2015-11-21, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Det står ju i FUP att man har topsat apparaten på gärningsmannen.
Om inte den som utförde detta är blind så borde det väl ha synts vid det tillfället?

Tack, jag skummade bara FUP. Då har jag fått mitt svar.
2015-11-21, 16:40
Medlem
En sak jag undrar om någon kan svara på är sekretessen för bilderna. Det finns några bilder i FUP som ska visa Lisa död. Dessa råder sekretess på och jag förstår varför, en naken dödad Lisa är nog inte en bild som anhöriga osv vill ska spridas. Men samtidigt har jag sett horribla bilder av Elin Krantz och där har man sett henne tydligt naken och död om jag minns rätt. Vad gäller för regler och varför sekretess i fallet med Lisa men inte i fallet med Elin?
Senast redigerad av nyfikenskribent 2015-11-21 kl. 16:42.
2015-11-21, 16:42
Medlem
KeithRichardss avatar
Jag har sett att folk här fortfarande grubblar över Nerijus attityd som en förtvivlad oskyldig. Men jag minns ett liknande skådespel av en "stackars oskyldigt misstänkt". I rättegången mot Alexander Åhmans kidnappare uppvisade den anklagade - och nekande till brott - Parastou Namdar en hysterisk gråtattack i rätten med en påhittad historia om att hennes föräldrar skulle ha utövat hedersförtryck mot henne. (Hon har alltid haft ett bra förhållande till sin familj.)
Även Parastou var känd för att ställa sig in hos folk för sin egen vinnings skull.

Vi får inte ignorera att det runt omkring oss finns personer (psykopater?) som fullt ut spelar den roll som de tror gynnar dem bäst för tillfället.
2015-11-21, 16:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nyfikenskribent
En sak jag undrar om någon kan svara på är sekretessen för bilderna. Det finns några bilder i FUP som ska visa Lisa död. Dessa råder sekretess på och jag förstår varför, en naken dödad Lisa är nog inte en bild som anhöriga osv vill ska spridas. Men samtidigt har jag sett horribla bilder av Elin Krantz och där har man sett henne tydligt naken och död om jag minns rätt. Vad gäller för regler och varför sekretess i fallet med Lisa men inte i fallet med Elin?

Men bilderna som kom ut i fallet med E*in Kr*antz berodde väl på att polisen hade klantat sig med maskeringen av bilderna. Jag minns ett inslag där polisen bad om ursäkt för misstaget och bedyrade att det inte skulle upprepas. Lika fullt gick det att ta bort maskeringen på de sekretessbelagda bilderna även i denna FUP om man använde rätt program.
2015-11-21, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyfikenskribent

Viktigaste skälet är nog att Lisa Holm var endast 17 år och därmed minderårig. Elin Krantz var 27 år.

Sedan finns det väl ingen anledning till att offentliggöra kränkande bilder, om det går att undvika.
Senast redigerad av Remark 2015-11-21 kl. 16:53.
2015-11-21, 16:52
Medlem
Men hur fan fick han in henne i ladan????
Knappast under kkivhot?? För riskabelt?? Ganska trafikerad väg den tiden??
2015-11-21, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
En thailändsk brottsplatsundersökning som argument för det du yrar om?
Skärp dig och kom med nåt relevant om du ska hålla den här diskussionen med plantering!
Varför jag skrev venöst blod är för att det krävs ett blodprov och inte nåt topsat skrapsår.

Nej, den svenske åklagarens medvetna förtigande och förvrängning av fakta. Det är det jag talar om.

Men visst, eftersom du faktiskt fullt frivilligt medger att thailändsk polis misslyckades grundligt med skäligen enkelt polisarbete. Visst, men det är du som sagt och påpekat det.

JAG talade om den svenske åklagaren.
2015-11-21, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Viktigaste skälet är nog att Lisa Holm var endast 17 år och därmed minderårig. Elin Krantz var 27 år.

Sedan finns det väl ingen anledning till att offentliggöra kränkande bilder, om det går att undvika.

Elin Krantz var visserligen 27 år men det var sekretess. Bilderna hade blurrats. Men någon hackare hade lyckats få fram bilderna och la ut dem på nätet.

Det är alltid sekretess på det som har med brottsoffret och de anhörigas integritet att göra.
2015-11-21, 17:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
En sorts önskan, eller vad man nu ska kalla det, att se sina fantasier i verkligheten har han säkert haft ett tag. Plan för det hade han åtminstone på lördagen men kvinnan A undkom det försöket. Där fanns rep förberett i det lilla huset intill vägen precis där hon stoppades av NB.
A intuition fick henne att inte göra som NB ville.
Han gör ett försök nästa dag. Inte omöjligt att han sett LH på mopeden på morgonen men det vet ju bara NB själv. Förmodligen vet han ändå hur personal på kaféet arbetar.
Även i mjölkrummet finna skäl att tro på viss förberedelse. Rep tejp mm finns där.
Sammanfattningsvis finns en plan men slump spelar också in i hur brottet sätts igång.

Mopeden har inte flyttats från kaféet och hur skulle det vara LHS flyktväg menar du? Högst troligen hade inte LH ens kunskap om den vägens existens.

Vad skrev du nu?
Lisa hade inte kunskap om flyktvägen?

Suck...

Så man har kunskap om att man en dag måste fly och därför planerar man väg innan?

Ska man skratta eller gråta?
2015-11-21, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decipi
Men hur fan fick han in henne i ladan????
Knappast under kkivhot?? För riskabelt?? Ganska trafikerad väg den tiden??
Troligen var hon aldrig i ladan. Då hade hunden som sökte där på kvällen fått vittring.
2015-11-21, 17:11
Medlem
Mycket bra inlägg som belyser problematiken ur ett samhällsperspektiv med många aktuella beröringspunkter. Det är ingen slump att nyheter om kriminalitet och terror blir mer och mer som en kavalkad av oförklarliga dåd utfört av monster som inte hör hemma på denna jord. Missanpassade unga individer utan förankring i någon form av värdegrund lever ut sina onda bedrifter. Och mycktet riktigt: nätet är en bidragande faktor till att dessa individer hittar likasinnade jorden runt. Ensam gärningsman som NB eller terrorgrupper - samhällsprodukter som har frodats och blivit till i våran tid. Även om vi inte kan och vill ta in det...
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är just det det handlar om. Den kollektiva idiotin och förnekelsen tills en bomb slår ner. Detta kunde ju inte ske i landet där alla är så jämlika. Vi bjuder in främlingar till Bullerbyn, och inbillar oss att de tycker så mycket om oss . Det finns idioter som tror att dessa främlingar är tacksamma för att få vara här. Vi påstås till och känna den sorts vänskap som är ömsesidig vänskap, så som AJ beskrev det så fint i personutredningen!

Sverige 2015 med en statsminister som påstår att Sverige varit naiva!

Men i stasministerns värld ingår inte du och jag, Grandioso!

Det är samma resonemang som förintelseförnekare har, som resonerar enligt devisen, att så bildade människor som tyskar kan inte begå så vidriga brott. Samma tankar om Litauern som är så duktig och snäll, och det är bara en engångsföreteelse att han skiter på golvet och att han onanerar överallt. Det groteska är normalt enligt våra stora "tänkare". När vi sen får veta att Litauern inte var så snäll, så fortsätter folk att ljuga om hans goda egenskaper och vill få lögner till att vara bevis och tvivel. Litauerns ondska normaliseras för att passa in i en världsbild som är "naiv".

Att ifrågasätta i Sverige har blivit samma sak som att förneka. Och när det är riktigt illa så blir förnekelsen om IKEA-morden, terrorismen, kriminaliteten; en kollektiv förnekelse som man nu kan skylla på naivism. Men i Blomberg är de inte så naiva längre när kriminalitetens terror nådde dem. För terror är inte alltid kollektiv, som de med kollektivt tänk resonerar. Det är terror att alltid vara rädd för främmande män och för att bli bestulen.

Ordet terror används för att beskriva terrorism så som vi tidigare definierat terrorism, som något politiskt. Men nu har det visat sig att terrorister är kriminella ungdomar som röker och dricker alkohol, men använder islam för att begå sina brott. Det är dags att börja inse att det finns inte så många gränsdragningar mellan terrorism och kriminalitet, och att terror kan bedrivas på individplanen.

Ensamme token Anton som går in på en skola med en kniv är mer lik IKEA mördaren än man vill erkänna. Litauern är en av alla dessa missanpassade personer som nu rör på sig och begår brott. I England beskrivs Litauiska gäng som element som terroriserar omgivningen med sina bestialiska brott.

Det jag noterar är att det är män som dras till det sadistiska och ofta hittar de likasinnade på nätet. Men lika ofta agerar de på individuellt plan. De får inspiration och en knuff genom att de har tillgång till nätet där likasinnade inspirerar varandra. Det är olika mörka drifter som levs ut, allt från att mörda unga kvinnor till att få kriga med vapen. Men det har faktiskt inte så mycket med ideologi att göra när mord eller massmord begås mot oskyldiga. Det är missanpassade, arga män och kvinnor som har blivit ett så stort problem att vi står inför en utmaning vi inte haft tidigare historiskt. Tidigare hade folk som dessa ingen rörlighet och nätet.

Det är inte så stor skillnad mellan kriminella och dessa unga terrorister i Islams namn. På individplanet är de lika störda och har en lika taskig bakgrund när man börjar granska dem. Det är arga män och kvinnor som urskiljningslöst ger sig på främmande människor de inte känner, för att leva ut fantasier eller drifter. Litauerns uppväxt är mer lik en islamistisk terrorist än gemene mans uppväxt i Litauen.

Om man går tillbaka till anknytningsproblematiken, uppväxten och ensamheten, så ser man att det är ingen större skillnad på en brottsling och en terrorist.
2015-11-21, 17:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Troligen var hon aldrig i ladan. Då hade hunden som sökte där på kvällen fått vittring.

Om man läser tillbaka i tråden så förundras man över på det sätt som en del verkar förtränga det som faktiskt bevisligen har skett i fallet. Så du menar att mordet och allt det som har kommit fram i form av teknisk bevisning i ladan och i det gamla mjölkrummet aldrig har inträffat eller är påhittat? Kan du med egna ord förklara hur du tänker i ett sådant resonemang?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in