2016-01-15, 23:32
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Källa på det, tack!

Rådde yppandeförbud?

Hade åk semester?

Hände något av vikt i utredningen i slutet av juni, juli eller början av augusti?

Du kan ju själv försöka dra dina slutsatser av svaret på dessa tre simpla frågor.

Källor till detta är lätt att hitta om du letar i tråden och på Internet. Jag skulle tom vilja kalla det allmän kännedom och fakta som de flesta redan vet.
2016-01-15, 23:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slangballe32
Kan någon vara vänlig och förklara följande för mig.
Varför är I**na B DNA i BO trosor är ett bevis mot Nb när inte Nb's dna finns där? För om Nb överför Dna så borde han naturligtvis avsätta dna där själv? Citat ur Fup
För att AB och IB var hemma=alibi och eftersom han är hennes man lär han vara den som fört över.
Annars krävs ett triangelmord och det lär vara långsökt.
Sen finns inte en enda okänd träff med DNA = finns ingen annan persons DNA och med NBs 10 på kläder etc gör ett par skor varken till eller ifrån.
High Score.

Ja, om man inbillar sig att hans DNA far runt som fjäll som IR försöker framställa kärn-DNA så..
Nej, skämt å sido - hans DNA behöver inte ha överförts sekundärt samtidigt. Han kan ha haft det på ett plagg, nåt i bilen och är överfört i hanteringen (likaväl efteråt)
Senast redigerad av develi 2016-01-15 kl. 23:35.
2016-01-15, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Kan det mobilnr i fråga 0761-400653 varit Lisa's pappas? i så fall stämmer det.
Fast om det var SH:s nummer så borde väl posten kl 18:26 stått som inkommande, eftersom det var då fickringningen skedde?
2016-01-15, 23:33
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men det är ju tingsrätten som uttrycker sig så, det är domslutet, vi måste väl ändå utgå ifrån vad domstolen säger, inte vad den eventuellt menar?

Aha, ok, det var domstolen. Men det spelar ingen roll, jag tolkar det fortfarande som två separata uttalanden. Jurister kan också vara styltiga i sina formuleringar, man har här staplat två faktum på varandra

Citat:
Vad händer om man tar en blodig tröja och blöter ned den i en ho med vatten, löser blodet upp sig, vart tar DNA:t vägen, kan detta blodblandade vatten appliceras på ett textilplagg?

Det har emotsagts av lärda inom DNA här i tråden. Kanske kan dock vittnet Anne Kihlgren komma med modernare rön i denna fråga. Vi får avvakta.

Citat:
NB använde aldrig handskar, han har bevisligen skadat sig på händerna, vart torkade han av sig när det blödde?

På nämnda tröja givetvis
2016-01-15, 23:34
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Rönnbäck kör med b-laget när det gäller poliser. Gamla, pensionerade farbröder som extraknäcker som diversearbetare. "Nya" vittnet lär inte ens komma upp till den låga nivå de andra pensionerade poliserna höll. Självklart är detta vittne ointressant för fallet, det kommer att visa sig, precis som med alla andra vittnen Rönnbäck kallat.
Kollegan J kom till sin moped ca 18.20, då var ingen bil där. Flera bilar har kört förbi senare, när LH stod vid mopeden.

Det, däremot, är intressant.

Mitt fetade: Ja det är ju så att flera vittnen efter BB ser att det inte finns någon bil vid norra parkeringen då. Den bilen har lämnat området innan brottet mot LH startar.

De vittnena tar bort betydelsen av att en bil har befunnit sig på en plats 15 minuter innan något brottsligt startar.
2016-01-15, 23:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Uppblött blod ger inte samma blodbild.

Torkade sig? Förslagvis Lisas kläder .....?

Fetade, hur vet du det, har du testat? Det man har talat om i det här fallet med den mördade flickan och blodspår är hur det blir ut om man gnider en torkad blodfläck mot en yta. Här menar expertisen att en sådan kontaminering inte ser likadan ut som om blodet hade överförts i flytande form.

Frågan kvarstår, om jag blötlägger ett blodigt plagg i vatten, doppar mina handskbeklädda händer i denna vätska och tar på en jacka, hur ser man att det inte är en blödande hand som har vidrört jackan.

Svara nu seriöst, jag vill veta, och jag hoppas att du har belägg för det du säger, ditt eget tyckande duger knappast, mordet på flickan är en allvarlig händelse och en person riskerar livstid.
2016-01-15, 23:36
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Och hur ser du då på att et vittne sett Lisa stå och prata med en person i en svart Kia SUV vid ladan efter cafeet har stängt ?
Är betydelse är det också överskattad?
Det är ju med stor sannolikhet samma SUV som den BB har sett!

Var är bevisen för att det var LH som sågs?
2016-01-15, 23:37
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Kan det mobilnr i fråga 0761-400653 varit Lisa's pappas? i så fall stämmer det.

Du tror inte SH ringde av bara helsike under kvällen för att dels prata med HH och hålla henne informerad och dels samla sina vänner till söket och sedan hålla kontakt med dem?
2016-01-15, 23:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det är väl vad som utkristalliseras eller var det alternativa tråden du menade? Peta in att Lisa lekte i ladan samt IBs traumatiska förlust av ett trosor (nämen oj så märkligt att dessa försvann och ja jävlar vad man saknar ett par trosor..).
Jag tycker att den här beskrivningen av IR är bra, men kunde varit något mer kritisk
Citat:
Vår krönikör Britta Svensson skriver att Inger Rönnbäck visar på brister i sin sakframställan:
"Nerijus Bilevicius försvarsadvokat Inger Rönnbäck talar nu, osammanhängande och fullt med irrelevanta detaljer. Hon säger ofta "flickan", i stället för Lisa eller Lisa Holm. Ger ett märkligt intryck. Jag tycker hon kunde ha en mer korrekt och mindre nedlåtande ton
.
http://www.expressen.se/gt/nerijus-a...nte-avsparrad/
2016-01-15, 23:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Mitt fetade: Ja det är ju så att flera vittnen efter BB ser att det inte finns någon bil vid norra parkeringen då. Den bilen har lämnat området innan brottet mot LH startar.
De vittnena tar bort betydelsen av att en bil har befunnit sig på en plats 15 minuter innan något brottsligt startar.
La in bla Lucia och Magnus igår:
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
2016-01-15, 23:39
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
När sågs en kriminell persons SUV på fyndvägen, vilken dag, tid, är det känt?

Minns ej just nu men lyssna på GJs förhör i TR.
2016-01-15, 23:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Jag tycker att den här beskrivningen av IR är bra, men kunde varit något mer kritisk
http://www.expressen.se/gt/nerijus-a...nte-avsparrad/
I TR kallade hon väl till och med Lisa för barnet om jag inte missminner mig...
Citat:
Hon säger ofta "flickan", i stället för Lisa eller Lisa Holm. Ger ett märkligt intryck. Jag tycker hon kunde ha en mer korrekt och mindre nedlåtande ton.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in