• 1
  • 2
2015-03-24, 13:00
Medlem
tittletattles avatar
Tja, har varit på besök hos min bank och fått ganska bra rabatter nu på mina lån.

Jag har ganska stora lån och har svårt att veta hur länge jag blir kvar i nuvarande boende (1-7år) (Beror på hur familjesituationen förändras)

Så hur skulle ni gjort? (Jag har samma rabatt oavsett vilken bindningstid/kort) jag tar.
Citera
2015-03-24, 13:07
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Allt rörligt. Lönar sig alltid i längden. Är du orolig att räntan kommer gå upp så ser du till att spara eller amortera extra mycket nu när räntan är låg, då kommer du att klara av att räntan höjs.

Extra viktigt att inte binda dig när du inte vet hur länge du kommer bo kvar. Det är dyrt att lösa lånen i förtid om du ska flytta (även om de skulle ändra lite på detta snart?).
Citera
2015-03-24, 13:19
Medlem
tittletattles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorist-Hubert
Allt rörligt. Lönar sig alltid i längden. Är du orolig att räntan kommer gå upp så ser du till att spara eller amortera extra mycket nu när räntan är låg, då kommer du att klara av att räntan höjs.

Extra viktigt att inte binda dig när du inte vet hur länge du kommer bo kvar. Det är dyrt att lösa lånen i förtid om du ska flytta (även om de skulle ändra lite på detta snart?).

Okej, själv är jag sugen på att binda till 1,3 på 3år. Men det kanske är en katastrof?
Citera
2015-03-24, 15:18
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tittletattle
Okej, själv är jag sugen på att binda till 1,3 på 3år. Men det kanske är en katastrof?

Nej, det känns inte som en katastrof. Det är riktigt bra ränta. Hur stort lån handlar det om?
Citera
2015-03-24, 16:08
Medlem
Citat:
Tja, har varit på besök hos min bank och fått ganska bra rabatter nu på mina lån.

Jag har ganska stora lån och har svårt att veta hur länge jag blir kvar i nuvarande boende (1-7år) (Beror på hur familjesituationen förändras)

Så hur skulle ni gjort? (Jag har samma rabatt oavsett vilken bindningstid/kort) jag tar.
Om jag inte minns fel så står det i pappret från banken (oftast i liten text) att rabatterna gäller i max ett år ( om man inte binder lånet på längre tid för då förfaller rabatten när man binderom lånet).

Värt att hålla ett litet öga på, det är rätt snopet när man påpekar för banken att de har gjort fel när de tagit bort rabatten när det sedan visar sig att de gjorde rätt som tog boet den när lånat bands im automatiskt.
Citera
2015-03-24, 16:19
Medlem
Citat:

Till den räntan hade jag faktiskt bundit lånet. Visst, med rörlig ränta kanske du kan få det ännu lägre, men det är inte mycket pengar vi pratar om då. Jag hade föredragit "säkerheten" i att veta räntan 3 år framöver.
Citera
2015-03-24, 18:48
Medlem
Bind ej räntan!!!

Banken bedriver ingen välgörenhet. De räknar på att tjäna pengar på dig utifrån den räntan de erbjuder. Om den förslagna bindningsräntan är låg är det ENBART för att banken har beräknat att ränta kommer förbli låg.

EDIT: Dessutom verkar du osäker på hur länge du ska bo kvar. Det är ytterligare en anledning att INTE binda. Om du skulle vilja flytta medans lånets bindningstid fortfarande löper blir du skyldig att betala resterande pengar för att lösa lånet.
Citera
2015-03-24, 20:41
Medlem
Jag gillar att kunna överblicka mina utgifter, framför allt de stora utgifterna. Även om räntan är låg just nu och 5 och 10 års räntan indikerar att det ska vara så i lång tid framöver kommer jag binda.

Det skiljer inte mycket i faktiska pengar mellan rörligt och 5 års räntan. Även om det kostar dubbelt så mycket med 5 års räntan tycker jag att det är värt de tusenlapparna varje månad att veta vad jag ska betala. Jag har även bostadsförsäkring, bilförsäkring sjuk och olycksfallsförsäkring och jag pensionssparar. Jag vet att de tjänar pengar på mig. Jag tar det.

2008 var räntan uppe omkring 7-8% och jag hade då en tid tidigare bundit till mellan 3,5 och 4%. Medan folk gick bananas runt mig drack jag mitt kaffe i lugn och ro. Skulle ränta gå upp till 10% så skulle i alla fall jag få ändra om min ekonomi radikalt för att ha råd att bo kvar. Historiskt är 10 % högt men ingen enorm ränta. Jag hade en sekreterare en gång som fick en rörlig boränta på 25%. Det var i och för sig 80/90-talet, men ändå - 25%

Har du väldigt lite lån eller om du har en stabil ekonomisk plattform som inte kommer ändra sig nedåt eller du gärna tar risken, kör du så klart rörligt.

Ska du flytta om ett år eller två och du har bundit på 7 år så är det som en del skriver rätt dyrt att lösa. Har du tre års horisont kan du ju ligga kvar rörligt och kvartalsvis kolla av ränteläget, börjar det åka upp så bind. Då har du ju ändå sparat pengar de månader du legat rörligt.

Jag har läst någonstans för länge sedan att det är rimligt att förvänta sig att boräntan ska ligga på omkring 4% över tid. I min värld om du inte ska flytta så allt du kan binda över så lång tid som möjligt under 4% är OK.
Citera
2015-03-24, 23:36
Medlem
OlagligtDjurs avatar
Funderar lite på detta. Får 1.50% i 3 år ungefär om jag binder idag inkl "rabatt".
Rimligtvis så ger bankerna bra bunden ränta när de vill att man ska binda sig och dålig när de inte vill det.

Dock tror jag att skillnaden mellan ett realistiskt worst case rörlig ränta i 3 år (säg 4-5%) och bunden ränta inte är så enorm i kronor räknat, inte för mig i alla fall, och sen sitter man där med hög ränta som alla andra om 3 år i alla fall.
För att det ska löna sig måste problemen i princip börja samma dag som man binder. Hade det varit realistiskt hade inte bankerna lånat ut till den ränta de gör nu utan det hade dröjt något år minst innan räntan eventuellt drar iväg och då har man tjänat in på att ha rörlig under tiden.

Ska man känna sig säker skulle jag velat binda på längre tid, men då får man en massa problem när man flyttar som man ska ordna med, kan inte byta bank vid byte av lägenhet, kan inte flytta utomlands osv utan att betala straffavgifter.
Citera
2015-03-24, 23:41
Medlem
OlagligtDjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
2008 var räntan uppe omkring 7-8% och jag hade då en tid tidigare bundit till mellan 3,5 och 4%. Medan folk gick bananas runt mig drack jag mitt kaffe i lugn och ro. Skulle ränta gå upp till 10% så skulle i alla fall jag få ändra om min ekonomi radikalt för att ha råd att bo kvar. Historiskt är 10 % högt men ingen enorm ränta. Jag hade en sekreterare en gång som fick en rörlig boränta på 25%. Det var i och för sig 80/90-talet, men ändå - 25%

Tyckte det lät lite överdrivet så jag kollade en banks siffror: http://seb.se/pow/apps/HistoriskaBor...illaframe.aspx
Dock är det ju få som betalar den listade räntan där.

Det var nått halvår när listräntan var över 6%. Jag hade aldrig så hög rörlig ränta då, min toppade på typ 4.5% eller så.
Citera
2015-03-25, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlagligtDjur
Tyckte det lät lite överdrivet så jag kollade en banks siffror: http://seb.se/pow/apps/HistoriskaBor...illaframe.aspx
Dock är det ju få som betalar den listade räntan där.

Det var nått halvår när listräntan var över 6%. Jag hade aldrig så hög rörlig ränta då, min toppade på typ 4.5% eller så.

Tack för länken.

Mitten 90-talet såg inte roligt ut...
Citera
2015-03-25, 07:40
Medlem
tittletattles avatar
Jag har relativt stora lån. Runt 3 miljoner. Vilket är mycket utifrån min ekonomi.

Hade jag vetat att det varit min "Framtidsbostad" och kunde se mig i 20-30 år, hade jag kanske kunnat tänka mig att köra en längre bindningstid i dagsläget.

Det man kan se i dagsläget (hos alla bankerna) är ju att 3mån, 1år, 2år och 3år ligger på snarlika procent. Men att det senare på 4år och uppåt sticker iväg. Det borde man väl kunna tolka som att de räknar med att räntan kommer att stiga om drygt 2,5-3år.

Samtidigt sitter jag ju och funderar ifall jag verkligen har kvar ränterabatten om ett år, ifall jag tar det rörliga och ska förhandla om då.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in