Citat:
Ursprungligen postat av
T34Panzer
Ja dessutom framstår hennes vittnesmål under tiden i Sverige INTE som särskilt förvirrade, snarare väldigt detaljerade. Min uppfattning var att hon var väldigt meddelsam, inte pga förhördledarnas tryck utan på eget initiativ , tex när hon beröttade om hur NB var när han drack och hur han fungerade sexuellt (eller snarare brist på funktion!)
Sen den här tvärvändningen vid förhören i Litauen, då hon plötsligt målade upp en helt annan bild.
Ett högst motvillig vittne.
Jag tror inte hon vill ha mer med detta att göra, och jag har svårt att se att hon skulle sitta och vänta på sin älskade man i 10-18 år. Att ens komma och besöka honom i fängelset tror jag då inte hon vågar!
Det är intressant med förhör oavsett vilken FU man läser. Första förhören är ganska "bockiga", den förhörde är ofta kort i svaren, ter sig misstänksam. De kommande återger detaljer och verkar mer sanningsenliga/naiva - för att i sista göra en kovändning då vederbörande begripit vart det barkar (om det är en beskyddande person). Att hon inte kommer är ren strategi - ÅK kan inte använda hennes förhör som bevisning på samma sätt.