2015-11-03, 20:39
Medlem
När meddelar rätten domen? Har de satt datum?
2015-11-03, 20:40
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink
Du inser väl att bara för att man blivit topsad betyder det inte att bevismaterial har testats mot dig!
Om NFC hittar främmande resultat borde det redovisas någonstans.
Och om NFC hittar främmande resultat så testas det inte mot någon om inte någon begär det!
Så vad är det jag inte förstår?

Det är väl klart att man uppger om det finns främmande DNA. Som jag sa - om det inte finns någon befintlig profil i utredningen att testa det på, så är det upp till polis att hitta den personen som har detta främmande DNA. Topsa vidare helt enkelt.

Om man nu inte hade hittat den person som har lämnat denna mängd DNA på många lika objekt så hade detta blivit ett olöst spaningsmord. En random killer som passerat Blomberg.

Eftersom man vet ett det finns DNA efter denna gärningsman.
2015-11-03, 20:41
Medlem
Lindermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychedelicbird
Jag förklarade det precis...

nej. Jag bad om en vettig förklaring.
Du gav mig "han handlade i ren instinkt och skar ner henne för att se om han kunde rädda henne"

I samma veva passade han på att dra ner hennes byxor. Mun mot kön metoden skulle användas eller?
Sluta nu för fan.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Polisen tror alltså hon lockats in i ladan för att NB vill ha hjälp med att peka ut ett ställe på kartan?

Tror ni på den teorin?
Jo. Han ser Lisa gå runt hörnet med mopedhjälm på armen och förstår att hon ska åka hem själv. Han ser de andra tjejerna åka iväg i sin bil. Han går då en bit över vägen och ropar till Lisa som har satt i nycklarna för att strax åka iväg. Hon följer med honom över vägen för att visa nåt på en karta eller liknande och han tar med våld in henne i ladan. Svårare än så är det inte.

Att Lowa och Rebecka inte såg någon bil vid ladan behöver inte betyda nåt, de kanske hade uppmärksamheten åt annat håll.
Medlem
Ponera att vi byter personer i det här fallet. Alla konstaterade spår och bevisen pekar mot GJ och HJ istället för mot litauerna. Man har hittat DNA-träffar och blodförekomster från någon av bröderna. Vittnen finns som har sett deras bil vid kritiska tidpunkter osv. Hur skulle alternativteoretikerna ha argumenterat då? Skulle alternativteoretikerna ansett att Jönssons var oskyldiga och skulle de istället försökt göra litauerna skyldiga? Är personerna viktigare än indicierna/bevisen helt enkelt.
Senast redigerad av Vierstein 2015-11-03 kl. 20:45.
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lawnmover1
När meddelar rätten domen? Har de satt datum?

Nej, men räkna inom 14 dagar.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojje48
Du har nog tittat på för mycket film. Med ditt sätt att se på bevisning hade varenda våldtäktsman och mördare gått fri.

Jag menar att om han redan från början erkänt ett förflyttande av kroppen och därigenom kunde förklara alla dna.. skulle han då dömts för mord??

skillnaden med ett våldtäktförsök är väl ändå att offret kan vittna!? Eller?
2015-11-03, 20:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Men, varför öht någon gång ställa sig på framsidan? Är det inte mer sannolikt att någon annan kom dit, en som ännu inte hade insett situationens allvar, och som snabbt gav sig av för att skaffa hjälp?
Vad skulle han hem och göra? Och hur kunde han se Lisa sätta sig på moppen på baksidan av kaféet?
För att det är bråttom skriver jag. Han har varit hem, en del i ett försök till alibi, att snäva ner tidsramen. Han vet när de brukar låsa cafét.
Vem skulle komma dit?
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --aa--
Enda jag tänker på som kräver lite förberedelse är väl snaran. Kan man göra en snara med en hand?

Kalla det snara eller vad du vill. Jag tror att NB lindade ett snöre kring halsen på offret och knöt en knut. Egentligen inte säkert att han slog en knut på snöret, det räcker med att övermanna offret bakifrån, dra jackan bakåt, sparka offret i knävecket, lindar några varv med snöret kombinerat med tejpning, drar ner byxor och trosa, i det tumultet river sig NB på offrets örhängen, jag tror att det skedde i ladans södra del närmast grävmaskinen.

Därefter bär han offret till mellanrummet, slår snöret ett par varv om röret, offret stående, kanske knästående, hon segnar ihop, det gick fortare än han tänkt sig, hon är död, resten vet vi.
Medlem
ace_secs avatar
Hade folk varit intresserade av den sekretessbelagda bilagan upplagd?
2015-11-03, 20:43
Avstängd
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --aa--
Jo. Han ser Lisa gå runt hörnet med mopedhjälm på armen och förstår att hon ska åka hem själv. Han ser de andra tjejerna åka iväg i sin bil. Han går då en bit över vägen och ropar till Lisa som har satt i nycklarna för att strax åka iväg. Hon följer med honom över vägen för att visa nåt på en karta eller liknande och han tar med våld in henne i ladan. Svårare än så är det inte.

Att Lowa och Rebecka inte såg någon bil vid ladan behöver inte betyda nåt, de kanske hade uppmärksamheten åt annat håll.

Ja precis, svårare än så är det inte. Det är väl så det gått till antagligen.
2015-11-03, 20:44
Medlem
Släpp han inte ur häktet föränn domen är klar för jössenamn!! Då sticker han direkt

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in