Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-11, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SS-Panzer-Division
Om du har jobb och råd så ska du väl ta över huset, annars om du går på soc så kommer dom säga att du ska sälja huset och skaffa en lägenhet i stället, och sen får du leva på dom pengarna du får för huset.

Håller på och letar efter arbetsplats. Så länge ser 3 utav 5 sökta jobb lovande. Kåken e på 5k , alltså 3rum&kök. Plus ek kompis till mej ( som var med mig i 4+ år ) söker efter lägenhet/rum. Så tänkte kanske dela med honom.
Citera
2015-06-11, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Ni kan ju sälja det och köpa en lägenhet till dig, har du jobb?
Lägenheten tänker jag ej sälja. I denna tiden man hittar aldrig en kåk som ligger på 5k -3rum o kök.
Citera
2015-06-11, 17:32
Citat:
Ursprungligen postat av Stenal
Lägenheten tänker jag ej sälja. I denna tiden man hittar aldrig en kåk som ligger på 5k -3rum o kök.

Tänk realistiskt har du råd att ha kvar lägenheten? Hur mkt kostar det allt som allt per månad? Vad har du för inkomst?
Citera
2015-06-11, 19:12
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:

Så det är en lägenhet det rör sig om och inte en villa? Okej, det gör dittt liv mycket enklare.

Hyresrätt eller bostadsrätt?
Senast redigerad av OldFashioned 2015-06-11 kl. 20:09.
Citera
2015-06-11, 19:56
Medlem
Inaniss avatar
Citat:
Håller på och letar efter arbetsplats. Så länge ser 3 utav 5 sökta jobb lovande. Kåken e på 5k , alltså 3rum&kök. Plus ek kompis till mej ( som var med mig i 4+ år ) söker efter lägenhet/rum. Så tänkte kanske dela med honom.

Vad menar du när du skriver att kåken är på 5k?
Citera
2015-06-11, 20:09
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inanis
Vad menar du när du skriver att kåken är på 5k?

Jag gissar på att han menar att hyran/boendekostnaden är 5000 kr / månad.
Citera
2015-06-11, 20:34
Medlem
hazzos avatar
Ämnen sammanfogade / Mod
Citera
2015-06-13, 13:17
Medlem
Hjortronsylts avatar
Så, jag ska försöka flytta till Malmö nu efter 5 års studier i Lund.
Men jag är helt ärligt helt lost, har aldrig sökt bostad förrut (utöver den strömlinjeformade processen för studentlägenhet) och skulle tacksamt ta emot ett par pointers!

Har i dagsläget endast registrerat mig hos Akelius och ett par andra privata hyresvärdar, men jag är inte naiv nog att tro att det ger något särskilt resultat. (Framförallt inte eftersom jag bara har en provanställning än så länge och min ingångslön är relativt kass fram tills provanställningen är över.)
Tror dock jag skulle vara bra på att sälja mig själv om jag fick chansen. Borde vara en god hyresgäst på pappret.

Har förstått att man kan(/bör) ta kontakt med privata hyresvärdar direkt. Hur går detta till? Är inte dessa värdar skittrötta på att desperata spekulanter ringer stup i ett? Kan man skicka mail? Kommer jobba väldigt mycket framöver så min enda chans för telefontid kommer vara sena kvällar eller helger. Misstänker att det försvårar en hel del. Och hur presenterar man sig isf? Är det typ som ett personligt brev vid jobbansökningar?

Är som sagt helt lost, och som ny på ett ganska krävande jobb så har jag inte haft tid/energi att sätta mig in i det här på riktigt. Tar tacksamt emot alla tips och råd!
Citera
2015-06-14, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjortronsylt
Men jag är helt ärligt helt lost, har aldrig sökt bostad förrut (utöver den strömlinjeformade processen för studentlägenhet) och skulle tacksamt ta emot ett par pointers!

Har i dagsläget endast registrerat mig hos Akelius och ett par andra privata hyresvärdar, men jag är inte naiv nog att tro att det ger något särskilt resultat. (Framförallt inte eftersom jag bara har en provanställning än så länge och min ingångslön är relativt kass fram tills provanställningen är över.)
Tror dock jag skulle vara bra på att sälja mig själv om jag fick chansen. Borde vara en god hyresgäst på pappret.

Har förstått att man kan(/bör) ta kontakt med privata hyresvärdar direkt. Hur går detta till? Är inte dessa värdar skittrötta på att desperata spekulanter ringer stup i ett? Kan man skicka mail? Kommer jobba väldigt mycket framöver så min enda chans för telefontid kommer vara sena kvällar eller helger. Misstänker att det försvårar en hel del. Och hur presenterar man sig isf? Är det typ som ett personligt brev vid jobbansökningar?

Är som sagt helt lost, och som ny på ett ganska krävande jobb så har jag inte haft tid/energi att sätta mig in i det här på riktigt. Tar tacksamt emot alla tips och råd!
Det som jag tycker fungerar bäst är att antingen ringa eller gå till kontoret vid månadsskiftet och fråga om någon sagt upp sin lägenhet.

Lycka till!
Citera
2015-06-14, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjortronsylt

Stadsbostäder. Ingen kö, utan den bäst lämpade sökande kommer först till. Har du en ordnad ekonomi och kan du tänka dig att ha en boendekostnad på 7-8k+ kan du nog skriva på kontrakt ganska omgående...
Citera
2015-06-14, 21:23
Medlem
Hjortronsylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klaragatan
Det som jag tycker fungerar bäst är att antingen ringa eller gå till kontoret vid månadsskiftet och fråga om någon sagt upp sin lägenhet.

Lycka till!
Tack! Jag, det får kanske bli den taktiken ändå. Ska försöka författa ett vettigt mail och skicka ut också.

Citat:
Ursprungligen postat av Xclx
Stadsbostäder. Ingen kö, utan den bäst lämpade sökande kommer först till. Har du en ordnad ekonomi och kan du tänka dig att ha en boendekostnad på 7-8k+ kan du nog skriva på kontrakt ganska omgående...
Tack för tipset! Registrerade mig där nyss. 7-8k är nog i absoluta smärtgränsen för min del vad gäller hyran, men är värt ett försök. Verkade dock finnas gott om lediga lägenheter!
Citera
2015-06-17, 10:15
Medlem
jcarlbergs avatar
Almgården är helt OK, andra sidan av Rosengård så man slipper skiten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in