2015-12-22, 13:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
develi du hävdar:
Dags att repetera delar ur gärningsbeskrivning från ÅK eftersom vissa detaljer sonika hoppas över parallellt med att det överfokuseras på andra skitdetaljer och tidsöverdrivna förlopp.
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Då säger jag att det är dags att repetera vad tingsrätten säger i domen:

... och du citerar då ur TR angående Adriana. Jag anser att hennes vittnesmål är en miss av TR och jag hoppas att HovR ser på ett annat sätt - för mer detaljer i ett så tidigt skede, som sen kompletteras med att säga att NB är mest lik av 12 för att sen peka ut honom under rättegången:
Går knappast att få ut från ett vittne.

Så jag säger som Wennerholm till HovR så dags att repetera:
Citat:
Tingsrätten har i domen utförligt och väl gått igenom åberopad bevisning och
helt riktigt funnit den övertygande och att åtalet är styrkt.
Det är en massiv bevisning som visar att Nerijus Bilevicius är gärningsman:

-han stämmer väl in på gärningsmannaprofilgruppens tidiga slutsats av ev
gärningsman
-vittnesiakttagelser av Nerijus Bilevicius bil i anslutning till brottstidpunkt och
brottsplats samt på vägen mot fyndplatsen samt av Nerijus Bilevicius själv då
han kör bilen mot hemmet ca 19.30
-hans agerande i direkt anslutning till att kroppen efter Lisa Holm anträffas
-massiv teknisk bevisning bl.a. Nerijus Bilevicus blod på brottsplatsen samt 10
st DNA träffar på Lisa Holms kläder bl.a. DNA i form av blod på byxor som
hon har på sig då kroppen hittas
-han saknar alibi och det finns inget i utredningen som tyder på någon annan
gärningsman.

Jag delar helt den bevisvärdering som tingsrätten gett uttryck för i domskälen,
dock att Adriana Berglunds vittnesmål var tydligt och starkt i utpekandet av
Nerijus Bilevicius samt att tingsrätten i den här delen inte beaktat
omständigheten att Nerijus Bilevicius måste ha passerat platsen vid samma
tidpunkt som vittnet blivit stoppat. Sammantaget råder det för mig ingen som
helst tvekan utan att det är Nerijus Bilevicius som stoppat Adriana Berglund på
kvällen den 6 juni och frågat efter vägen till grannbyn Medelplana.

Citat:
Man kan inte påstå att förundersökningen är objektiv när polisen använder sig av en riggad fotokonfrontation.
Rent bullshit likt annan skit som kommer från dig gällande ämnet.
Det är synd snarare (men inte ett dugg ett krav..) att det inte skedde en direkt konfrontation IRL i mitt tycke och med det i åtanke, ihop med hennes signalement, är hon ett starkt vittnesmål anser jag till NBs dåraktiga försvarares förtret...

Adriana i förhör måndag 8/6 - dvs långt innan misstanke och gripande av bröderna:
Citat:
Mannen var ljus/blont kort hår. Han var ca 30 – 35 år och han bar typ fritidskläder vit/grå/svarta. Han talade engelska med henne. Han såg ut som en polack säger Adriana. Hon tyckte att det var något bekant med honom. Kanske han jobbar åt hennes svärfar Arne Jönsson.
2015-12-22, 13:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle9876
Om koagulerat blod kommer i kontakt med vatten så kan det lätt överföras.
Det har redan klargjorts i tråden.
Det finns redan förklarat via NFC i TR ochäven Hamilkar här - använd sökfunktion.
Ta del av FUP samt vad NFC säger under rättegång som förklaring.
Du har noll koll om det så är styckade kroppar i syra, mopeder eller DNA.
2015-12-22, 13:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Men IRs uppgift är att företräda sin klient, och han hävdar att han är oskyldig. Då är alternativ GM en central del i försvaret, och en uppenbar sådan är hans bror. Jag ser inget direkt etiskt dilemma här: NB är dömd till livstid, och om han är oskyldig är den smutskastningen av bror och hustru ett lågt pris för att befria honom. Likaså är det ombudets skyldighet att ta upp kontaminationsteorin, galen eller inte.
Ska advokaten då påstå saker som inte är förankrade i klient? Är det etiskt korrekt undrar jag?
2015-12-22, 13:55
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ska advokaten påstå saker som inte är förankrade i klient? Är det etiskt korrekt undrar jag?
Mja, men NB behöver ju inte säga vare sig det ena eller det andra. Ingen förväntar sig att NB skall vittna mot sin bror, t.ex. genom att säga att han internetsurfat efter tejpade flickor eller talat om våld mot kvinnor.

Att däremot hans advokat IR för fram alternativa GM, inklusive hans bror, det ser jag inte som etiskt tvivelaktigt. Hennes uppgift är att skapa tvivel om att NB är GM, och där ingår alternativa GM. Frågan är väl om hon går all-in och hävdar att AB planterat DNA-bevisen mot NB...?

Om NB skulle säga tydligt ifrån att gå i den riktningen (hans bror) så låter hon säkert bli, om inte annat för att han ju kan byta ut henne. Men med en livstidsdom på halsen låter han nog IR gå lite vart som helst.
2015-12-22, 13:59
Medlem
rotesaus avatar
Citat:

Utspätt blod hade genererat uttalande om detta av forensiker på NFC. "Hamilkar" har på några ställen i tråden redogjort för hur exakt blodbilder går att föra på pränt.
Fråga om utspätt blod existerar inte, utan det som har avsatts är färskt blod i samtliga träffar.
2015-12-22, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ska advokaten då påstå saker som inte är förankrade i klient? Är det etiskt korrekt undrar jag?

Ja alltså advokaten måste inte ha allt hon säger förankrat hos sin klient om det inte direkt rör klienten eller motsäger vad klienten sagt/säger.

Hon kan alltså påstå att någon annan gjort brottat och insinuera att det är brodern som är skyldig eftersom det inte skadar hennes klient eller motsäger klientens utsaga.
Däremot är det tveksamt om brodern är speciellt bra att välja som alternativ GM eftersom brodern har alibi. Ett äkta alibi från IR och ett falskt alibi från NB själv som säger att han var hemma med både IR och brodern under tiden.
2015-12-22, 14:16
Medlem
PlanBoksBoks avatar
develi skriver :

Rent bullshit likt annan skit som kommer från dig gällande ämnet.
Det är synd snarare (men inte ett dugg ett krav..) att det inte skedde en direkt konfrontation IRL i mitt tycke och med det i åtanke, ihop med hennes signalement, är hon ett starkt vittnesmål anser jag till NBs dåraktiga försvarares förtret...

Adriana i förhör måndag 8/6 - dvs långt innan misstanke och gripande av bröderna.
Citat:
Citat:
Mannen var ljus/blont kort hår. Han var ca 30 – 35 år och han bar typ fritidskläder vit/grå/svarta. Han talade engelska med henne. Han såg ut som en polack säger Adriana. Hon tyckte att det var något bekant med honom. Kanske han jobbar åt hennes svärfar Arne Jönsson.

Ja du får självklart tycka att mina inlägg och åsikter är rent bullshit. Sen får du självklart tycka att fotokonfrontationen är objektiv, rättvis och utförd på ett alldeles utmärkt vis. Det säger mera om din brist på att vara objektiv. Kan bara konstatera att den är skamligt dåligt utförd. Och allt annat än objektiv.

Du har helt rätt i att Adriana I sitt förhör den 8/6 säger att mannen bar fritidskläder vit/grå/svarta. Men vad du så bekvämt utelämnar är att hon i förhör den 12/6 säger att mannen bar ARBETSKLÄDER(mörkare färger).

Är det att vara objektiv och sanningsenlig?
2015-12-22, 14:19
Medlem
Citat:
Men NFC och TR avvisade den möjligheten.
2015-12-22, 15:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Ja alltså advokaten måste inte ha allt hon säger förankrat hos sin klient om det inte direkt rör klienten eller motsäger vad klienten sagt/säger.
Hon kan alltså påstå att någon annan gjort brottat och insinuera att det är brodern som är skyldig eftersom det inte skadar hennes klient eller motsäger klientens utsaga.
Däremot är det tveksamt om brodern är speciellt bra att välja som alternativ GM eftersom brodern har alibi. Ett äkta alibi från IR och ett falskt alibi från NB själv som säger att han var hemma med både IR och brodern under tiden.

Tveksam dock till när det går över gränsen - för i denna frågar målsägarbiträdet om han städat efter honom i samband om han tror brodern är skyldig.
Jag hittar tyvärr inte den live som är ordagrant återgivet nu:
Den andra teorin är att din bror skulle gjort detta?
"Jag vet inte. Jag vill inte tro det".

..för där kommer följdfrågor med tydlig dementi från NB (finns ej med i denna live). Reporten reflekterar dock kring det jag menar och skrivit om tidigare:
Citat:
Brandtler får här fram att det inte är 35-åringen själv som pekat mot brodern utan att det är försvarsadvokaten som styrt in på detta.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6289957
Citat:
Kan det vara så att du blivit tvingad till att göra någonting? Städa upp åt någon? Hjälpa någon?
Jag skulle aldrig i livet ställa upp på något sådant.
https://brottsplatssverige.se/hela-l...angen-ord-ord/
Alltså: NB säger att han inte städat efter brodern. IR påstår eller insinuerar att det kan nog ha hänt?
Vart går gränsen med på hur klientens åsikt får köras över är min etiska fundering.
IRs slutplädering:
Citat:
Jag som försvarare kan inte låta bli att tänka på om 35-åringen varit tvungen eller ombedd att städa upp åt någon, efter att det har hänt, så skulle det kanske kunna bli så att han har en del i det som sker här. Om han tex skulle hjälpa sin bror, säger Rönnbäck.
http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.44...an-rattegangen
2015-12-22, 15:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Mja, men NB behöver ju inte säga vare sig det ena eller det andra. Ingen förväntar sig att NB skall vittna mot sin bror, t.ex. genom att säga att han internetsurfat efter tejpade flickor eller talat om våld mot kvinnor.

Att däremot hans advokat IR för fram alternativa GM, inklusive hans bror, det ser jag inte som etiskt tvivelaktigt. Hennes uppgift är att skapa tvivel om att NB är GM, och där ingår alternativa GM. Frågan är väl om hon går all-in och hävdar att AB planterat DNA-bevisen mot NB...?

Jag pratar om följande - dels etiskt och vad som öht är vitsen med det hela.
Har du städat efter din bror (eller nån annan)?
Klienten: Nej aldrig i havet.
Advokaten: .. han kan nog ha städat efter sin bror eller nån annan..

Citat:
Om NB skulle säga tydligt ifrån att gå i den riktningen (hans bror) så låter hon säkert bli, om inte annat för att han ju kan byta ut henne. Men med en livstidsdom på halsen låter han nog IR gå lite vart som helst.
Men det är ju det hon gjort i TR och det jag frågar om!
Senast redigerad av develi 2015-12-22 kl. 15:55.
2015-12-22, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Utspätt blod hade genererat uttalande om detta av forensiker på NFC. "Hamilkar" har på några ställen i tråden redogjort för hur exakt blodbilder går att föra på pränt.
Fråga om utspätt blod existerar inte, utan det som har avsatts är färskt blod i samtliga träffar.

Det var väl lite klumpigt av mig att skriva VATTEN.
Nu när man väljer att märka ord så borde det stå FUKT.
Blodet behöver inte vara utspätt.
2015-12-22, 16:22
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau

Finns det någon hänvisning till NFC utlåtande att det är just DNA från blod och inte bara "vanligt/allmänt" DNA? Som jag minns det så förklarade "Hamilkar" att det krävs en viss process för att fastställa att det är just blod som DNA:t härstammar ifrån.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in