Flashback bygger pepparkakshus!
2015-08-19, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Sverige bygger framgångsrikt nya företag, innovativa framtidsföretag.

Sverige har ett bra klimat och ger rätt förutsättningar för att den typen av företag ska kunna växa. En potentiell framtida skattebetalare och en framtida lösning när dagens arbetsuppgifter automatiseras.

Detta är dock bara ett attraktivt land att bygga företag i. När framgången är ett faktum så är de ekonomiska fördelarna stora i de flesta andra länder. Och inte bara skatteparadis utan tex. US och UK. Den nya typen av företag, framtidsföretagen, är inga tunga industrier och väldigt enkla att flytta utomlands. Lite pappersexercis, en flygbiljett och laptopen i handbagaget.

Den patriotism som idag gör att företag stannar i Sverige, vill göra rätt för sig osv. Den patriotismen försvinner inom ett år.

Med de utgifterna Sverige förbundit sig till nu spelar troligtvis inte ovanstående någon roll. Attityden kommer dock att smitta sig ner i samhällsskiktet - Ju mer skatt vi betalar ju mer skit får vi.

Svenska lågutbildade arbetare är de stora förlorarna i framtiden. Fast i ett skenande tåg. En liten förhoppning om att nästa valresultat ska göra skillnad. Det kommer att vara för sent och 2020 kommer vi att ha ett helt annat samhälle än idag.

Sverige kommer fortfarande att kunna vara ett trevligt land att bo och verka i, men bara för de med rätt förutsättningar.

Borde finnas en rad incidenter som kan hända på vägen dit. Vilka är troliga och möjliga?

Hmm. Nyanserat skulle detta varit ifall du inte lägger in alla lågutbildade i ett fack. Det finns jobb där lågutbildade fått chansen att utvecklas och bildas och som inte går att ersätta med exempelvis teknik eller robot. Säljaryrket är ett exempel.
Senast redigerad av hereweareagain 2015-08-19 kl. 22:33. Anledning: tillägg
Citera
2015-08-19, 22:32
Medlem
Det sjuka är att migrationsverket ( http://www.svt.se/nyheter/inrikes/st...-narmaste-aren) räknar med att de sk. "flyktingbarnen" ska minska närmaste åren (hur de kommer fram till detta övergår mitt förstånd då precis allt pekar åt motsatt håll) från 12.000 i år och sedan minska till ca 7.000 per år 2019, men ändå kommer kostnaderna öka från 4 miljarder till 15 miljarder per år under denna tid.

Det mer realistiska scenariot om man utgår ifrån statistiken och kollar senaste 5 åren, har "barnen" gått ifrån ca 2.400 år 2010 till 12.000 i år. Räknar man grovt på det dvs ca en fyrdubbling under 5 år så hamnar man på ca 50.000 st "flyktingbarn" per år runt år 2020, vilket borde betyda en extremt accelererande merkostnad i storleken 100-tals miljarder kronor varje år.
Senast redigerad av PhantasyStar 2015-08-19 kl. 22:42.
Citera
2015-08-19, 22:35
Medlem
FrankBucks avatar
Kan någon på ett enkelt sätt förklara för mig varför partierna (dvs. alla utom SD) faktiskt vill ta emot så mycket invandrare? Någon skrev att moderaterna ville ta in det för att krossa välfärden, vad är isåfall tanken med det, att tvinga det till privatisering?

Förstår verkligen inte agendan bakom invandringspolitiken, vem gynnar den och varför?
Citera
2015-08-19, 22:38
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sine-metu
Diskuteras i SVT Aktuellt just nu...

Ökning av kostnader från 5 till 15 milj till 2019 för ensamkommande flyktingbarn....
Gissar att man måste plussa på en del när anhöriga skall komma också....

Siffran 15 miljarder per år bygger på att flödet av ensamkommande flyktingbarn minskar till Sverige:

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/st...-narmaste-aren

Men varför skulle det minska? Det är ju mer troligt att flödet ökar, och då blir kostnaderna ännu högre.
Citera
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hereweareagain
Hmm. Nyanserat skulle detta varit ifall du inte lägger in alla lågutbildade i ett fack. Det finns jobb där lågutbildade fått chansen att utvecklas och bildas och som inte går att ersätta med exempelvis teknik eller robot. Säljaryrket är ett exempel.

Ja, givetvis har du rätt. Jag menar i stora drag.

Några av våra mest framgångsrika företagare idag är ju just talangfulla säljare utan nödvändigtvis akademisk utbildning alls.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hereweareagain

Det bevisar inte att arbeten inte automatiserats eller avskaffats för att utveckling sker. Du förespråkar större arbetsklyftor som ger ökad kriminalitet gissar jag. Vi har redan tiggare så det räcker, dem skall inte heller sitta överallt...
Citera
2015-08-19, 22:39
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nehej
Bara för att ladorna är tomma betyder inte att Sverige är ett fattigt land och att allt är skit även om du och alla andra landshatande "Sverigevänner" vill få det att se som det.

Är jag Sverigefientlig bara för att vi inte har råd att hjälpa alla i hela världen?
Citera
2015-08-19, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewHorizons
Vad tror du? Man skaffar fram mera pengar, lokaler och folk utan att ifrågasätta någonting. Politikerna är handlingsförlamade och Anders själv vill ha kvar sin tjänst och sina förmåner.
allt medan svensken beklagar sig men inte gör nåt åt det....blää
Citera
2015-08-19, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Ja, givetvis har du rätt. Jag menar i stora drag.

Några av våra mest framgångsrika företagare idag är ju just talangfulla säljare utan nödvändigtvis akademisk utbildning alls.

Bra där... då tycker jag om ditt tidigare inlägg starkt.
Citera
2015-08-19, 22:43
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantasyStar
Det sjuka är att migrationsverket ( http://www.svt.se/nyheter/inrikes/st...-narmaste-aren) räknar med att de sk. "flyktingbarnen" ska minska närmaste åren (hur de kommer fram till detta övergår mitt förstånd då precis allt pekar åt motsatt håll) från 12.000 i år och sedan minska med några tusen per år närmase 3-4 åren, men ändå kommer kostnaderna öka med 15 miljarder under denna tid.

Jo, det är ganska svårt att tro att flödet av ensamkommande flyktingbarn plötsligt skulle börja minska. Det har ju ökat år efter år under en väldigt lång tid:

http://www.scb.se/Grupp/Artiklar/Bef...-2002-2014.png

Och i år beräknas de bli minst 12000. Eller ännu mer.

Men från och med nästa år så tror Migrationsverket att flödet minskar? Nä, knappast troligt. Såvida inte politiken läggs om drastiskt.
Citera
2015-08-19, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sine-metu
nja, inte helt sant... Igår hade SVT inslag från Tyskland som är det andra landet i Europa som tar emot mer flyktingar än Sverige (dock leder Sverige om man jämför antal per lands invånare).

Jag har för mig att antalet totala flyktingar är högre i Tyskland, men att antalet ensamkommande flyktingbarn tar Sverige emot flest i världen... och varje månad kommer det fler än månaden innan...

Detta är från april, antagligen ser det värre ut nu:
Citat:
35 till 40 procent av alla ensamkommande flyktingbarn som kommer till Europa landar i Sverige, enligt Migrationsverket.
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/mi...s-till-sverige

Ta då med i beräkningen att ensamkommande flyktingbarn kostar betydligt mer än andra flyktingar... tror de sa i aktuellt att om några år kommer hälften av flyktingbudgeten vara för ensamkommande flyktingbarn. Detta bland annat för att migrationsverket betalar pengar till kommuner för varje år tills "barnet" blir 21.

Visst, om "barnen" är pigga och verkligen vill skaffa sig en utbildning och komma in i svenska samhället.. som morgan johansson sa i aktuellt... så hade jag inte haft så mycket emot det. Eller om de faktiskt är barn på riktigt, som fortfarande kan lära sig. Eller om det kom fler flickor.

Men jag tror att morgans version är väldigt tillrättalagd.
Hade varit intressant med lite information om hur det VERKLIGEN ser ut. Kanske skäms dock media för att visa 30-åriga "barn".
Personligen tror jag att minst hälften av barnen är 20+ åriga analfabeter.
Senast redigerad av grelin1999 2015-08-19 kl. 22:45.
Citera
2015-08-19, 22:45
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesbonde
Övertygad om att Sverige redan är kört som nation. Även om SD skulle få egen majoritet. Tur man inte är ung alltså. Dagens barn kommer att få ett rent helvete. Inbördeskriget närmar sig.
Svenska politiker fattar nada.

Kommer bli skolklasser med säkert 40 personer, varav hälften är dessa skäggbarn. Så man får vara glad att man inte går i skolan längre. Kommer bli bra mycket mer grupperingar i skolan, inte lätt som Svensk unge kommer det bli. Intressant att veta siffror på hur många av dessa skäggbarn varje år, som senare i livet börjar arbeta. För att inte överdriva, så kommer såklart majoriteten att gå på bidrag resten av livet. Och kosta oss hederliga skattebetalare bedrövligt mycket i slutändan. Då ska man inte glömma alla brott, som många av dessa skäggbarn kommer att begå i framtiden. Vem betalar för kalaset, jo tyvärr vi skattebetalare.

Våra grannländer är smarta, tar bara in en bråkdel av vad Sverige tar in.
Senast redigerad av henkess 2015-08-19 kl. 22:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in