2015-11-06, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankia
Vad jag förstått så var BOs mobil sönderslagen och delar låg utspridda.
Har man någon teori om varför GM haft sönder mobilen och var det i så fall skett?

rimlig förklaring är att Gärningsmannen ville vara säker på att den var avstängd =ej sökbar ,
men som jag tyder de upphittade delarna så har man bara hittat displayen ? alltså inte själva eletroniken med minnet och batteriet ?
rätt eller fel ?
2015-11-06, 18:37
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
På ren svenska: Förutsatt att man inte har en molekylärbiolog eller liknande som alternativ GM/anstiftare av konspiration i syfte att sätta dit en litauisk lantarbetare för mord så är alla planteringsteorier att betrakta som komplett och totalt verklighetsfrämmande foliehattande och inget annat?
Antingen måste man ha blod från den man vill sätta dit i transfererbara mängder (och då behöva vara mycket noggrann med att inte själv sätta några spår någonstans) eller också behöver man färdigamplifierade DNA-profiler från den man behöver sätta dit. Vad transfererbara mängder betyder beror på teknisk utrustning. Jag skulle klara mig med femtio mikroliter för att åstadkomma de signaler som finns i utredningen, men en person som bara har vanlig köksutrustning behöver rimligen någon milliliter, plus att man behöver man tillgång till en teknik för att hämma koagulationen - lite bikarbonat och citronsyra ihop i lämpliga proportioner funkar, men då måste man återigen kunna saker. Att ha sugit upp små mängder blod på en svamp eller ett absorberande papper och sedan överföra detta från svampen är tekniskt besvärligt att göra på ett tillförlitligt sätt, och förutsätter dessutom att överföringen sker mycket snart efter att blodet sugits upp.

Jag kan alltså inte se något sätt som en medicinskt och molekylärbiologiskt outbildad person skulle ha kunnat avsatt de DNA-spår som utredningen har kommit fram till.
2015-11-06, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Intressant.

Jag hade nog fel där ,namnen finns faktist i vittnesprotokollen !
2015-11-06, 18:39
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det här låter inte som den lille kemisten gör hemma i sitt kök. Kan man ta bort vita blodkroppar ur blod på något enkelt sätt, eller finns sådant blod att tillgå?
Det finns enkla sätt att ta bort somliga sorters vita blodkroppar - antikroppsbildande B-lymfocyter fastnar på en kolonn med nylonull, till exempel - men de tar inte bort ens tillnärmelsvis alla sorter.
2015-11-06, 18:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Goonsteady
Ja det framgår tydligt att du tror så. Förklara då seriöst hur du kan bortse från all bevisning som är massiv. Kör nu inte planteringssåret och korrupta poliser som konspirationsteoretiker/rättshaverister alltid framhärdar.
Den är inte massiv.. Klädderna kan ju kontaminera liket!
2015-11-06, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Åklagarens slutplädering i rätten. Han lägger fram bevis efter bevis...
https://minfil.org/e6p5k3b1bf/Lisa_H...r_n_nlt.se.pdf

Målsägarbiträdets slutplädering i rätten. Vilken otur Nerijus har...
https://minfil.org/f2p5keb2bd/Lisa_H...r_n_nlt.se.pdf

Försvarsadvokatens slutplädering i rätten.
https://minfil.org/g8pek4b1ba/Lisa_H...r_n_nlt.se.pdf

Hon svingar hejvilt mot många och börjar med att Tore Brandtler låter tuff. Sen drar hon in Leif GW Persson, massmedia har redan dömt Nerijus, information på Flashback trots yppandeförbud, Missing People och militären får en känga, brodern kan vara inblandad, joggerskan ljuger och ler, NFC är inte rättssäkert.
Sen säger Inger om ett vittne... ”han träffar 35åringen nästan varje dag men pratar aldrig med brodern, det om något måste vara märkligt, tänker jag”.
Nej tacka fan för det för brodern kan ju varken svenska eller engelska och vittnet kan knappast litauiska! Den äldre brodern tolkar ju alltid. Vad är märkligt i det?
Det alibi som skulle kunnat finnas för Nerijus, det har polisen och åklagaren förstört, genom att behandla hans fru som man har gjort.
Frun satt anhållen! Det var då ett jäkla gnäll om detta!
Citat från livechatten, Inger Rönnbäck: - Det är en massiv insats mot 35-åringen. Här sitter åklagare, flera poliser, hela dagarna, stirrar och flinar. Jag tycker det är under all kritik, det är ovärdigt svensk polis, säger Rönnbäck.
Och det där tror jag inte för ett ögonblick på att någon skulle sitta och flina.

Men värst av allt är när Inger i början säger...
Det här barnet kan ha varit levande i några dagar, det är något som tingsrätten måste väga in, säger Rönnbäck

Jag vill bara spy när jag läser den repliken Skulle det ha varit så att Lisa har varit levande i några dagar så vill jag personligen tortera hennes mördare tills han blir ett kolli för resten av livet!!!
Att han får dö är för lättvindigt. Han ska lida det vidriga aset!!!
Kan du lägga ut länk till ljudfil på rättsläkarens vittnesmål också?
2015-11-06, 18:40
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Åklagarens slutplädering i rätten. Han lägger fram bevis efter bevis...
https://minfil.org/e6p5k3b1bf/Lisa_H...r_n_nlt.se.pdf

Målsägarbiträdets slutplädering i rätten. Vilken otur Nerijus har...
https://minfil.org/f2p5keb2bd/Lisa_H...r_n_nlt.se.pdf

Försvarsadvokatens slutplädering i rätten.
https://minfil.org/g8pek4b1ba/Lisa_H...r_n_nlt.se.pdf
Tack för bra länkar till infosidan. Jag lägger upp dem under "Tinget" fliken. Hittar du referat med förhör av expertvittnena också blir jag glad.
2015-11-06, 18:41
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Kommissarien var säker på att det inte fanns örhängen där. Och ändå fanns det två, eller gjorde det inte?

Jo tydligen och ännu ett.....

Lika bra som MP som nu kom som vittne och sa att MGM försökt få bort dom för att det redan var genomsökt, MEN dementerade den uppgiften för ett tag sen och vad gick det ut på då?

Aro sa i morgonprogrammet att en sån här GM kan det slå runt på så att han inte lyckas tygla sina lustar längre och tyckte väl MGM skulle ta sitt förnuft till fånga och erkänna sin skuld så att svar kunde komma i dager om varför detta hänt och man fick klarhet i saker och ting. Åtminstone tolkade jag det så. Och nåt jag funderat på en tid är detta följande inlägget för en stund sedan, för vad är det som säger att det inte gått långsamt till i förloppet från den tiden från början och tills nu med LH?

"
Arbetade i England
Innan Nerijus Bilevicius kom till Sverige levde och arbetade han i England i fyra år.
Om han fälls för mordet berättar Lars Johansson för GP att polisen kan komma att fortsätta utreda kopplingar till liknande mord utomlands."

Och de kanske var honom på spåren så det var dags att dra.....och så hamnade han här, gick under jorden?
2015-11-06, 18:42
Medlem
Citat:
eller några blodiga snören?

de var väl inte blodiga ? bara spårbar DNA ?
men jycken borde nog ändå reagherat på något helt färskt ?
2015-11-06, 18:43
Medlem
Citat:
Jag vet ingetdera.

Ja, man kan ju undra varför åklagaren så ivrigt förnekar att Lisa hade en pojkvän
2015-11-06, 18:45
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Måste vara dessa bilder de pratar om som finns i detta inlägg:
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Thank´s, det är det troligen . Ser trångt ut därinne i vilket fall och man vill ju gömma det man vill glömma....
2015-11-06, 18:47
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klasAndersson198
de var väl inte blodiga ? bara spårbar DNA ?
men jycken borde nog ändå reagherat på något helt färskt ?
Jo, det fanns blod på S209, rakt under röret.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in