Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-05, 14:24
Medlem
Nej skicka inte det brevet. Jag skulle faktiskt inte uppskattat detta om jag var din före detta flickvän (är kille) alldeles för mycket ältande om det som varit, sådant finns det ingen anledning att ta upp i ett brev. Dessutom tar du på dig offerkoftan, du verkar ta på dig hela skulden för att relationen tog slut, vilket antagligen inte är sant, man är oftast två som träter.
Ska du kontakta henne så kör med lite små försynta och smågulliga sms istället, bara som en icebreaker.
Dock håller jag med somliga andra här inne, det är bra terapi att skriva av sig.
Citera
2015-03-05, 14:29
Moderator
pbos avatar
Brevet är jättefint, men det får TS att framstå som vek och i behov av flickvännen. Detta är oattraktivt för kvinnor oavsett vad de säger.

TS bör istället framstå som stark och trygg. Han ska visa att han vill ha, till skillnad mot behöver, flickvännen i sitt liv. Detta är attraktivt.

Rättvist? Nej, men vill man han ha tillbaka tjejen så får han strunta i det.
Citera
2015-03-05, 14:36
Medlem
Kallsoppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pbo
Brevet är jättefint, men det får TS att framstå som vek och i behov av flickvännen. Detta är oattraktivt för kvinnor oavsett vad de säger.

TS bör istället framstå som stark och trygg. Han ska visa att han vill ha, till skillnad mot behöver, flickvännen i sitt liv. Detta är attraktivt.

Rättvist? Nej, men vill man han ha tillbaka tjejen så får han strunta i det.

Det ligger väl i bektraktarens ögon?

Jag anser att en man som är villig att kämpa är stark. Och en man som visar att han inte vill leva ett liv utan dig, visar därmed en trygghet för en kvinna. Jag som kvinna hade tyckt det var väldigt attraktivt.

Hade däremot killen knappt visat sina misstag i det hela, inte insett att han tagit mig för givet och mer eller mindre. Försökt få kontakt genom (som någon skrev tidigare) att skriva söta, gulliga sms. Så hade jag dumpat honom, för han verkar inte ta min tanke på att lämna honom seriöst.

Som kvinna hade jag velat ha det brevet, den är ärlig, rå och äkta. Sen kanske tjejen beslutar sig för att göra slut ändå. Men kan lova att det inte är för det brevet.

Ska han skapa distans men ändå skicka brevet, så kan han skicka brevet. Sedan bara avvakta, inte kontakta tjejen alls. Det kommer skapa en nyfikenhet hos henne om hon har några känslor kvar.
Citera
2015-03-05, 14:55
Moderator
pbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallsoppa

Jag anser att en man som är villig att kämpa är stark. Och en man som visar att han inte vill leva ett liv utan dig, visar därmed en trygghet för en kvinna. Jag som kvinna hade tyckt det var väldigt attraktivt.

Hade däremot killen knappt visat sina misstag i det hela, inte insett att han tagit mig för givet och mer eller mindre. Försökt få kontakt genom (som någon skrev tidigare) att skriva söta, gulliga sms. Så hade jag dumpat honom, för han verkar inte ta min tanke på att lämna honom seriöst.

Som kvinna hade jag velat ha det brevet, den är ärlig, rå och äkta. Sen kanske tjejen beslutar sig för att göra slut ändå. Men kan lova att det inte är för det brevet.

Ska han skapa distans men ändå skicka brevet, så kan han skicka brevet. Sedan bara avvakta, inte kontakta tjejen alls. Det kommer skapa en nyfikenhet hos henne om hon har några känslor kvar.
Nu kan ju jag bara lita på vad jag läst mig till och mina egna misstag.

Du tror säkert du skulle vilja ha brevet för du har inte just gjort slut med honom. Du sitter inte just nu och tittar på X med förälskade ögon. Men med TS flickvän är det annorlunda. Hon har just lämnat honom och gjorde det väl knappast för att hon tyckte han var attraktiv. Snarare har hon intalat sig att han är en oattraktiv och patetisk tönt. Och bingo där får hon brevet som bevisar det!

Jag tror att misstaget du och andra som tycker det är ett bra brev att skicka gör är att ni tänker att flickvännen nog egentligen vill fortsätta. Men det vill hon ju inte. Hon har lämnat honom.

Liknande brev har för mig bara ökat distansen.

(Missförstå mig nu inte. Det är ett jättefint brev.)
Citera
2015-03-05, 15:29
Medlem
Gertrud1s avatar
Jag tycker du i brevet gör två fel, vilka säkert har irriterat henne tidigare.

Dels att du tar för givet att din upplevelse av er relation är den objektiva, dvs du talar om arton gånger hur det har varit.
Ännu fler gånger har du skrivit - JAG vill! Det finns inte så mycket ödmjukhet där.
Om hon har ledsnat på dig så kommer det där brevet bli väldigt tydligt på varför...

Däremot har hon lämnat dig riktigt fult och fegt, och tyvärr så är du maktlös om det finns en X nu.
Hon har stängt dörren i sitt hjärta för dig.
Citera
2015-03-05, 15:33
Medlem
Citat:

Fast bara för att du är kvinna och skulle uppskatta det så betyder det väl knappast att TS före detta flickvän skulle uppskatta det? Som du själv skriver, det ligger i betraktarens ögon. Eftersom vi inte vet vilken typ av personlighet som TS eller hans före detta flickvän har så kan vi omöjligt veta hur hon skulle reagera på brevet. Sen vet vi väldigt lite om vad TS egentligen gjort mot henne. Han kanske betett sig som ett svin, då blir det bara patetiskt om TS helt plötsligt skulle bete sig som en liten ängel, då tappar han nog allt förtroende hos före detta flickvännen.
Men som sagt brevet funkar nog bra som terapi.
Citera
2015-03-05, 15:43
Medlem
Kallsoppas avatar
Citat:
Nu kan ju jag bara lita på vad jag läst mig till och mina egna misstag.

Du tror säkert du skulle vilja ha brevet för du har inte just gjort slut med honom. Du sitter inte just nu och tittar på X med förälskade ögon. Men med TS flickvän är det annorlunda. Hon har just lämnat honom och gjorde det väl knappast för att hon tyckte han var attraktiv. Snarare har hon intalat sig att han är en oattraktiv och patetisk tönt. Och bingo där får hon brevet som bevisar det!

Jag tror att misstaget du och andra som tycker det är ett bra brev att skicka gör är att ni tänker att flickvännen nog egentligen vill fortsätta. Men det vill hon ju inte. Hon har lämnat honom.

Liknande brev har för mig bara ökat distansen.

(Missförstå mig nu inte. Det är ett jättefint brev.)

Förstår din poäng, men håller dock inte med dig. Jag tror absolut inte att tjejen vill ha tillbaka honom. Men jag anser inte heller att blotta sina känslor via ett brev som TS skrivit per automatik gör en oakttraktiv och patetiskt tönt. Vi vet ju inte, det är kanske just detta hon har velat ha innan men inte fått.
Känslor, uppskattning och veta att hennes kille verkligen VILL HA HENNE.

Men det jag lägger mer tyngd på är att man inte borde göra vissa handlingar som man egentligen inte står bakom för att få den andra att tycka och reagera på ett visst sätt, med andra ord..."spela spel". Som TS gör om han ska verka vara lugn och kall, för det är ju inte hans sanna känslor.

Det jag är rädd för är att när man gör så och slutresultatet blir något man inte vill (hon gör slut). Så kan man endast tänka..."tänk om jag sagt det där"....hade det gjort någon skillnad om jag bara varit ärlig om vad jag känt.
Att slippa den ångesten man kan få när man låtsas vara på ett sätt man inte är eller mår. Att hålla inne det man känner, för att sedan ångra det....den ångern ska man akta sig för. För den kan äta upp dig månader efteråt...
Citera
2015-03-05, 15:51
Medlem
dunias avatar
Citat:

Jag håller med denna till 100%. Du har ett liv och har du hittat någon som du älskar så mycket som du uppenbarligen gör, så ska man inte ge upp. Du förlorar ingenting om du skickar det. Du kommer däremot förlora henne om du passivt ser henne försvinna. Kämpa för henne.

TS uppdatera oss!
Senast redigerad av dunia 2015-03-05 kl. 15:54.
Citera
2015-03-05, 15:53
Medlem
Ravenboxs avatar
Citat:
Mycket tänkvärt brev du skrivit. jag känner igen mig mycket. Men för Guds skull: skicka det inte till henne!

OK. Nu tar vi lite snabbt vad du inte heller ska göra:

1. Tigga och be.
2. Hota. Jo det är lätt att börja hota men kanske med annat än våld.
3. Försöka resonera logiskt.
3. Prata med en massa människor. Välj ut en som får bli din förtrogne.
4. Föreslå parterapi.
5. Ge upp!

Surfa nu in på t.ex. SaveTheMarrige.com. Där kan du köpa en mycket bra e-bok som hitta en podcast som är väldigt bra. En del gratismaterial finns också.

Kolla också in LiamNaden.com. Också en del gratismaterial samt vettiga podcasts.

Läs, lyssna och lär hur du kan vinna din sambo åter! I korthet ska du göra följande:

1. Bestämma dig för att du ska vinna tillbaka henne.
2. Visualisera ett fantasiliv där du är lycklig utan henne.
3. Jobba med dig själv och dina brister stenhårt så att du blir en bättre och bättre människa. Mest psykiskt alltså men att ta tag i en nerdegad fysik är också vettigt s¨å klart. (OBS skulle du mot förmodan inte få tillbaka henne ändå så är ju inte detta bortkastat.)
4. Inte fokusera på vad som varit fel utan på vad som ska bli bra.
5. Efter en liten tid söka kontakt med henne enligt de råd du hittar. (OBS positiv kontakt så långt det går).

Lycka till!

Så tar jag det jobbigaste sist: Hon är med rätt hög sannolikhet ihop med den där X nu. Det är en jättedålig idé att tillåta sig själv eller sin partner att ha nära relationer med personer av motsatt kön. Att prata om sin relation är direkt livsfarligt. Den intimitet som borde varit exklusiv mellan er har hon nu byggt upp med honom. Men strunta i honom. Betrakta honom som en icke-person.
Manipulation, rå-hjärnkraft och vilja är det enda som kan vinna tillbaks henne.
Att skriva kärleksbrev och säga att man gråter/är svag låter kanske jättefint och funkar ypperligt på film men tyvärr är det inte särskilt givande.

Det ovanstående inlägget har rätt i mångt och mycket, bortsett från att man inte egentligen behöver köpa på sig en massa böcker eller dylikt, det räcker med att man pratar med en individ som vill en gott som har mer erfarenhet och är stabilare psykiskt än en själv för att få saker och ting där man vill ha det.
Men nu eftersom TS är i chocktillstånd mer eller mindre, och hans flickvän har gjort ett drag bakom kulisserna så kan jag ju säga att det antagligen är rätt klippt att köra på intuition i TS fall.
Citera
2015-03-05, 15:57
Medlem
satumuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandarin0
Det här är så jävla svårt. Var man än läser så står det att man inte ska ta kontakt. Låta partnern tänka igenom sin situation. Inte stressa. Det viktigaste för mig just nu är att jag inte förstör mer utan hittar något forum där vi kan prata. När hon är redo.

Det är ovissheten som förgör mig. Kommer hon vara redo ikväll eller om två veckor. Kanske aldrig.
Sen när spelar det någon roll vad samtliga "guidelines" säger och råder? Det är väl i ditt hjärta och i din hjärna som dessa känslor finns? Om den individuella känslan och tanken inte var relevant så kan man lika gärna stöpa sig till en tennsoldat och sedan stå där - stenhård och iskall. Manligt, eller hur?

Hade jag varit i ditt läge så hade jag tagit på mig ytterkläderna och tagit en lång promenad och övervägt huruvida jag ska gå till väga nu framöver. Ett försök till att samla krafter och mod för att kunna stå upp för mig själv och göra ett beslut som gynnar er båda i längden.
Jag står fast vid att du borde skicka det där brevet exakt som det är. En tidigare skribent poängterade hur "egoistisk" du framstod som upprepande skrev "jag vill", come on, det är DINA känslor du ska förmedla i brevet - någon du gör på ett mycket fint sätt. Skicka det. Tänk på vad du går miste om ifall du låter bli, låt oss säga att du i ren sorg och frustration häver ur dig hela brevets kontext om två månader och får då svaret att det där skulle kommit fram tidigare för att nu är det försent. Den situationen vill du inte finna dig i, det kan jag garantera. Låt säga att du får ett jätteavslag och du får slängt i ansiktet att hon inte orkar detta mer och vill bryta för gott. Tråkig sits men det enda du kan glädja dig med då är att du besparat dig all tid och känslomässigt engagemang det skulle ha kostat dig att vänta på henne tills hon på egen hand kommer fram till det två månader framåt.

Jag kan på fullaste allvar inte se den minsta nackdel med att skicka brevet. Var en man, visa känslor.
Citera
2015-03-05, 15:59
Medlem
Ravenboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dynami
Ärlighet varar längst och ett förhållande bygger på kommunikation och ärlighet.
Skicka brevet, det är ärligt och kommer från ditt hjärta. Om du inte skickar brevet kommer du säkert att ångra dej i efterhand.
TS, LYSSNA INTE PÅ NÅGON SOM SKRIVER "DEJ" ISTÄLLET FÖR "DIG". JUST DON'T DO IT MAN!!
TS, tänk till nu. Brevet är en desperat handling, att skicka det minskar dina chanser att få tillbaka henne markant!

Ge det tid. Det är antagligen kört oavsett, men även om det skulle vara det så får du antagligen höra ifrån henne igen, och då kanske du kan ta det därifrån på ett bättre sätt.
Citera
2015-03-05, 16:01
Medlem
frozenbeachs avatar
Nä skicka inte det där brevet eller säg det som står i. verkar som att 4 år har gjort sitt och att ni tagit varann för givet och helt plötsligt när båset e tomt passar det att se vad man verkligen hade.

ta av offerkoftan och låt henne vara...inget varar för evigt.

och skulle det vara så, så låt henne själv komma fram till om hon saknar "det" ni hade, isåfall kommer hon tillbax utan att du behöver böna och be.

inte meningen att låta hård men man ska inte ta och gräva ner sig för att ett förhållande tar slut, trist men se att det var bra så länge det varade och sen går livet vidare för att i nästa förhållande inte göra samma misstag eller uppskatta sin parter i nuet.

lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in