2015-09-13, 19:10
Medlem
frankie16s avatar
Hej. Jag skulle väcka min Mac Book pro 13,3 tum till liv (den har inte använts sedan i somras) och laddade upp den och startade den. Allt gick fint och jag tänkte jag skulle uppdatera den lite så jag valde säkerhetsuppdateringarna och då ville datorn starta om. Fine - jag gjorde som den ville och den stod länge och väl och snurrade. Efter en timme kanske tröttnade jag och krashade med knappen och sedan dess händer ingenting mer än att den plingar till och kommer till "äpplemenyn", det kommer upp en uppdateringslinje och sedan lägger den av. Vad göra?

Mvh

Frankie
Citera
2015-09-13, 20:40
Medlem
googla på hur du fabriksåterställer den bara
Citera
2015-09-13, 22:58
Medlem
frankie16s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killen60
googla på hur du fabriksåterställer den bara

Måste jag bränna allt på hårddisken?
Citera
2015-09-14, 06:37
Medlem
Ajaxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankie16
Måste jag bränna allt på hårddisken?

Risk för det :-(
Citera
2015-09-14, 07:50
Medlem
EckiEckis avatar
Köpråd - Mac: Bärbart --> Hårdvara - Mac
/Moderator
Citera
2015-09-14, 11:32
Medlem
Filantropis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajaxx
Risk för det :-(
Man kan alltid plocka ur hårddisken och ansluta den till en annan dator med OSX för att läsa filerna och spara dem.
Citera
2015-09-14, 14:43
Medlem
Rassas avatar
Börja med att starta på Återställnings-partitonen genom att starta datorn och hålla ner Cmd-R. Funkar det? Starta i så fall Skivverktyg från Verktygs-menyn och markera Macintosh HD i listan och välj "Reparera skiva." Om det rapporteras att det fanns fel som reparerades så kör reparationen igen till dess att det står att disken är felfri.

Om det inte går att reparera eller om datorn ändå inte startar, starta upp Återställnings-partitonen igen, markera disken igen och radera. Allt på disken försvinner, men du har väl backup? Avsluta Skivverktyg och välj att installera om OS X.

Om det inte går att starta på Återställnings-partitonen eller om det inte går att radera disken, så kan det vara så att hårddisken behöver bytas, eller möjligen hårddiskkabeln. En ny disk kostar väl från ca 500 kr på Kjell&Co.
Citera
2015-09-14, 22:14
Medlem
frankie16s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Börja med att starta på Återställnings-partitonen genom att starta datorn och hålla ner Cmd-R. Funkar det? Starta i så fall Skivverktyg från Verktygs-menyn och markera Macintosh HD i listan och välj "Reparera skiva." Om det rapporteras att det fanns fel som reparerades så kör reparationen igen till dess att det står att disken är felfri.

Om det inte går att reparera eller om datorn ändå inte startar, starta upp Återställnings-partitonen igen, markera disken igen och radera. Allt på disken försvinner, men du har väl backup? Avsluta Skivverktyg och välj att installera om OS X.

Om det inte går att starta på Återställnings-partitonen eller om det inte går att radera disken, så kan det vara så att hårddisken behöver bytas, eller möjligen hårddiskkabeln. En ny disk kostar väl från ca 500 kr på Kjell&Co.

Provade det första du föreslår. Tyvärr säger den att det inte går att reparera. Går det ta ut disken och sätta in den i en kabinett och kopiera den eller går det att kopiera den på något annat sätt? Kommer det ens att få ut material?
Citera
2015-09-15, 06:44
Medlem
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankie16
Provade det första du föreslår. Tyvärr säger den att det inte går att reparera. Går det ta ut disken och sätta in den i en kabinett och kopiera den eller går det att kopiera den på något annat sätt? Kommer det ens att få ut material?

Det går att plocka ur den och sätta den i tex. en sån här http://www.kjell.com/sortiment/dator...usb-3-0-p94067

Om disken är såpass frisk att den går att läsa så kan du eventuellt kopiera över innehållet till en annan dator. Om du har tillgång till en Thunderbolt-kabel och båda datorerna har Thunderbolt-anslutning, så kan du starta din trasiga dator med T-tangenten nedtryckt, för att starta den i target mode. Koppla ihop båda datorerna med kabeln. Disken ska då komma upp på skrivbordet på den andra datorn.

Om disken inte går att läsa så kan det funka med ett verktygsprogram som tex. Disk Warrior för att reparera disken: http://www.alsoft.com/DiskWarrior/

Det kan klara det som inte Skivverktyg gör, men det är inte alls säkert. Kan vara värt ett försök dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in