Citat:
Ursprungligen postat av
nopomil
Vad är det med dig? Jag svarar när jag tycker att jag vill. Jag har ingen aning om vad du har för frågor och varför.
Avseende "denna katt" svarar jag på andras ensidiga godtagande av domen och dess anda.
Det är inget kattmord som någon har blivit åtalad för här.
Det är mordet på en människa som målet handlar om.
Och försök använda hjärnan till slut, tack! Förnuftet. Gör en rimlighetsbedömning av hela
eländet.
Inbillar du dig verkligen att vi har en kille som beger sig in i sin fästmös pappas hem och
avrättar denne pappa utan att ha fästmöns godkännande därtill?
Tänk efter nu alltså noga.
Det är en ung kvinna som får sin egen fader mördad. Skulle hon stillatigande ha accepterat
att fästmannen på eget bevåg tagit livet av hennes pappa? Inte rört upp himmel och jord
när hon upptäckte vad som hänt fadern? Genast larmat polisen, uppfylld av chock och sorg
och raseri?
MT skulle ha hotat SL till tystnad? Tvingat henne att göra sig skyldig till brottet: "Skyddande
av brottsling"? Flickan var redan i familjens Törnblads grepp och blev väldigt följsam och
lättstyrd? Tror inte det.
Den här tjejen ger inget intryck av att vara en mesig duvunge direkt. Hon hade VILJA,
hon hade temperament. Och, föreställer jag mig, en personlighetsstörning i botten.
Jag tror att hon hade en fast beslutsamhet att lyckas ta sig helskinnad ur det här "äventyret",
väl medveten om varje mått och steg som behövde vidtas under "resans gång", men hade
förstås aldrig i livet tagit med i beräkningen att hon vid sin sida hade en sån glappkäftad
stolle till medhjälpare som skulle komma att rasera alltsammans när det nästan var "i hamn"
med alltihop. Men vem hade kunnat på allvar tro att något sånt skulle behöva ske?
Att man ska svikas på ett sånt tragikomiskt sätt som skedde? Och allt då blir ett enda stort
patetiskt fiasko.
Det kom alltså att visa sig att den ene brottslingen lät det han hade i byxan styra över
sitt agerande och hjärnkontorets verksamhet i ett nafs las ner. Den lilla verksamhet som
där funnits...
Så ta gärna en funderare till på det här dramat och särskilt lilla Sara och pröva de
grunder igen på vilka du finner Sara fri från skuld. Eller huvuddelen av den.
edit: Hur skyldig som helst alltså, lilla rara Sara.
Men det måste ju kunna bevisas också i en domstol. Annars går man förstås fri.
Det visade sig gå alldeles utmärkt att i åtminstone tingsrätten finna Sara skyldig.
Bevisningen för SKULD godtogs. Både för den ene och den andre.
Trots att just du,
nopomil, gång efter annan i ren indignation skriker ut i tråden
att "det finns det inte alls", "ingen som helst bevisning för Saras skuld". Domen är närmast
ett skämt och kommer att användas vid framtida juridikutbildningar som ett särdeles
avskräckande exempel.
Du förefaller dock stå som ganska ensam i din förkastelsedom över hur det avlöpt i
domstol nr 1. Synen på SL som orättfärdigt indragen och dömd tycks inte delas av värst många.
Det kanske sker en total omsvängning nu framöver i hur man framför allt betraktar just
Sara och hennes roll i det som utspelat sig. Och river upp domen och försätter henne
omedelbums på fri fot igen. Fri och fortfarande berättigad till ARV.
Grundtips dock: Ingen omsvängning överhuvudtaget. Allt står fast. Hovrätten finner ingen
anledning att hysa minsta tvivel om lilla Saras inblandning i mordet på förmögne fadern
och till och med tycker att hon och "kompanjonen" förtjänat än hårdare straff men har här
att ta hänsyn till den lagstiftning och praxis som rådde vid tidpunkten för dådet och nöjer
sig med att klubba fast tingsrättens påföljd på 18 år för båda åtalade filurerna.