Flashback bygger pepparkakshus!
2015-09-09, 08:25
Medlem
Diskriminera vita!

Ni är så roliga när ni blir kränkta, kära vita män! Ni tillhör majoritetskulturen, ni är vita, ni kan åka runt i världen med era EU-pass utan att behöva visum. Ni blir aldrig ifrågasatta när ni går på gatan. Ni har hittat på att ni blir diskriminerade. Ni väljer en offerkofta som inte finns. Ni letar med ljus och lykta efter en extraordinär situation, en flyktingkatastrof!

"Jag är diskriminerad" /mvh vit man

Det är inte så att ni är barnsliga, detta har inte att göra med sandlådementalitet. Vad är det då som ligger bakom att ni känner er så kränkta? Vad är eran rädsla?
Citera
2015-09-09, 08:38
Medlem
Är inte detta ett bevis på rasism eller? Det är självklart att vita blonda personer kommer åläggas att visa sitt ID kort när mörkhåriga araber (som kanske inte är asylsökande) kommer undan.

Äckliga rasist!
Citera
2015-09-09, 08:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av alkwarizmi
Diskriminera vita!

Ni är så roliga när ni blir kränkta, kära vita män! Ni tillhör majoritetskulturen, ni är vita, ni kan åka runt i världen med era EU-pass utan att behöva visum. Ni blir aldrig ifrågasatta när ni går på gatan. Ni har hittat på att ni blir diskriminerade. Ni väljer en offerkofta som inte finns. Ni letar med ljus och lykta efter en extraordinär situation, en flyktingkatastrof!

Det är inte så att ni är barnsliga, detta har inte att göra med sandlådementalitet. Vad är det då som ligger bakom att ni känner er så kränkta? Vad är eran rädsla?

Tråden i sig handlar inte om att svenskar är rädda eller känner sig kränkta. Tråden handlar om att svenskar ilsket reagerar på SJ. Förståeligt såklart. Och man kan samtidigt tycka synd om SJs personal som riskerar att ta emot skit från resenärer pga PK-ledningens riktlinjer. Detta är inte vad som en gång kännetecknade Sverige: regler, ordning och reda.

Så försök inte att styra om tråden till att handla om oväsentligheter.
Citera
2015-09-09, 08:58
Medlem
Citat:
Diskriminera vita!

Som kär vit man så inser jag att kränkta och diskriminerade kan bara invandrare och kvinnor bli. Vilken majoritetskultur tillhör jag? Som man är jag minoritet i Sverige, än så länge. Men med den procentuella fördelningen på de flyktingar som korsar Europa just nu så blir det ändring på detta. En uppgift säger att ungefär 75% är män.

Det är trevligt att så många muslimska män finner lusten att vandra hit. De är kända för att vara för jämlikhet och uppskatta sina kvinnor. Det är lite konstigt för jag trodde att de som är i störst behov av hjälp är kvinnor, barn och äldre. Men så verkar det inte alls vara.

Jag ber om ursäkt om mitt pass retar dig. Men det ger mig inte fri rätt att vandra igenom valfritt land i världen.

Det beror kanske på den erfarenhet den som ifrågasätter har. Inte rätt naturligtvis men du ser hur du själv har fördomar mot vita män. Du tycks ha blivit mycket ifrågasatt. Är det något du funderat på varför det är så, eller det beror bara på dumma vita män?

Jag letar definitivt inte efter flyktingkatastrofer just nu så kommer de till mig, rent bokstavligen. Och eftersom jag är vit man så kan jag inte diskrimineras, så det är lugnt med mina känslor på den biten. Och det finns ingen rädsla heller bara ett lugnt konstaterande av att nu får moder Svea fler munnar att mätta.
Citera
2015-09-09, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldvittnet
Är inte detta ett bevis på rasism eller? Det är självklart att vita blonda personer kommer åläggas att visa sitt ID kort när mörkhåriga araber (som kanske inte är asylsökande) kommer undan.

Äckliga rasist!

Okej. Det var du som drog rasistkortet. Gott så.

Låt oss som en tankeövning säga att det du beskriver är rasism. Då hoppas jag att vi kan uppmärksamma samtliga former av rasism!

Nästa gång en feminist påpekar diskriminering på arbetsmarknaden, nästa gång en icke-vit uppmärksammar hur de blir stoppade för en REVA-kontroll, nästa gång någon hånar arbetarklassen...

Då står ni upp för dem och ger fan i att säga att de tar på sig offerkoftor! För tröskeln för rasist-begreppet har nu sänkts avsevärt.
Citera
2015-09-09, 09:00
Medlem
Det slutade med att Reva projektet började gälla för oss svenskar...
Lyckat.
Citera
2015-09-09, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Tråden i sig handlar inte om att svenskar är rädda eller känner sig kränkta. Tråden handlar om att svenskar ilsket reagerar på SJ. Förståeligt såklart. Och man kan samtidigt tycka synd om SJs personal som riskerar att ta emot skit från resenärer pga PK-ledningens riktlinjer. Detta är inte vad som en gång kännetecknade Sverige: regler, ordning och reda.

Så försök inte att styra om tråden till att handla om oväsentligheter.
Tror du inte det är ett sätt att skydda personalen? Du kan tänka dig vilket liv det skulle bli om en biljettkontrollant ska kasta av flyktingar.
Citera
2015-09-09, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseO
Det beror kanske på den erfarenhet den som ifrågasätter har. Inte rätt naturligtvis men du ser hur du själv har fördomar mot vita män. Du tycks ha blivit mycket ifrågasatt. Är det något du funderat på varför det är så, eller det beror bara på dumma vita män?

Jag är själv (snart högutbildad) vit man. Jag kan bara luta mig tillbaka och strunta i allt detta om jag hade velat. Jag behöver inte visa ID på SJ-tågen. Jag blir inte ifrågasatt utan visar bara min SMS-biljett och ler, de frågar inte ens.
Citera
2015-09-09, 09:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HasseO
Tror du inte det är ett sätt att skydda personalen? Du kan tänka dig vilket liv det skulle bli om en biljettkontrollant ska kasta av flyktingar.

Isåfall har systemet i Sverige rämnat redan tidigare och reglerna borde ha luckrats upp permanent. Ärligt vore också att tillstå att invandrarna har knäckt ordningen och tryggheten i landet.
Citera
2015-09-09, 09:10
Medlem
Vad menar du med att håna arbetarklassen? Asylinvandring är i stort sett lika med bidragsinvandring. Det är svenska arbetare som försörjer s.k. flyktingar som nu blir diskriminerade pga av sin hårfärg.
Citera
2015-09-09, 09:13
Medlem
Citat:
Diskriminera vita!

Du har uppenbarligen inte rest någonstans i världen... Prova Ryssland utan visum - jävlar vilken facepalm du kommer få av militären i gränskontrollen.
Citera
2015-09-09, 09:26
Medlem
Citat:
Jag är själv (snart högutbildad) vit man. Jag kan bara luta mig tillbaka och strunta i allt detta om jag hade velat. Jag behöver inte visa ID på SJ-tågen. Jag blir inte ifrågasatt utan visar bara min SMS-biljett och ler, de frågar inte ens.
Om du själv är vit man, varför detta självförakt? Jag är vit man och det är inget jag ber om ursäkt för.

Nu kommer lite fördomar mot dig, men jag antar att du liksom jag alltid köper biljett. Följer alla regler om ID kort, gör rätt för sig mm. Har jag fel i mina fördomar?

Sen har jag lite svårt att förstå varför det inte duger att söka asyl i Malmö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in