2015-04-05, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PawPaw
Stämmer. Se inlägg #2236.

Vadå "stämmer"?

Se inlägg #2242. Det finns flera vittnesmål om MT:s dödande av katten utan SL:s vetskap.
Citera
2015-04-05, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Tja, tingsrätten tyckte ju det, baserat på vad som förelades den. Den bevisning som finns är ju dels MT:s av TT relaterade berättelse, och dels det osannolika i att MT skulle inte bara ge sig på det här projektet öht, utan SL:s uttryckliga godkännande. I det sammanhanget är det, som CC påpekar, påfallande att MT lämnar SL ensam med rengöringsjobb efter mordet - och alltså har alla chanser i världen att tillkalla polisen. Då måste man vara rätt säker på sin kumpan.

Fast om hon har fått reda på det innan och godkänt det hela är hon medgärningsman.

Vi får se hur det går. Som du antyder måste det till en sammanhängande berättelse som stämmer med en hel del sakfakta för att kunna fungera. Det återstår att se om hon klarar av det.

Hur ofta du än upprepar det är inte MT:s berättelse till TT någon bevisning liksom inte heller allmänt tyckande att SL borde känt till mordet innan det begicks.
Citera
2015-04-05, 21:47
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Hur ofta du än upprepar det är inte MT:s berättelse till TT någon bevisning liksom inte heller allmänt tyckande att SL borde känt till mordet innan det begicks.
Du baserar ju själv ditt omdöme om att det inte är bevisning helt på allmänt tyckande. Det är ju för envar uppenbart att du inte har klart för dig innebörden av ordet bevisning i svensk straffrätt.
Citera
2015-04-05, 21:49
Medlem
Citat:

Inte ens du kan bara upprepa saker i oändlighet utan att tillföra någon bevisning i sak. Kom inte dragandes med katten igen.

Vad hände - enligt ditt förmenande - mellan Göran en kväll gick och la sig, blev skjuten morgonen efter med en hagelskott i huvudet och nedgrävd i en åker? Graven var grävt dagen innan.

Hur gick det till?
Citera
2015-04-05, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Du baserar ju själv ditt omdöme om att det inte är bevisning helt på allmänt tyckande. Det är ju för envar uppenbart att du inte har klart för dig innebörden av ordet bevisning i svensk straffrätt.

Det är inget tyckande. Det är inget bevis att person X säger till person Y att person Z är skyldig till ett brott. Då skulle domstolar översköljas av fällande domar om vilka brott som helst.
Citera
2015-04-05, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Inte ens du kan bara upprepa saker i oändlighet utan att tillföra någon bevisning i sak. Kom inte dragandes med katten igen.

Vad hände - enligt ditt förmenande - mellan Göran en kväll gick och la sig, blev skjuten morgonen efter med en hagelskott i huvudet och nedgrävd i en åker? Graven var grävt dagen innan.

Hur gick det till?

Det finns en polisiär/juridisk process och det är den jag framförallt uppehåller mig vid.

Spekulerande görs utifrån olika värderingar och även kunskap om maktrelationer.
Jag har skrivit i många inlägg att inte förstår varför ÅT inte utreds bättre. Det är obegripligt.
Vidare så är förhören med MT oprofessionella. Förhören med SL är inte förutsättningslösa.

Jag anser också att alla brott MT gjort sig skyldig till hör hemma i samma rättsprocess.

B`stard har skrivit mycket intressant info tidigare i tråden. Jag hänvisar till dessa inlägg. (#2118 #2125)
Senast redigerad av nopomil 2015-04-05 kl. 22:11.
Citera
2015-04-05, 22:14
Medlem
Citat:
Det finns en polisiär/juridisk process och det är den jag framförallt uppehåller mig vid.

Spekulerande görs utifrån olika värderingar och även kunskap om maktrelationer.
Jag har skrivit i många inlägg att inte förstår varför ÅT inte utreds bättre. Det är obegripligt.
Vidare så är förhören med MT oprofessionella. Förhören med SL är inte förutsättningslösa.

Jag anser också att alla brott MT gjort sig skyldig till hör hemma i samma rättsprocess.

B`stard har skrivit mycket intressant info tidigare i tråden. Jag hänvisar till dessa inlägg. (#2118 #2125)

Du tillförde absolut inget i sak.
Citera
2015-04-05, 22:19
Medlem
Citat:
Du tillförde absolut inget i sak.

Varför upprepa det jag redan skrivit? Läs #2049. Det blir tjatigt om man ska skriva allt 2-3 ggr.
Citera
2015-04-05, 22:22
Medlem
Citat:
Tanken med mordet på Göran var att han aldrig skulle hittats. Om MT inte hade varit så glappkäftad hade så också blivit fallet.

Men det innebär inte att arv direkt utfaller. Göran måste dödförklaras.

Om motivet är pengar så blev det en negativ överraskning. Och med tiden ökade säkerligen motsättningarna mellan paret. Sara ville lämna MT.

Lika snabbt gick Thörnbladarna mot en oundviklig konkurs.

Sedan fick någon den briljanta idén att se till att Görans kropp hittades. Som om arvet då bara skulle falla ut .....

Antar att det var Ärthjärnan som räknade ut det.

Jag tycker ditt resonemang här är intressant. Det är dessa tankegångar (bland annat) jag saknar i utredningen (och i domen).
Citera
2015-04-05, 22:31
Medlem
Citat:
Varför upprepa det jag redan skrivit? Läs #2049. Det blir tjatigt om man ska skriva allt 2-3 ggr.

Det kan knappast bli mer tjatigt än om denna katt som du ständigt drar upp. Utan att någon ber dig om detta, av den enkla anledningen att den inte har någon betydelse i fallet.

Svara hellre på mina frågor till dig.
Citera
2015-04-06, 11:33
Medlem
Citat:
Det kan knappast bli mer tjatigt än om denna katt som du ständigt drar upp. Utan att någon ber dig om detta, av den enkla anledningen att den inte har någon betydelse i fallet.

Svara hellre på mina frågor till dig.

Vad är det med dig? Jag svarar när jag tycker att jag vill. Jag har ingen aning om vad du har för frågor och varför.
Avseende "denna katt" svarar jag på andras ensidiga godtagande av domen och dess anda.
Citera
2015-04-06, 12:07
Medlem
Spörsmålet är om hr fastställer dom i tr el skärper till livstid för båda
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här