2016-01-20, 22:12
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Du tycker inte att det är sannolikare att hon förts/lurats till ladan tvärs över vägen?

Där man hittar handske, örhängen, färskt blod, blandbesudlingar på balsnören ... LH har varit där. Och NB.

Egentligen är jag inte intresserad av sannolikhetsdiskussioner, ibland ofrånkomligt, men har man vittnesmål så utgår jag hellre ifrån det.

Ingen har sett NB eller Lisa på vägen, trots den täta trafiken. Någon har sett en svart SUV vid caféet, den tog vägen någonstans. Ingen av Lisas kollegor har sett SUV:en, det finns två alternativ, den körde iväg ifrån platsen efter det att BB såg den, eller, den parkerades bakom caféet.

Nu är det ofrånkomligt.

Det som talar för att Lisa flyttades ifrån mopeden till ladan med bil är att hundföraren inte fick upp något utgående spår vid cirkelsöket. Det stödjer i någon mån att SUV:en inte försvann ifrån parkeringen direkt efter att BB såg den, den kan ha stått bakom caféet när tjejerna kom ut. Den här hypotesen är lång mycket sannolikare än att Lisa gick över vägen på sina egna ben, eftersom att ingenting talar för det.

Jag säger inte det här för att jag tror att NB är oskyldig. Vad säger att NB inte hade tillgång till en svart SUV?
Senast redigerad av OY 2016-01-20 kl. 22:30.
2016-01-20, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kicki.sweden
Appropå vittnen..... Jag vet inte hur det är med er men jag har i alla fall svårt att tala om vilka bilar jag sett i går i vår mycket lilla by, men i det här fallet formligen dröser det av vittnen som har sett något, sett något annat eller inte sett något alls. Hur många av de här vittnena minns egentligen rätt dag och minns rätt bil etc? Är man mer trovärdig om man som vittne är en pensionerad polis eller om man är typ 25 och tex kock? Fan vet, men jag tycker i alla fall att det är tänkvärt.....
Alldeles riktigt, speciellt när flera vittnen sett saker under bilfärd. Hur stor betydelse ska man lägga vid dessa vittnesmål. Det var ju inget speciellt med Blomberg när de färdades förbi eftersom de inte kunde ana vad som skulle hända där. Handen på hjärtat, kommer vi ihåg bilar som varit parkerade på någon parkeringsplats efteråt? I varje fall lägger jag inte märke till sådana detaljer. Även klockslag kan man oftast missta sig på.
2016-01-20, 22:14
Medlem
Katten30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
+4 säger ingenting om hur blodet har överförts, hur mycket det är, hur koncentrerat det är, hur gammalt det är eller någonting annat än hur väl det går att matcha till person.
+2 har "lägre" bevisförmåga än +4. Har du tre st +4 så må det vare starkare i bevisföring.
2016-01-20, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Har du klippt och klistrat eller parafraserat?

Om du klippt och klistrat så ligger de iaf inte i frontlinje av hur det svenska språket skall användas.

Att göra reklam för den egna verksamheten är inte riktigt bevis för det du påstår och alla som varit på konferens vet ju vad som händer på en sådan. ;-)

Jag vänder mig mot halleluja-stämningen kring. IR:s vittne. "Äntligen lite friskt blod. Här har perukstockarna på NFC en hel del att lära. Jag menar när läste de en relevant artikel senast?"
Ungefär så.
2016-01-20, 22:19
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katten30
+2 har "lägre" bevisförmåga än +4. Har du tre st +4 så må det vare starkare i bevisföring.
Tre st +4 betyder tre bevis och naturligtvis betyder tre bevis större bevisstyrka.
2016-01-20, 22:20
Medlem
Katten30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Alldeles riktigt, speciellt när flera vittnen sett saker under bilfärd. Hur stor betydelse ska man lägga vid dessa vittnesmål. Det var ju inget speciellt med Blomberg när de färdades förbi eftersom de inte kunde ana vad som skulle hända där. Handen på hjärtat, kommer vi ihåg bilar som varit parkerade på någon parkeringsplats efteråt? I varje fall lägger jag inte märke till sådana detaljer. Även klockslag kan man oftast missta sig på.
Precis. Ju mer du blir gång på gång tillfrågad att ge svar på samma fråga dessdå snurrigare blir du. Bortkollrad. 30 min åt < eller > hållet + flera sådana under en dag blir faller beviset till din fördel alt nackdel. Det var DU!
2016-01-20, 22:20
Moderator
OYs avatar
Citat:
+4 säger ingenting om hur blodet har överförts, hur mycket det är, hur koncentrerat det är, hur gammalt det är eller någonting annat än hur väl det går att matcha till person.

Jag är inne på din linje, vi vet att DNA kan överföras med blod, oväsentligt hur många + man får i det enskilda fallet, teoretiskt kan det ge vilket utfall som helst på + skalan som jag ser det.

EDIT;Jag nämner det här då jag har uppfattat vissa argument som om att +4 betyder att blodet kommer direkt ifrån den blödande.
Senast redigerad av OY 2016-01-20 kl. 22:24.
2016-01-20, 22:25
Medlem
Katten30s avatar
Citat:
Tre st +4 betyder tre bevis och naturligtvis betyder tre bevis större bevisstyrka.
Och om du har tre +4 och tre +2. Så blir svaret detsamma då det är en grad av bevisstyrka. Yeah yeah.!
2016-01-20, 22:28
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Och om du har tre +4 och tre +2. Så blir svaret detsamma då det är en grad av bevisstyrka. Yeah yeah.!
Och vart vill du komma? Du kan ha 100 +4 som bevisar allt annat än brott. Den tekniska bevisningen visar inte på ett övertygande sätt att NB dödade Lisa. Läs domen.
2016-01-20, 22:33
Medlem
Katten30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag är inne på din linje, vi vet att DNA kan överföras med blod, oväsentligt hur många + man får i det enskilda fallet, teoretiskt kan det ge vilket utfall som helst på + skalan som jag ser det.

EDIT;Jag nämner det här då jag har uppfattat vissa argument som om att +4 betyder att blodet kommer direkt ifrån den blödande.
men uppfuktat blod måste ge ett annat värde än från fläck som består av 100% blod.
2016-01-20, 22:34
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
men uppfuktat blod måste ge ett annat värde än från fläck som består av 100% blod.
Varför det?
2016-01-20, 22:37
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Egentligen är jag inte intresserad av sannolikhetsdiskussioner, ibland ofrånkomligt, men har man vittnesmål så utgår jag hellre ifrån det.

Ingen har sett NB eller Lisa på vägen, trots den täta trafiken. Någon har sett en svart SUV vid caféet, den tog vägen någonstans. Ingen av Lisas kollegor har sett SUV:en, det finns två alternativ, den körde iväg ifrån platsen efter det att BB såg den, eller, den parkerades bakom caféet.

Nu är det ofrånkomligt.

Det som talar för att Lisa flyttades ifrån mopeden till ladan med bil är att hundföraren inte fick upp något utgående spår vid cirkelsöket. Det stödjer i någon mån att SUV:en inte försvann ifrån parkeringen direkt efter att BB såg den, den kan ha stått bakom caféet när tjejerna kom ut. Den här hypotesen är lång mycket sannolikare än att Lisa gick över vägen på sina egna ben, eftersom att ingenting talar för det.

Jag säger inte det här för att jag tror att NB är oskyldig. Vad säger att NB inte hade tillgång till en svart SUV?

Julia gick ju ut till sin moped som stod bredvid Lisas kl 18.20. Då stod ingen SUV där. Mopederna stod parkerade på baksidan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in