Flashback bygger pepparkakshus!
2015-09-20, 21:40
Medlem
golvsliparns avatar
Hej alles,

Har läst tråden och tycker Damian gjort ett strålande jobb och hjälpt flera med bra och korrekta svar under lång tid.

Jag blir glad när personer som Damian sprider sina kunskaper och om inte Damian misstycker hjälper jag gärna till och svarar och kommer med mina tips och erfarenheter inom det som rör golvslipning och ytbehandlingsprodukter.

Med vänlig hälsning, golvsliparn
Citera
2015-09-21, 06:33
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av golvsliparn
Hej alles,

Har läst tråden och tycker Damian gjort ett strålande jobb och hjälpt flera med bra och korrekta svar under lång tid.

Jag blir glad när personer som Damian sprider sina kunskaper och om inte Damian misstycker hjälper jag gärna till och svarar och kommer med mina tips och erfarenheter inom det som rör golvslipning och ytbehandlingsprodukter.

Med vänlig hälsning, golvsliparn

hej och tack för de fina orden!

självklart får du också svara i tråden! perfekt när jag inte är inne alltid och således inte hunnit svara på länge! skoj med en branchkollega i tråden också
välkommen!
Citera
2015-09-30, 12:18
Medlem
Hej Damian, och tack för en informativa och trevlig tråd.

Har sett att du på flera ställen rekommenderat oljepleie till rengöring av hårvaxoljade golv. Var hittar jag denna produkt? När jag googlar får jag ett par norska träffar, and that's it. Skulle vara väldigt tacksam om du ville ge mig en hint om vad jag istället kan söka på! Annars har jag hört att linsåpa eller överfettad såpa ska vara bra för Hårdvaxade golv. Är det fullgoda alternativ?

/Levi
Citera
2015-09-30, 12:57
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeviPetrus
Hej Damian, och tack för en informativa och trevlig tråd.

Har sett att du på flera ställen rekommenderat oljepleie till rengöring av hårvaxoljade golv. Var hittar jag denna produkt? När jag googlar får jag ett par norska träffar, and that's it. Skulle vara väldigt tacksam om du ville ge mig en hint om vad jag istället kan söka på! Annars har jag hört att linsåpa eller överfettad såpa ska vara bra för Hårdvaxade golv. Är det fullgoda alternativ?

/Levi

hej och tack!

oljepleie såldes under ett företag som hette Faxe. dessa har dock köpts upp av woca som säljer sina produkter via bland annat bauhaus! vad jag hört så finns dock inte oljepleie kvar i wocas sortiment, men är osäker. har inte sett det alls! men Faxes produkter säljs änsålänge tills lagret är slut så ring och kolla med tex färg och golvbutiker. där brukar faxes produkter finnas.. själv säljer vi oljepleie via vårt företag i NV skåne men dock köper vi det direkt från fabrik där allmänheten ej kan handla tyvärr.

linsåpa och överfettad / högfettad är egentligen främst för oljade golv, men går att använda till vaxade också! oljepleier är dock ett bättre alternativ då naturvaxerna i såpan "bygger på" vaxytan som man sliter ner genom normal användning
Citera
2015-09-30, 13:50
Medlem
Tack för snabbt och utförligt svar. Ska definitivt leta reda på oljepleie eller liknande produkt. Hittar jag inte det snart så får jag så länge köra med överfettad såpa som i af inte förstör..

/Levi
Citera
2015-10-02, 22:58
Medlem
Vad tror du om Osmo hårdvaxolja med halkskydd på en obehandlad ektrappa? Kommer det att bli säkert så man inte halkar?
Citera
2015-10-03, 08:44
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikOru
Vad tror du om Osmo hårdvaxolja med halkskydd på en obehandlad ektrappa? Kommer det att bli säkert så man inte halkar?

nja.. vax på en trappa kanske inte är det bästa alternativet. man polerar ju gärna upp vaxet när man går på det vilket ger en hal yta.. när du går i en trappa så slår du oftast i fötterna hårdare än i ett golv vilket skapar en friktionsvärme som är ganska slitande på ytan. du kommer få ett resultat där du om några år säkerligen har en hal trappa mellan halkskydden (om du menar dessa stripes man klistrar på stegen) är dessutom osäker om stripes fastnar så bra på en vaxyta.. kan gå fint då det är en härdande vax.. men är ändå osäker.. vill du ha samma ton som vaxet ger så finns det vätande grundlacker idag att köpa som färgar in likt olja/vax, lägg sedan en rejäl polyuretanlack ovanpå så att trappan håller under många år framöver! det är inte kul att slipa om en trappa och att leja bort det till proffs kostar oftast en del!
Citera
2015-10-03, 18:50
Medlem
Burken heter "Osmo hårdvaxolja med halkskydd". Så den ska innehålla halskydd på något sätt.
Citera
2015-10-03, 19:03
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikOru
Burken heter "Osmo hårdvaxolja med halkskydd". Så den ska innehålla halskydd på något sätt.

ah my bad är säkerligen en nyare produkt då!
den skall säkert fungera bättre i en trappa, men har ingen egen erfarenhet av den så vill inte uttala mig hurvida den är bra eller inte i längden just i en trappa
Citera
2015-10-10, 18:24
Medlem
Hej
Jag håller på att renovera ett rum i ett LB-hus från 1970. Jag har rivit bort 2 st plastmattor i rummet. Båda var dåligt limmade och den understa hade svart tyll/tov liknande undersida. I alla beskrivningar så säger de att man ska ta bort klisterrester men frågan är hur noggrann man måste vara?
Jag har skrapat bort alla ojämnheter men man ser klart klistret på masoniten eftersom det har en brun/svart färg.
Ur jämnhetsperspektiv så är jag inte orolig för att foamen ska ta de eventuella ojämnheterna under parketten, men frågan är om det finns andra saker som gör att jag måste slipa bort allt? Lukt tex.
Jag är lite orolig för de asbestlarm gällande svartlim från 60-70 talet så jag hoppar gärna över slipningen.

Förresten en helt underbar tråd
Citera
2015-10-11, 08:45
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miffelina
Hej
Jag håller på att renovera ett rum i ett LB-hus från 1970. Jag har rivit bort 2 st plastmattor i rummet. Båda var dåligt limmade och den understa hade svart tyll/tov liknande undersida. I alla beskrivningar så säger de att man ska ta bort klisterrester men frågan är hur noggrann man måste vara?
Jag har skrapat bort alla ojämnheter men man ser klart klistret på masoniten eftersom det har en brun/svart färg.
Ur jämnhetsperspektiv så är jag inte orolig för att foamen ska ta de eventuella ojämnheterna under parketten, men frågan är om det finns andra saker som gör att jag måste slipa bort allt? Lukt tex.
Jag är lite orolig för de asbestlarm gällande svartlim från 60-70 talet så jag hoppar gärna över slipningen.

Förresten en helt underbar tråd

hej!
antar du bara skall lägga nytt ovanpå?
då är små nivåskillnader inger problem. som du säger tar foamen det mesta.
Asbest bör du inte oroa dig för då det är ett isoleringsmaterial i första hand och inte lim eller sådant.
ska jag vara ärlig så vet jag inte varför alla klisterrester måste bort innan man lägger foam, men sedan är jag ju inte golvläggare heller så det finns kanske en anledning, kanske Burkbubba som brukar svara i denna tråden också kan svara på det då han är golvläggare som är väldigt kunnig!

mvh Golvsliparen!
Citera
2015-10-11, 10:13
Medlem
CabriniGreens avatar
Hej! Först vill jag bara berömma TS för en grym tråd. Vilket sjukt bra jobb du gör här.

Jag har kommit över ett torp från 1859 med tillhörande trägolv som jag inte är helt nöjd med i nuläget men som jag anar har potential.

Så här ser det ut:
http://s15.postimg.org/tiyvpwcaj/12675203.jpg

Jag skulle vilja ha ett vackert grånat skurgolv med så lite inslag av gult som möjligt. Hur ska jag bete mig tycker du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in