Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-08-21, 14:30
Medlem
Den som sker skall finna sgs det, men finns verkligen inte mycket info om korsika dr ute.

Flyger ner till Sardinien med morsan, farsan och syrran. Planen r att hyra bil och spendera ngra dagar p Sardinien, ta frja ver till Korsika och flyga hem frn Bastia.

Vet att vi inte har mycket tid s kommer inte kunna se allt. Men vad r det vrt att beska? Hur skulle du lgga upp 3-4 dagar p korsika? Vi r vl inte jtteintresserade av att vandra, men finns det kortare strckor som verkligen r vrt det kan jag nog vertala dom andra.

Fina strnder? Riktigt vackra stllen man mste beska?
Citera
2015-08-21, 20:26
Medlem
Korsika r fantastiskt vackert! Tycker det r den finaste n i Medelhavet! Har varit dr 2 ggr. 2:a gngen flg vi till Ajaccio, sedan direkt till Bonifacio - som r den stad ni kommer till om ni ker frjan dit frn Santa Teresa - Korsika! Bonifacio r den lckraste av alla stder dr, gamla staden ligger som p en hylla med medeltida murar och oslagbar vy ver havet och Sardinien. S dr tycker jag ni ska stanna ngra dagar, ni kan gra utflykter drifrn med bilen till flera jttefina bad inte lngt drifrn.
Kan ocks rekommendera er (om ni har tid) att ta er till naturreservatet Calanche de Piana...som finns p Unescos vrldsarvslista. Slingriga, smala vgar i hftig bergsmilj!
Lilla byn Piana kan ni ocks stanna till i.
Det finns massor att gra p Korsika, titta in hr fr du se foton o mer tips http://www.desires.se/#post181
Citera
2015-08-22, 07:18
Medlem
Savoys avatar
Som sagt, Bonifacio i sig r mycket fint, sedan kommer ns bsta strnder (Palombaggia) precis mellan Bonifacio och Porto Vecchio, ven det en mycket fin stad.
Drifrn in i landet mot Zonza, hr kan ni g lite kortare turer i Bavella-massivet.

Drefter beror det lite p hur mycket tid ni har, har ni vldigt lite tid kan ni ka ner mot Solenzara vid kusten och sedan direkt till Bastia.

Har ni mer tid kan ni ka frn Zonza upp mot Corte och drifrn till Bastia, har ni nnu mer tid kan ni ka lngs vstkusten (Piana) som Desires tipsade om.

Men mest realistiskt om ni bara har 3-4 dagar r den frsta korta rutten jag nmnde. Allts Bonifacio-Palombaggia-Porto Vecchio-Zonza/Bavella-Solenzara-Bastia. Kanske en natt var i Bonifacio, Porto-Vecchio och Zonza. Det beror p exakt hur mycket tid ni har.

Bildsk allt jag nmnt. Srskilt Palombaggia och Bavella tycker jag r fantastiskt fint. Jag har ocks skrivit mycket om Korsika hr tidigare, s det finns om du letar.
Citera
2015-08-22, 08:32
Medlem
Tack fr tipsen.

Vi kommer att ka frjan till Bonifacio, kommer ta en natt dr. Sen ska vi vl ta oss norrut succesivt, tror det blir 3 ntter p korsika, varav den sista i Bastia. S blir egentligen bara en natt "mitt p n".

Ska kolla upp alla dessa stllen. Tips p ngot riktigt smultronstlle? Nn mysig sj i bergen mitt p n eller liknande?
Citera
2015-08-22, 09:30
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hikko111
Vi kommer att ka frjan till Bonifacio, kommer ta en natt dr. Sen ska vi vl ta oss norrut succesivt, tror det blir 3 ntter p korsika, varav den sista i Bastia. S blir egentligen bara en natt "mitt p n".

Ska kolla upp alla dessa stllen. Tips p ngot riktigt smultronstlle? Nn mysig sj i bergen mitt p n eller liknande?

Bara en natt mellan Bonifacio och Bastia kommer att bli mycket stressigt var ni n tar mellannatten, men jag vljer Zonza d om jag mste.

Nr exakt p dagen kommer ni till Bonifacio och nr gr flyget frn Bastia?

Det finns enormt mycket mysiga stllen uppe i bergen, men ni har s lite tid. Det gr dock att bada (kristallklart och rtt kallt) i floden mellan Zonza och Solenzara, otroligt fint!

Men som sagt, exakta klockslag s kan jag ge bttre frslag. Hyr ni bil i Bonifacio och lmnar i Bastia?
Citera
2015-08-22, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Bara en natt mellan Bonifacio och Bastia kommer att bli mycket stressigt var ni n tar mellannatten, men jag vljer Zonza d om jag mste.

Nr exakt p dagen kommer ni till Bonifacio och nr gr flyget frn Bastia?

Det finns enormt mycket mysiga stllen uppe i bergen, men ni har s lite tid. Det gr dock att bada (kristallklart och rtt kallt) i floden mellan Zonza och Solenzara, otroligt fint!

Men som sagt, exakta klockslag s kan jag ge bttre frslag. Hyr ni bil i Bonifacio och lmnar i Bastia?

Tnkte lite fel nu. Vi kommer till Bonifacio antingen kl 11 eller 16 den 26e, lite oklart i dagslget. Vi kommer inte sova i Bonifacio utan se staden p ett par timmar (om det r rimligt?) och sedan ta oss norrut.

Flyget frn Bastia gr runt 11 p frmiddagen den 29e, lite drfr vi ska ha en natt dr, spelar egentligen ingen roll nr vi kommer dit, ska bara sova och ta oss till flygplatsen.

S blir 2 ntter ngonstans p n, den frsta ganska lngt sderut antar jag.

Det r just sna stllen jag sker, bada i flod, vattenfall osv.
Citera
2015-08-22, 17:31
Medlem
Savoys avatar
Ok, d r jag med! Ja d r det smart att ta sista natten i Bastia. Inget fel p den stan heller, det r bara att naturen knns som huvudgrejen med Korsika.

Jag funderade frst p att rekommendera 1 natt i Porto Vecchio och 1 natt i Zonza/Quenza...

Men det lter som att det mest r naturen och inlandet som lockar fr din del och d skulle jag sga antingen bda ntterna i Zonza/Quenza, eller frsta natten dr och andra nda uppe i Corte, dr du har nra till de riktigt hgalpina omrdena vid Calacuccia (alpsj). Du kan ven bo dr vid sjn sklart.

Om ni kommer frn Sardinien har ni nog sett makalsa strnder redan (finast kring Alghero upp mot Stintino som r fullt men galet fint, dremellan p nordvstkusten ligger dock riktiga prlor), s skippa kusten ock kr p en natt Zonza och den andra uppe i hgalpina delen, betydligt billigare n kusten ocks nu i augusti.
Nr ni ska ka Zonza-Corte kommer det att g klart snabbast att ka via Solenzara och Aleria frresten, ven om det ser ut som en omvg.

Jag tycker nog personligen att sdra inlandet r den finaste och mysigaste delen av n och det sger inte lite. Om ni vill/hinner kan ni ta rundturen Zonza-Ste Lucie de Tallano-Zoza-Quenca-Zonza. Idyll! Avundsjuk!
Citera
2017-01-01, 13:46
Medlem
Har ftt ett "uppdrag" att fota p Korsicka, ska bli affischer och dylikt. Tanken r att flyga till n.

Ska jag avsluta resan i Nice?
Citera
2019-04-28, 12:33
Medlem
Allts. Hur har jag aldrig kt dit? Varfr knner jag knappt ngon som har varit dr? Det r ju som en helt egen kontinent! S varfr knner man fler som har varit p grekiska/thailndska/karibiska ar som knappt ens finns?!
Korsika verkar ju vara ett i det nrmaste ultimat resml!
Berg, klippor, raviner, strnder, genovesisk arkitektur. Italien och Frankrike i ett. Jag misstnker att jag inte vill ka ngon annanstans efter att jag har varit dr. Inte ngra hgt stllda frvntningar hr inte!
Citera
2019-05-05, 11:52
Medlem
Man mste hyra bil va? Jag har gjort lite research p kollektivtrafik(primrt fr att ta sig frn Bastias flygplats till Calvi) och detta lmnade mig med en hrlig u-landsknsla i kroppen. Ngon spnstig hyfsat frekvent shuttle till Calvi existerar inte, eller?

Jag har ju slkt i Frankrike och vet att det av gammal hvd inte r meningen att ngonting i detta land ska fungera smidigt, men kom igen!
Citera
2019-05-27, 22:45
Medlem
Raviner, Fred Falke-remixer, yauchter frn Saint-Jean-Cap-Ferrat, JLP/Antibes och Costa Smeralda. Italienskor som talar franska med perfekt pedikyr. Om man inte vill ha regn, men inte heller alltfr svettigt terfinns ljuset hr? Ni kan vara skra p att det aldrig mer blir en sommar 2018 i Skandinavien och att det alltid kommer att vara fr varmt p Mykonos!
Det enda sttet att garantera sig helt och hllet mot ett skitr r p italiensk eller fransk premiumbadort! Varfr inte bde och?
Citera
2019-05-28, 13:18
Medlem
GoUoDs avatar
Hur ser det ut med polismyndighet dr?
Citera
  • 1
  • 2
Denna trd visas ven p Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2610515

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera