2015-05-28, 11:00
Medlem
Tar de bort portarna och ändra fasaden krävs nog bygglov, ev skulle ändå en anmälan krävas för utökad bostadsyta mot den tidigare byggplanen. Sen nämns det att dränering utförts så ev ligger det väl ny brunn i gamla infarten och nedfarten blir väl snyggare om den nu ändrats till trappa.
Citera
2015-05-28, 11:09
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
kanske är garaget helt enkelt för litet för många av dagens bilar?
och de har ju fått en större 'trädgård' genom att ta bort nerfarten, som antagligen var en rätt lång lutande sträcka.
Kanske konstigt att det inte är något staket eller så runt där för ett litet barn borde väl kunna slå sig ordentligt om det faller ner i betongen.
4,15x5,75 är helt normalt, inte jättestort men heller inte för litet. Tänkte också på det där med att barn kan trilla ned där. Speciellt mycket tomtyta vann de inte och frågan är vad de ska ha den till? Ställa bilen, som de kunde ha gjort på garagenedfarten? Jag fattar inte riktigt, kan plan a ha varit att helt slå igen garaget helt, få ställer ju sina bilar där så jag är med på att vinna ytan för boende.

Citat:
Ursprungligen postat av nikitalord
Tar de bort portarna och ändra fasaden krävs nog bygglov, ev skulle ändå en anmälan krävas för utökad bostadsyta mot den tidigare byggplanen. Sen nämns det att dränering utförts så ev ligger det väl ny brunn i gamla infarten och nedfarten blir väl snyggare om den nu ändrats till trappa.
Så kan det vara, men tycker likväl det ser lite konstigt ut. Inga interiörbilder från garaget. Så det är väl en plan b vi ser?!
Senast redigerad av carlpetersen73 2015-05-28 kl. 11:12.
Citera
2015-05-28, 11:27
Medlem
forwarders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
kan inte annat än att undra vad som döljer sig bakom det här husets väggar:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-3r...campaign=tipsa

huset ser helt ok utanpå men mäklaren pratar bara om att det är tomten mend stort t som är i fokus och på mäklarens hemsida är rubrikn 'renoveringsvilla' och vi får se bara en bild innefrån, på ett tak...:

http://www.stadshem.se/till-salu/OBJ...=hemnet#images

Mäklaren förutsätter att man köper huset för tomtens skull, river och bygger nytt. Utsikten och läget är väldigt eftertraktat. De som nöjer sig med huset kan inte konkurrera med en kapitalstark köpare som enbart är ute efter tomten och läget.
Citera
2015-05-28, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forwarder
Mäklaren förutsätter att man köper huset för tomtens skull, river och bygger nytt. Utsikten och läget är väldigt eftertraktat. De som nöjer sig med huset kan inte konkurrera med en kapitalstark köpare som enbart är ute efter tomten och läget.

ok.

men utropspriset är ju knappt en större 2:a i centrala göteborg så visst finns det många som har råd att köpa huset om de säljer sin bostadsrätt (men som däremot inte har råd att också slå upp ett nytt hus).
kanske drar det iväg i budgiviningen men just nu är ju 3,9 mille inte något exeptionellt.
så varför skulle ingen välj att köpa kåk+tomt och renvera upp det för en halv - en miljon?
det har många göteborgare råd med.

däremot är det ju färre som har råd att köpa för att tiva och bygga nytt.
det är ju en betydligt mindre grupp.
men varför inte rikta sig till båda?

det enda som movtiverar det är väl om mäklaren tror att budgivnigen ska ta fart och de enda som kan hänga på är gruppen som har råd att bygga nytt.

sen var det ju milsvidd utsikt - men på vad? ser mest fula höghus.
Citera
2015-05-28, 22:40
Medlem
Verkligen ett helt fantastiskt hus fast med med enorma renoveringsbehov. Så himla synd att det blivit så förfallet. Jag blir alltid förvånad när man ser såna här hus och att det finns de som faktiskt har levt såhär. Men kul ändå att se. Verkar som att det är fuktskador lite här och var. Hoppas någon köper det och lägger ner lite kärlek i det. Ska nog åka och kolla på det även om jag aldrig skulle ha råd att ens köpa det

Verkligen älskar trappen. Den lilla soffhörnan i entrén är ju en himla kul detalj. Det finns så mycket detaljer som hade kunnat vara fantastiska om någon tog sig an huset.

http://objekt.fastighetsbyran.se/Obj...00488&images=1
Citera
2015-05-28, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pawpawt
Verkligen ett helt fantastiskt hus fast med med enorma renoveringsbehov. Så himla synd att det blivit så förfallet. Jag blir alltid förvånad när man ser såna här hus och att det finns de som faktiskt har levt såhär. Men kul ändå att se. Verkar som att det är fuktskador lite här och var. Hoppas någon köper det och lägger ner lite kärlek i det. Ska nog åka och kolla på det även om jag aldrig skulle ha råd att ens köpa det

Verkligen älskar trappen. Den lilla soffhörnan i entrén är ju en himla kul detalj. Det finns så mycket detaljer som hade kunnat vara fantastiska om någon tog sig an huset.

http://objekt.fastighetsbyran.se/Obj...00488&images=1

Det var ett spännande hus men synd att det fått förfalla så pass.
Jag undrar ju om ägarna gått igenom alla pinaler i huset ordentligt så ingen dyrgrip följer med i köpet då det säljs med alla inventarier. Spännande och gå igenom allt om man är lagd åt prylhållet dvs. Annars kanske de flesta suckar över att behöva tömma det på skrot.

Citat:
Säljarna är ett dödsbo och säljarrepresentanterna har inte någon närmare kännedom om byggnadernas skick eller fastigheten i övrigt. Fastigheten säljes därför som brukligt med friskrivningsklausul från s.k. dolda fel' som avses i Jordabalken 4 kap. På 1990-talet renoverades fasaden i samarbete med Länsstyrelsen men sedan dess har tyvärr underhållet varit kraftigt eftersatt.

Idag är här stora renoverings- och moderniseringsbehov. Taket läcker och behöver bytas och nästan allting är över hundra år gammalt. Villan är smutsig och full av möbler och inventarier. Det är orsaken till att inte bilder på alla rum publiceras. Om ni vill ha fler bilder på invändigt skick vänligen kontakta mäklaren så mailar vi bilderna till er. Huset säljes i befintligt skick med alla inventarier kvar och helt ostädat. Även på tomten är det ostädat och allt ingår i köpet.

Byggnaden har stora renoveringsbehov men fasad och fönster verkar bra och stammarna verkar fungera. Det helt unika läget vid sjön och den mycket vackra villan där allt är original passar för den som uppskattar stilen och vill köpa billigt och renovera. Här kan en bestämma allt från början och skapa sig ett boende helt i sin egen stil! Mycket stora renoveringsbehov och fantastiska möjligheter. Detta är ett unikt tillfälle att förverkliga sina drömmar!

Slut citat.
Citera
2015-05-28, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Det var ett spännande hus men synd att det fått förfalla så pass.
Jag undrar ju om ägarna gått igenom alla pinaler i huset ordentligt så ingen dyrgrip följer med i köpet då det säljs med alla inventarier. Spännande och gå igenom allt om man är lagd åt prylhållet dvs. Annars kanske de flesta suckar över att behöva tömma det på skrot.

Citat:
Säljarna är ett dödsbo och säljarrepresentanterna har inte någon närmare kännedom om byggnadernas skick eller fastigheten i övrigt. Fastigheten säljes därför som brukligt med friskrivningsklausul från s.k. dolda fel' som avses i Jordabalken 4 kap. På 1990-talet renoverades fasaden i samarbete med Länsstyrelsen men sedan dess har tyvärr underhållet varit kraftigt eftersatt.

Idag är här stora renoverings- och moderniseringsbehov. Taket läcker och behöver bytas och nästan allting är över hundra år gammalt. Villan är smutsig och full av möbler och inventarier. Det är orsaken till att inte bilder på alla rum publiceras. Om ni vill ha fler bilder på invändigt skick vänligen kontakta mäklaren så mailar vi bilderna till er. Huset säljes i befintligt skick med alla inventarier kvar och helt ostädat. Även på tomten är det ostädat och allt ingår i köpet.

Byggnaden har stora renoveringsbehov men fasad och fönster verkar bra och stammarna verkar fungera. Det helt unika läget vid sjön och den mycket vackra villan där allt är original passar för den som uppskattar stilen och vill köpa billigt och renovera. Här kan en bestämma allt från början och skapa sig ett boende helt i sin egen stil! Mycket stora renoveringsbehov och fantastiska möjligheter. Detta är ett unikt tillfälle att förverkliga sina drömmar!

Slut citat.

Jag läste inte ens texten så fascinerad av huset jag blev ingår allt alltså, oj. Det hade ju varit helt underbart att rota igenom alla saker och säkert hitta diverse kul. Kan tänka mig att det finns saker värda något där någonstans

Då var det inte så konstigt med vattenskadorna om taket läcker. Undrar hur vindsrummen ser ut
Senast redigerad av pawpawt 2015-05-28 kl. 23:08.
Citera
2015-05-29, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pawpawt
Jag läste inte ens texten så fascinerad av huset jag blev ingår allt alltså, oj. Det hade ju varit helt underbart att rota igenom alla saker och säkert hitta diverse kul. Kan tänka mig att det finns saker värda något där någonstans

Då var det inte så konstigt med vattenskadorna om taket läcker. Undrar hur vindsrummen ser ut

Det behöver inte alltid synas särskilt mycket i vinden om taket läcker, vi vet inte vart det läcker och det kan rinna efter väggbalkar i innerväggar och samlas punktvis i huset. Ser ut som vatten/fuktskador på tapeten i "Vardagsrum andra våning" där en knallröd byrå står, vid ytterväggen ser det skadat ut. Även bilden utmed "Stora hallen på andra våningen" ser det ut som fuktskador medan själva innertaken ser okej ut.

Med tanke på hur förfallet huset är så skulle det inte förvåna mig om taket läckt i tio år eller mer och då är det ett enda mögelhus som är rent farligt att sanera utan skyddsutrustning.
Citera
2015-05-29, 19:07
Bannlyst
Fint gammalt slott, áka Herrgård. Flytta det ytterligare några kilometer närmare Stockholm, så köper jag nu, väldigt mycket för pengarna, om man sitter på många miljoner.
http://www.hemnet.se/bostad/gard-16r...rrgard-7332935
Citera
2015-05-29, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
Fint gammalt slott, áka Herrgård. Flytta det ytterligare några kilometer närmare Stockholm, så köper jag nu, väldigt mycket för pengarna, om man sitter på många miljoner.
http://www.hemnet.se/bostad/gard-16r...rrgard-7332935

Helt oväntat ser man rumpan på en liten tomte som klättrar upp på en stege ???
Citera
2015-05-29, 19:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Helt oväntat ser man rumpan på en liten tomte som klättrar upp på en stege ???
Man kan förvänta sig allt av gamla hus..
Citera
2015-05-29, 19:44
Medlem
Är den här pärlan upplagd tidigare? Får verkligen inget grepp om lägenheten.

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsr...tan-49-7482235
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in