Citat:
Ursprungligen postat av
Sine-metu
nja, inte helt sant... Igår hade SVT inslag från Tyskland som är det andra landet i Europa som tar emot mer flyktingar än Sverige (dock leder Sverige om man jämför antal per lands invånare).
Jag har för mig att antalet totala flyktingar är högre i Tyskland, men att antalet ensamkommande flyktingbarn tar Sverige emot flest i världen... och varje månad kommer det fler än månaden innan...
Detta är från april, antagligen ser det värre ut nu:
Citat:
35 till 40 procent av alla ensamkommande flyktingbarn som kommer till Europa landar i Sverige, enligt Migrationsverket.
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/mi...s-till-sverige
Ta då med i beräkningen att ensamkommande flyktingbarn kostar betydligt mer än andra flyktingar... tror de sa i aktuellt att om några år kommer hälften av flyktingbudgeten vara för ensamkommande flyktingbarn. Detta bland annat för att migrationsverket betalar pengar till kommuner för varje år tills "barnet" blir 21.
Visst, om "barnen" är pigga och verkligen vill skaffa sig en utbildning och komma in i svenska samhället.. som morgan johansson sa i aktuellt... så hade jag inte haft så mycket emot det.
Eller om de faktiskt är barn på riktigt, som fortfarande kan lära sig. Eller om det kom fler flickor.
Men jag tror att morgans version är väldigt tillrättalagd.
Hade varit intressant med lite information om hur det VERKLIGEN ser ut. Kanske skäms dock media för att visa 30-åriga "barn".
Personligen tror jag att minst hälften av barnen är 20+ åriga analfabeter.