Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Jasså varför då? Jag har aldrig förstått den poängen. Om man känner av de längre bundna räntorna så får man en ganska bra koll på vad banken själv tror.
Varför hedgar flygbolag sig mot oljepriset? Varför valutasäkrar bolag sig? Du har aldrig förstått den
poängen heller? Du har ingen hemförsäkring? I genomsnitt är ju det också en förlustaffär som du förlorar på i det långa loppet.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Du kan inte lura banken i genomsnitt.
Ingen pratar om att det skulle handla om att lura banken. Vad yrar du om?
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Ja så kan det vara, men man kan ju fortfarande styra över lånebeloppets storlek. Är man nojig så kanske man inte ska låna lika mycket?
Vem har sagt att man inte lånar just det man behöver? Du förutsätter att man lånar för mycket.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Jasså men varför binder man då? Att binda lån är lite som att skaffa sig en försäkring man inte behöver, som kostar extra pengar. Är man orolig för högre räntor, eller vill veta vad man betalar, kan man själv räkna på en högre kalkylränta och spara mellanskillnaden på ett sparkonto, eller amortera. Så har man en bra buffert när räntorna går upp igen. Lite som ett bundet lån, fast man får hela mellanskillnaden själv istället för att skänka bort den till banken.
Absolut, och det kommer jag att göra när jag tar lån. Men det innebär inte att alla som binder räntan har fel och är idioter, bara för att de inte ser på detta som du och jag.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Förstår inte hur du resonerar när du kallar det för säkerhet att veta den exakta summan. Det gäller bara en begränsad period. När perioden går ut är det ett nytt ränteläge som gäller.
Ja, då är det väl en säkerhet under just den begränsade perioden? Eller hur?
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Jo det finns ett jättefel och det är att binda räntan. Det är aldrig rätt. Du kommer att förlora på det i genomsnitt och du riskerar att få betala dyr ränteskillnadsersättning om du behöver sälja i förtid.
Nej. Även om det i genomsnitt är ekonomiskt ofördelaktigt så finns det som sagt ett värde i att veta räntan för en period framöver, och det är ett värde som inte går att mäta i pengar, utan något som varje person själva får värdera utifrån hur riskaversiv man är.
Att du inte vill binda räntan och att man förlorar på det över tid betyder inte att det alltid under alla omständigheter är fel att binda räntan.