Jag gillar att kunna överblicka mina utgifter, framför allt de stora utgifterna. Även om räntan är låg just nu och 5 och 10 års räntan indikerar att det ska vara så i lång tid framöver kommer jag binda.
Det skiljer inte mycket i faktiska pengar mellan rörligt och 5 års räntan. Även om det kostar dubbelt så mycket med 5 års räntan tycker jag att det är värt de tusenlapparna varje månad att veta vad jag ska betala. Jag har även bostadsförsäkring, bilförsäkring sjuk och olycksfallsförsäkring och jag pensionssparar. Jag vet att de tjänar pengar på mig. Jag tar det.
2008 var räntan uppe omkring 7-8% och jag hade då en tid tidigare bundit till mellan 3,5 och 4%. Medan folk gick bananas runt mig drack jag mitt kaffe i lugn och ro. Skulle ränta gå upp till 10% så skulle i alla fall jag få ändra om min ekonomi radikalt för att ha råd att bo kvar. Historiskt är 10 % högt men ingen enorm ränta. Jag hade en sekreterare en gång som fick en rörlig boränta på 25%. Det var i och för sig 80/90-talet, men ändå - 25%
Har du väldigt lite lån eller om du har en stabil ekonomisk plattform som inte kommer ändra sig nedåt eller du gärna tar risken, kör du så klart rörligt.
Ska du flytta om ett år eller två och du har bundit på 7 år så är det som en del skriver rätt dyrt att lösa. Har du tre års horisont kan du ju ligga kvar rörligt och kvartalsvis kolla av ränteläget, börjar det åka upp så bind. Då har du ju ändå sparat pengar de månader du legat rörligt.
Jag har läst någonstans för länge sedan att det är rimligt att förvänta sig att boräntan ska ligga på omkring 4% över tid. I min värld om du inte ska flytta så allt du kan binda över så lång tid som möjligt under 4% är OK.