Citat:
Ursprungligen postat av
MoveToTheBeat
Hur förklarar DU då att Nerijus DNA finns på Lisas tillhörigheter, inte bara på en plats utan flera, samt INNANFÖR hennes byxlinning, vid knäppningen på byxorna, samt på rep osv, ja du har ju läst FUP antar jag, vad anser du?
Det kan vara någon som försökt sätta dit honom. Det är inte ställt bortom allt rimligt tvivel. Man kan inte gå enbart på teknisk bevisning. Det finns inget motiv för honom.
Han har glömt sin tröja i ladan. Det bekräftas av en annan anställd. Dessutom skadar han sig ständigt pga sin psoriasis. Hans blod finns därför i riklig mängd på många ställen, tex på en näsduk eller handduk eller liknande. Om man blöter upp en textil med torkat blod tror jag att man kan göra fläckar på en annan textil. Jag har dock inte testat detta scenario.
Men jag tycker att om man skall döma honom måste det vara bevisat bortom rimligt tvivel att detta inte kan ha varit planterat. Om åklagaren kallar trovärdiga expertvittnen som förklarar att detta planteringsscenarion inte är möjligt och berättar varför skulle jag känna mig mer trygg med denna bevisning. Nu kallar försvaret en forensiker som kommer att yttra sig på fredag, skall bli intressant.
Jag är inte ute efter att skydda mördare om någon nu fått den uppfattningen.
Jag tycker kanske också att NB borde ha en bättre försvarsadvokat. Hon är inte dålig och jag känner mig övertygad om att hon tror på NB men hon känns inte heller så superskicklig som en advokat borde vara för att hantera ett sådant här komplicerat mordfall.