekologiska märkningar kräver GMO fritt. KRAV t ex. http://www.krav.se/ar-krav-certifierad-mat-fri-fran-gmo
Just nu håller GMO lobbyister på att införa GMO i sverige. Därför viktigt att vi säger nej till GMO. Själv rangordnar jag vitaminintag såhär:
bäst: ekologiskt frukt
näst bäst: vitamintabletter
näst sämst: skalad besprutad (oekologisk) frukt
sämst: oskalad besprutad (oekologiskt) frukt. Den sista kategorin undviker jag faktiskt kategoriskt.
Citera
2014-12-20, 18:57
Medlem
speedcolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lhukinen
Är det inte just p.g.a den orsaken som det finns vitaminkosttillskott som är överdoserade per dos?

Det kanske skulle kunna vara en anledning. Det har kommit ut en del tvivelaktiga uttalanden från vissa tillskottsföretag som hävdar att upptaget av syntetiska vitamin är mindre än 20%, så ur den aspekten är det ju logiskt. Sedan kan man fråga sig huruvida detta stämmer eller ej.

Samtidigt kan man inte alltid i förväg avgöra hur mycket av tillskottet som kommer tas upp, då det begränsas av så mycket annat som händer i kroppen samtidigt. Med detta sagt så kan du i vissa fall faktiskt överdosera tillskottet.

Ett klassiskt exempel är ju 1000mg-brustabletterna av C-vitamin. En grav överdosering, som inte alls är nödvändig och till och med anses vara ett ogynnsamt högt intag då kroppen är ganska duktig på att ta upp c-vitamin i den formen. Detta i kombination med att c-vitaminbrist är väldigt sällsynt nu för tiden i moderna delar av världen.

Jag tycker att den bästa lösningen är att tillgodogöra sig adekvata mängder av de näringsämnen som faktiskt utan svårigheter går att få genom normal kost (många mineraler/spårämnen t.ex). Sen kan man sätta sig in i vilka kombinationer som funkar mindre bra ihop i samma måltid, och vad som är extremt svårt att få i sig på naturlig väg och då supplementera dessa på artificiell väg.

Jag tror inte att man vara optimal på detta område för att må bra och ha en välfungerande kropp. Men är man intresserad kan man säkert hitta en ganska bra lösning.
Citera
2014-12-20, 19:04
Medlem
speedcolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulkmuy
Ekologiskt jordbruk kräver generellt att odlaren tar bättre hand om växterna, dvs bättre näringsinnehåll. Vilket även mätningar visar. De flesta ekologiska märkningar kräver GMO fritt. KRAV t ex. http://www.krav.se/ar-krav-certifierad-mat-fri-fran-gmo
Just nu håller GMO lobbyister på att införa GMO i sverige. Därför viktigt att vi säger nej till GMO. Själv rangordnar jag vitaminintag såhär:
sämst: oskalad besprutad (oekologiskt) frukt. Den sista kategorin undviker jag faktiskt kategoriskt.

Jag tror inte på helt ekologiskt producerad och gmo-fri mat i längden. Svåra odlingsklimat och stora befolkningsökningar gör det omöjligt att enbart leva på ovanstående. Men tror samtidigt att det är en temporär lösning om inte annat, och att det är bra att viss del av världens livsmedelsproduktion är ekologisk
Citera
2014-12-20, 19:43
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Jag tror inte på helt ekologiskt producerad och gmo-fri mat i längden. Svåra odlingsklimat och stora befolkningsökningar gör det omöjligt att enbart leva på ovanstående. Men tror samtidigt att det är en temporär lösning om inte annat, och att det är bra att viss del av världens livsmedelsproduktion är ekologisk

Egentligen är nog dom flesta mot Monsanto och inte teknologin för GMO, förutsatt att den är riktigt hård testad och så vidare..
Citera
2014-12-21, 10:25
Medlem
MOD!!!
Tråden har blivit en Eko vs inte eko tråd :/
Kan vi snälla försöka återgå till ämnet?

Det känns som att till priset av 1kr/dag så finns det inte många frukyer som kan konkureta prismässigt (vindruvor kanske 😝 )
Citera
2014-12-21, 13:43
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulkmuy
Men din rangordning bygger ju på din okunskap.

Här, läs de tre delarna som finns: http://traningslara.se/ekologiskt-kr...ampaign=buffer

Angående vitamintillskott så är det tämligen överskattat. Försök hellre att få in lite grönsaker i maten, Omega-3 och D-vitamin kan vara klokt.
Citera
2015-02-23, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Men din rangordning bygger ju på din okunskap.

Här, läs de tre delarna som finns: http://traningslara.se/ekologiskt-kr...ampaign=buffer

Angående vitamintillskott så är det tämligen överskattat. Försök hellre att få in lite grönsaker i maten, Omega-3 och D-vitamin kan vara klokt.

Håller med om grönsaker bättre än vitamintillskott. Om grönsakerna är ekologiska

Håller dock inte med den länkade artikeln. De flesta argument är sådana jag känner igen från besprutningslobbyn. De multinationella företagen (främst tyska och amerikanska) som säljer konstgödning, besprutning och GMO utsäde till jordbruket lägger miljarders miljarder på att diskreditera ekologiskt jordbruk, för att ekologiskt jordbruk hotar deras business, som förstås genererar enormt många fler miljarder än lobbyingen kostar. Sen skiter de i folks hälsa eller ökande miljögifter i naturen.
Citera
2015-02-23, 14:16
Medlem
super86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en kopp kaffe
Problemet är ju att du måste stoppa i dig saker som
i många fall är besprutade, vilket möjligen ökar cancerrisken.

Det är en trade-off.

Cancer kan du få av allt, så den risken tar du bara av att andas luften ute. Besprutad frukt och grönt beror helt på vad du handlar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in