• 1
  • 2
2015-12-20, 14:49
Medlem
Hej, mod får gärna flytta om det ämnet är på fel plats.
Syrran köpte en jacka för 7000kr, använde den i cirka en månad, men nu har hon fått en spricka under armhålan. Hon gick tillbaka till butiken med kvitto och ville ha en ny, men de insisterade på att sy igen hålet. Då sa hon till dem att hon ville ha pengarna tillbaka men butiken envisas med att det var inte mycket de kunde göra åt det eftersom det ska händer 3 gånger, om hon ska få sina pengarna tillbaks. Vad har syrran för rättigheter? hon har kvitto och jackan sprack av sig själv. Hon vill bara ha en ny igen.
Citera
2015-12-20, 14:53
Medlem
SilentVictorys avatar
Det ligger till precis så som din syster blev tillsagd.
Hon har ingen rätt att gå in och kräva en ny direkt eller pengarna tillbaka.

Sen kan man ju tycka att det skulle ligga lite good-will i att erbjuda en ny när någonting hänt så tätt inpå köpet. Förutsatt att din syster vårdat den väl.
Men det är som sagt inget man kan kräva.
Citera
2015-12-20, 14:54
Medlem
Vid en reklamation är det fyra saker som kan hända: Avhjälpande av fel (exmpelvis reparation), prisavdrag, omleverans och hävning av köp. (pengarna tillbaka)

Dina rättigheter som kund är normalt sett att butiken ska tillse att du har en hel jacka. Butiken kan då välja mellan att reparera den eller ge dig en ny. Butiken kan även erbjuda dig prisavdrag eller hävning, men detta behöver du inte tacka ja till. Du kan dock inte kräva något av dessa alternativ.

Butiken gör helt rätt just nu.
Citera
2015-12-20, 14:55
Medlem
f0cuss avatar
Om hon använt jackan på korrekt sätt, vilket jag förutsätter att hon gjort så har hon tre års reklamationsrätt på jackan. Butiken har då tre alternativ, antingen åtgärdar de jackan, ger en ny eller ger pengarna tillbaka.
Citera
2015-12-20, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f0cus
Om hon använt jackan på korrekt sätt, vilket jag förutsätter att hon gjort så har hon tre års reklamationsrätt på jackan. Butiken har då tre alternativ, antingen åtgärdar de jackan, ger en ny eller ger pengarna tillbaka.
Kunden måste godkänna hävning av köp. En butik kan inte ensidigt välja det. För övrigt finns, som jag nyss nämnde, även alternativet med prisavdrag.
Citera
2015-12-20, 15:05
Medlem
Arnoldt101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tolga22
Hej, mod får gärna flytta om det ämnet är på fel plats.
Syrran köpte en jacka för 7000kr, använde den i cirka en månad, men nu har hon fått en spricka under armhålan. Hon gick tillbaka till butiken med kvitto och ville ha en ny, men de insisterade på att sy igen hålet. Då sa hon till dem att hon ville ha pengarna tillbaka men butiken envisas med att det var inte mycket de kunde göra åt det eftersom det ska händer 3 gånger, om hon ska få sina pengarna tillbaks. Vad har syrran för rättigheter? hon har kvitto och jackan sprack av sig själv. Hon vill bara ha en ny igen.

Enligt Konsumentköplagen §16 anses vara felaktig om den i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Enligt §20a ska ett fel som visar sig inom 6 månader efter att varan avlämnades anses ha funnits vid avlämnande om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans och felets art.

Med andra ord, om du kommer med en trasig jacka så har du rätt att reklamera den om inte säljaren visar på att felet beror på dig som köpare (t.ex. en enorm reva i byxorna för att du fastnat i något etc.)

Säljaren måste alltså bevisa att felet ej fanns vid avlämnandet av varan vilket, om jag uppfattat dig rätt, blir svårt då det handlar om en spricka under armen som troligtvis berott på en dålig söm. Istället bör du då yrka på att så dåliga sömmar inte bör finnas på en helt ny jacka. Om du kan visa att jackan hade en sämre kvalitét än vad man som köpare kan förvänta sig är varan därmed att anse som felaktig

Du har då rätt till avhjälpning enl. KköpL § 26 förutsatt att du reklamerat inom skälig tid efter att du upptäckte felet.

Säljaren har alltid rätt att avhjälpa felet (dvs. laga jackan) även om du kräver reklamation eller omleverans. Om avhjälpande inte kommer i fråga ( tex. pga. att butiken vägrar) har du dock enl. KköpL § 28 rätt att kräva prisavdrag eller hävning av köpet.

Så butiken har alltså ingen rätt att bete sig som de gör.
Citera
2015-12-20, 15:10
Medlem
f0cuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Kunden måste godkänna hävning av köp. En butik kan inte ensidigt välja det. För övrigt finns, som jag nyss nämnde, även alternativet med prisavdrag.
A, jag förstod inte att syrran vägrat lagning av jackan. Och ja, du har rätt, jag glömde fjärde alternativet.
Citera
2015-12-20, 15:14
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Det ligger till precis så som din syster blev tillsagd.
Hon har ingen rätt att gå in och kräva en ny direkt eller pengarna tillbaka.

Sen kan man ju tycka att det skulle ligga lite good-will i att erbjuda en ny när någonting hänt så tätt inpå köpet. Förutsatt att din syster vårdat den väl.
Men det är som sagt inget man kan kräva.

Enligt min uppfattning är det här det korrekta svaret, d.v.s. man kan kräva att den blir lagad till nyskick, men inte kräva pengarna tillbaka eller ett helt nytt exemplar. Sedan brukar många företag vara generösa, eftersom de är måna om sina kunder. Det behöver inte nödvändigtvis ske genom att ge pengarna tillbaka, eller ge ett nytt exemplar (det kan ju vara så att det inte finns fler kvar), men det finns ju andra sätt att kompensera för det besvär man har drabbats av (speciellt när det gäller en så dyr produkt), t.ex. genom att bjuda på ett presentkort på några hundra kronor, en del av pengarna tillbaka o.s.v. Antagligen är det en mindre affär med dålig ekonomi, eller så kanske de inte bryr sig lika mycket om att ha nöjda kunder?
Citera
2015-12-20, 16:16
Medlem
Tack för era svar. Men andra ord, hon måste alltså låta dem laga jackan?.
Citera
2015-12-20, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tolga22
Tack för era svar. Men andra ord, hon måste alltså låta dem laga jackan?.
Ja.
Citera
2015-12-20, 21:18
Medlem
AndrewBernards avatar
Kläder och skor: Allmänt --> Juridik

/Moderator
Citera
2015-12-20, 21:21
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Enligt min uppfattning är det här det korrekta svaret, d.v.s. man kan kräva att den blir lagad till nyskick, men inte kräva pengarna tillbaka eller ett helt nytt exemplar. ...

Frågan här är ju dock huruvida det skulle räknas som att jackan lagas till nyskick eller ej, med tanke på att det kommer att uppstå en söm i ärmen som ev. inte skall finnas där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in