2015-12-29, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jag skulle säga att det låter som, att det finns något mer att hämta. Om man vet vad man vill ha. Vad kan det va'?
Som jag skrev, så är det nog allt. Om man har ett forskningsintresse av att snöa in på hur samspelet kan se ut i detalj, så vore det ordningsföljden i händelseförloppet som kunde vara intressant. Det ser ju ut som att Hovrätten beviljat advokatens yrkande utan att inhämta åklagarens yttrande och att åklagarens reaktion kommit in efter detta. För att avgöra detta skulle man behöva ha tillgång till en förmodad dagbok och Hovrättens registratur. Jag tycker att detta är överkurs, verkligen. På Hovrättens hemsida har vi ju indirekt rättens beslut gällande advokatens kompletterande yttrande. Återstår rättens beslut om åklagarens begäran om preciserat bevistema från advokatens sida samt eventuell begäran om omförhör med forensikern Helena Eriksson. Åtminstone det senare torde han väl få beviljat. Vi får hålla ett öga på uppdateringar av Hovrättens målpresentation och förhandlingsplan.
2015-12-29, 18:47
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jag skulle säga att det låter som, att det finns något mer att hämta. Om man vet vad man vill ha. Vad kan det va'?
Jag har besvarat mejlet och bett om en förteckning av samtliga aktbilagor.
2015-12-29, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Ursprungligen postat av nopomil:

Det är inte möjligt att städa bort DNA i en bil.

Framförallt kan inte frånvaron av fynd av DNA utesluta möjligheten, att det inte avsatts några spår till att börja med (god emballering).
Han har ju hanterat kroppen. Tvättade han sig eller bytte handskar innan han satte sig i bilen? Så ja, det är mycket troligt anser jag att dom hittat något om han hanterat kroppen, framför allt då han själv avsatt så mycket på Lisas kläder. Dörrhantaget, sätet, solglasögonen, växelföraren etc. och det visste polisen därför sökte dom mycket noggrant

Frånvaron av fynd i bilen ger möjligheten till att den inte användes för att transportera kroppen.
2015-12-29, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Ursprungligen postat av nopomil:

Det är inte möjligt att städa bort DNA i en bil.

Framförallt kan inte frånvaron av fynd av DNA utesluta möjligheten, att det inte avsatts några spår till att börja med (god emballering).

Föremålen i bilen var som dom brukade. Det går inte att dammsuga bort DNA och bilen var inte ens städad.
Lisa har inte transporterats i bilen och inte ens Niklas&Lars-Göran påstår det fastän de låter fantasin flöda för övrigt. Lisa har transporterats på annat sätt. Ingen vet hur.
2015-12-29, 18:57
Medlem
Det är trevligt att advokaten IR tar med en DNA-expert till hovrätten. Bra jobbat eftersom klienten anser sig vara oskyldig och då måste DNA och blod förklaras.

Blodbild och att det måste vara färskt blod är trams från åklagarens expert då inga blodanalyser gjorts vad jag vet utan bara visuell bedömning av blodfläckar och att DNA testat. Jag har testat och ser ingen skillnad på nytt blod eller torkat uppblandat med vatten som droppats vad det gäller blodbild. Är det Lisas blod med NB:s DNA ovanpå som toppsats eller klippte dom ut tyget med fläcken och löste allt för analys? Den berömda sperman som ansågs fem dagar gammal men såg rutten ut är också testat och är torkat utan angrepp efter två veckor, som på väggarna i hörnrummet är det svårt att se vad det är för fläck. Men visst, det kan ju ha varit en speciell miljö i denna lampkupa.

Tio DNA-träffar på Lisas kläder från NB men inte ett spår från Lisa något annat ställe mer än snörbitar och två hårstrån som kan ha skurits av vid boden och lagts dit senare för att förvirra. Är hårstråna släppta, avdragna med rot eller just skurna, har någon brytt sig om att kontrollera? Konstigt att inte sökhunden upptäckte detta första dagen.

Örhängen, mobildelar och andra tillhörigheter dyker senare upp men är helt utan spår. NB är så noga att inte lämna spår i bil, Lisas tillhörigheter, hennes bara kropp, i och runt boden men visst tio DNA-spår på kläder är skit samma för denne man.

Hur kom Lisas DNA på tejprullens insida och hur kom IB:s DNA på trosorna. Här fungerar tydligen kontaminering eller indirekt överföring av DNA alldeles utmärkt. Det fungerar inte om en mördare använt NB:s handskar eller tagit i hans kläder som hängde där och som Lars senare slängde bort utan att polisen undersökt plaggen. Det fungerar heller inte om NB:s DNA eller blod ligger på golvet eller om mördaren använt repet som NB kan ha använt vid arbete i ladan. Det fungerar nog inte heller inne hos polisen om man blandar omkring kläderna från dom inblandade.

Det fanns kanske aldrig några spår. Mördaren (som kan vara NB) var alldeles för noggrann och polisen visste att dom aldrig skulle kunna få ihop bevis till en fällande dom. Välj en man som syns i området, har ett risigt alibi, är en trolig gärningsman och som ingen kommer att sakna och alla blir nöjda. Polisen blir nöjd och kan visa LGWP att dom minsann kan, Lisas föräldrar blir nöjda att någon straffas för brottet, Familjen Jönsson blir nöjda att få bort strålkastarna från skumraskaffärer, arendatorn och jaktledaren kan andas ut samt att Kafeét slipper vidare gransking och kan ånga på i nya goda tider. Det behövs bara en enda polis för att göra alla nöjda genom att ta hand om kläderna. Vem som lagt ut Lisas tillhörigheter blir en annan fråga om någon någonsin kommer att bry sig senare.

Motiv och mordplats saknas och är från åklagarens sida bara spekulationer tillsammans med transporten av kroppen där kläder kan ha kommit i oordning. Att en mentalt frisk människa som tidigare är ostraffad och som inte stört kvinnor tidigare (mer än sina fruar) som första brott begår detta grova ser jag fortfarande som osannoligt. Jagar han ens eller har någonsin dödat ett djur? Jag och många andra i tråden skulle passa bättre in som gärningsman. Jag ser brottet mer som ett i blint hat och raseri och är hon hängd i röret som ett straff eller vilseledning. Det finns ingen tid över för den sexuella fantasin åklagaren påstår ha ägt rum.

Dom få i världen som begott dessa brott har dom bara ägnat några minuter med offret? Har dom valt sina offer och själv bott i landsbygden där alla känner alla? Har det senare kommit fram bevis för deras sjuka fantasier i form av massor av bilder och filmer i deras hem? Har andra rädda kvinnor trätt fram med sina berättelser? I detta fall finns sex bilder av bundna kvinnor i NB:s dator av 1500 sexuella i webläsarens fickminne. Porrsurfar man så har alla sådana bilder i datorn.

Vanligtvis så litar jag på polisens arbete men inte denna gång. Det är för många underligheter i detta fall och poliser är vanliga människor som även dom begår fel och tom. brott.
2015-12-29, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Han har ju hanterat kroppen. Tvättade han sig eller bytte handskar innan han satte sig i bilen? Så ja, det är mycket troligt anser jag att dom hittat något om han hanterat kroppen, framför allt då han själv avsatt så mycket på Lisas kläder. Dörrhantaget, sätet, solglasögonen, växelföraren etc. och det visste polisen därför sökte dom mycket noggrant

Frånvaron av fynd i bilen ger möjligheten till att den inte användes för att transportera kroppen.
I och för sig, ja. Nu åberopas väl inte någon speciell form av transport i domen - den hör till massan av okänt men för den totala bevisningen ovidkommande stoff.
2015-12-29, 19:08
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Föremålen i bilen var som dom brukade. Det går inte att dammsuga bort DNA och bilen var inte ens städad.
Lisa har inte transporterats i bilen och inte ens Niklas&Lars-Göran påstår det fastän de låter fantasin flöda för övrigt. Lisa har transporterats på annat sätt. Ingen vet hur.
Jaså, du säger det.
Du har inte råkat reflektera ett enda litet ögonblick över varför bagageutrymmet i
baltmördarens biljävel var så påfallande välstädat och så TOMT på grejer?
Och varför grejer som vanligen hör hemma där bak plötsligen befann sig placerade
i bilens baksäte? Verktygslåda med mera. Fundera en stund på det om du inte gjort innan.

Berätta sen gärna vem du tror är mördaren istället för NB och varför det inte finns ett enda
ynka spår efter någon alternativ gärningsman.

10 in i helvete påtagliga DNA-träffar från denne satans Nero och ingenting av spår från
någon annan. Det skiter du helt i förstås eller?
Det är väl planterat kantänka.
Senast redigerad av Grandioso 2015-12-29 kl. 19:11.
2015-12-29, 19:08
Medlem
Niklas Lindström vidhåller genom hela förhöret fel tid ( eller så är det konstant felskrivet vilket i så fall är troligen är avsiktligt klantigt) om när Lisas mobil var avstängd - han säger 1859.
Det stämmer inte. Varför säger han fel? Det är ju 1959 som det med säkerhet går att säga att mobilen var avstängd.

Jag upprepar också om oklarheten med örhängena. Det är två i ett par och ett enstaka örhänge som hittades. På Lisa hittades två örhängen, en ring högre upp och den ena troligen av det enstaka örhänget.
Det var en militär som råkade (?) gå in i ladan och lyste med sin mobil och råkade (?) hitta örhängena.
Varför finns inga uppgifter om hur många hål Lisa hade i öronen? På inga bilder som finns på Lisa har hon mer än ett par pärlor. Hon kan ha en ring som inte syns men knappast flera pärlor.

Jag ville också veta var den främmande tejpen fanns. Det borde undersökas snarast. Jag tror den fanns längst in. Det tyder på en annan planering.

Någon som vet var boden finns förresten? Har den gått upp i rök?

Till sist. jag undrar om alla Lisas anhöriga är så förtjusta den artikeln som GT skrev. Det sättet att uttrycka sig verkar mer gotta ner sig än visa respekt mot Lisa.
Senast redigerad av nopomil 2015-12-29 kl. 19:13.
2015-12-29, 19:11
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Niklas Lindström vidhåller genom hela förhöret fel tid ( eller är konstant felskrivet vilket i så fall är troligen avsiktligt klantigt) om när Lisas mobile var avstängd- han säger 1859.
Det stämmer inte. Varför säger han fel? Det är ju 1959 som det med säkerhet går att säga att mobilen var avstängd.

Jag upprepar också om oklarheten med örhängena. Det är två i ett par och ett enstaka örhänge som hittades. P Lisa hittades två örhängen, en ring högre upp och den ena troligen av det enstaka örhänget.
Det var en militär som råkade (?) gå in i ladan och lyste med sin mobil och råkade (?) hitta örhängena.
Varför finns inga uppgifter om hur många hål Lisa hade i öronen? På inga bilder som finns på Lisa har hon mer än ett par pärlor. Hon ha en ring som inte syns men knappast flera pärlor.

Jag ville också veta var det främmande tejpen fanns. Det borde undersökas snarast.

Någon som vet var boden finns förresten? Har den gått upp i rök?
Hon hade fem hål.
2015-12-29, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Hon hade fem hål.

Hur vet du det?
2015-12-29, 19:16
Medlem
katws avatar
Citat:

Till sist. jag undrar om alla Lisas anhöriga är så förtjusta den artikeln som GT skrev. Det sättet att uttrycka sig verkar mer gotta ner sig än visa respekt mot Lisa.

Tycker du Expressen/GT:s övriga artiklar i ämnet övergående visat någon överdriven respekt? Expressen är en skvallertidning, mer än något annat.
2015-12-29, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jaså, du säger det.
Du har inte råkat reflektera ett enda litet ögonblick över varför bagageutrymmet i
baltmördarens biljävel var så påfallande välstädat och så TOMT på grejer?
Och varför grejer som vanligen hör hemma där bak plötsligen befann sig placerade
i bilens baksäte? Verktygslåda med mera. Fundera en stund på det om du inte gjort innan.

Berätta sen gärna vem du tror är mördaren istället för NB och varför det inte finns ett enda
ynka spår efter någon alternativ gärningsman.

10 in i helvete påtagliga DNA-träffar från denne satans Nero och ingenting av spår från
någon annan. Det skiter du helt i förstås eller?
Det är väl planterat kantänka.

Förrutom att begå tjänstfel med föregående av rättslig prövning och genom att ljuga säger Niklas Lindström följande.

sid 1588
Hm, vi, vi har hållt ungefär 380 förhör för att kunna eh, få fram om det finns någon
alternativ gärningsman. Kontrollerat folk var dom bor, vart dom har varit någonstans,
om dom har alibi, detta trots att vi har haft DNA träffar på dig.

Det låter inte ett dugg objektivt. DNA träffarna råkade hittas två månader efter att mgm gripits.
Det fanns inte något sådant från början. De har inte undersökt allas alibi. Det finns ca 6 personer från Arnes middag som, liksom boden, har gått upp i rök.

Ingen mobilspårning har gjorts. Vittnen har inga ifrågasatts utan godtagits t o m när de har sett bilder på de gripna i media. Det brukar diskvalificera vittnen.
Senast redigerad av nopomil 2015-12-29 kl. 19:25.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in