2012-01-23, 22:05
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjockarn
Skulle också bra gärna vilja veta detta! Har sökt o letat i impulser under ett par år nu men aldrig kommit till skott eller så och vill gå upp i vikt, nu har jag flyttat hemifrån men har inte tid över för att träna och försökt gå upp i vikt senaste 2 åren utan att något speciellt händer.. Ligger på 70kg 177 cm.. Äter jag mer så förbränns det bara direkt ändå! Vikten kan variera ett helt kilo mellan morgon o kväll.

Så något fint tillskott för viktuppgång vore fint! Hoppas på fler vettiga svar i tråden

Nej det gör den inte. Du är inte övermänsklig utan du fungerar precis som alla andra friska människor.

Detta är fullt normalt.

Kan du inte äta så får du dricka dina kcal. Läsk, saft, gainer, mjölk, alkohol, etc, etc, funkar fint.
Citera
2012-01-23, 23:42
Medlem
jag har samma problem känns som vad jag än äter går jag inte upp i vikt. och mina mat vanor pendlar enormt. vissa dagar äter jag massor medans jag kan gå andra dagar utan att äta knappt.

men har märkt att jag gör något riktigt krävande en vecka typ surf/skidor så blir de att jag äter stor frukost till och med. men då detta endast sker en vecka i sänder så har jag inte sett resultat.

har testat något kosttillskot var nån carb loader eller något. 2x dagligen i en 1,5 veckor men blev att jag mådde dåligt och sluta. blandade de med rödmjölk, blev inget resultat direkt men var la för kort tid.

kan man träna utan att öka i fett innan? har en muskel sjukdom som gör att jag bygger långsammare så därav att jag tröttnar på tränningen och känns ännu dummare när man inte har något fett att ta av.

kan tänka mig att satsa allt denna gången men vill inte göra mer skada än nytta.

55kg på 178cm, säkert lägst hitills i tråden
Citera
2012-01-24, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheySay
jag har samma problem känns som vad jag än äter går jag inte upp i vikt. och mina mat vanor pendlar enormt. vissa dagar äter jag massor medans jag kan gå andra dagar utan att äta knappt.

men har märkt att jag gör något riktigt krävande en vecka typ surf/skidor så blir de att jag äter stor frukost till och med. men då detta endast sker en vecka i sänder så har jag inte sett resultat.

har testat något kosttillskot var nån carb loader eller något. 2x dagligen i en 1,5 veckor men blev att jag mådde dåligt och sluta. blandade de med rödmjölk, blev inget resultat direkt men var la för kort tid.

kan man träna utan att öka i fett innan? har en muskel sjukdom som gör att jag bygger långsammare så därav att jag tröttnar på tränningen och känns ännu dummare när man inte har något fett att ta av.

kan tänka mig att satsa allt denna gången men vill inte göra mer skada än nytta.

55kg på 178cm, säkert lägst hitills i tråden

Du ger ju själv svaren på varför du är en tunnis. Det krävs rätt mycket för att man ska gå upp 1 kg i fett. Tänk dig själv ett kilo fett på en matvåg och tänk dig att det ska sitta på din kropp. Det betyder att du måste äta det där fettet, men även om du gör det så sätter det sig inte på kroppen för din kropp har en förbränning varje dag som är rätt hög så 40-30% av det du åt kommer försvinna till kroppen för att den ska fungera.

Lösningen är iaf att äta mer än kroppen förbrukar varje dag. Då går man upp lite i fett varje dag.

Det var en jävla liknelse och jag tänker inte läsa igenom det på nytt eller redigera något. Ta det för vad det blev =)
Citera
2012-01-24, 01:41
Bannlyst
Med Raps/Oliv/Jordnötsolja, nötter eller en extra hamburgetallrik kan du ganska enkelt nå över din energibalans och lägga på dig vikt.
Citera
2012-01-27, 05:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krystall
Med Raps/Oliv/Jordnötsolja, nötter eller en extra hamburgetallrik kan du ganska enkelt nå över din energibalans och lägga på dig vikt.

Problemet med en extra hamburgertallrik är att den inte går ner, jag äter tills jag inte är hungrig kan man säga, allt därefter känns det som jag måste pina i mig och jag blir illamående. jag jobbar natt och den här veckan har jag käkat en QP plus meny varje natt, men sen sover jag bort delar av dagen och missar ofta lunch/frukost. Det blir ofta något mindre då sen middag och sen donken eller liknande när jag jobbar. Så där håller det på, jag är inte speciellt nyttig av mig i övrigt och har inga planer på att bli renlevnadsmänniska eller elitidrottare så att gainer eller liknande produkter inte är speciellt nyttiga gör inte mig något. Flera har nämnt att det är slöseri på pengar, inte menat att låta äcklig nu men pengar är inte ett problem, det är min lathet som är hindret. Så jag vill helt enkelt ha den enklaste utvägen
Det jag skulle vilja göra är att köpa någon produkt som är lätt att tillreda (typ blanda med vatten/mjök och sen dricka) Som jag kanske behöver ta 2ggr per dag och som jag då får i mig alla kalorier jag behöver för en dag, sen låta allt jag äter i övrigt bli en bonus. Sen köra så tills jag gått upp 10 kg!
Citera
2012-01-27, 08:10
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimpa913
Problemet med en extra hamburgertallrik är att den inte går ner, jag äter tills jag inte är hungrig kan man säga, allt därefter känns det som jag måste pina i mig och jag blir illamående. jag jobbar natt och den här veckan har jag käkat en QP plus meny varje natt, men sen sover jag bort delar av dagen och missar ofta lunch/frukost. Det blir ofta något mindre då sen middag och sen donken eller liknande när jag jobbar. Så där håller det på, jag är inte speciellt nyttig av mig i övrigt och har inga planer på att bli renlevnadsmänniska eller elitidrottare så att gainer eller liknande produkter inte är speciellt nyttiga gör inte mig något. Flera har nämnt att det är slöseri på pengar, inte menat att låta äcklig nu men pengar är inte ett problem, det är min lathet som är hindret. Så jag vill helt enkelt ha den enklaste utvägen
Det jag skulle vilja göra är att köpa någon produkt som är lätt att tillreda (typ blanda med vatten/mjök och sen dricka) Som jag kanske behöver ta 2ggr per dag och som jag då får i mig alla kalorier jag behöver för en dag, sen låta allt jag äter i övrigt bli en bonus. Sen köra så tills jag gått upp 10 kg!

Köp gainer då. Mass FX från gymvarhuset.com är t.ex. bra.
Citera
2012-01-27, 13:41
Medlem
Ja om du vill fläska på dig fett så shoot.

Citat:
Ursprungligen postat av YeahBuddy3000
Jag skulle ALDRIG rekommendera någon att köpa gainer! Sånt överpris, 20% Protein & 80% Socker för 100kr/kg!?...

Köp då istället Carbo FX, ca 100kr/kg, 86% Protein. Maltodextrin 30kr/kg, 96% snabba kolhydrater. Man tjänar väldigt mycket pengar på det i längden

kosttips med mycket kcal: Jordnötter 100g = ca 600kcal + Mycket protein. ICAs märke kostar 1-2kg påsar 20-30kr (var längesen jag köpte)

Någon form av kvarg. Lite dyrare än jordnötter. ca 15kr/st. Smakar som yoghurt fast mer kalorier och protein.

Mvh
Om man vill ha gainer då och inte något som innehåller 86% protein vad ska man köpa då? carbo fx och en stor påse strösocker?
Citera
2012-01-27, 14:16
Medlem
Jensofswedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimpa913
Nu är det så att jag vill gå upp i vikt men det finns några hinder, eller egentligen ett stort bara. Jag är en lat jävel, utöver att jag aldrig haft speciellt stor aptit så hoppar jag hellre över en måltid än ställer mig och lagar mat om ingen är hemma (är ung och bor fortfarande med föräldrarna). Finns ingen motion att tala om, gymmade ett tag men eftersom jag inte såg ut som Rambo på två månader tröttnade jag.
Kan inte påverka kosten i familjen allt för mycket, så jag undrade om jag skulle kunna dryga ut kalori intaget med en viss mängd gainer per dag och i övrigt fortsätta äta som jag gör nu (fast försöka äta även fast jag är mätt, tror att gainern skulle ge mig lite motivation där)

Så frågan är kortfattat, tror ni att det skulle vara en bra (okej, mindre dålig) idé att försöka kompensera upp min sparsamma aptit med gainer även fast jag inte tränar eller så?
Vad kan jag förvänta mig för resultat? Kulmage känns ju inte som något jag längtar efter direkt

Är runt 185cmoch väger ungefär 60kg.
Självklart vet jag att jag skulle behöva lägga om min kost helt och börja träna ordentligt men det kommer aldrig funka så länge jag bor hemma.

Är väldigt tacksam för svar, både hjälpsamma sådana och totala sågningar!
Ha en bra dag!

Nej det suger. Men vill du ha diabetes är det bra.

Det är bokstavligt talat att dricka protein och socker. Lär dig vettiga matvanor istället, pojk.
Citera
2012-02-06, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jensofsweden

Det är bokstavligt talat att dricka protein och socker. Lär dig vettiga matvanor istället, pojk.

Det finns inga liknande alternativ då? Jag kommer inte fixa att skaffa vettiga matvanor medans jag bor hemma och jobbar natt så är det bara, är medveten om att det beror på att jag är lat och odisciplinerad. Därför jag försöker hitta alternativ, köra hårt på gainer eller liknande för att gå upp tio kg sen lägga av med det helt.
Är det verkligen så illa att det är diabetes på burk och att jag får en enkelresa till amputering av fötterna när jag börjar hälla i mig det där? Jag är ju inte direkt renlevnads människornas förebild för tillfället heller men skulle kanske kunna undvika läsk och godis i veckorna när jag kör på gainer/liknande, för att få det lite mer hållbart?
Citera
2012-02-06, 08:17
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jensofsweden

Gainer innehåller inte socker dock. Utan stärkelse.
Citera
2015-03-05, 16:41
Medlem
Lånar tråden. Jag äter lunch mellan två och tre gånger per dag, och därutöver käkar jag ordentlig frukost, middag och några mackor till kvällsmat. Nu känner jag att jag vill lägga på mig lite kilon, så utöver det upplägget så har jag börjat slänga in en gainer efter den sista lunchen. Jag kommer varken äta mer eller mindre på grund av gainern, utan håller mig till samma schema. Jag kör på vatten + 2,5 DL gainern om dagen.

Rent viktökningsmässigt, vilken effekt kan gainern få? Kommer jag ev. gå upp, eller är det bortkastade pengar? Ur en hälsovinkel - är det farligt att hälla i sig gainer?

Utöver sporadiskt fotbollsspelande och allehanda gångturer så tränar jag inte.
Citera
2015-03-05, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treybolli
Lånar tråden. Jag äter lunch mellan två och tre gånger per dag, och därutöver käkar jag ordentlig frukost, middag och några mackor till kvällsmat. Nu känner jag att jag vill lägga på mig lite kilon, så utöver det upplägget så har jag börjat slänga in en gainer efter den sista lunchen. Jag kommer varken äta mer eller mindre på grund av gainern, utan håller mig till samma schema. Jag kör på vatten + 2,5 DL gainern om dagen.

Rent viktökningsmässigt, vilken effekt kan gainern få? Kommer jag ev. gå upp, eller är det bortkastade pengar? Ur en hälsovinkel - är det farligt att hälla i sig gainer?

Utöver sporadiskt fotbollsspelande och allehanda gångturer så tränar jag inte.

Om du inte vet hur många kalorier du äter så har du ingen aning om gainern gör någon skillnad. Det är ju inte säkert att du kommer äta lika mycket mat om du dricker gainer. Jag tror allt man äter påverkar en på nått sätt utan att man tänker på det.

Gainer är ju kolhydrater och de ligger runt 400 kalorier per 100g. Så kolla hur mycket pulvret väger och räkna ut kalorierna. Skaffa dig koll på hur man får i sig mer kalorier genom kosten för du kommer ju märka att du enkelt kan få i dig kalorierna genom den vanliga kosten utan problem. Eftersom du dricker socker så kanske du hellre vill äta något annat. Det pågår ju en sockerdebatt hela tiden skulle jag vilja säga så sätt dig in i hur skadligt socker är för kroppen. Nu kallas sockret i gainer för maltodextrin så du kan googla det och skaffa dig en uppfattning och göra ett medvetet val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in