2016-01-13, 19:19
Medlem
TheMiracles avatar
En mycket intressant artikel om opålitligheten med DNA-bevis som alla som är aktiva på den här tråden borde läsa om de inte redan har gjort det:

http://www.nature.com/news/forensic-...llible-1.18654
2016-01-13, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag tycker inte att IR har något att skämmas för, hon är anställd som försvarare, man måste se hennes agerande ur hennes synvinkel. Vi som tror på NB:s skuld tycker givetvis att IR är ute på hal is.

Vi vet inte hur IR tänker, hon har en taktik, sannolikt lyckas hon inte, men hon har all rätt i Sverige att lägga upp försvaret precis hur hon vill även om vi tycker att det verkar konstigt. Det är ett livstidsstraff som står på spel, givetvis ska hon göra allt för sin klient som står i hennes makt.

Tänk om det var du som satt på NB:s stol, vart skulle du dra gränsen för din försvarare, när är det nog?

Om jag satt på NBs stol - den tanken kan jag inte ens föreställa mig - men anta att det var för ett annat brott
Då hade min advokat (=Rönnbäck?) sagt till mig (=i Tingsrätten) "det är kört - dom vet allt utom några detaljer
Berätta hur det gick till för allas och för din egen skull och kanske kan straffet bli tidsbestämt
2016-01-13, 19:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
En mycket intressant artikel om opålitligheten med DNA-bevis som alla som är aktiva på den här tråden borde läsa om de inte redan har gjort det:

http://www.nature.com/news/forensic-...llible-1.18654

Har du en länk till en liknande artikel om blod också? Man hittade nämligen blod på offrets kläder.
2016-01-13, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Hudavskrapningsskador på underarmar.

Tack!
Alltså inga sår...
Hur kan hans blod ha kommit på LH tillhörigheter då.
Kanske näsblod??????
2016-01-13, 19:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
[/b]

Om jag satt på NBs stol - den tanken kan jag inte ens föreställa mig - men anta att det var för ett annat brott
Då hade min advokat (=Rönnbäck?) sagt till mig (=i Tingsrätten) "det är kört - dom vet allt utom några detaljer
Berätta hur det gick till för allas och för din egen skull och kanske kan straffet bli tidsbestämt

Men IR och NB är ju inte du, varför hånar du dem för att de inte tänker som du, är du en bättre människa än IR, varför är du det?

Jag tror att om du hade hamnat i en kontext här i världen där du var helt ensam om att tycka som du gör så hade du brakat ihop som varelse, du är en kappvändare som springer med flocken tror jag, din argumentation tyder på det.
2016-01-13, 19:28
Medlem
develis avatar
Johansson kommenterar frågor om IRs kritik om förhören samt att hon påstår de tagit ställning för tidigt:

Det är inte att vi tagit ställning i skuldfrågan - det är mer konsumentupplysning vad det är vi egentligen har för fakta som vi har lagt fram för honom och det bör ju en misstänkt ha reda på.

Avskrift videointervju.
https://skovdenyheter.solidtango.com...nas-forsta-dag
2016-01-13, 19:30
Medlem
Citat:
Men IR och NB är ju inte du, varför hånar du dem för att de inte tänker som du, är du en bättre människa än IR, varför är du det?

Jag tror att om du hade hamnat i en kontext här i världen där du var helt ensam om att tycka som du gör så hade du brakat ihop som varelse, du är en kappvändare som springer med flocken tror jag, din argumentation tyder på det.

Du ställde en hypotetisk fråga till mig - och jag svarade
2016-01-13, 19:32
Medlem
Citat:

Hon kunde ju sagt att Lisa varit i ladan och tittat. Inte att hon lekt. En kränkning av offret som jag hoppas hon får sota för.
2016-01-13, 19:38
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carro22
Är det någon som vet om NB hade sår någonstans på kroppen under undersökningen??

Du kan hitta svaren i NBs kroppsbesiktning utfört den 13 Juni, 2015:

FUP (Del 9) sidan 1722

http://www.homokozo.se/lh-fup.php
Link till FUP
2016-01-13, 19:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Du ställde en hypotetisk fråga till mig - och jag svarade

Japp, och den hypotetiska frågan grundar sig på det här spefulla inlägget som du gjorde.

Citat:
Jag tycker att Rönnbäck ska skämmas

Men på ett sätt är det bra att hon visar färg och går på med sina hemliga vittnen och lekstuga i ladan

För nu börjar även detta likna som det ser ut i verkligheten - i brottmål där kvinnor och barn blivit utsatta för våld och den misstänkte förövaren med advokat presenterar den ena historien värre än den andra...
Jag trodde inte att hon skulle våga detta förnedrande spel när så många följer detta

Rönnbäck lovade i ett tidigt skede att hon skulle lämna "Lisa som person" ifred - dvs hon skulle inte rota runt i flickans privata och personliga sfär

Då kommer hon istället med "hemliga vittnen" och att Lisa lekte i ladan?

Hemskt

Jag tar dig på orden, du menar verkligen vad du säger och jag vidhåller att du förmodligen inte vågar stå för en avvikande uppfattning, du sitter här och harplar ur dig kritik mot IR och gör dig lustig på hennes bekostnad bara för att andra gör det, det är jag övertygad om.

Har du egentligen tänkt igenom hur det kan vara när man försvarar en åtalad människa, vad är försvararens roll, vilka hänsyn har försvararen att ta? När IR knallar in i nästa förhandlingsrum i ett annat mål så kan hon köra en helt annan taktik. Du angriper hennes person, varför förstår jag inte.
2016-01-13, 19:40
Medlem
Citat:
Har du en länk till en liknande artikel om blod också? Man hittade nämligen blod på offrets kläder.
Man hittade NB:s DNA i en blodfläck.
Vems blod var det? Är själva blodet analyserat så att man med 100% säkerhet kan säga att det är NB:s och inte någon annans, tex Lisas? Kan man helt utesluta att det inte kommit dit på annat sätt? NB:s DNA fanns ju lite här och var i olika former där på hans arbetsplats och "mysrum" (hörnrummet vad man nu ska kalla det). Lite överallt på Lisas kläder också men där det är extra intressant som på snöret runt halsen, tejpen runt huvudet och på Lisas bara kropp inget!

Här är bristen anser jag i bevisningen då DNA är det enda som finns. Det finns inget annat stark bevis som Lisas DNA i en bil, NB:s DNA i boden, NB:s fingeravtryck, fibrer på misstänkta ställen, ett vettigt motiv eller ett ögonvittne som med största sannolikhet sett NB med Lisa eller i hennes närhet.

Enbart DNA från en misstänks arbetsplats duger för en del, inte för mig.
2016-01-13, 19:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goonsteady
@develi
Jag har ingen aning hur Inger Rönnbäck tänker här, precis som i så många andra fall.
Med förvanskas så menar jag att Inger Rönnbäck avser att Lisa lekt i ladan när hennes mamma jobbade på cafet inte när Lisa själv arbetade där. Det förvanskas här när ett flertal i tråden tror att Lisa lekte i ladan när hon arbetad på caféet.
Självklart så är det horribelt att Inger Rönnbäck överhuvudtaget gör ett sådant uttalande.
Ok då förstår jag.
Men det förändras endast till att Lisa, 16 år, har lekt i ladan.

Med tanke på att det är långsökt och verkligen inte förklarar hennes hårstrå två meter upp på väggen eller hårstrån på samma sorts snören hon strypts med och har runt halsen - så har resultatet endast lett till att det är fullständig brist på respekt för både offret och hennes föräldrar.

Smaklöst, taktlöst förringande av offrets lidande - en kommentar bortom rim och reson.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in