2015-10-29, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulabilen
Funderar på detta med just tejprullen...
I:B nämnde väl att det funnits spår av även brodern på den?...pekade hon inte typ finger åt det igår?
Men det är väl bara på enbart tejprullen, inte på just tejpen som man fann på Lisa?
Eller jag kanske är ute och åker 3 hjuling här....

På tejprullens insida fann man på 4 ställen spår efter LH eller åtminstone en nära släkting. Inget annat DNA.
2015-10-29, 07:50
Medlem
Ur gårdagens GP:
Citat:
Kriminalinspektör Niklas Lindström, som lett flera förhör med 35-åringen under utredningens gång, var i rätten.- I perioder har han varit nervös, ibland ledsen, han har också uppfattats som lugn och saklig. Nu i rätten är min uppfattning att han verkar förlägen, kanske över uppmärksamheten, säger han om mannen.Hur har han reagerat när ni i förhör lagt fram bevisen mot honom?- Han har ju hela tiden hållit linjen att han inte träffat Lisa på något sätt. För att han säkert ska veta vem Lisa är har vi visat bilder, säger Niklas Lindström.- Vi har även visat bilder på Lisa död. Hur han känner inför det vet jag inte. Han är inte en man med känslorna utanpå.Enligt Niklas Lindström är det ovanligt att en misstänkt nekar så här envist.- Man brukar i alla fall glida lite i sin berättelse. - See more at: http://www.gp.se/nyheter/vastsverige....VXYGnzgZ.dpuf
2015-10-29, 07:50
Medlem
Det totala sönderfallet hos en människa som bevittnas i förhöret är för mig ÄNNU tydligare på att rätt man sitter på rätt plats.

Han vet såklart att han gjort detta och har precis blivit påkommen med sanningen.
Flera år av destruktivt liv kommer upp till ytan.
Runkandet, bajsandet, brist på personlig hygien, inga vänner, konstiga relationer till både frugan och brodern, våldsporren, runkrummet osv osv.

Och såklart mordet på Lisa Holm som alla dessa år av destruktivt leverne slutade i.

Att då erkänna allt detta för sig själv, sin familj och rättsväsendet är inte lätt.
Skammen sätter stopp.

Han vet att han nekar sig till livstid. Han är mycket väl medveten om detta men har ändå inget val då skammen har tagit överhand.

Ett erkännande kommer att komma. Var så säker. Men inte idag.
Ge det ett år eller två. Då fängelset blivit vardag och skammen kanske något lättare att bära.

Svaren kommer.
2015-10-29, 07:58
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megamaggan
Det är nästan så att jag tycker synd om försvarsadvokaten. I intervjuerna med henne får jag en känsla av att hon är riktigt, riktigt vilsen, och dessutom oerhört medveten om att den hon försvarar förmodligen är gärningsmannen. En mer professionell advokat hade lyckats dölja sina känslor, men hon klarar verkligen inte av det. Det känns på något sätt som att hon försöker leka stjärnadvokat a la Silbersky, men det går inget vidare.

Att så uppenbart försöka fejka att en är säker på sin sak blir bara pajigt.

Jag är inte så säker på att det hade gått bättre med Silbersky.....

Om advokaten är bra eller dålig är en sak, men om klienten totalnekar så har advokaten inte något val. Advokaten måste se till att klientens intresse tillvaratas.

Jag tror att du har rätt, det är nog inte helt lätt att försvara den här gynnaren. Även om hon inte skulle vara den skarpaste advokaten så tror jag att hon för tillfället har valt en korrekt strategi....att bryta ned hela förloppet i delmoment och peka på möjligheterna att andra kan ha haft möjligheten att utföra dessa delmoment.

Om det kommer att fungera, det är en annan sak?

Jag tror att det finns stora möjligheter för att mannen kommer att ha en annan advokat i en eventuellt kommande hovrättsförhandling.
2015-10-29, 07:59
Medlem
Jag har följt detta fall sedan Lisas bild var i tidningen. Just då var jag på besök i trakten av Blomberg, bodde några tusen meter fågelvägen från platsen där LH fanns, jag tror det är delvis därför jag engagerat mig så. Fotot på vackra Lisa berörde mig naturligtvis också djupt.

Det jag reagerar på nu är att alla nu "vet" att de litauiska bröderna tittade på flickorna på ett otillbörligt sätt och att de kände sig hotade.

Men jag har via Flashback och internet sett väldigt många videosnuttar där cafeflickor och Lena Svedung intervjuas och ingen av dem säger, innan bröderna grips, något om detta. Detta påstående kommer först efter gripandet. Tom efter gripandet säger Lena Svedung lite förvånat i en intervju att hon är förvånad, hon har sett litauerna varje dag på taket. De har lyssnat på radio och jobbat men aldrig stört någon.
2015-10-29, 08:02
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrstorpotatis
Egentligen så faller även det på plats då AB i förhör förklarar att han brukar använda handskar på jobbet, men att detta inte görs av NB.

Om NB är GM och behövde handskar vid tejpningen och hängning så används troligen broderns arbetshandskar till detta. De kan ha legat på arbetsplatsen eller i bilen.

Tro mig, man hanterar generellt inte silvertejp med handskar, inte ens tunna mekaniker-handskar eller engångs-latexhandskar.
Det är bara händer som gäller i arbetssituationer med silvertejp för en klar majoritet som är färdiga med att prova sig fram genom yrkesutövningar där silvertejp kan förekomma.

Avvikelser kan förekomma, tex om man är i en mer udda arbetssituation där man omöjligtvis kan ta av sig handskarna - men tejpningen blir då klumpig.
2015-10-29, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Och vart har hans DNA tagit vägen då? Och varför finns NB:s DNA på repet, på jackan, på jeansen, på överdragsbyxorna?

Varför vill du till varje pris att det ska vara någon annan? Logik?

Men hur många gånger måste jag skriva detta? Man har inte sökt efter någon annans DNA än LH, NB, AB och IB!!
Man bestämde sig med en gång för att det var litauerna och har bara testat fynden mot dessa tre personers DNA!!!
Detta framkom med all tydlighet igår. Advokaten tog upp det och åklagaren har inte nekat till detta.

Bara detta faktum borde vara nog för att riva upp denna utredning och stoppa denna rättegång, tycker jag.
2015-10-29, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Tro mig, man hanterar generellt inte silvertejp med handskar, inte ens tunna mekaniker-handskar eller engångs-latexhandskar.
Det är bara händer som gäller i arbetssituationer med silvertejp för en klar majoritet som är färdiga med att prova sig fram genom yrkesutövningar där silvertejp kan förekomma.

Avvikelser kan förekomma, tex om man är i en mer udda arbetssituation där man omöjligtvis kan ta av sig handskarna - men tejpningen blir då klumpig.

Är detta sant? Fler som känner till hur silvertejp fungerar. Om det är sant har jag ett scenario framför mina ögon.
2015-10-29, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Men hur många gånger måste jag skriva detta? Man har inte sökt efter någon annans DNA än LH, NB, AB och IB!!
Man bestämde sig med en gång för att det var litauerna och har bara testat fynden mot dessa tre personers DNA!!!
Detta framkom med all tydlighet igår. Advokaten tog upp det och åklagaren har inte nekat till detta.

Bara detta faktum borde vara nog för att riva upp denna utredning och stoppa denna rättegång, tycker jag.

Det hade vart bättre att stoppa dig i den här tråden tycker jag.

Självklart hade annat DNA testats om man märkte att saker och ting var besudlat med något helt annat.
Men så är ju inte fallet så somna om.
2015-10-29, 08:07
Medlem
MoveToTheBeats avatar
Citat:

Hur förklarar DU då att Nerijus DNA finns på Lisas tillhörigheter, inte bara på en plats utan flera, samt INNANFÖR hennes byxlinning, vid knäppningen på byxorna, samt på rep osv, ja du har ju läst FUP antar jag, vad anser du?
2015-10-29, 08:13
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Är detta sant? Fler som känner till hur silvertejp fungerar. Om det är sant har jag ett scenario framför mina ögon.

Att hantera silvertape med handskar är som att spela knappdragspel med bälghandskar....
2015-10-29, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoveToTheBeat
Hur förklarar DU då att Nerijus DNA finns på Lisas tillhörigheter, inte bara på en plats utan flera, samt INNANFÖR hennes byxlinning, vid knäppningen på byxorna, samt på rep osv, ja du har ju läst FUP antar jag, vad anser du?

Det kan vara någon som försökt sätta dit honom. Det är inte ställt bortom allt rimligt tvivel. Man kan inte gå enbart på teknisk bevisning. Det finns inget motiv för honom.

Han har glömt sin tröja i ladan. Det bekräftas av en annan anställd. Dessutom skadar han sig ständigt pga sin psoriasis. Hans blod finns därför i riklig mängd på många ställen, tex på en näsduk eller handduk eller liknande. Om man blöter upp en textil med torkat blod tror jag att man kan göra fläckar på en annan textil. Jag har dock inte testat detta scenario.

Men jag tycker att om man skall döma honom måste det vara bevisat bortom rimligt tvivel att detta inte kan ha varit planterat. Om åklagaren kallar trovärdiga expertvittnen som förklarar att detta planteringsscenarion inte är möjligt och berättar varför skulle jag känna mig mer trygg med denna bevisning. Nu kallar försvaret en forensiker som kommer att yttra sig på fredag, skall bli intressant.

Jag är inte ute efter att skydda mördare om någon nu fått den uppfattningen.

Jag tycker kanske också att NB borde ha en bättre försvarsadvokat. Hon är inte dålig och jag känner mig övertygad om att hon tror på NB men hon känns inte heller så superskicklig som en advokat borde vara för att hantera ett sådant här komplicerat mordfall.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in