Flashback bygger pepparkakshus!
2015-10-26, 07:28
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Tragiskt... Att det ska behövas en professor som säger det där nu i tiden... Man hade kunnat fråga vilken nationalekonom som helst, alternativt de flesta SDare för 6-8 år sedan och vi hade kunnat förutspå och visat på vartåt trenden rör sig.
Det här kommer liksom inte som någon nyhet för mig som dels röstar SD och därmed följer samhällsutvecklingen, som forskar kring samhällen och invandringens inverkan på dessa, samt nationalekonomi.
Så står en jävla professor flera år för sent och säger någonting som varje tänkande människa har vetat i åratal...

Du har just hoppat på tåget och tror ändå att du åkt hela vägen från start. Det här förutspåddes redan på 90-talet och tveklöst även ännu tidigare än så av okända människor. De sociala problem som idag kännetecknar utanförskapsområdena fanns redan i början av sjuttiotalet i de nybyggda miljonprogramsområdena, fast då var de begränsade till enstaka hus eller kvarter. Att förutspå dagens situation handlade då bara om att extrapolera dåtidens trender. Inte svårt alls. Det du ser omkring dig har legat och jäst i dryga femtio år vid det här laget. Du pratar om 6-8 år. Upptäckte man vad som pågår först för 6-8 år sedan är man antingen en tonåring eller väldigt dum i huvudet.
Citera
2015-10-26, 07:43
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Du har just hoppat på tåget och tror ändå att du åkt hela vägen från start. Det här förutspåddes redan på 90-talet och tveklöst även ännu tidigare än så av okända människor. De sociala problem som idag kännetecknar utanförskapsområdena fanns redan i början av sjuttiotalet i de nybyggda miljonprogramsområdena, fast då var de begränsade till enstaka hus eller kvarter. Att förutspå dagens situation handlade då bara om att extrapolera dåtidens trender. Inte svårt alls. Det du ser omkring dig har legat och jäst i dryga femtio år vid det här laget. Du pratar om 6-8 år. Upptäckte man vad som pågår först för 6-8 år sedan är man antingen en tonåring eller väldigt dum i huvudet.

Det är jag medveten om, men jag var inte så gammal på 90-talet att jag hade någon uppfattning om detta då. Jag började rösta på SD när de först kom in i riksdagen, och sympatiserade med dem lite innan.
Jag vet dock att denna debatten har förts länge, och att många varit medvetna om detta. Tonåring är jag dock inte. Närmare 30 än 20.
Dock så tyckte inte jag att invandringen var speciellt ansträngande för Sverige när nivån låg på runt 10 000 om året. Då var det EU och ekonomiska kriser som var det stora problemet. Det var Reinfeldts och MPs överenskommelse som snabbade på allt och det vart allvar väldigt fort.
Dock vet jag att man tyckte det vart enorma problem i början på 90, slutet på 80, varav luciabeslutet kom. Innan dess så vet jag att man hade invandring från balkan då man hade problem med kriminalitet bland annat. Men allt detta är småpotatis jämfört med dagens situation.
Citera
2015-10-26, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sisoedaersoet
"De asylsökande bokstavligen väller in över gränsen."

Vad är det för hatisk Flashback-retorik Lena Mellin klämmer ur sig? Någon får ta och ringa till Aftonbladet och höra sig för. Hennes efternamn är ju Mellin vilket är svensk så det är till och med fullt möjligt att hon är rasist? Nej de får se till att avskeda alla hatiska människor som spär på invandrarhatet och islamofobin och istället kvotera in fler påskkärringar som kan analysera viktiga saker som genus och rasism på ett korrekt sätt.

Haha, tack för lite humor! (Skämtet drabbar ingen menlös, vanlig medborgare med oppositionella åsikter, utan en verklig makthavare, en med tillgång till både köttgrytor och mediaplattform. Ingen chefredaktör eller programledare skulle komma på idén att överrösta Lena Mellin . . .)
Citera
2015-10-26, 09:00
Medlem
IQ130s avatar
Hur ska medborgarna ställa sig till att Löfven uttrycker att varenda en som kan ta sig till Sverige släpps in? Alla har rätt att söka asyl, ALLA! Hela jordklotet kan ta sig hit, om de "bara" vill söka asyl. Det här delproblemet tycks Löfven inte se? Vad vi fortsatt gör är alltså att erbjuda TUT och PUT till i princip hela befolkningen i utvalda länder. Det kan bli många tält det!

Vad vi behöver är en absolut paus nu. Hur många veckor ska detta ta att få till? Hur böjer sig korridoren för detta?

Vad Löfven behöver få känna, tror jag, är att han redan gjort en historisk insats. Nöj sig!

Vi kan inte lösa det här som tiggarproblemet, men retoriken är exakt densamma! Alla måste dela på ansvaret, den andre ska göra något, och under tiden ser vi hur aggressiva människor tar sig stora friheter här!

När Sverige förhandlar med flyktingar och tiggare har vi inte mycket att yvas över. Inte heller när vi benämner tiggare för migranter, eller påstår att flyktingarna just har flytt för sina liv. De har inte det. De handplockar Sverige. De gör valet. Inte vi. Okej? Nix!

De vet att Malmö och vissa delar av Stockholm är så lika deras hemländer att de egentligen bara kommer att märka att de är i Sverige när det faller snö, och när det kommer en avi med posten som talar om att vi betalar dem för att de valde just oss! De kommer inte att göra ett smack för att integreras om de får välja var de vill bo. Jag skulle vilja säga att vi nu drar ned ridån för flyktingmottagning i våra storstäder, där har vi byggt klart på no-go-zonerna. Detsamma har vi i Borås och några andra mindre städer. Så nu är det natur och kultur som gäller, ut i Dalarna, men då vill de inte stiga av bussen….

Om vi ska ha flyktingmottagning kan vi inte reta upp svenskarna i tid och otid med sådana här incidenter. Det är hög tid att staten förser sig med lite makt gentemot flyktingarna.
Senast redigerad av IQ130 2015-10-26 kl. 09:11.
Citera
2015-10-26, 10:34
Medlem
LucNNs avatar
Vadå tryck på finanserna? Endast 7 % av BNP enligt migverkets prognos för året! Mot Danmarks 0.2%!
Citera
2015-10-26, 10:40
Medlem
Alltså alla ni som klagar på att alliansen inte sänker regeringen. Att tvinga fram nyval nu hade varit som att inleda ett myteri på en sjunkande båt. Tror AKB och CO är ganska nöjda med att titta på när Löfven springer fram och tillbaka och försöker täta läckor med toalettpapper.
Citera
2015-10-26, 12:04
Medlem
Cuculuscanoruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Många i Sverige har inte insett att skeppet faktiskt läcker än. Alliansen inväntar bara tidpunkten då en stor del av folket kräver myteri för sitt eget välstånds skull.

Jag förstår att folk här vill ha ett nyval då SD sannolikt skulle vara en stor vinnare, men det är inte strategiskt gynnsamt för Alliansen i nuläget.

Alliansen kommer vänta tills opinionsvindarna gällande invandringen svängt och därefter när de känner sig säkra kommer de bilda en minoritetsregering med passivt icke officiellt stöd av Sverigedemokraterna, de kan då fortsätta med sin politik som gynnar storföretagen / den svenska medelklassen och Sverigedemokraterna kommer få igenom några av sina krav (dock inte officiellt). Omval som du säger står ju inte direkt på agendan så de kommer försöka få till det hela utan ett omval, det är min tro.

Samma trend som i övriga skandinaviska länder fasts något senare i äkta svensk anda.
Citera
2015-10-27, 05:31
Medlem
Den så kallade FÖ var bara en manöver för att lura Det Sovande Folket igen. FÖ är helt verkningslös mot invasionen, och det är också meningen med den.
Reglerna för uppehållstillstånden kommer inte att ändras ännu på ett år. Vid det laget är Sverige utom räddning.

Imam Reinfeldts år vid makten blir fatala för Sverige. Nu sällar sig även Svetsarn till dessa värsta av dom värsta och fullföljer Reinfeldtismen; det är riktigt pinsamt att behöva se hur lurad Svetsarn har blivit, inklämd mellan batikhäxor och nyliberaler, en helt vingklippt målvakt.

Rullgardinen ner. Vi inom motståndsrörelsen förutspådde detta redan för länge sedan medans andra kallade Reinfeldt för "landsfader". Vi kämpade i många år, men det ser ut att inte komma att räcka.
Senast redigerad av ImamReinfeldt 2015-10-27 kl. 05:48.
Citera
2015-10-27, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImamReinfeldt
Den så kallade FÖ var bara en manöver för att lura Det Sovande Folket igen. FÖ är helt verkningslös mot invasionen, och det är också meningen med den.
Reglerna för uppehållstillstånden kommer inte att ändras ännu på ett år. Vid det laget är Sverige utom räddning.

Imam Reinfeldts år vid makten blir fatala för Sverige. Nu sällar sig även Svetsarn till dessa värsta av dom värsta och fullföljer Reinfeldtismen; det är riktigt pinsamt att behöva se hur lurad Svetsarn har blivit, inklämd mellan batikhäxor och nyliberaler, en helt vingklippt målvakt.

Rullgardinen ner. Vi inom motståndsrörelsen förutspådde detta redan för länge sedan medans andra kallade Reinfeldt för "landsfader". Vi kämpade i många år, men det ser ut att inte komma att räcka.
Ja vill man köra ett land totalt i botten för all framtid så finns det inget mer effektivt sätt än det vi ser idag. Skulle ekonomin kollapsa så kanske flyktingfloden minskar, men de som redan är här lär inte försvinna i första taget. Det slutar med totalt förfall och anarki.
Citera
2015-10-27, 05:51
Medlem
"Ta från biståndet"
Det låter som en smidig lösning på våra ekonomiska problem men Sveriges samlade bistånd under hela 2015 uppgick till 29 miljarder kronor.

Ett flyktingarn kostar samhället ca 5000 kr/dag och vi kan få hit 40000 st bara under 2015.
Den kostnaden allena blir 5000x40000x365 = 73.000.000.000 skr.
Alltså 73 miljarder på årsbasis för ensamkommande under 1 år.

Till detta minst 120 000 vanliga flyktingar som mycket lågt räknat kostar 500 kr/dag.
500x120000x365 = 21.900.000.000 skr.

Summa summarum kommer årets flyktingar att kosta svenska samhället runt 95 miljarder kronor under 1 år. Och detta är bara för dem som beräknas komma under 2015.
Citera
2015-10-27, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Ny Demokrati staplade ölbackar så det slog härliga till, men folket begrep ingenting på den tiden.

Jag minns hur jag som “intellektuell” såg ner på Ny Demokrati som varande en samling rasister och pajasar.

Nu står man här med tvättad hals och får inse att WTn hade rätt i sak.

Tyvärr hade många i Ny Demokrati en raljant och rasistisk framtoning, men dom hade rätt i sak i övrigt.

Partiet var för övrigt samtida med svensk PKs anfader Bengt Westerberg, mannen som:

1) Reste sig ur soffan (åsiktskorridoren)
2) Upphävde Luciabeslutet
3) Uppfann rasistkortet

Detta kan kallas meriter!
Citera
2015-10-27, 06:21
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImamReinfeldt
Jag minns hur jag som “intellektuell” såg ner på Ny Demokrati som varande en samling rasister och pajasar.

Nu står man här med tvättad hals och får inse att WTn hade rätt i sak.

Tyvärr hade många i Ny Demokrati en raljant och rasistisk framtoning, men dom hade rätt i sak i övrigt.

Partiet var för övrigt samtida med svensk PKs anfader Bengt Westerberg, mannen som:

1) Reste sig ur soffan (åsiktskorridoren)
2) Upphävde Luciabeslutet
3) Uppfann rasistkortet

Detta kan kallas meriter!

Meriter och ett CV som räckte hela vägen till Röda Korsets ordförande med 68 500 i månadslön.

Begreppet humanism har väl sällan känts så torftigt.

Han ingår i en orsakskedja och i en förklaringsmodell.

Palme

Westerberg

Måna

Rheinfeldt

Löfven

En rolig detalj. Stalinisten och kommunisten Ohly härmade liberalen Bengt, när han vägrade sitta i samma sminkloge som Jimmie. Där AKB i dag stödjer Jonas........ Samtidigt som man anser sig försvara demokrati.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-10-27 kl. 06:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in