Jag vet inte vem Patrik Lundberg är, men uppenbart är han inte torr bakom öronen ännu. Han vill i en krönika i Aftonhoran göra gällande att skatteflykt kostar mer än invandringen till Sverige. Han nämner dels Joakim Ruist uppskattning av kostnaden för invandringen (50 miljarder, 1% av BNP). Den är löjligt låg och fel, men låt inte det bli topic här. Istället är det utsagan "400 miljarder kr göms utomlands" som intresserar mig. Det är det beloppet Patrik Lundberg vill att vi ska jämföra med invandringskostnaden.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle21138412.ab
Fråga infinner sig: Vad är det egentligen som "göms utomlands"?
Avser de 400 miljarderna en ackumulerad "fiktiv" skatteskuld från skatteflyktingarna? I så fall är det helt ointressant att jämföra med invandringskostnaden om man inte vet över hur lång tid den skulden ackumulerats.
Eller är det så att kapitalet som skulle kunna beskattas, uppgår till 400 miljarder kr? För i så fall är det rimligt att påpeka att skatten inte är 100%.
Finns det någon som kan bringa klarhet i detta?
Att Aftonhoran är bedräglig och bestyckad med ohederliga obegåvningar är ingen nyhet. Men är inte denna krönika bra jävla dum t.o.m. för att vara publicerad där?
Naturligtvis läser jag inte Aftonbladet. Kanonmatsvänner på Facebook gillade smörjan, som så många gånger förut.
Citat:
I vintras publicerade *nationalekonomen Joakim *Ruist den första studien om vad flyktinginvandringen kostar. Alltså alla flyktingar i Sverige, inte bara de som kommer i år.
Nettokostnaden 2015 blir drygt en procent av *Sveriges BNP, runt 50 *miljarder kronor.
Därutöver finns det en *annan flyktinggrupp, ett gäng som vi definitivt måste prata om: skatteflyktingarna. Den kostar betydligt mycket mer. Skatteverket har uppskattat att närmare 400 miljarder kronor göms utomlands. En monstersumma.
Nettokostnaden 2015 blir drygt en procent av *Sveriges BNP, runt 50 *miljarder kronor.
Därutöver finns det en *annan flyktinggrupp, ett gäng som vi definitivt måste prata om: skatteflyktingarna. Den kostar betydligt mycket mer. Skatteverket har uppskattat att närmare 400 miljarder kronor göms utomlands. En monstersumma.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle21138412.ab
Fråga infinner sig: Vad är det egentligen som "göms utomlands"?
Avser de 400 miljarderna en ackumulerad "fiktiv" skatteskuld från skatteflyktingarna? I så fall är det helt ointressant att jämföra med invandringskostnaden om man inte vet över hur lång tid den skulden ackumulerats.
Eller är det så att kapitalet som skulle kunna beskattas, uppgår till 400 miljarder kr? För i så fall är det rimligt att påpeka att skatten inte är 100%.
Finns det någon som kan bringa klarhet i detta?
Att Aftonhoran är bedräglig och bestyckad med ohederliga obegåvningar är ingen nyhet. Men är inte denna krönika bra jävla dum t.o.m. för att vara publicerad där?
Naturligtvis läser jag inte Aftonbladet. Kanonmatsvänner på Facebook gillade smörjan, som så många gånger förut.