2016-01-02, 17:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jo men vittnena Thomas o Annika, Lars o Malin gör ju sina iakttagelser på nästan samma ställe, med ca 30 minuters mellanrum. Det är inte utefter fyndvägen. De alternativ i FUP som visas ger inte att NB kommer ut vid Lars o Malin utan att ha passerat sin bostad. Han kan ha, som develi menar, kommit ut vid Lars o Malin, men har då svängt vänster på fyndvägen men måste då sen passera sin bostad?

Dina sagor håller inte.

Lars o Malin är vid Martorpfallet på picknik, och när don ska åka ser dom NB komma ut ifrån grusväg så det dammar om det. kl: c:a 19.00

Thomas o Annika bor nästan granne med NB och det var då dom såg honom kl: c:a 19.30.

Nu svarar jag inte på fler dumma frågor ifrån dig, sätt dig och läs FUP och lyssna igenom ljudfiler,
men det orkar du väll inte ????
2016-01-02, 17:55
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Lyssna en gång till på Helena A. Det går bra att flytta fuktat blod. Jg tittar på både åklagarens och försvarets perspektiv utan att låsa mig vid trådmajoritetens åsikter.

Om NB:s fuktade blod har flyttats till en eller flera för honom komprometterande platser, vad spelar det för roll, förändrar det något i sak?

Hur förklarar du att IB:s DNA återfanns på offrets trosa?

Jag tycker att förklaringen som handlar om att NB överförde sin frus DNA till offrets trosa är den enklaste och rimligaste. Då är också den rimligaste förklaringen till NB:s blod och DNA att han faktiskt har avsatt det på egen hand, direktkontakt med de besudlade platserna.

NB kan ha burit IB:s DNA till offrets trosa via sina kläder, sitt könsorgan eller via den kniv som hittades i bilen och som kan ha använts vid mordet. Vad jag har förstått så var det IB som tog hand om matlagningen men även disken därefter, hennes DNA kan ha funnits på kniven men mest troligast fanns hennes DNA på NB:s otvättade kuk.
2016-01-02, 17:55
Medlem
Citat:
Jag har också undrat varför man inte gör en rekonstruktion. Det är kanske inte försent för försvaret att kräva att det görs?

Jag hänvisar till en bilaga till FUP som var hemligstämplad i TR men släppt i HR.
http://www.homokozo.se/lh/hr/hemligt.pdf
Se punkt 17, "Halsen".

Du verkar ha koll på innehållet i punkt 17, vill du möjligen förklara vad skänklar är för något? Jag tänkte spontant skänklar som används vid hästridning men det känns ju högst orimligt att det skulle vara 5 st. sådana i Lisas ansikte. Försökt googla mig till svaret utan framgång så jag hoppas på bättre lycka här!
2016-01-02, 18:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Du svarar fortfarande inte på frågorna.

1. Tejpen som kom från annan rulle behöver en opartisk undersökning. Var satt den? Vilken rulle kommer den från? Att enbart säga att den inte hittats hittat försvagar åklagaren teori och lyfter fram att den kan vara en annan gm som planerar sina handlingar.
2. När och varför lämnades ut. Varför står det inget om det? Att polisen är opartisk är viktigt även i detta förfarande.
3. Boden svarar du inte om. Varför nämns den inte i fupen och i domen?
Ny fråga 4. Har du tillgång till sekretessat material?
Om rullen inte återfinns så vet väl för fan ingen vart den kom ifrån.
Det försvagar inte ett dugg mer än i dina ytterst märkliga tankebanor möjligen..
Ja, jag har tillgång partiellt likt alla andra - jag skrev den ligger i tråden.
Jag svarade men du begriper tydligen ingenting. Det står om beslag i innehållsförteckningen.
Det betyder: allt inte är medtaget i FUP pga av begränsning eftersom-sidnumreringen-visar-detta.
2016-01-02, 18:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Lyssna en gång till på Helena A. Det går bra att flytta fuktat blod. Jg tittar på både åklagarens och försvarets perspektiv utan att låsa mig vid trådmajoritetens åsikter.
... Har nån ens tvivlat på denna basic slutsats?
Lägg ribban där diskussionen bör befinna sig.
2016-01-02, 18:10
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HYDRA2016
Dina sagor håller inte.

Lars o Malin är vid Martorpfallet på picknik, och när don ska åka ser dom NB komma ut ifrån grusväg så det dammar om det. kl: c:a 19.00

Thomas o Annika bor nästan granne med NB och det var då dom såg honom kl: c:a 19.30.

Nu svarar jag inte på fler dumma frågor ifrån dig, sätt dig och läs FUP och lyssna igenom ljudfiler,
men det orkar du väll inte ????

Jo de ser honom. Det är i stort sett på samma ställe. Lars o Malin ser när NB åker till Martorp, Thomas o Annika ser NB på väg hem efter Martorp. Från L o Ms position in på grusvägen vid Skogen där T o As position är det några 100-tal meter. Det är till NBs bostad.
Det är inte fyndvägen så som du skriver.

Alltså det är du som skriver att NB åker en väg för att slippa åka vid sitt hus. Sen hänvisar du till vittnen som ser hon utefter den vägen som går just utanför sitt eget hus.

Vet du ens var Martorpfallen ligger?

Jävla korkade pajas. Du behöver läsa FUP! Idiot
Senast redigerad av PeoFallmo 2016-01-02 kl. 18:34.
2016-01-02, 18:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
I FUP aktbilaga 89 finns uppskattningsvis 75 sidor som avhandlar obduktionen och fynd vid denna samt undersökningen av fyndplatsen inklusive kroppen på platsen.

På sid 44, i Protokoll över platsundersökning – kroppen av den 2015-10-01 står det bl a:
Rättsläkare Lena Ström kom till platsen på morgonen den 13 juni 2015 kl. 04.40…
L*H*:s kropp transporterades från platsen …den 13 juni kl. 06.35
.

På sid 26 står det i rapporten över den utvidgade rättsmedicinska obduktionen av den 2015-08-20 bl a:
Undersökningsfynden uppvisades för överläkare Lena Ström Leerech

På sid 41 har överläkare Lena Ström Leerech den 2015-08-20 vidimerat rapporten Rättsintyg/yttrande Fullständigt obduktionsprotokoll.
Exakt. Tack för sammanställningen. Lägger till detta som det återberättades i TR via vittne:
Citat:
Byssjan
Protokoll Sekretssbehandlat tekniskt protokoll...............................................845
2016-01-02, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Om rullen inte återfinns så vet väl för fan ingen vart den kom ifrån.
Det försvagar inte ett dugg mer än i dina ytterst märkliga tankebanor möjligen..
Ja, jag har tillgång partiellt likt alla andra - jag skrev den ligger i tråden.
Jag svarade men du begriper tydligen ingenting. Det står om beslag i innehållsförteckningen.
Det betyder: allt inte är medtaget i FUP pga av begränsning eftersom-sidnumreringen-visar-detta.

Ja du undviker de känsliga svaren mr develi.
Boden var det, varför nämns inte den i domen - eller i fupen? Man kan ju befara att tom händelseförloppet i Boden inte stämmer. (Särskilt med tanke på att den liktränade militären Björn Sahl inte kände liklukt tidigare samma dag medans krimanen gjorde det.) Varför detta mörkande?

Tejpen är alltså inte utredd. Det är inte särskilt långsökt att den främmande tejpen finns längst in och att någon därefter har hämtat tejprullen i ladan och bestämt sig för att avsätta Lisa DNA mitt i rullen. Det är inte alls troligt att det hamnat där annars. Det fanns heller ingen DNA från NB från tejpen.
2016-01-02, 18:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Ja du undviker de känsliga svaren mr develi.
Boden var det, varför nämns inte den i domen - eller i fupen? Man kan ju befara att tom händelseförloppet i Boden inte stämmer. (Särskilt med tanke på att den liktränade militären Björn Sahl inte kände liklukt tidigare samma dag medans krimanen gjorde det.) Varför detta mörkande?

Tejpen är alltså inte utredd. Det är inte särskilt långsökt att den främmande tejpen finns längst in och att någon därefter har hämtat tejprullen i ladan och bestämt sig för att avsätta Lisa DNA mitt i rullen. Det är inte alls troligt att det hamnat där annars. Det fanns heller ingen DNA från NB från tejpen.
.. Omg...
För att teknikern säger att hon kände en svag doft som endast en tränad snok kan känna igen dvs som kriminaltekniker efter 10 år. Hon gick inte ens rätt utan trodde det kanske kom från soffan i rummet bredvid. Hon går således bort från den döda fast hon står framför.
BESLAG
Citat:
Martorp
Beslagsprotokoll avseende Bilevicius, Nerijus, 2015-5000-BG59896......................1879
Beslagsprotokoll, 2015-5000-BG59901........................................... ..................1880
Beslagsprotokoll, 2015-5000-BG60422........................................... ..................1883
Beslagsprotokoll, 2015-5000-BG62486........................................... ..................1885

Edit: Jag är inte en Mr. Jag är en hon.
Senast redigerad av develi 2016-01-02 kl. 18:27.
2016-01-02, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyepiece
Du verkar ha koll på innehållet i punkt 17, vill du möjligen förklara vad skänklar är för något? Jag tänkte spontant skänklar som används vid hästridning men det känns ju högst orimligt att det skulle vara 5 st. sådana i Lisas ansikte. Försökt googla mig till svaret utan framgång så jag hoppas på bättre lycka här!
Texten är skriven av en obducent, inte av en kriminaltekniker, definitivt inte av en knopexpert och säkert inte av en språkexpert heller. Skänkel betecknar (del av) ben i en eller annan form. Ersätt med part, ända, stump, tamp – beroende på placeringen och positionen i arrangemanget. Det går inte att ur texten härleda det exakta arrangemanget. Det står dock:
Undersökningen av snaran är ytterst översiktlig och starkt begränsad för att inte förstöra eventuella spår på snaran och snaran i sin helhet har tillvaratagits för fortsatta kriminaltekniska undersökningar.

Antingen försökte man sedan göra en rekonstruktion och analys av snöranordningen och gick bet eller bedömdes den exakta kännedomen om denna onödig för målet. Jag kan inte säga mera än att jag skulle varit intresserad av att se ett resultat.
2016-01-02, 18:32
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyepiece
Det är mycket som är luddigt värre i denna utredning. Jag har själv ställt mig frågande till formuleringen.
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
Min gissning är att man syftar på fria ändar av snöret.
2016-01-02, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Texten är skriven av en obducent, inte av en kriminaltekniker, definitivt inte av en knopexpert och säkert inte av en språkexpert heller. Skänkel betecknar (del av) ben i en eller annan form. Ersätt med part, ända, stump, tamp – beroende på placeringen och positionen i arrangemanget. Det går inte att ur texten härleda det exakta arrangemanget. Det står dock:
Undersökningen av snaran är ytterst översiktlig och starkt begränsad för att inte förstöra eventuella spår på snaran och snaran i sin helhet har tillvaratagits för fortsatta kriminaltekniska undersökningar.

Antingen försökte man sedan göra en rekonstruktion och analys av snöranordningen och gick bet eller bedömdes den exakta kännedomen om denna onödig för målet. Jag kan inte säga mera än att jag skulle varit intresserad av att se ett resultat.

Nej, exakt, det går inte att härleda arrangemanget ur texten... Jag har svårt att föreställa mig det som beskrivs. Även i p. 18 står om skänklarna, hur snöfåran delar upp sig i två skänklar i en skarp vinkel etc. Hmm...

Ja, ska man lyssna på Jan Olsson så verkar det ju inte som att någon rekonstruktion och analys av snöranordningen gjorts öht, eftersom FUP ej tar upp eventuellt damm och smuts på snöret/snaran m.m. Så kanske bedömdes det som onödigt för målet som du säger. Med tanke på att utredningen är så pass detaljerad och noggrant genomförd så skulle det inte skadat med en rekonstruktion, kan tyckas.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in