2016-01-12, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Jag tycker han ser plufsig ut jämfört med de bilder som togs när han togs in i sommras när man tittar på ansiktet och benen. Håret är väldigt mörkt på just den här bilden. Men som någon långt tillbaka i tiden skrev i tråden så förundras jag också lite hur han förändras rent utseendemässigt under åren.

Jodå, som andra har han gått upp bra många kilo under häktningstiden. Och som du säger kilona förändrar hans utseende rejält, tycker jag mig se.

Konstruktionen i huvudet är dock oförändrad.
2016-01-12, 13:20
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Planteringsscenarion utan verklighetsförankring och förvanskning av fakta, det är vad man kan kalla konspirationsteorier.
Vi har en pågående rättsprocess där åklagarens gärningsbeskrivning ska ställas mot att den åtalade nekar till all inblandning i Lisas försvinnande och död. Det är den veklighet som domstolen måste ta ställning till.
Vad är det för fakta som jag har förvanskat? Hur ser ditt fakta ut och på vilket sätt har jag förvanskat det? Kan försvar någonsin kunna anses som konspiration? Har du inga svar på dessa frågor är ditt inlägg bara svammel och tomt prat.
Citat:
Oförmåga att ta till sig logisk argumentation och fakta. Att inte se sammanhanget som det ser ut i verkligheten utan istället rikta in sig på obetydliga detaljer och säga det är ett bevis för en konspiration. Faktaresistens.
Logisk argumentation kring vilka fakta? Ja ja, 10 DNA träffar är fakta, men var finns argumentationen om hur spåren kom dit? NB vidhåller ju att han inte har rört Lisa. Han ljuger säger du då, men vad har du för bevis på att han ljuger?
Hänvisning till DNA träffarna blir bara ett cirkelresonemang. Både mytomani och sexualsadism är psykiska sjukdomstillstånd som ska diagnosieras av sakkunniga.

Citat:
I syfte att få Nerijus att framstå som oskyldig. Förstår inte själva grejen?
Det handlar ju inte om ett normalt kritiskt tänkande eller att man värnar om rättssäkerheten, är snarare tvärtom.
Tröttsamt.
Det är inte jag utan Nerijus själv som framställer sig som oskyldig. Det är bara han själv som kan veta om han är det om han är det. Vi andra måste väga för och emot i logiska resonemang utifrån kända fakta. Det handlar om rättssäkerheten i hög grad.
2016-01-12, 13:47
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
NB hade skador på underarm när han häktades. I hans jobb är det lätt att skada sig.
Jag har lyssnat och tittat på video, han ser inte ut som psykopat och lögnare. Han ljuger inte om ALLT, (lyssna på vittnen), men det var andra personer som sa en del osanning lindat i en del sanning.
Varför skulle någon vara intressant att sätta dit honom? - För att slippa ta ansvar för Lisas mord.
Tänk efter lite !

Skadan fick han troligen när han mördade Lisa.
Jag är Hantverkare sedan många år, och det är inte ofta man skadar sig bara en myt alltså.
Jag har följt fallet sedan dag ett, läst, sett och lyssnat på allt, NB är en notorisk lögnare och psykopat.
Han ljuger till och med om sådant som han inte har något att tjäna på.
Det sista du skriver är inte ens värt att kommentera, bara löjligt.
2016-01-12, 14:09
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Det är inte jag utan Nerijus själv som framställer sig som oskyldig. Det är bara han själv som kan veta om han är det om han är det. Vi andra måste väga för och emot i logiska resonemang utifrån kända fakta. Det handlar om rättssäkerheten i hög grad.
Men du är ju inte logisk alls, som utesluter faktumet att han bett familjen om alibi och att det mycket väl kan ha varit han som kontaktade Adriana.
Sen har vi våldsporr i datorn, strategiskt tvättande av kläder, masturberandet vid fönstret med uppsikt över kafét där Lisa och andra tjejer gick omkring.
I det sammanhanget kan man glömma planteringssnacket.

Det blir ju bara fånigt när en sån som du ska snacka om "logik"...
2016-01-12, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Skadan fick han troligen när han mördade Lisa.
Jag är Hantverkare sedan många år, och det är inte ofta man skadar sig bara en myt alltså.
Jag har följt fallet sedan dag ett, läst, sett och lyssnat på allt, NB är en notorisk lögnare och psykopat.
Han ljuger till och med om sådant som han inte har något att tjäna på.
Det sista du skriver är inte ens värt att kommentera, bara löjligt.

Ja det verkar högst troligt att skadorna uppkommit när han mördade Lisa. Han har varit i närstrid, dragit, släpat, lyft, använt våld för att trycka in henne i skåpet senare, så det är högst logiskt att skadorna uppkommit i samband med detta.

Man kan se de videofilmade förhören med N, och på frågor från förhörsledaren gungar han med kroppen och blinkar ofta när frågorna ställs. Sitter tyst i flera minuter. Han ger ett sjukt intryck. Borde man inte göra någon form av sinnesundersökning på honom tänker jag.

http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/105315
Senast redigerad av birkaboo 2016-01-12 kl. 14:39.
2016-01-12, 14:25
Medlem
Rönnbäck kan komma kalla fler vittnen

http://sla.se/skovde/2016/01/12/ronn...a-fler-vittnen

Jaha. Hittills har dom ju inte tillfört så mycket substans.

Hur länge får man plocka in nya vittnen under pågående förhandling egentligen?
2016-01-12, 14:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Skulle hon ha lämnat nyckeln i låset om hon följde med någon som hon inte kände, menar du?
Citat:
Jo, att hon aldrig skulle ha följt med någon okänd, och om du tror att det var så lätt att lura Lisa in i ladan underskattar du henne betydligt.
Citat:
Den åsikten delar du inte med Lisas pappa. Hon hade aldrig lämnat nyckeln.
Hej och hå vad man kan förvränga fakta för att få de egna idéerna att falla på plats.

Flera alternativteoretiker inkl IR påstår att hon gått frivilligt till ladan och fantasin är det inget fel på: Lisa, 17 år, leker i ladan, med upptäckarglädje letar hon snören till en midsommarkrans, hon har letat toalett och eluttag innan FUP och du har betonat att det inte ens var mord, att hon frivilligt gick dit:

" Den enklaste förklaringen av alla; hon gick självmant. Varför hon gjorde det, och vad jag har för stöd för påståendet får vi diskutera i den alternativa tråden."

Du hänvisar till pappan men hans "om" hoppar du över för att dina idiotiska förslag ska fungera:
SH: "Hon skulle aldrig gå fram till en okänd människa om inte han vore i nöd eller blev tvingad och det är jag helt säker på."

Att nycklarna satt i, att påsen finns kvar, att hon inte frivilligt går till personer pga sin blyghet betyder enligt pappan att det endast finns två varianter:
Överfallen eller att NB vore i nöd (" Om inte han vore i nöd")

.... och alla vet att han varken var sjuk eller i nöd. Slutsatsen blir då LURAD.
LURAD till ladan.

# Om nån ska hjälpa en människa i nöd lämnar man saker vind för våg och springer dit.

Mer omständigt behöver det inte vara, det är rimligt och det sammanfaller med ÅK gärningsbeskrivning ihop med Lisas personlighet.
Det finns sen andra varianter, kanske ett visst igenkännande och/eller:
" Äsch, det går ju fort, jag springer snabbt dit och visar honom."

"Min första tanke då jag kom springande var att det här är en av Arnes anställda, han verkade vilja nånting, jag höll ju på och sprang, jag var inte jättesugen på att stanna men då tänkte jag att det är klart att jag ska hjälpa honom." Adriana i TR via ljudfil.

Jag tänker även åberopa statistik som du älskar (dock väldigt selektivt har jag märkt) och vid stora undersökningar av galningar (förstagångs såväl som serie) är den vanligaste formen att lura offret (con/ruse attack).

Pappan som känner Lisa dvs hans åsikt, åklagarens gärningsbeskrivning och vetenskaplig grund sammanfaller. Vad har du att kontra med? Expressen från 2006?
2016-01-12, 14:32
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jo, att hon aldrig skulle ha följt med någon okänd, och om du tror att det var så lätt att lura Lisa in i ladan underskattar du henne betydligt.

Lisa var en hjälpsam person, det vet vi redan. Så beskriver hennes vänner och anhöriga Lisa, att hon var social, trevlig, och hjälpsam. Vill du att vi ska tro mer på dig än på dom. Hjälpsam och lättlurad är inte samma sak, tyvärr så var Lisa för snäll och hjälpsam mot den här hantverkaren.
2016-01-12, 14:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Lisa var en hjälpsam person, det vet vi redan. Så beskriver hennes vänner och anhöriga Lisa, att hon var social, trevlig, och hjälpsam. Vill du att vi ska tro mer på dig än på dom. Hjälpsam och lättlurad är inte samma sak, tyvärr så var Lisa för snäll och hjälpsam mot den här hantverkaren.
Hon var snäll, social, trevlig, arbetade i ett serviceyrke. Hon var 17 år och hade kanske inte den erfarenhet som kommer med tiden att läsa av personer och situationer, men jag tror att hon inte ens hann. Han slog till betydligt mer aggressivt och målmedvetet än dagen innan:

Lisa kan mycket väl ha reagerat men hann inte undan - hon stod för nära och det var försent.
2016-01-12, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Rönnbäck kan komma kalla fler vittnen

http://sla.se/skovde/2016/01/12/ronn...a-fler-vittnen

Jaha. Hittills har dom ju inte tillfört så mycket substans.

Hur länge får man plocka in nya vittnen under pågående förhandling egentligen?

Ja det kan man undra. Såg i länken du postade att N deltagit men även medverkat i dagens vallning ute i Blomberg. Det verkade ha gått bra både på mordplatsen och på platsen hon senare hittades. Men han gick inte ur bilen när dom kom till hans tidigare bostad. " då var han för ledsen " Tänker att den här ynkrygg till spillra endast visar känslor när det berör honom själv. Inför Lisas öde är han helt likgiltig.
2016-01-12, 14:57
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hon var snäll, social, trevlig, arbetade i ett serviceyrke. Hon var 17 år och hade kanske inte den erfarenhet som kommer med tiden att läsa av personer och situationer, men jag tror att hon inte ens hann. Han slog till betydligt mer aggressivt och målmedvetet än dagen innan:

Lisa kan mycket väl ha reagerat men hann inte undan - hon stod för nära och det var försent.

Enligt Xeniaonatopps beskrivning av Lisa, så låter det som att vi talar om någon som är betydligt äldre än 17år. Men det är för att det ska passa in i scenariot som xenia har byggt upp. Tyvärr så har du rätt i att när man är 17år, så har man inte tillräckligt med livserfarenhet. Även om Lisa skulle haft ett strikt förhållande till främlingar för att hennes föräldrar lärt henne att vara uppmärksam. Så betyder det tyvärr ingenting, då hon bara var 17 år - Med minst sagt begränsad livserfarenhet, man lär sig utveckla kunskapen om faror genom misstag och genom åren - Men i slutändan så beror allt på pass hur övertygande personen i fråga är. Varför skulle Lisa ha svårt att tycka synd om en "skadad" Nerijus som ber om hjälp, det är ju redan folk i tråden som tycker synd om Nerijus. (Xeniaonatopp, nopomil)

edit - Lägger till Sundharma på den listan också, som precis beskrev Nerijus som empatisk. Hur svårt vore det inte då för Lisa att se Nerijus som en potentiell mördare.
Senast redigerad av henkess 2016-01-12 kl. 15:01.
2016-01-12, 14:57
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
"Han är inte uppfostrad så" sa mamman om NB.
Ibland avviker man från vad man blivit lärd.
Nej, vem kan tänkas uppfostra någon till att bli en sexualsadistisk lustmördare?
Ganska poänglös kommentar av lilla mamsingen därhemma i byn.

Hon liksom flera med henne verkar ha långt kvar till den punkten då man är i läge att ge upp
alla krampfyllda ansträngningar att hålla just den här ondskan från just den här personen
ifrån sig. Förnekelse in absurdum leder sällan till något bra. Mer rekommendabelt, även
för mammor och pappor till överbevisade mördare av skilda slag, är att ta tag i traumat
direkt och bearbeta efter förmåga. I förtvivlan försöka driva sanningen på flykten är som
att kasta iväg en bumerang.
Senast redigerad av Grandioso 2016-01-12 kl. 15:10.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in