2015-11-07, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Den frågan förstår jag inte. Kan du formulera om den så att den blir kemiskt begriplig? Vad är det du vill ska lösa vad?

Det är ju inte bara en molekylärbiologisk fråga. Det handlar också om hur många spår från MGM som dokumenterats, och i hurpass komprometterande sammanhang de ha hittats. MGM:s DNA i en blodfläck på offrets bh-band är en extremt graverande bevisning. Varje ytterligare fynd av MGM:s DNA på positioner där en GM kan förväntas avsätta DNA gör bevisningen än starkare. Vad gäller i vart fall svett och spott gäller ju att det rimligen bör finnas från fler personer i de där arbetslokalerna. Likafullt är det bara NB:s DNA som hittas i anslutning till kroppen.

Det är uteslutet att samtlig kritisk DNA-bevisning har tillkommit genom kontamination, och i och med att det är så, är det relativt poänglöst att spekulera om huruvida någon enstaka av träffarna eventuellt, möjligen, teoretiskt sett, skulle kunna ha orsakats av kontamination.

Det är ingen miss i utredningen. Bevisningen är tillräcklig. Ett kontaminations- eller planteringsscenario ligger inte inom rimligt tvivel.
Tack för svar.
Jag menar om koagulerat blod kan lösas bättre i svett, saliv, urin, rent eller blandat med vatten än bara vatten.

Ja, det är troligen fler personers DNA på platsen och som är uteslutna. De spår det finns flest efter är den person dom riktat in sig på och redovisat förutom IB:s DNA på trosan. Kan man helt utesluta att någon annan stöp eller hängde flickan och att NB fraktade bort kroppen? Denna annan har då bara lämnat kanske ett eller tre DNA-spår. Det är vad nämdemän och domare måste ta ställning för. Jag anser att det inte räcker för livstid och det vore trist om det nu är så att han är mördaren.

Visst är det graverande bevisning. Men att kontaminering av samtliga spår på kritiska ställen skulle vara helt uteslutet i ett utrymme som kan vara så full av NB:s DNA ter sig också underligt. Det ter sig också helt uteslutet för mig att få 7 rätt på lotto men ändå vinner någon.

G021 s.533 (495) BH, leopardmönstrad med rosa axelband och insida. Var sitter besudlingarna egentligen, det finns inga bilder eller beskrivning på det?
2015-11-07, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det var på tisdag fm som en som gårdsanställd såg detta. Öppnade dörren och kikade in. Utan att se något anmärkningsvärt.

EDIT. Inte ens polisen som de facto gick in i Byssjan flera dagar senare upptäckte direkt LH i skåpet, det var den sista plats hon letade efter henne - det var för osannolikt helt enkelt! Att LH skulle tagit så liten plats.
2015-11-07, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Hon engagerade sig i sin klient och försökte göra sitt bästa för honom. Det är hennes uppgift och hon ska ha cred för sin inställning. Men JA: Hon verkar ha tappat bort sitt sunda förnuft här. Eller fått ett uppdrag som gick över hennes inkompetensnivå. Kanske en kombo ihop med det faktum att hon troligen har känt sig svårt stressad och pressad av den enorma mediala uppmärksamheten. Vilket man ju kan förstå.

Som jag skrivit tidigare så borde hon ha haft någon till hjälp. Inte minst en sansad person som kunde ha sagt ifrån om hennes slutanförande. För helvete Inger! För det första måste du korta ner detta med minst hälften. För det andra måste du välja vad som är väsentligt att fokusera på. Rallarsvingar åt varenda tänkbart håll är inte ett sätt att öka chansen att få en domstol att lyssna på ens argument

Valet av vittnen har jag svårare att yttra mig om. Det hade ju verkat konstigt att inte kalla någon alls. Hon gjorde kanske det bästa hon kunde av situationen. Och hon insåg ju faktiskt att det inte var till fördel för försvaret att fortsätta det farsartade förhöret med IB.

Det jag lär få förbli nyfiken på är hur mycket av den professionella distansen och sunda omdömet hon faktiskt tappade med sin klient. Hur mycket hon faktiskt trodde att han var oskyldig trots den starka bevisningen och avsaknaden av varje annat rimligt GM-alternativ. Hon stod onekligen i intervjuer och sa att hon trodde han var oskyldig, inte att han själv hävdade det.

Den här "advokatpsykologin" tycker jag är jävligt intressant. Jag misstänker starkt att en bra advokat måste ha viss förmåga att förtränga realiteter till en viss grad för att kunna göra ett bra jobb. Samtidigt måste hon ändå ha kvar de här sakerna någonstans i bakhuvudet och anpassa sin strategi efter dem.

Här gick Inger Rönnbäck av allt att döma bet och det ganska rejält. Jag önskar henne ändå inget ont och jag tror inte heller att det är så illa att hon bränt hela sin framtida karriär på det här målet.

Det ska bli intressant att se om det blir ny advokat i hovrätten.

Inte så mycket hon kunnat göra, bevisningen är riktigt stark och hon har absolut inget alls att arbeta med i och med att mgm inte har gett någon förklaring alls utan enbart total nekar. Så då har hon kört på konspirationslinjen som så många idioter i den här tråden. Hade det funnits något som helst trovärdigt alternativ så hade hon självklart belyst det men eftersom det inte finns det så har hon "gått crazy".

Det som jag tar med mig mest från den här tråden är hur jävla glad jag är att vi inte har ett jurysystem. Så många totalidioter, konspirationsteoretiker och för att inte snacka om folk som rent allmänt hatar polis och rättsväsende så skulle det finnas flera stycken av dem i varande tänkbar jury.
Tänk tanken att ha flera stycken som de förnekande dårarna i den här tråden i vilken jury som helst...Scary thought.
2015-11-07, 00:29
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
NB och IBs egna. AB hade en egen så det finns ingen anledning att gå in på deras rum och surfa.
Inget nämns i förhör heller - så det är nog samma som med bilen som NB själv sa: Han kör.
Den som hade mest våldsporr av bröderna var den yngre, han hade i mobilen. Den äldre broderns våldsporr kom troligen in av misstag när han surfade på mer normala porrbilder.
2015-11-07, 00:33
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrHolden
Och så verkar det mest som om IB arbetade svart med diverse på "godset" eller vad då "hjäpte till"... 😉

Hon var iallafall på slottet och hjälpte till med middagsförberedelserna. Putsa matsilvret och ösa upp gåslever och sånt där.
Hon betalade hyran in natura
Senast redigerad av PeterNoster 2015-11-07 kl. 00:36.
2015-11-07, 00:33
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Den som hade mest våldsporr av bröderna var den yngre, han hade i mobilen.

Vilken är din källa? FUP?
2015-11-07, 00:35
Medlem
Citat:
Den som hade mest våldsporr av bröderna var den yngre, han hade i mobilen. Den äldre broderns våldsporr kom troligen in av misstag när han surfade på mer normala porrbilder.

Det var nog inget misstag. De besökte likartade sidor, det var nog ingen större skillnad.
2015-11-07, 00:36
Bannlyst
Citat:
Både IB och AB är var mer eller mindre livrädda för NB, dom smög båda omkring i ullsockar för att inte ge NB minsta anledning till aggression. Inte för att han ens behöver en anledning. Han uppfinner den själv. Men ingen ville stå i skottgluggen när den kom.

Jag tror att leva i hans närhet var som att befinna sig i minerad mark. Båda visste att explosionen skulle komma, men ingen visste när ... bara att.

AB låg stilla på sitt rum, förmodligen tyst som en mus.

IB var den som fick ta det mesta, många hela nätter enligt AB.

Så varför stod hon ut?

Manipulation kanske och ett, icke att underskatta, Medberoende.
Ja, det kan ju förklara en del men han lyckas likförbannat väldigt väl och får personundersökningen att likna ett marknadsblad för honom själv, såväl som lyckas med konststycket att ange någon annans namn för polisen när han med alkohol i kroppen kör en trafikfarlig och oförsäkrad bil. Det senare är ändå ett förhållandevis ringa brott men likförbannat får någon annan ta det på sina axlar i registret, en intressant relation det där och höggradigt utmärkande för en psykopat.

Söker man sedan finns det ingen person med det namnet men väl något liknande etc ...

OM pappan är likadan så har de väl fått mer stryk än de kan fatta. Men kommer pappan och mamman att säga det? Vilken son i häkte erkänner det?
2015-11-07, 00:37
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Vilken är din källa? FUP?
Ja, sid 940. Det finns bilder några sidor längre fram.
2015-11-07, 00:37
Medlem
Citat:

Är det verkligen troligt att våldsporr är det som kommer upp om man surfar på normal porr? Jag är ingen stor porrkonsument, men visst har det hänt att man letat upp porr på datorn. Då kan saker mycket riktigt komma upp av sig självt, men aldrig våldsporr vad jag kan komma ihåg. Men då har jag bara sökt på mer normal porr. Sånt med våld kommer väl bara upp om personen brukar söka på det?
2015-11-07, 00:39
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Som du så helt riktigt skriver att vad som nu gäller är bara att neka. NB kommer att blåneka sig igenom med mycket stor sannolikhet även hovrätten.
Men han är väl torsk ändå? Det hela är väl bara formalia, han får väl fängelse på livstid?

Vad var det för typ av biologiskt material de fann på offrets kläder? Kunde de utröna det? Jag menar DNA knutet till den åtalade.

Fan man hans DNA henne också?

Jag har inte riktigt hängt med i fallet, sorry.
2015-11-07, 00:40
Medlem
Citat:
Det du citerade i ditt inlägg om NBs karaktär säger väldigt mycket.

Så liksom du skulle jag också vilja veta mer om uppväxten och även hans ex frus upplevelser. Antar att hon hade en god anledning att skilja sig och se till att skydda sin dotter från NB.

Även om AB antyder lite är han försiktig i sina uttalanden. Men det viktigaste framgår ändå.

NB är oberäknelig
NB är aggressiv
NB är lättirriterad
NB är nedlåtande mot kvinnor
NB är provocerande
NB är våldsbenägen

När NB väl är inlåst för gott kanske AB möjligtvis släpper på förlåten lite, men inte säkert. Tror nämligen NB dessutom är hämndlysten och långsint.

Min uppfattning.

Jag upprepar mig.

Jag önskar att NB får genomgå en RPU. Jag skulle vilja veta hur hans hjärna fungerar.

Antar jag inte är ensam.
Senast redigerad av Remark 2015-11-07 kl. 00:43.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in