2015-12-23, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Så här uttrycker sig AB

" Sade han att han träffat någon? Nej han sade inte att han träffat någon [I]men han sade att han var missnöjd med arbetet. Han var irriterad eller missnöjd.[/i]
Vad var han missnöjd med? Jag vet inte men arbetet gick inte så smidigt. Det gick inte som han ville.
"

Men NB kan lika gärna varit spänd inför vad som komma skulle. Tror han vid tillfället tog kökskniven.
Det där uppfattade jag som en bortförklaring av bortovaron. T o m brorsan (han som inte var så skicklig...) tyckte att det tog märkligt lång tid. Kanske var han irriterad för att han måste splittra sig med detta struntprojekt en så viktig dag (IB hade sagt till honom att han måste få fönstret gjort).

Varför dög inte morakniven (som ingen snickare saknar vid vistelse utomhus), tror du ?
2015-12-23, 22:53
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det är nämligen Helt Betydelselöst. Att grotta ner sig i detaljer som inte ens med den minsta tänkbara vindpust kommer att rubba ödet för NB. Inte ens den lättaste fjäder skulle lyfta .... från denna stabila FUP.
Jo, om NB förklarar sig hjälper inte denna FUP någon åklagare i världen i ett mordåtal.
2015-12-23, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Vet inte, men handlingar har överlämnats och det ligger på NOA´s bord att underrätta/kommunicera. Det är grönt ljus på att gräva, men hittills verkar inget påträffats.
Det finns ju en forskningsgrupp vid universitetet i Birmingham som studerar hypotesen att det första avslöjade dådet av en seriemördare oftast inte är det första (eller nåt sånt). Professor David Wilson är den karismatiske ledaren. Det har varit en dokumentärserie om denna verksamhet, där man lyckats hitta intressanta kandidatfall till sådana tidiga dåd. Nu är ju inte den aktuelle GM konstaterad seriemördare, men man kunde ju vidga perspektivet till att omfatta fall med misstänkt seriekaraktär.

https://en.wikipedia.org/wiki/David_...criminologist)

http://www.bcu.ac.uk/research/-centr...e/david-wilson
2015-12-23, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, det fungerar inte. NB kunde inte veta att Lisa skulle dröja, så han måste ha träffat henne vid kaféet. Annars hade han stått där med lång näsa om Lisa hade stuckit direkt och swischat iväg på moppen. Lisa var alldeles för blyg för att följa med NB över vägen, det kunde ta pappan en halvtimme att förmå henne att ringa någon av hans arbetskompisar. Att NB skulle låtsas vara i nöd och på så sätt förmå henne att komma över vägen och in i ladan hade inte fungerat. "Jag är sjuk och måste få hjälp med att komma in i ladan". Jo pytt.

Snälla förklara vem som gjort detta och hur det gick till.
Och säg inte att du inte vill spekulera, för du spekulerar hejvilt i ovan inlägg.
2015-12-23, 22:58
Medlem
Citat:
Jo, om NB förklarar sig hjälper inte denna FUP någon åklagare i världen i ett mordåtal.

Vilken förklaring skulle det vara då? Självmord? Inte aktuellt. Det är fastslaget att det rör sig om mord.
Inte skyldig men medhjälpare? Inte aktuellt, finns inget alls som tyder på någon annan GM. Då måste NB kunna bidra med stödbevisning och utpekande.
2015-12-23, 22:58
Bannlyst
Citat:

Och, vad är det för spännande och oväntade detaljer som NB håller inne med då?
2015-12-23, 22:59
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
/.../ Han sätter fingret på ett faktum som är lite konstigt, varför lämnar tingsrätten Adrianas vittnesmål, utan betydelse, det är konstigt, både hennes utpekande, och tidpunkt är TUNG bevisning, visst hon är svag i beskrivningen av bilen, en periferi detalj. /.../

Varför tror du att tillvaratagna ”fimpen” inte analyserades av NFC. Fanns givetvis goda skäl för det. Och nej, så dyrt är det inte.
2015-12-23, 23:01
Medlem
valleros avatar
Har grunnat länge på detta om hundsökningarna. Vad som framgår i FUP är att en polishund sökte igenom bl.a. ladan under kvällen den 7/6.
Ifall detta var en kriminalsökhund framgår ej (troligen inte). Hunden sökte noga kring mopeden, utan att markera intresse. Oklart vad hunden letar efter.
Detsamma gäller ladan ink. mjölkrummet. Man undrar vad hunden trodde den sökte efter? Inte efter LH i alla fall. Om en tränad spårhund skulle ha fått kommando att spåra Lisa (det fanns ju tillgängligt många bra tillhörigheter i form av arbetskläder och innehållet i kassen på moppen att sniffa), skulle hunden knappast missa att markera en plats där LH bara timmarna innan mördats. Försöker inte svartmåla varken hund eller förare, men kanske sökkommandot till hunden inte var att specifikt söka efter Lisa? Eller var hunden bara dålig/hade en dålig förare?
Under natten rekvirerar LJ både spermahund och likhund. Jag vet inte när dessa anslöt, men uppenbarligen har även de missat i söken.
En spermahund borde ha markerat i ladan, men inte en likhund, då Lisa försvann från platsen direkt efter mordet. Senare så har hundsökning skett i Martorp (förmodligen med likhund), även nära där Lisas kropp var utan resultat vilket är besynnerligt.
Min tanke är just att spårhundar tränade efter det gamla kanske förlegade(?) sättet - inte ens tillämpats. Fick den första hunden sniffa på Lisas tillhörigheter och sedan kommandot att söka Lisa? Alltså inte söka efter lik eller sperma?
2015-12-23, 23:02
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Varför tror du att tillvaratagna ”fimpen” inte analyserades av NFC. Fanns givetvis goda skäl för det. Och nej, så dyrt är det inte.

Den analyserades inte eftersom den inte har bevisvärde, den kan ha hamnat där när som helst och av vem som helst, tyvärr är det så.
2015-12-23, 23:03
Medlem
rotesaus avatar
Citat:

Eftersom du påstår detta på viset du gör/för dig, har du alltså en alternativ helhet som fullständigt ska mosa FUP. Låt höra? Allt vitalt som du ser friar NB - Från början till slut.
2015-12-23, 23:05
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Tingsrättsdomar blir ofta fel, det tror jag vi alla kan vara överens om. Det är vanligt ju folk som sitter och dömer där. Ofta, i bästa fall, rättas felen till i hovrätten. Det kan gälla bevisvärdering och/eller påföljd, mer sällsynt kanske avseende skuldfrågan. Jag vet inte.

Men jag skulle vilja fråga lagvrängarna som håller till i tråden, hur det ser ut nu i den fortsatta processen. Kan parterna inkomma med olika bevis/vittnen etc. efter hand nu? Kan försvaret (eller åk.) låta göra nya undersökningar som tas med i förhandlingen?
Jag tänker att det skulle kräva nån slags prövning först, men t.ex. i överklagan nämnde IR att 2-3 nya vittnen kanske skulle begäras. Kan de begära annat också? I mina ögon vore det rimligt. Rätten bör väl inte vara så byråkratiskt låst vid detaljer.
Typexemplet är ju om någon plötsligt tittar fram och erkänner mordet, samt även kan stödja erkännandet. Då skulle väl inte målet mot NB kunna föras? Nå, jag undrar bara vad som gäller nu.
2015-12-23, 23:13
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Den analyserades inte eftersom den inte har bevisvärde, den kan ha hamnat där när som helst och av vem som helst, tyvärr är det så.

Mjaa .. Adriana såg när den röktes och av vem. Det va skälet till att fimpen hämtades upp. Så kanske inte helt utan bevisvärde.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in