Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-24, 09:30
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja det är sannerligen en mycket udda stad med tanke på hur folk röstar. VPK störst vid möllan är egentligen lite märkligt med tanke på det centrala läget. Så hade folk aldrig röstat på motsvarande ställe i sthlm. Däremot miljömupparna är lite väl stora i sthlm. Det förvånar mig.

Är ett ungt område och unga tenderar att vara mer vänstervridna. Blir folk av många av dem också så småningom...
Citera
2015-05-24, 09:33
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Möllan domineras av :
1.Araber
2.Veganer, smålänningar och norrlänningar med palestinasjalar och märkliga frisyrer och glasögon
3. Diverse löst studentfolk.

Förutom vissa gator, som Möllevångsgatan, så skulle jag säga att husen runt Möllan domineras kraftig av unga nerflyttade svenskar. Invandrare äger butikerna och restaurangerna i området men de tenderar att bo någon annanstans.
Citera
2015-05-25, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falcão
Förutom vissa gator, som Möllevångsgatan, så skulle jag säga att husen runt Möllan domineras kraftig av unga nerflyttade svenskar. Invandrare äger butikerna och restaurangerna i området men de tenderar att bo någon annanstans.

Statistik på det tack....
Det där är en vanlig missuppfattning. I bostadsrättskvarteren stämmer det, men jag skulle tippa på att antalet hyresrätter är långt fler kring Möllan och i dessa bor det inte många svenskar.
Kolla in hyreskomplexen (Akelius) kring Barkgatan alt de gulbruna husen vi Claesgatan, Bangatan där bor det överväga invandrare.
Det är en fin romantisk tanke du har, men jag är nästan 100 på att den inte stämmer.
Möllan är inte som söder i Stocholm även om många vill tro det. Det är snarare som natt och dag.
Lägre inkomster, utbildningsnivå, fler invandrare, lägre bostadspriser, dåliga skolor m.m.

Möllan skulle kunna bli bättre om man lyckas behålla värdefulla skattebetalare.
De flesta som kan, flyttar ju därifrån vid 35 års ålder när de lekt färdigt med sina palestinasjalar....
Det ära för stökigt om man har barn o s v, dåliga skolor.
Senast redigerad av Louie 2015-05-25 kl. 00:27.
Citera
2015-05-25, 02:51
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louie
Statistik på det tack....
Det där är en vanlig missuppfattning. I bostadsrättskvarteren stämmer det, men jag skulle tippa på att antalet hyresrätter är långt fler kring Möllan och i dessa bor det inte många svenskar.
Kolla in hyreskomplexen (Akelius) kring Barkgatan alt de gulbruna husen vi Claesgatan, Bangatan där bor det överväga invandrare.
Det är en fin romantisk tanke du har, men jag är nästan 100 på att den inte stämmer.
Möllan är inte som söder i Stocholm även om många vill tro det. Det är snarare som natt och dag.
Lägre inkomster, utbildningsnivå, fler invandrare, lägre bostadspriser, dåliga skolor m.m.

Möllan skulle kunna bli bättre om man lyckas behålla värdefulla skattebetalare.
De flesta som kan, flyttar ju därifrån vid 35 års ålder när de lekt färdigt med sina palestinasjalar....
Det ära för stökigt om man har barn o s v, dåliga skolor.

Det bygger på mina egna erfarenheter från tio års boende i området. Kan vara att det inte stämmer men det intrycket fick jag när jag bodde där i alla fall.
Citera
2015-05-25, 16:50
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falcão

Jag har en äldre släkting som har bott vid Möllan i 35 år. Som barn bodde jag själv med mina föräldrar vid Möllan innan mina föräldrar köpte hus. Min bestämda uppfattning är att invandrare inte dominerar boendet på Möllan som man gör i Rosengård t ex. Många boende på Möllan är ungdomar, mycket kollektivboende, många studenter och många människor med "kulturella" intressen och arbeten...

Visst...lämnar man det direkta Möllanområdet och rör sig mot Sofielundsvägen, Claesgatan och Barkgatan så dominerar invandrarna helt klart. Tyvärr resulterar det i mycket slitna bostadskomplex där man inte gärna bor. Gränserna mellan bra och dåliga gator och områden är, precis som i övriga Malmö, knivskarp och förändras i meterskalan. Passera en liten bakgata och du går från ett helt OK område till misär.

Att affärsverksamheten runt Möllan domineras av invandrare är välkänt. Handlar man ofta på torget så är det en fördel om man kan arabiska. Bortsett från det så finns det faktiskt en hel del spännande (och billiga) invandraraffärer runt Möllan.

Att Möllan idag är attraktivt beror på bland annat kommunikationerna som är utmärkta. Dessutom är hyrorna förhållandevis billiga.
Citera
2015-06-10, 14:01
Bannlyst
Hur ser det ut i Holma nuförtiden? Ska flytta till malmö med tjejen och har fått ett erbjudande på snödroppegatan. Det är bra för hon ska pendla till Köpenhamn, men har läst här att det inte är det bästa området. Just nu sitter vi inte heller i något läge så vi kan välja och vraka mellan erbjudanden.
Citera
2015-06-10, 17:25
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredligh
Hur ser det ut i Holma nuförtiden? Ska flytta till malmö med tjejen och har fått ett erbjudande på snödroppegatan. Det är bra för hon ska pendla till Köpenhamn, men har läst här att det inte är det bästa området. Just nu sitter vi inte heller i något läge så vi kan välja och vraka mellan erbjudanden.
Det är väl bara Kroksbäck och Rosengård som är värre bland miljonprogramsområdena i Malmö?
Citera
2015-06-10, 18:24
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gr6810
Det är väl bara Kroksbäck och Rosengård som är värre bland miljonprogramsområdena i Malmö?

Tyvärr är det nog så. Det hindrar inte att man kan ha tur och hamna hyfsat bra till ändå.
Citera
2015-06-11, 16:31
Medlem
Behöver stort hjälp av FB männen

Tja.
Låt mej börja med att jag är en kille på 19 år och nyligen avslutad gymnasiet. Bor med ensamstående mamma på 56år. Så klart har jag syskon , 3st som e över 20+ gifta. I varje familj vi vet alla att ha lite små gräll är ett standart motto. Men i mitt - vi grälar stort.

Morsan + systrarna har haft gräll mellan varandra nästan 15+ år. Nu till sist morsan fick nog med allt ( efter 2 timmars gråtande osv) har bestämt sig att flytta tillbaka till hemlandet.

Hon själv har ingen ork längre att bo kvar här i sverige. Och som en mamma hon vill inte att hennes enda son ska bli kvar utan tak ovan på huvudet. Vad och hur kan jag hjälpa till henne? Finns det nån metod att jag ska ta hand om huset?

Tack snälla.
Citera
2015-06-11, 16:49
Medlem
SS-Panzer-Divisions avatar
Om du har jobb och råd så ska du väl ta över huset, annars om du går på soc så kommer dom säga att du ska sälja huset och skaffa en lägenhet i stället, och sen får du leva på dom pengarna du får för huset.
Citera
2015-06-11, 16:50
Ni kan ju sälja det och köpa en lägenhet till dig, har du jobb?
Citera
2015-06-11, 16:56
Medlem
OldFashioneds avatar
Sälj huset, köp lägenhet. Om du inte ens vet vart du ska börja så kommer du sänka värdet på kåken. Bättre att byta till något man kan förvänta sig att en 19-åring ska klara av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in